2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Taxis tüntetés, avagy meg kell-e szüntetnünk az Ubert?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Szinte mindenkinek van valami véleménye az elmúlt nap eseményei kapcsán. Szeretném összefoglalni a sajátomat ebben a bejegyzésben, némi tényösszefoglalás után.

Szeretném tisztázni, hogy nem vagyok taxis, nem vagyok érdekelt az ügyben. A közlekedésben napi szinten aktívan kiveszem a részem. Motorozom, autózom, időnként BKV-ra is tévedek, ritkán Taxiba is beülök, és ha már ott vagyok beszélgetek a sofőrrel...

Kezdjük az elején (kitérő, de a véleményem kialakulásához fontos tények):

Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy Uber sofőrnek/gépkocsinak?
- Minimum 21 éves kort el kell érni
- Minimum 1 éves (B kat.) jogosítvány
- Maximum 10 éves, 4/5 ajtós autód legyen
- Büntetlen előélet

Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy Taxi sofőrnek/gépkocsinak? (Részlet bővebben: Forrás)

- Minden taxi gépkocsiban lesz lehetőség bankkártyás fizetésre.
- A taxikban tilos lesz a dohányzás, amelyet az autó ablakán elhelyezett piktogram is jelez majd.
- Csak olyan jármű lehet taxi, amely rendelkezik klíma berendezéssel, valamint októbertől márciusig téli gumival van felszerelve
- A gépkocsi kora maximum 10 év lehet.
- Autó alapszíne: RAL1023 Traffic Yellow.
- Információs elemek színe: RAL 9017 Traffic Black.
- Szabadjelzővel kell rendelkeznie.
- Minősíteni kell a gépjárművet.
- Összes hajtómotor-teljesítmény minimum 55 kW, (belső égésű, hibrid, elektromos);
- Tengelytáv minimum 2550 mm;
- Kombi vagy egyterű felépítményű személygépkocsi csomagtartó mérete minimum 390 liter;
- Nem kombi vagy egyterű felépítményű személygépkocsi csomagtartó mérete minimum 430 liter;
- Gyárilag hibrid és elektromos meghajtású személygépkocsi csomagtartó mérete minimum 300 liter;
- Környezetvédelmi besorolás minimum EURO 4 (2017. december 31-ig);
- Jörnyezetvédelmi besorolás minimum EURO 5 (2018. január 1-jétől).
- A sofőrnek taxis vizsgát kell tenni, valamint 2. csoportú orvosi alkalmassági és PÁV II. pszichológiai alkalmassági vizsgálattal kell rendelkeznie.
- Érvényes droszt engedéllyel kell rendelkezniük.

A fentiekből látható, hogy a taxisokra több, komolyabb megkötés vonatkozik (csak a fontosabbakat igyekeztem megemlíteni), aminek nyilván anyagi vonzata is van. 2013 szeptember 1.-je óta megszűnt a szabad verseny, a taxiknak fix áron kell(ene) fuvarozniuk. (A hiénáktól távolodjunk el, minden embercsoportnak megvan a maga "szemete".) Ebből nem tud engedni, így árban nem tud piacképesebb lenni egyik sárga taxi a másiknál. A magyar ember nagyon árérzékeny, kevésbé színvonalas szolgáltatást választ, olcsóbban. Ezen a ponton előjön az Uber előnye: OLCSÓBB. Mivel megkerülve szürke (fekete) úton fuvaroz embereket A-ból B-be, kevesebb a költség, ezt a megtakarítást tudja az utas felé is közvetíteni. Be kellene tiltani? Szerintem nem. Szabályozni kéne, és a Taxitársaságoknak engedni a szabad versenyt, de mégis szabályozottan. Szigorúbban ellenőrizni a nyugtaadást, de ha egyértelműen fel vannak tüntetve a viteldíjak, el lehessen térni az "ajánlott díjaktól". Megoldásként olvastam több helyen, menjen Uber sofőrnek. Ez is megoldás lehet, de amíg a szürke-feketegazdaság szélén mozognak, ki vállalná be egy bejelentett állással szemben?

Mielőtt a taxisoknak esnénk, gondoljuk végig, mennyi plusz költségük van, amit az utasokkal kell megfizettetni, és meglátjuk, hogy napi több100km-t megtéve a városban tudnak pénzt keresni, ami nagyon messze áll a bevételüktől. Amennyiben alkalmam lesz, interjút fogok készíteni egy taxissal, hogy a bevétele hány százaléka lesz a fizetése...

Totalcar is megírta, érdemes elolvasni.

Hozzászólások

(#1) Buci21


Buci21
addikt

Ácsi, a mocskos hiénafajzat taxisok maguknak rinyálták ki a szigorú szabályozást... Mindenki úgy ugráljon, ahogy nekik tetszik, szóval most már mégsem annyira jó ez nekik, töröljék el... Dögöljenek meg, ha illegális lesz is, akkor is feketézni fogok :D

(#2) Simi87 válasza Buci21 (#1) üzenetére


Simi87
senior tag

+1

(#3) huszi.gyb válasza Buci21 (#1) üzenetére


huszi.gyb
senior tag

Ha figyelmesebben elolvasnád, nem írtam sehol, hogy jó ötlet az Ubert okolni ( vagy meg kéne szüntetni). Viszont a szabad verseny elvileg tiltott a piacon, ezzel a kisebb taxitársaságokat kicsinálták. Ezt kerülte meg az Uber. Akkor vagy tilos, vagy nem, ebben kéne dönteni. A "mocskos hiénafajzat" pedig lehet, hogy a legtöbb taxisra igaz, de akikkel én találkoztam, nagyon normálisak voltak. Igaz nem pályaudvaron "fix price" taxiztam. A probléma ott kezdődik, hogy sokan csak azt bírják fújni, hogy "mocskos taxis" és a kisember szemszögéből nem foglalkoznak az üggyel, mert maffia. Ezért próbáltam árnyalni a képet, talán egyeseknek leesik, hogy mit is akartam ezzel mondani.

www.dongosofor.hu

(#4) #56573440 válasza huszi.gyb (#3) üzenetére


#56573440
törölt tag

mindkét oldalnak van igaza az a baj. a taxisoknak is bizonyos szinten, és az ubereseknek is. viszont azzal hogy lezárják a várost meg belerúgnak kocsiba azzal pont nem azt a képet festik amit szeretnének, hanem hogy bunkó paraszt csürhe mind, agresszív vagy fél mondatot se tud összerakni, ordibál, stb.

egyébként nem azok a taxisok örültek a taxis rendeletek áttúrásának akik személyt is szállítanának, hanem a fuvart szervező cégek főleg. hatalmas üzlet a melósnak hogy max 10 éves autóval mehet, hogy fóliáztatni kell, és társai. tiszta haszon móka és kacagás.

(#5) scope2007


scope2007
addikt

" hallottam pár taxis viccet, de egyiket sem lehet Uberelni"

CUBE AIM SLX 29" + SEAT LEON 1P 2.0 PD-TDiiiiiiiiiiiiiiiiii

(#6) huszi.gyb válasza #56573440 (#4) üzenetére


huszi.gyb
senior tag

Tudom, hogy mindkét oldalnak van igazsága, nem is akarom ezt cáfolni... Sőt... A bejegyzés megírásában az inspirált, hogy mindenhol a "köcsög taxis lehúz, és pofázik, dögöljön éhen" mentalitást láttam, szerettem volna kicsit árnyalni a képet. Nem tisztem, és nem is akarok igazságot tenni. Csak kicsit mérlegeljenek, mielőtt egy csoportot megvetnek az emberek. Ennyit akartam elérni.

scope2007: :R :C :DD

www.dongosofor.hu

(#8) huszi.gyb válasza Regonelix (#7) üzenetére


huszi.gyb
senior tag

Köszönöm szépen... Reméltem is, hogy egy főállású újságíró jobban tud árnyalni, mint én...
Ja, hogy 2 nappal később jelentek meg ezek a cikkek, és addig mindenki csak a köcsög taxis dumát nyomta?
Ebből lett elegem, ezért írtam a magánvéleményemet meg egy blogra. Egyet lehet érteni, meg lehet cáfolni, tisztában vagyok vele, hogy nem minden tényre tértem ki, a lényeget próbáltam kiemelni, így talán néhányan el is olvassák. ;]

www.dongosofor.hu

(#9) Regonelix válasza huszi.gyb (#8) üzenetére


Regonelix
csendes tag

De ők utána mentek, hogy mi is a helyzet - valójában.
Nekem az a fontos, hogy a megbízott ember, mennyire jól tudja elvégezni az adott feladatot (erre garanciát is tudjon vállalni). Egy app/weboldal által leinformálható és pontozható legyen az ember (a munkavégzésében) és kész.
Ne mások mondják meg a fejem felett, hogy még ez is, még az is, amikor nincs rá szükség. Ennyi a TAXI vs. Uber vitájáról.

(#10) huszi.gyb válasza Regonelix (#9) üzenetére


huszi.gyb
senior tag

Mivel ők újságírók, én meg egy blogra írtam egy kis véleményt, nekik feladatuk is volt utána menni. Az Uber jó dolog, nem kéne betiltani, ezt én is írtam feljebb. Ezt az Uber vs Taxi vitát nem lehet két mondatban elintézni, ennél sokkal többről van szó. A nagyobb taxis cégek a fix áras témával sokat nyertek (bár több költségük is lett), a kisebb cégek meg sokat buktak. Az Uber egy fekete-szürke gazdaságos versenyzővé lépett elő, ezért tud árban lejjebb menni, ezért olcsóbb. A kigondolás valóban jó, de ha a sarcokat ők is megfizetnék nem tudnának árelőnyhöz jutni. Ha tetszik az Uber, azt kell használni, és ennyi.

www.dongosofor.hu

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.