Igazából ezt a bejegyzést címlapos írásnak szántam, viszont nem jött semmiféle visszajelzés a dologgal kapcsolatban, szóval itt publikálom. Remélem sok emberhez eljut így is.
A recept nagyon egyszerű és nagyszerű. Végy egy programot, amely elérhető a következő platformokon: Microsoft Windows, Mac OS X, Linux, Telia Digital-tv, iOS, Android, BlackBerry, Windows Phone, S60 (Symbian), webOS, Squeezebox, Boxee, Sonos, WD TV, Roku, MeeGo, és TiVo és hallgass zenét a szinte korlátlan adatbázisból.
A zenéket online, stream-en keresztül hallgathatod, így internetre szükség van bármelyik platformot választja a felhasználó. Személyes véleményem szerint egy 3G-s mobilinterneten keresztül is akadás mentesen lehet zenét hallgatni, tehát nincs szükség gigabites kapcsolatra az élvezhető zenei élményhez.
Történeti áttekintés*:
A Spotify fejlesztését 2006-ban kezdte meg a Spotify AB csapata Stockholmban, Svédországban. A céget Daniel Ek alapította, a Stardoll korábbi műszaki igazgatója, a TradeDoubler társalapítója és Martin Lorentzon. Az anyavállalat már a Spotify Ltd, londoni székhellyel, míg a kutatás és fejlesztés továbbra is a Spotify AB kezében van.
A Spotify a nagyközönség számára 2008 október 7 óta elérhető. Ekkoriban az ingyenes regisztrációt meghíváshoz kötötték, hogy kordában tartsák az ingyenes és fizető ügyfelek arányát, ezzel ellentétben azonban az előfizetői regisztráció nem volt meghívóhoz kötve. Eközben, a Spotify AB bejelentette, hogy sikerült megállapodást kötnie a nagyobb zenei kiadókkal. A cég 2008-as vesztesége 4.4 millió dollárra rúgott.
Hirdetés
2009 február 10-én a regisztrációt megnyitották, a meghívás szükségességét eltörölték, majd a Spotify szolgáltatását kiterjesztették Egyesült Királyságra is. A mobil alkalmazás megjelenésével ugrásszerűen emelkedett a regisztrált felhasználók száma, így 2009-ben az Egyesült Királyságban ismét bevezették a meghívós regisztrációt.
2009 március 4-én a Spotify bejelentette, hogy biztonsági problémát találtak a szolgáltatásukban, ami a 2008 december 19 előtt regisztrált felhasználók privát adatait érinti (beleértve az e-mail címeket és a kódolt jelszavakat).
2010 január 28-án a Symantec vírusirtója trójai programnak észlelte, amiatt a szoftver több millió számítógépen vált használhatatlanná.
2010 februárjában kisebb befektetést kaptak Founders Fund-től, Sean Parker-nek köszönhetően.
2010 május 18-án két újabb előfizetői típust is bemutattak. A Spotify Unlimited (korlátlan) hasonló a Spotify Premium (prémium) előfizetéshez, azonban nem tartalmazza többek között a mobil szolgáltatást. A másik előfizetői típus a Spotify Free (ingyenes), ami rendelkezik az alapvető szolgáltatásokkal és havi 20 óra zene hallgatását teszi lehetővé.
2010 szeptember elsején a World Economic Forum a Spotify-nek ítélte a Technology Pioneer (Technológiai úttörő) díjat.
2011 március 25-én ideiglenesen eltávolításra kerültek a külső reklámok az ingyenes fiókokból a Java sebezhetőségei miatt.
2011 április 15-én a Spotify blogbejegyzésében bejelenti, hogy jelentősen csökkenteni fogja az ingyenes felhasználók által szabadon hallgatható órák számát 2011 május elsejével. Az állítás szerint minden "Spotify Open" és "Spotify Free" tag időkorlátját havi 10 órára csökkentik. Továbbá egy felhasználó egy számot csak öt alkalommal hallgathat meg. A változás a "Spotify Prémium" és "Spotify Unlimited" felhasználókat nem érinti. Az új felhasználók mentesülnek a változások alól 6 hónapig.
2011 június 17, a Spotify bejelentette, hogy szert tett tovább 100 millió dollárra, aminek segítségével elindítanák szolgáltatásuk az USA-ban. Az új befektetéssel a cég értéke 1 milliárd dollárra ugrott.
2011 július 14-én a szolgáltatás elindult az Amerikai Egyesült Államokban is, ami jelentős mérföldkő, hiszen a négy fő lemezkiadóval már régóta húzódtak a tárgyalások.
2011 november 30-án a Spotify elindítja az Apps (alkalmazások) és App finder (alkalmazás kereső) szolgáltatásokat hogy "új és meglévő élményt hozzon a zene hallgatásba". Az új szolgáltatással olyan alkalmazások indultak el mint a Rolling Stone, We Are Hunted, Top10, Songkick, The Guardian, Soundrop és a Last.FM (Spotify integráció).
2012 március 29-én világszerte eltávolításra került az "5 lejátszás számonként" korlátozás az ingyenes felhasználók fiókjáról. Azonban a korlátozás az Egyesült Királyság és Franciaország felhasználóit továbbra is érinti. A 10 óra/hónap korlátozás továbbra is érvényben maradt a fél évnél idősebb fiókokon.
2012 augusztus, a Spotify 350 alkalmazottját költözteti új stockholmi központjába. Az új létesítmény közel 450 alkalmazott befogadására alkalmas beleértve egy futballpályát is.
A további befektetések nyolc hónappal később, 2012 novemberében lezárultak, 100 millió dollár plusszal. A Goldman Sachs a Spotify-t 3 milliárd dollárra értékeli.
*Forrás: Wikipédia
Használat
Az alkalmazást pc-re a hivatalos oldalról tudjuk letölteni és gyors telepítés után használatba venni. (A többi platformra a saját áruházon keresztül). Kétfajta belépési lehetőség közül választhatunk. Az egyik ilyen, ha rendelkezünk facebook fiókkal, akkor összekapcsolhatjuk a kettő fiókot és az előbb említett fiókunk adataival be is tudunk lépni. A második lehetőség, hogy regisztrálunk az oldalon, megadva e-mail címünket és egy jelszót.
Én az első lehetőséget választottam a kényelem és egyszerűség jegyében, valamint adhatunk engedélyt az alkalmazásnak, hogy automatikusan posztoljon a falunkra (hallgatott zeneszámokat, információkat stb.). Aki ezt nem szeretné, az teljes egészében le is tilthatja ezt a szolgáltatást.
Miután sikeresen bejelentkeztünk az alábbi kép fogad.
A böngészés menüben meglepő módon zenéket böngészhetünk, különböző szempontok alapján. Tudunk saját kútfőnkből meríteni és rákeresni kedvenc külföldi és magyar előadóinkra, vagy akár zeneszámokra is. Az érdekesség és személyes véleményem szerint a legjobb menüpont a műfajok és hangulatok. Itt különböző hangulatok és műfajok közül válogathatunk, illetve összeállított albumok közül.
Az eseményeknél az általunk követett emberek tevékenységét, zenéit tekinthetjük meg. Igen, ez az alkalmazás is rendelkezik minimális közösségi funkcióval. Követhetjük barátainkat vagy bárkit a világon aki regisztrált a Spotify-on. A hasznosságát sokan megkérdőjelezik, de szerintem hasznos, mivel így új stílusokat is fel tudunk fedezni, valamint vannak kifejezetten olyan személyek akik stílusformázók, így őket is követhetjük és láthatjuk a lejátszási listáikat.
A rádió menüt szerintem senkinek nem kell elmagyaráznom. Magáért beszél. Megmondom őszintén még nem próbáltam, de pótolom a hiányosságaimat megígérem.
A követésnél láthatjuk kik követnek minket és mi kiket követünk, valamint itt tudunk személyekre, előadókra keresni akiket szeretnénk követni.
Toplistáknál különböző feltételek szerint szűrhetünk és rendezhetjük a zenéket. Van lehetőség az adott ország toplistáját megnézni, ahol regisztrálva vagyunk (pl. Magyarország), de van lehetőségünk globális toplista meghallgatására is, vagy az ínyencebbek meghallgathatják más ország toplistáját is.
Üzenetek. Hasonlóképpen, mint a rádió menüt nem nagyon kell ecsetelnem. Arra való amire a neve is utal.
Az eszközök menüben szinkronizálhatjuk a zenéinket az eszközeinkkel, természetesen csak akkor ha van prémium fiókunk. Az alkalmazások menüben pedig különböző applikációk közül válogathatunk, melyek kapcsolódnak a Spotify-unkhoz.
Még meg kell említeni a bal oldali menünek az alsó részét is. Itt találhatók a zenék, lejátszási listák, valamint az előadók akiket követünk. Létrehozhatunk saját lejátszási listát is, melyet nyilvánossá is tehetünk, így a lista követhetővé válik és ha sok a követőnk, akkor akár megkaphatjuk a már említett stílusformázó rangot.
Összegzés
Ha azt vesszük alapul, hogy egy átlagos zenekedvelő ember egy hónapban biztosan 20 óránál több zenét fog hallgatni, akkor ez nem az ő alkalmazása, de... itt jön a csavar a dologban. Az új felhasználók ez alól a korlát alól 6 hónapig, tehát fél évig mentesülnek, így mindenkinek van ideje eldönteni, hogy tetszik-e neki a dolog vagy sem. Amennyiben nem, akkor is tudja használni, de csak havi 20 órányi zenére. Aki pedig szereti a zenét és szeretné korlátlanul, reklámok nélkül igénybe venni a szolgáltatást, az előfizet a prémiumra, aminek a díja havi 4,99 EUR, ami átszámítva kb. 2 000 HUF. És itt még nem ért véget a történet. Amennyiben prémium fiókkal rendelkezel, kapsz lehetőséget a zenék letöltésére és azok offline módban való lejátszására. Tovább fokozom a dolgot, mielőtt előfizetnél a prémiumra ingyen egy teljes hónapig kipróbálhatod azt. Kell ennél több?! Nem maradt más hátra, mint megköszönjem a figyelmeteket és remélem kedvet csináltam a Spotify kipróbálásához.