Sok szó esik reformokról, de a legtöbbnél a kormány és ellenzék harsány veszekedése elvonja a figyelmet a megoldási lehetőségektől.
Én a közigazgatás átszervezéséről, elsősorban pedig a középszintű, tehát a megyei és fővárosi szintről szeretnék írni. A megyéket jelenleg a települési önkormányzatokhoz hasonló közgyűlés irányítja, jellemzően 40-80 fő képviselővel. A tagokat listás rendszerben választják, maguk közül elnököt, alelnököt, tanácsnokokat (egy adott szakpolitikai téma felelősét) választanak, valamint szakbizottságokat alakítanak, szintén bizottsági elnökkel, alelnökökkel vagy elnökhelyettesekkel, valamint külső tagokkal. A megyei közgyűlést a megyei önkormányzati hivatal (a megyeháza) szolgálja ki, a hivatalvezető a főjegyző, helyettese az aljegyző. Megyénként különböző főosztályokat és osztályokat alakítanak ki.
A megyék fő feladata jelenleg az intézményfenntartás: oktatási, egészségügyi, szociális, kulturális, sport és egyéb közintézményeket felügyel, általában ezeket a nekik helyet adó települési önkormányzat nehezen tudná fenntartani, valamint megyei jelentőségűek.
Mi is a baj ezzel a rendszerrel? Az hogy drága, lassú, bürokratikus, szerepet tévesztett, ezáltal rendkívűl hatékonytalan. (mint általában az egész közigazgatás).
A kormány javaslata az, hogy a megyéket meg kell szüntetni, a feladataikat pedig a régiók vennék át. Az ellenzék véleménye pedig az, hogy a megyerendszer évezredes hagyomány, nem szabad felszámolni.
Szerintem az egyszerű központosítás nem megoldás: semmi sem garantálja, hogy jobb lesz a munka minősége, ráadásul potenciális civakodás forrás a régiót alkotó területeke között
Szvsz első körben drasztikusan csökkenteni kell a megyei képviselők számát, egyrészt nominálisan is sokba vannak, másrészt egy intézményfenntartói szerepkörre hatékonytalan egy ilyen miniparlament típusú felállás.
Az ideális létszám 11 fő, ebből egy fő elnök, egy alelnök, listás szavazással választva 4 évre. A bizottságokat, tanácsnokokat, megyei frakciókat teljesen meg lehet szüntetni, ugyanakkor a képviselőtől szigorú összeférhetetlenséget kell elvárni, vlamint gyakori ülésezést, cserébe arányos juttatást kaphatnak. Alacsonyabb létszám mellett felértékelődik a megyei képviselőség, nem káderelfekvő lesz, valódi felelősség, valódi döntéshozás lesz, könyebb az ellenőrízhetőség, a munkaszervezés, szavaztatás.
A megyei hivatalokat pedig központi erőforrás elosztó és szolgálató szervezetekké lehetne alakítani, amolyan holding jeleggel, segítve vlamennyi alárendelt intézmény munkáját, erős belső ellenőrzéssel. Esetleg Megyei Szolgáltató Központokat lehetne felállítani, amolyan állami outsourcing keretében, központosítva a beszerzést, logisztikát, humánpolitikát, számviteli tevékenységeket, pénzügyi szolgáltatásokat, ingatlankezelést. Az intézmények szerződni tudnának ezekre a szolgáltatásokra a Központtal, ezzel csökkentve a legalsó szintű korrupciót és pazarlást. További intézményi reformok már törvényi szintű beavatkozást igényelnének, tehát erre nem térnék ki.
Egy ilyen rendszerben megnőne a közgyűlési elnökök befolyása is, sokkal hatékonyobban tudna tárgyalni a központi kormányzattal, képviselve a megyei érdekeket, nem sérülne a történelmi hagyomány és szokások (szabolcsi vagyok vs keletmagyarországi régióból való vagyok), és a közhiedelmmel ellentétben az EU támogatások se lennének veszélyben.
Mert való igaz ugyan, hogy az EUban a terüeltfejlesztés és támogatások alapja a régió és a kistérség, de ezek csak statisztitkai egységek, semmi nem követeli meg hogy ehhez legyen igazítva a közigazgatás.
Gyorskeresés
Közigazgatási reform
[ ÚJ BEJEGYZÉS ]
BosXx top 10 blogbejegyzése
Percről percre
-
Dragon Ball: Sparking! Zero - Mester és tanítvány
Egyelőre még mindig nem kaptunk megjelenési dátumot a játékhoz.
-
Megjelenési dátumot kapott a Star Wars: Hunters
A tervek szerint június elején végre befut a teljes kiadás mobilokra/tabletekre és Nintendo Switch-re.
-
Már tudjuk, hogy mikor jön az idei Xbox Games Showcase
A showt egy külön Direct előadás követi, ami szinte biztosan az idei Call of Duty lelepelzése lesz.
-
Új Beats fej- és fülhallgatók jelentek meg
Frissítette a Solo termékcsaládot az Apple házi audiomárkája.
-
Samsung Univerzum: Így ismerhető meg a Galaxy AI bármilyen telefonon
A Try Galaxy webalkalmazás kontrollált környezetben mutatja meg, mit tud a One UI 6.1-es rendszer és a mesterséges intelligencia.
-
ChatGPT-hallucinálás
Egyre nagyobb probléma az AI hallucinálása – most az osztrák adatvédelmi hatóság veheti elő a ChatGPT miatt az OpenAI-t, alapvetően a GDPR megsértése miatt.
-
Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
Az AMD Full HD felbontáshoz ajánlja a legnagyobb Navi 33 alapú GPU-ját, melyet a PowerColor tálalásában próbáltunk ki.
-
Kripocég és agyi chip
A Tether 200 millió dollárt fektet a Blackrock Neurotech agyi chipes vállalatba.
-
EU, iPadOS szabályozás
Az EB közölte: az Apple iPad táblagépekre írt iPadOS rendszere is kapuőrnek számít, az üzleti felhasználókra gyakorolt fontossága miatt.
-
A Shein nagy változása
Onnantól kezdve lesz a platformra érvényes az EU-ban a DSA, így számos kötelezettséget vesz a vállára a Shein.
-
USA - Kína - jóbarátok?
Antony Blinken külügyminiszter szerint az USA a chipkorlátozásai ellenére nem akarja visszafogni Kína növekedését és fejlődését.
-
AI, iPhone, OpenAI
Újra egyeztet az Apple és az OpenAI az iPhone-okba szánt generatív AI-funkciók kapcsán.