2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Mafia 2 Physx – társkártyával és nélküle

Írta: | Kulcsszavak: Mafia 2 . Physx . társkártya . APEX Physx

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Most, hogy a régi idők egyik nagy kedvenc játékának folytatása megjelent, és olyan „extrával” is felvértezték, mint a Physx, gondoltam megnézem, hogy a maximalizmusért cserébe – az én adott platformomon - mit is kér a játék!

Az írás megszületésekor még csak a demót volt időm, lehetőségem megnézni, és az ebbe épített benchmarkot használtam kíváncsiságom kielégítésére.
Az alapfelállás az volt, hogy a játék minden grafikai opciójából a maximálisat kiválasztva megtudjam, mire számíthatok.

Kíváncsi voltam, vajon sokat segít-e, ha a meglévő rendszeremet kiegészítem egy Physx társkártyával. Sikerült kölcsönkérnem egy Gigabyte GT 220-ast, így mondhatni övé lett a főszerep!

Ahová bekerült:

Gigabyte x58 UD 5
i7 920 3800@4200
Corsair Dominator 1600 3x2Gb
Gainward GTX 295 rev. 2 (az alapórajeltől eltérően minden 3D-s alkalmazásnál, így ezekben az esetekben is a következő órajeleken futott a kártya: Core: 645MHz, Shader: 1390MHz, Memória 1060MHz)

Igyekeztem sokrétű méréseket készíteni, így nyolc féle opciót vizsgáltam:
1. az NVIDA Control Panel-ben a fizikázást a CPUra bíztam, és 3800MHz-en futott a processzor
2. szintén ez a felállás, csak kíváncsi voltam, mennyit jelent, ha a CPU 4200MHZ-n dolgozik
3. a fizikai számítást az NVIDA Control Panel-ben „Automatikus kiválasztás”-ra állítottam (CPU 3800MHz-n)
Bekerül a képbe a GT220-as
4. elsőször alapon a 16x, 2.0-ás slotban
5. ismét alapon a 8x 2.0-ás slotban
6. kicsit meghúzva a 16x 2.0-ás helyen
7. meghúzva a 8x 2.0-ás helyen
8. végül pedig a GTX B magját dedikáltam a fizikai számításokra

Arra számítottam, hogy a kis GT-vel megtámogatva nagyon jól fog menni a játék, még akkor is, ha az ajánlott követelmény a maximális APEX-hez ugye egy 480-as, és egy 285-ös Physx-re. Azt hiszem ez kicsit túlzó – bár mint tudjuk ugye, létezik nagyobb felbontás is, mint az én 1680*1050-em…
Kíváncsi voltam, hogy mennyit jelent, ha a kisebbik VGA a 8x-es foglalatot használja, illetve arra hogy lehet-e, érdemes-e csak a CPU erejére hagyatkozni ebben az esetben.

Szóval a nyolc szituációban minden alkalommal kétszer – egyes esetekben háromszor - futtattam a benchmarkot egymás után, majd kilépve alkalmaztam a szükséges beállításokat. Ez így utólag kicsit sántíthat abból a megfontolásból, hogy a benchmark első futásakor – gondolom – betölti magát a benchet, így a második, azonos beállításokkal történő azonnali, újbóli futtatása jobb eredményeket ad (hat), de ez csak a 6. és 7. esetben mutatkozott meg.

Az első két eset:

Hála az NV-nek, hiába van erős CPU-nk, fabatkát sem ér, pedig biztosan jobban tudna teljesíteni, ha erre is optimalizálnának a fejlesztők. Persze, nem érdekük…
Szóval a processzor túlhajtásával nyerhetünk pár FPS-t, de közel sem annyit, hogy elégedett legyek.

Harmadik eset:

Kicsit ugyan jobbra számítottam, de élvezhető volt a benchmark, szépen, gördülékenyen futott.

Negyedik, ötödik eset:

Mondhatni nincs számottevő különbség abban, hogy a társkártya 16x-es, vagy 8x-es slotba kerül.
Itt visszautalnék arra a gondolatra, miszerint az első mérések rosszabbak a benchmark betöltése miatt. A 4. esetben ez látványosan megdőlni látszik a minimum értékekkel kapcsolatban, de az ellenkezőjét is tapasztalni fogjuk.

Hatodik, hetedik eset:

A túlhajtás mértéke leolvasható, a CPU a nálam alapnak számító 3.8GHz-en dolgozott.
Hozzáteszem, hogy a 8x-es slotomban csak úgy fért el a kártya, ha leszedtem a ventilátort róla – ezért aktív hűtés nélkül dolgozott minden esetben. A teszteken így teljesített végig hiba nélkül, bár a vége felé már szinte alig tudtam kézben tartani, ha a VGA-t a két tenyerem közé vettem.

A különbség akár jelentősnek is mondható, hiszen a minimum FPS-ek a második futáskor szépen emelkedtek – holott a túlhajtás nélküli részben ennek pont az ellenkezője történt. Ellenben az átlag FPS-ek terén nincs számottevő különbség. Még akkor sem, ha az Automatikus esetet vesszük összehasonlításként. Bár lehet, hogy az a pár FPS is csodákra képes, de nem hiszem, hogy a 30-40 átlagos FPS közötti intervallumban annyit számítana, hogy az ember beruházzon egy plusz kártyára.

Nyolcadik eset:

Arra számítottam ez esetben, hogy közel az Automatikus opció szintjén hozza a rendszer. Ha az átlag FPS-eket vesszük, akkor nagyjából rendben is lennénk, de ha a minimum és maximumokat nézzük, akkor hol az egyik, hol a másik látszik jobb választásnak. Ha a rendszer automatikusan választotta, hogy ki vagy mi legyen felelős a Physx számításáért, akkor a minimum FPS egy hajszálnyival több. Ha viszont a maximum FPS-t nézzük, jobb, ha a GTX295-ös egyik magját dedikáljuk a fizikai számításokra. Valóban egyébként a két beállítás átlag FPS-ei között nincs 4 FPS különbség sem.

Készítettem még három grafikont összehasonlítás végett, és az egyszerűbb átláthatóság kedvéért.
A beállításonként kapott tesztek eredményeit átlagoltam, és ezeket összehasonlító diagramokra tettem:

Nagyjából ez a konklúzióm: igen, jobban futott a játék megtámogatva egy Physx-re dedikált VGA-val, igaz, nem hozott sokat a konyhára – pláne, hogy ez a benchmark, és nem is maga a játék!
Ennek tükrében én gondolkodom egy Physx társkártya beszerzésén, de ha lehet egy GT240-eset szeretnék, lehetőleg DDR5-ös RAM-okkal.

Végül szeretném megjegyezni, hogy ez a „tesztsorozat” nem profi kézből származik. Nem vettem bele más játékokat és szintetikus teszteket, kifejezetten csak a magam szórakoztatására készítettem, csak gondoltam megosztom Veletek is.
Biztosan vannak benne pontatlanságok, hibák, ezeket nézzétek el nekem, de javítani is fogom őket a visszajelzéseitek alapján!

Köszönöm a figyelmet, és a pozitív, negatív kritikát is előre!

Egy kis frissítés!

Az írás befejeztével sikerült egy kis időt csalnom, hogy megnézzem magát a játékot.
Sajna, nem jutottam sokáig, egészen pontosan még csak a történetbeli testvéremet faggattam ki, hogy áll a család anyagi helyzete.

Nos, a benchmarkból kiindulva kényelmesen hátradőlve kezdtem bele a játékba, de gyorsan össze kellett szednem magam, mert az a 7-9 FPS közötti érték, amit az épület megrohamozása után kaptam fizikai szédülést okozott nálam. Meglepődtem…
Egyetlen dolgot kellett azonban csak módosítanom, és ez a siralmas érték egyből 60-80 közé ugrott. Az APEX Physx High opciójáról szerintem le kell mondanom, még a GT220-as kártyával kiegészülve is – sajnos vissza kellett adnom, nem volt lehetőségem „élesben” kipróbálni.
Talán mégsem túlzó a GTX480 és GTX285 kombináció magas felbontáshoz, maximális grafikai beállítások mellett.

Hozzászólások

(#1) classicph


classicph
csendes tag

Jó teszt lett grat :C :R

:-)

(#2) rolkaDb


rolkaDb
aktív tag

Jó kis cikk lett, Köszi! :R
Úgy tűnik én se fogok itt 1920x1080-ban játszani maxon. :DDD

(#3) yako válasza rolkaDb (#2) üzenetére


yako
tag

classicph, rolkaDb köszönöm!
Ezt is érdemes elolvasni!

:R

By Demons Be Driven

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.