2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Kié a screenshotom?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Sokan gondoljuk úgy, hogy a screenshot, a házilag készített video felvétel a miénk, bármilyen...

[ ÚJ TESZT ]

Sokan gondoljuk úgy, hogy a screenshot, a házilag készített video felvétel a miénk, bármilyen játékról készüljön is, és persze szabadon felhasználható, terjeszthető, hiszen mi készítettük, a mi munkánk van benne, a miénk. Valójában a legtöbb ilyen screenshoton szereplő képet az általunk játszott játék (vagy az általunk használt egyéb software) állította elő, és annak minden részlete a fejlesztő és a grafikusok a tulajdona, és nekünk a legtöbbször hivatalosan nincs jogunk feldolgozni, lementeni. Hacsak a játékhoz (mert első sorban a játékokról van szó) adott licence, vagy valamely más a szerzői jogok tulajdonosától származó hozzájárulás nem változtat a helyzeten. Legtöbbször persze az ilyesmi legalább hallgatólagosan megengedett, amíg például nem kezdjük el árúsítani a wallpaper és avatar gyűjteményünket, nem nyomjuk pólóra ipari módszerekkel nagy mennyiségben a rögzített képeket, a játék nevét, egyszóval ha nem rontjuk el az üzletüket.

Élni és élni hagyni, profitálni abból, hogy a rajongók olyanra is használják a játék képeit, zenei anyagát, amire nincs feltétlenül engedélyük. A játék kiadók nem véletlenül így állnak hozzá. Fan fictiont feltehetsz az oldaladra, de a játékhoz kapcsolódó regényt nem adhatsz ki, és még számos hasonló kötöttséggel kell számolni. De hogyan készítsünk jó screenshotot? A válasz egyszerű: Kétféle jó screenshot van, ami elsősorban a játék készítőié, a másik ami elsősorban a tiéd. Az utóbbi azonban nem mindig marad meg screenshot szintjén. Design, wallpaper, pólóra nyomható kép, és számos egyéb alkotás készülhet belőle.

Ha a játék egy szép jelenetét lemented screenshotként, akkor te csak a pillanatot kaptad el, amit a legtöbb játékos láthat, és nem is nehéz elkapni a pillanatot, keveset tettél hozzá a játékból, keveset vettél el belőle, de a screenshot remekül megmutatja milyen is a játék amivel játszol, és miért is tetszik neked. A hasonló ízélésű, érdeklődésű játékosok figyelmét felkeltheti, ezzel a screenshot elérheti a célját. De nem lesz igazán a tiéd. Persze emlék az lesz, akár neked, akár egy egész klánnak. Egy fantasy MMORPG esetében az első sárkányölés a csapattal például ilyen emlék, nem véletlen, hogy screenshotot szeretnél. A sokadik már nem az, talán a 10. a 25. az 50. vagy a 100. jubileumi...

Ha a játékból lementett képnek csak egy részletét használod, azt is esetleg effektezve, több képből állítasz össze egy nagyobbat, az ötlet, a kompozíció és a megvalósítás is a tiéd, akkor ismét egy érdekes helyzetet kapsz, Ez sokszor rólad mesél, sokszor a játékról. Ha az ötlet a tiéd, sokat dolgoztál vele, akkor bizony az alkotás is a tiéd. Többnyire nem használhatod fel szabadon, de az is igaz, amíg nem milliós üzletekről van szó, addig a kiadó többnyire nem szól érte, ha pedig nagy üzletről van szó, akkor többnyire meg lehet velük egyezni.

Mindegy, hogy pólót készítenél, vagy a NeverWinter Nights 2 toolsetjével kinyomtatható (kinyomtatott) ''térképeket'' szerepjátékosoknak, amíg magad szórakozására csinálod, addig nem szól a fejlesztő, hiszen belőled, a vásárlóból, játékosból él, és ezzel nem ártasz neki, ha viszont anyagi haszonról álmodozol, akkor nem árt tudni, hogy a játék fejlesztőit is megilleti némi részesedés.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.