2024. június 14., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Athlon X4 740 vs Ryzen 3 2200G

Rövid kis tesztnek indult, de hetekig tartó szívás és szenvedés lett az "új gépet vettem" esetből.

[ ÚJ TESZT ]

Játékok és 3DMark

A Banished egy középkorban(?) játszódó falu- és városépítős, társadalom-menedzselős játék, amely 2014-ben jelent meg. Ez a program sajnos érdekes dolgokat produkált DX11 alatt, de nem tudom, mi az oka.
Volt, hogy teljesen kihasználta a GPU teljesítményét (95-100% load), és magas fps-t produkált.
De volt, hogy csak 40-60 fps között ingadozott és a GPU-Z programban is látszott, hogy nincs leterhelve a GPU, csak 60-70% volt a kihasználtság. És ez a szitu mindkettő GPU-val előjött.
Nem tudom, mi okozza ezt, játék- vagy driverproblémára tippelek. CPU-limit biztos nem okozhatta, mert kb. 20-30% volt a CPU-terhelés, ez amúgy nem egy gépigényes játék, és a telepítője is csak 300 MB körül van. Igen, jól látod: 300 MB… :D Mégis szuper kis hangulatos a játék, és jól le tud kötni.
A beállításoknál lehet DX9-re is állítani a grafikus motort, és DX9-cel mindig sokkal jobb eredmények születtek, nem jött elő az a probléma, ami a DX11-nél.

DX9 alatt a következő eredményeket hozott a játék a VEGA 8-cal (2400 MHz RAM):
min: 61 fps | átlag: 115 fps | max: 155 fps.

Természetesen a többi grafikai beállítás változatlan maradt DX9 esetében is. Ránézésre nem láttam különbséget a DX9 és DX11 között. Ugyanolyan szépen kidolgozottnak tűnt minden. Végül is a félresikerült teszt ellenére az látszik, hogy itt is hozza a Radeon HD 7750 szintjét a VEGA 8 még a lassabb 2400-as memóriabeállításokkal is.

Sem a CPU, sem a GPU, ill. IGP nincs kihajtva 100%-ra, mégis alacsony volt az fps.
Az alábbi képen a VEGA 8 2666-os memóriákkal ment, itt kaptam 49.775 átlag fps-t Banished-ben:

...........................................................................................................................................................

Dirt3-ban a grafikai beállításoknál van egy beépített benchmark. Én ezt futtattam, és ezzel mértem a 3D-teljesítményt, ismét Full HD — High beállításokat használva. Ez egyébként egy autóversenyzős játék, mégpedig a Colin McRae Rally folytatása, 2011-ben adták ki.

...........................................................................................................................................................

Az egyik örök kedvencem a Supreme Commander (Forged Alliance), amivel már 10 éve játszom és a mai napig imádom. Az elődje a Total Annihilation volt, amit szintén Chris Taylornak köszönhetünk és azzal is sok időt elb..altáztam… :)
Szóval a SupCom tesztre nagyon kíváncsi voltam, bár ez a játék nagyban függ a CPU-tól is, hiszen nem igazán használja ki rendesen az összes magot, tehát fontos az egyszálas teljesítmény. Márpedig, ha egy nagy pályán több (pl. hat) ellenféllel és ellenfelenként 750 egységgel játszunk, akkor az már 4500 egység és ez egy csatánál rendesen le tudja terhelni a gépet még manapság is.
Én a tesztet úgy csináltam, hogy egy 20x20 km méretű pályán három gépi ellenfél ellen játszottam, aztán amikor már elég jól felfejlesztettem magam, sok egysége volt mindenkinek, akkor csináltam egy mentést, és minden konfiguráción ezt a mentést töltöttem be.
Csinálnom nem is kellett sokat ettől a ponttól, mert a bázisomon jól kiépítettem a védelmet, így csak azt figyeltem kb. 15 percen keresztül, ahogy folyamatosan támad az ellenfél, pusztul a védelmem és közben FRAPS-sal mértem az fps-t.
Bizony volt olyan csata, amikor 40-re lement a minimum fps. A grafikai beállítás itt is FULL HD és High, csakúgy, mint a többi játékban.
Mivel az összes általam tesztelt játék közül ez terheli le legjobban a CPU-t és GPU-t is, ezért a proci hőmérséklete elég magas volt, amikor az integrált VEGA 8 be volt kapcsolva, ez majd a következő oldalon a hőmérséklet-teszteknél látható lesz.

A VEGA 8-cal hozta ugyanazt a szintet a rendszer, mint amit a régi gépem tudott az X4 740-es processzorral és a 7750 Radeonnal. Viszont a legjobb eredményt ennél a játéknál a Ryzen CPU + Radeon HD 7750 párosítás hozta. Ez szerintem arra vezethető vissza, hogy a SupCom elég régi játék, még DX9-cel dolgozik, és valószínűleg sok új feature-t, tulajdonságot nem használ ki, amit tud a VEGA 8.
Azt is megjegyezném még, hogy a 7750-es kártyán lévő 128 bites GDDR5 RAM-ok sávszélessége (73,6 GB/sec GPU-Z szerint) sokkal nagyobb, mint a VEGA 8 mellett lévő DDR4 2666-os memóriáké (42,7 GB/sec). Ez azért sokat számít.
Igazából a GDDR5-nek akkora előnye van, hogy ha a leggyorsabb DDR4 modulokat venném a gépbe, akkor valószínűleg azzal sem tudnám elérni a GDDR5 sávszélességét. Márpedig hiába gyors a VEGA 8 GPU, ha alacsony a sávszélesség, és nem kapja meg időben az adatokat, amiken végre kell hajtania a műveleteket.

...........................................................................................................................................................

A 3DMark teszt alatt kirajzolódik egy egyértelmű, markánsabb előny a VEGA 8 javára, ráadásul még alacsonyabb memória-órajellel is elveri a Radeon HD 7750-et. A 3DMark legújabb verzióját használtam a teszthez, és ez a program megfelelően kihasználja a modern GPU adta lehetőségeket, feature-öket, ezért ebben a tesztben a VEGA 8 kb. 15%-kal jobban teljesít, mint a HD 7750.
Jól látszik a sebességkülönbség is a két különböző memóriabeállítású (2400 vs. 2666) VEGA 8 között.
A grafikus memória mérete viszont minden tesztnél fix 1 GB-ra van beállítva a BIOS-ban. Azért ennyire, mert a 7750-en is 1 GB memória van.
A felbontás 3DMark-ban és minden játékban FULL HD (1920×1080 pixel) volt.

...........................................................................................................................................................

A Radeon HD 7750 tulajdonságai:

És a VEGA 8 tulajdonságai 2666 MHz-es memóriákkal:

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Szkájlék most már Ryzsen élnek!

    Egy hosszabb PC nélküli időszak után az új gépet raktam össze. Vigyázat, szókimondó szövegek!

  • Egy Ryzen gép építése

    A korábbi cikkemben bemutatott, gondosan kiválogatott alkatrészekből immár összeállt az új gépem.

  • Egy Ryzen gép kezdete

    Egy jó játékgép-konfigurációt szerettem volna összeállítani és ehhez kerestem a megfelelő hardvereket.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.