2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Kínai DC CDI gyújtáselektronika

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok

Előző bejegyzésemben olvashattátok, hogy a motorom immár 12V üzemel. De van vele egy kis probléma. Mégpedig, hogy gyárilag megszakító vezérelt akkumulátoros gyújtása van.
Kellene valami ami 12V megy, akkumulátoról üzemel, és megbízható jó minőségű szikrát ad.

Ez a megoldás 35 éve jó lehetett, csak azóta kicsit öregedett a rendszer.
Összefoglalva a problémám:
- Egyenetlen alapjárat
- Magasabb fordulaton, 8000RPM felett, a megszakító "repülése" miatt fokozatosan gyengül a motor, és max 10000RPM érhető el. (Ellenben új korában gyárilag 13000RPM tudott) Gondolom elgyengült a megszakító rugós acél lemeze.

Mivel lehetne kiváltani? DC CDI

Ebay-en ki is néztem magamnak egy akkumulátorról járatható CDI gyújtást. Nevetségesen olcsó 1500Ft volt.
Erről a gyújtásról annyit kell tudni, hogy a ~300V egy belső tápegység állítja elő, nem úgy mint az AC CDI esetében, ahol a motor saját gerjesztő tekercse csinálja ugyan ezt. A vég fokozata megegyezik, vagyis egy tirisztoron keresztül rásüti a 300V feltöltött kondit a gyújtó trafóra.

Gyújtó trafó:
A gyári transzformátor megszakítóhoz volt méretezve, szép nagy darab, induktivitása ~10mH, mivel itt mágneses elven működik a gyújtás, annál erősebb a szikra, minél nagyobb az induktivitás, DE minél nagyobb az induktivitás, annál kisebb a maximális elérhető fordulat. Ennek oka, hogy a fordulatszám növekedésével (nő a frekvencia) és így nő az induktív ellenállása a gyújtó transzformátornak. Meg kell hát találni az arany közép utat.
[link]
A CDI-hez való trafók aprók, na nem azért mert gagyi, hanem mert ezek más elven működnek.
Leegyszerűsítve ezek hagyományos transzformátorok, melyek szó szerint csak fel transzformálják azt a 300V kb 20kV-ra. Ebből adódóan, nincs szükségük nagy induktivitásra (~0,1mH) így ezekkel az elérhető maximális fordulat, brutálisan nagy is lehet.

Felcserélhető a két fajta trafó?
NEM!!!
A hagyományos trafó ellenállása nagy, induktivitása szintén nagy, ezért a CDI energiájának túlnyomó része elvész rajta.
A CDI trafó ellenállása kicsi, megszakítóval vezérelve több 10A folyhat át rajta, ami azonnal le is égne, tönkre tenné a megszakítót is.

Jeladó:
Megszakító helyett felszerelhetünk jeladó tekercset, persze ha ehhez van hely, és jeladó bütyük (nem megszakító bütyük). Nem mennék bele, sajnos sok mocinál nem kivitelezhető.
Marad a megszakító, és az vezérli a CDI-t. Ebben az esetben kell egy ellenállást sorba kötni a megszakítóval, és az ellenállást rákötni a gyújtás kapcsolóra. Mikor a megszakító nyitva van, 12V lesz rajta, mikor meg zárva akkor meg 0V. A megszakítót, így már ráköthetjük a CDI bemenetére. Továbbiakban lehet sokkal kisebb a megszakító hézagunk, hisz a megszakító már csak a jelet adja, azon áram szinte alig folyik. Ezzel minimalizálni lehet a megszakító repülési idejét. Továbbá nem fog szikrázni, vagy beégni. Ellenállásnak egy 120oHM 5W ajánlok.
Összességében a jeladó tekercses a kulturáltabb, jobb megoldás. Vele elkerültető a megszakító repülése is. A megszakító vezérelt CDI kicsit öszvér, de ha nincs jobb működik :)

Tapasztalatok a kínai CDI-vel:
Egész kulturáltan viselkedik, meg is lepődtem, hogy ennyi pénzért mennyire jó. Lassan egy éve használom, és működik :)
Hátrányok: Mivel eredetileg ezek robogókhoz lettek méretezve, ezért a gyújtás max 10000RPM tud, adatlap szerint! Ez a valóságban inkább csak 9000RPM, az felett egyszerűen fokozatosan kihagy, nem úgy mintha leszabályozna, csak egyszerűen nincs benne elég kakakó, hogy értelmes szikrát adjon. Így hosszú távon nekem kevés a motorba, építenem kell egy ütősebb darabot.
De akinek a mocija sosincs 8-9000RPM felett használva tökéletes megoldás lehet.

Hozzászólások

(#1) pimpa1974


pimpa1974
csendes tag

Szia
Remélem még olvasod a kommenteket és esetleg válaszolsz is :)

Kérdésem: Honda x8r Dc cdi kell bele de az eredeti horribilis összeg!
Szerinted hasonló megoldással kínai 2t robogó DC CDI-ja jó lehet helyettesítőnek?

Köszi a választ :)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.