Sok szó esik reformokról, de a legtöbbnél a kormány és ellenzék harsány veszekedése elvonja a figyelmet a megoldási lehetőségektől.
Én a közigazgatás átszervezéséről, elsősorban pedig a középszintű, tehát a megyei és fővárosi szintről szeretnék írni. A megyéket jelenleg a települési önkormányzatokhoz hasonló közgyűlés irányítja, jellemzően 40-80 fő képviselővel. A tagokat listás rendszerben választják, maguk közül elnököt, alelnököt, tanácsnokokat (egy adott szakpolitikai téma felelősét) választanak, valamint szakbizottságokat alakítanak, szintén bizottsági elnökkel, alelnökökkel vagy elnökhelyettesekkel, valamint külső tagokkal. A megyei közgyűlést a megyei önkormányzati hivatal (a megyeháza) szolgálja ki, a hivatalvezető a főjegyző, helyettese az aljegyző. Megyénként különböző főosztályokat és osztályokat alakítanak ki.
A megyék fő feladata jelenleg az intézményfenntartás: oktatási, egészségügyi, szociális, kulturális, sport és egyéb közintézményeket felügyel, általában ezeket a nekik helyet adó települési önkormányzat nehezen tudná fenntartani, valamint megyei jelentőségűek.
Mi is a baj ezzel a rendszerrel? Az hogy drága, lassú, bürokratikus, szerepet tévesztett, ezáltal rendkívűl hatékonytalan. (mint általában az egész közigazgatás).
A kormány javaslata az, hogy a megyéket meg kell szüntetni, a feladataikat pedig a régiók vennék át. Az ellenzék véleménye pedig az, hogy a megyerendszer évezredes hagyomány, nem szabad felszámolni.
Szerintem az egyszerű központosítás nem megoldás: semmi sem garantálja, hogy jobb lesz a munka minősége, ráadásul potenciális civakodás forrás a régiót alkotó területeke között
Szvsz első körben drasztikusan csökkenteni kell a megyei képviselők számát, egyrészt nominálisan is sokba vannak, másrészt egy intézményfenntartói szerepkörre hatékonytalan egy ilyen miniparlament típusú felállás.
Az ideális létszám 11 fő, ebből egy fő elnök, egy alelnök, listás szavazással választva 4 évre. A bizottságokat, tanácsnokokat, megyei frakciókat teljesen meg lehet szüntetni, ugyanakkor a képviselőtől szigorú összeférhetetlenséget kell elvárni, vlamint gyakori ülésezést, cserébe arányos juttatást kaphatnak. Alacsonyabb létszám mellett felértékelődik a megyei képviselőség, nem káderelfekvő lesz, valódi felelősség, valódi döntéshozás lesz, könyebb az ellenőrízhetőség, a munkaszervezés, szavaztatás.
A megyei hivatalokat pedig központi erőforrás elosztó és szolgálató szervezetekké lehetne alakítani, amolyan holding jeleggel, segítve vlamennyi alárendelt intézmény munkáját, erős belső ellenőrzéssel. Esetleg Megyei Szolgáltató Központokat lehetne felállítani, amolyan állami outsourcing keretében, központosítva a beszerzést, logisztikát, humánpolitikát, számviteli tevékenységeket, pénzügyi szolgáltatásokat, ingatlankezelést. Az intézmények szerződni tudnának ezekre a szolgáltatásokra a Központtal, ezzel csökkentve a legalsó szintű korrupciót és pazarlást. További intézményi reformok már törvényi szintű beavatkozást igényelnének, tehát erre nem térnék ki.
Egy ilyen rendszerben megnőne a közgyűlési elnökök befolyása is, sokkal hatékonyobban tudna tárgyalni a központi kormányzattal, képviselve a megyei érdekeket, nem sérülne a történelmi hagyomány és szokások (szabolcsi vagyok vs keletmagyarországi régióból való vagyok), és a közhiedelmmel ellentétben az EU támogatások se lennének veszélyben.
Mert való igaz ugyan, hogy az EUban a terüeltfejlesztés és támogatások alapja a régió és a kistérség, de ezek csak statisztitkai egységek, semmi nem követeli meg hogy ehhez legyen igazítva a közigazgatás.
Gyorskeresés
Közigazgatási reform
[ ÚJ BEJEGYZÉS ]
BosXx top 10 blogbejegyzése
Percről percre
-
MSI MAG 27C6X gaming monitor
A cég MI-vel kacérkodó megoldásának képfrissítési frekvenciáját 250 Hz-ig srófolhatjuk fel.
-
Új, slim profilos Noctua hűtés
A 44 mm magas memóriamodulok szomszédságában megférő típus felülre helyezett légkavaróval dolgozik.
-
Megjelenési dátumot végre a Men of War II (PC)
Többszöri halasztás után végre megkapjuk a régóta várt folytatást.
-
Bővíti a ROG Ally garanciáját az ASUS
Az egyes termékek, kártyaolvasóval kapcsolatos problámájára reagált a cég.
-
Szűkös készlettel indít az iPad Pro OLED?
Állítólag meggyűlt a Samsung baja az iPad képernyőkkel, az LG viszont a kívánt mennyiségben szállítja a paneleket.
-
Garmin Forerunner 165 teszt
Leizzadtunk a Garmin legolcsóbb amoledes futóórájával.
-
A Coca-Cola és az AI
1,1 milliárd dolláros üzletet kötött a Coca-Cola és a Microsoft, hogy előbbi használja majd a redmondi felhőt és AI-t.
-
Xiaomi EV-t venni...
A következő 15-20 évben a Xiaomi a világ öt legnagyobb autógyártója közé akar kerülni, de a következő 3 évben még kizárólag Kínára koncentrál.
-
Olcsó AI, földgázzal
Könnyűsúlyú AI-megoldással újított a Microsoft, hogy költséghatékony opciókat kínálva még szélesebb ügyfélbázist építsen ki. Eközben az AI és az adatközpontok miatt óriási lesz a kereslet a földgázra.
-
Tesla, Musk, jönnek a robotok
Musk a befektetőknek arról beszélt, hogy már az idei év végén gyárakban dolgozhatnak a Tesla Optimus robotok, a forgalmazás jövő év végén indulhat.
-
Trump vs Biden, TikTok
Trump szerint ha betiltják a TikTokot, annak a felelőse Biden lesz. A betiltás Trump szerint csak a Metát tenné még gazdagabbá.
-
EV-árháború, túl sok van
Kínában a túlkészletek miatt számítanak fokozódó árháborúra az EV-piacon. Nem minden régióban száguldanak az EV-k eladásai.