2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Veterán motor 6V => 12V átalakítás

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok

Elgondolás:
Felmerült már bennem a tavalyi évben is, hogy veterán Honda motoromon elég halovány az első világítás.
Mivel gyárilag 6V a rendszere, amihez egy 45W izzó társult, gondolhatjátok az eredményt. A motor vezetékezése nem mai darab, annak ellenére, hogy minden csatlakozó saru megtisztítva. Magán az izzón ~4,5V mértem ami azt jelenti a többi feszültség a vezetékeken/csatlakozókon esett. Hát ez nem túl jó hír.
Menyivel jobb lenne a 12V. A feszültség megduplázásával négyzetesen csökken a veszteség. Hmm nem hangzik rosszul.

Első lépések:
A verzió:: Generátor csere? Hol találok egy 35 éves veterán motorhoz 12V generátort? Sehol, ugyanis ennek a motornak a 12V változata máshogy nézett ki. Tehát fizikailag nem fér be a helyére, kilőve.
B verzió: Át tekercseltetés? Nem szimpatikus, de kétségtelen jó megoldás lehet.
C verzió:Milyen generátor is van a motoron? 3 fázisú állandó mágneses generátor. Szóval a gerjesztése fix, tehát ezzel nem lehet játszani. Viszont a fordulatszám növekedésével nő a leadott feszültsége. De mennyire?

Mérések:
Terheletlen állapotban, (Kicsit trükközni kell a mocival, hogy csak aksiról menjen) alapjáraton már tudott 13-14V-ot, üzemi fordulaton már 17-18V-is. Ez jó hír, ugyanis ha a fesz szabályzó nem korlátozna le 7,6V-on (ennyire tölti fel az aksit) Akkor akár még a 12V aksit is tölthetné.

Vigyázat! 6V felszabályzó után még véletlenül se kössünk 12V aksit, ugyanis a felszabályzó túlfeszültségnek érzékeli, és rövidre zárja az aksit!!! Ennek eredménye, hogy elfüstöl a felszabályzó és gajra vágjuk az aksit is.

Feszültség szabályzó felépítése:

Feszültség szabályzó átépítése:
Mint látható a képen, a fesz. szabályzó három részből áll. Egy 3 fázisú egyenirányítóból, egy 3db tirisztorból álló szabályzóból, és egy zénerdiódás feszültség referenciából. Amint az aksi feszültsége eléri a referencia (zénerdiódás) feszültséget, egyszerűen GND-re köti a generátort. Magyarán szólva elfűti a felesleges kakaót. Mi lenne, ha a feszültség referencia nem 7,6V-ra hanem mondjuk 14,4V-ra lenne belőve?
Most jön a varázslat!

A feszültség szabályzónak van egy bemenete, ami külön ki van vezetékelve, közvetlenül az aksira. Ebbe az ágba be kell sorba kötni egy zener diódát, jelen esetben 6,8V-at.
Figyelem zener diódát fordítva kell bekötni, nem úgy mint egy hagyományos diódát!
Nagyon fontos, nehogy a töltő vezetéket vágjuk el! csakis kizárólag a visszajelző ágat!
Tehát a fesz szabályzóból megy egy vezeték a földre, egy db az aksi pozitív ágára, minden esetben egy biztosítékon keresztül, és megy egy közvetlenül az aksi pozitív felére, na ezt az utolsót kell elvágni!

Működése:
Utólagos zener dióda 6,8V + fesz szabályzó belső zenere 7,6V=14,4V
Tehát, az aksi 14,4V van, a zener diódán esik 6,8V akkor a fesz szabályzó bemenetén, máris csak 7,6V van, és ő azt hiszi, oké fel van töltve a 6V aksink, kezdhetek leszabályozni.
Így máris van egy 10Ft-ból átalakított 12V fesz szabályzónk, ami eleve 6V van méretezve, így 12V meg sem kottyan neki.

Szinte ingyen átalakítottuk a mocit 12V-ra. Lassan egy éve így használom a motort, tökéletesen bevált a módszer. Sokkal megbízhatóbb, jobb lett az elektromos rendszere.

Ha nem akarunk barkácsolni, vegyünk gyárilag 12V fesz szabályzót!

Végeredmény:
Mivel a motor vezetékezése 6V van méretezve, így meglehetősen vaskos vezetékek vannak benne. 12V-on egyszerűen úgy működik mintha új lenne, sőt talán még jobb is :)
Azóta a fényszóró új életre kelt, immáron 12v izzóval.

A 12V átalakítás során minden fogyasztót ki kell cserélni 12V-ra, így pl: izzók, gyújtás elektronika, aksi, duda, stb
Minden motor más, így csak a saját tapasztalataimat tudom leírni, mindenki saját felelősségére kísérletezgessen!

Akkumulátoros megszakítós gyújtás esetén (amilyen az enyém is) csak a gyújtó trafót kell 12V cserélni, ellenkező esetben 6V gyújtó trafó négyszer akkora teljesítménnyel fog üzemelni, és leégeti a megszakítókat/vezetékeket)

Hozzászólások

(#1) Hieronymus


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

Elméletileg az átalakításhoz típusmódosítást kell kérned illetve engedélyeztetned.
Elsősorban a világítást változtatása miatt, de feszültségváltás miatt is.

Sokkal jobban jársz, ha a vezetékeket cseréled le vastagabbra a világításig. Egy csomó költségtől illetve büntetéstől kíméled meg magad. (Ha kiszúrják közúti ellenőrzés alakalmával a világítás változtatását.)

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#2) GT Riders válasza Hieronymus (#1) üzenetére


GT Riders
csendes tag

Mutasd már meg hogy hol van az leírva, hogy 6V/45W izzó helyére nem rakhatom be a 12V/45W izzót?
Ugyan az az izzó, ugyan úgy H4. Minden paraméterében ugyan az. Csak 12V-os.
Továbbá a motort gyártották 12V kivitelben, így nem típusidegen a 12V, ebből eredően nem engedélyköteles az átalakítás.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.