2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

HD 4800 Crossfire (X)

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Szerencsés véletlenek folytán az elmúlt napokban nálam keresztezte egymás útját két HD 4850-es vga...

[ ÚJ TESZT ]

Szerencsés véletlenek folytán az elmúlt napokban nálam keresztezte egymás útjait egy P45-ös chipset-es alaplappal és egy HD 4850-es vga-val szerelt gép, miközben egyik haverom HD 4850-e szintén nálam vendégeskedett, ráadásul megérkezett a várva várt HD 4870-em is… Ha már a sors ennyit segített, gondoltam kihasználom a lehetőséget, és csinálok egy tesztet, mégis mire képesek egy jobb fajta 2 magos processzor mellett, az ATI legújabb generációs kártyái. A neten általában valami (tuningolt) QX-es csoda mellett tesztelnek, és az ottani eredményeket nézve az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés: „Szép, szép, de ez vajon hogy menne nálam? „ Hát erre kerestem a választ….

Tesztelési elvek / módok:

Magát a tesztet 2 fő részre bontottam: 3Dmark és 6 db játék.
3Dmark06 alatt két felbontásban (1280*1024 ill. 1680*1050) a leggyakrabban használt szűrőkombinációkkal ( 0AA/0AF; 4AA;8AF; 8AA/16AF) alapórajeles és tuningos méréseket végeztem. Ezekből a 1280*1024-es 0AA/0AF-es eredmények közvetlenül összehasonlíthatók a PH!-s listával, az ottani szabályok betartásával készült a teszt. A 3Dmark Vantage-t két módban futattam, ezek közül a „Performance” szintén közvetlenül összehasonlítható az ide vonatkozó topikban közölt eredményekkel. Bár én is azon a véleményen vagyok, hogy a 3DMark eredmények nem mindig mérvadóak, most mégis ezzel a programmal néztem meg hogyan reagálnak a kártyák a felbontás és a szűrők növelésre. Emellett nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a 3Dmark-okban normálisan működik a Crossfire(X).

Játékok alatt arra voltam kíváncsi, hogy tuningolt processzor mellett, hogy teljesítenek a vga-k alapórajelen futtatva. Ez egy kicsit furcsának tűnhet elsőre, de abból indultam ki, hogyha egy erősnek mondható cpu-t veszek, és ott vga limites beállításra játszok, akkor talán kiderül, hogy az egyes kártyákat illetve rendszer mit tudnak egymáshoz képest…

Igyekeztem a kiválasztott játékokkal lefedni a PC-gamék palettáját, ezért végül 6 db játék mellett döntöttem:
- Üsd,vágd, nem apád, nem anyád kategória újonca: Devil May Cry 4
- Peresztrojka?! A fenét…. World in Conflict
- Ez történik, ha a programozók „Volt egyszer egy Vadnyugat”-ot néznek: Call of Juarez
- Kipróbálja uram?!... Hééééé.……!!!!!! Test Drive Unlimited
- Én vagyok Schumacher, leverek mindenkit... GRID
- Lelövünk mindenkit, aki nem angolul beszél és még olaja is van… Call of Duty 4

Minden játékhoz csatoltam a beállításokat tartalmazó képe(ke)t. Három játékban beépített benchmark van, a másik háromban, Fraps használata mellett, előre begyakorolt útvonalat jártam be.

A tesztkonfiguráció végül az alábbi módon állt össze:

Ennyi felvezető után, íme, itt vannak a teszteredmények:

3Dmark Vantage:

3Dmark06:

Nos, ennyi elég is volt a 3Dmark-okból azt hiszem... :) Két megjegyzést fűznék hozzá csak:
- a HD 4850 azért a végére csak elfáradt, de ettől függetlenül derekasan helytállt,
- a 4800 CFX pedig kiesett a versenyből, mert tuningolt gépen még alapórajelen sem sikerült lefuttatni egyetlen egy tesztet sem... Legtovább a Vantage bírta, ott az első 2 grafikus teszt lement, és az utána lévő cpu tesztbe mindig megfagyott a gép... A többi eddig sem bírta, bár a CFX mentségére legyen mondva, amíg ment addig szép fps értékeket lehetett látni, szal egy kicsit sajnáltam, hogy nem sikerült stabil működésre bírnom a gépet alatta...

Következzenek akkor a játékok:

Devil May Cry 4

Beállítások: DX9 - DX10

Ennél a programnál bele is futottam az első anomáliákba:
- DX10-nél nem választható 1280*1024-nél magasabb felbontás. (bár ez lehet programozói döntés volt)
- DX9 alatt nem működött a CrossFire míg DX10 alatt igen... :F Na ezt nem tudom, hogy sikerült összehozni a programozócsapatnak, de sikerült...

World in Conflict

Beállítások: 1. - 2.

Csak annyit mondanék, hogy az AF értékét nem ellenőriztem, a gép pedig a vh szint ellenére 4x értéken hagyta... Minden teszt így futott le.

Call of Juarez

Beállítás: 1.

Test Drive Unlimited

Beállítás: 1.

Annak ellenére hogy a Fraps igen szép értékeket mért, hiányzott a játékból a sebességérzés... Olyan volt, mintha gyök2-vel araszolna az ember a dugóban...

GRID

Beállítások: 1. - 2. -3.

A számok itt is csalókák egy picit... Nem érezni annyira folytonosnak, mint amennyit mért a Fraps, de a TDU-hoz képest sokkal jobb a helyzet... A DIRT után itt sem fordítottak nagy figyelmet a CF kiaknázására...

Call of Duty 4

Beállítások: 1.- 2.

Hát itt nemcsak a CrossFire, hanem a HD 4800-as széria szárnyal... Szívesen vennék még pár, erre a motorra írt játékot...

Konklúzióm: Jó ez a CrossFire (és valószínűleg a CrossFireX is), ha működik. Lehet, hogy a mintavétel, nem volt a legszerencsésebb, de 6 programból 2-nél tudnám azt mondani tiszta szívemből, hogy: "Igen, megérte megvenni." Az erősebb cpu-ról, a 2*16 pci-e -s sávval rendelkező alaplapról, és az erősebb tápról már nem is beszélve.... Bár ha valakinek 24" nagyobb monitora van és FullHD-ban akar játszani, főként olyan programokkal, amik támogatják a CrossFire-t, azoknak megéri...

Nos, hát ennyi, remélem hasznos olvasmány volt... Aki a krizisz nevű játéknak nevezett techdemo tesztjét hiányolná, azoknak üzenem, azt már letesztelték mindennel aminek egyáltalán köze van a számítástechnikához, úgyhogy kétlem, hogy én bármilyen újdonságot is tudnák mutatni... (Egyébként se a szívem csücske az a bithalmaz...)
Még csak egy gondolat a legeslegvégére: a Corsair mérnökei előtt le a kalappal.. Nem semmi tápot alkottak a VX450 személyében...

Pár kép a gépről, bár sem a fényképezőgépünk, sem én nem álltam a helyzet magaslatán...

Update

Néhány gondolat a hozzászólások alapján:
- Először is, nem árt leszögezni, hogy a P45 chipkészlettel szerelt alaplap, nem teljes értékű (x16/x16) CrossFire-es alaplap. Ebben a tesztben (angol nyelvű) összehasonlítottak egy X48-as és egy P45-ös chipsetes alaplapot a CrossFire-es tudásukat tekintve. Érdekes olvasmány. :)
- Másodszor a videokártya tuningja és hűtése. Sokan pályáznak arra, hogy jól megtuningolják a "szegény kis" HD 4850-et, és máris alig lesz különbség a nagytesóhoz képest.. Lehet erre építeni, de a nálam járt két db HD 4850 egyike sem volt tovább tuningolható 650 MHz-es gpu és 1000 MHz-es ram órajelnél. Ez kemény 25 MHz / 7 MHz -es emelést jelentett a gyári értékekhez képest. Kipróbáltam másik gépben is, ott sem változott az eredmény.. A HD 4870 viszont 790 MHz-es gpu és 1100 MHz-es ram órajelig meg se állt, az a plafon a Catalyst (8.6) overdrive menüjében jelenleg. Természetesen vannak sokkal jobban teljesítő 4850-ek is, ez nem vitás, kérdés ki hogy érte el. Itt a PH!-n is van akinek a 4870-e közel 900MHz-re van tuningolva, igaz, ehhez márt volt módot használt...
Hűtés: ami a HD 4850-re került gyárilag, az szerintem nagyon gyenge, főként hogy még nagyon le is szabályozták a ventilátor fordulatszámát.. Némi módosítással már jobb a helyzet, de szerintem nem tesz jót egy kártyának, ha feltekert hűtéssel is 60 fok az alaphőmérséklet 2D-ben...
A HD 4870 ebből a tekintetből sokkal jobb helyzetben van, de a gond itt is a ventilátor visszafogott fordulatszám okozza.. Ehhez viszont még nem nyúltam, de amikor néha felpörög maximális sebességre,akkor érezni, hogy van benne elég erő, a kártya normális hőmérsékleten tartásához... Ebben esetben viszont már a hangja a fő probléma...

Köszönöm hogy elolvastátok, és remélem sokaknak hasznos információkat tudtam nyújtani..

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.