Az érettségi környékén, illetve az egyetemi évek alatt rengeteg hozzám hasonló, kispénzű fiatal elhatározza magát a jogosítvány megszerzése mellett. Mondanom sem kell, hogy 2009-ben Magyarországon ez alsó hangon is 120-130.000 forintos kiadást jelent, de ez az összeg ennél akár több tízezer forinttal is magasabb lehet.
A jogsi megszerzése után tehát ott áll a fiatal, akinek autóvásárlását nem támogatják anyagilag a szülők, ellenben szeretne egy saját autót, amin rendesen megtanul vezetni, akkor vezeti, amikor akarja és nem félti tőle senki. A rendelkezésre álló összeg korlátozott: a nem túl magas pályakezdő fizetés, diákmunka, ösztöndíj, összespórolt pénzek jöhetnek szóba. Ez jelen esetben maximum fél millió forint körüli összeget jelent, ami nem hangzik olyan kevésnek, de ha ebbe beleszámítjuk az átírás, a biztosítás és a megvétel utáni szervizelés költségeit máris inkább a maximum 300.000 forintos értékhatár tűnik reálisnak, mert ugye az csak idealista feltételezés, hogy ennyi pénzért teljesen hibamentes autót kap. Nem kap, de nem mindegy hogy az autóra kezdésként néhány tízezer forintot kell-e költeni vagy sok bosszúságot okozó pénztemetővé válik.
Ez az írás abban szeretne alapvető támpontot adni, hogy mire kell különösen odafigyelni, ha kevés pénzből szeretnénk viszonylag problémamentes autót vásárolni.
Hirdetés
Hol keressünk? : Első és legkézenfekvőbb forrás az internet Ha nem sújtaná országunkat 2004. óta a regisztrációs adó nevezetű önkényes állami sarc a www.mobile.de oldalt javasolnám...
Érdemes megnézni, hogy az összes környező uniós országba emberi áron be lehet hozni külföldről tíz év körüli használt autókat, egyedül a hazai kormány és az autókereskedők lobbija lehetetleníti ezt el, azzal, hogy egy alig 200.000 forint eladási árú kisköbcentis autó ára behozatallal együtt több mint a duplájára emelkedik. El lehet gondolkodni azon , hogy kiknek nem áll az érdekében, hogy kispénzű rétegek kiöregedett autóparkja egy kicsit megújuljon, másrészt, hogy miért jár hazánkban ennyi szlovák, és még ki tudja milyen rendszámú luxusautó…
Így tehát reálisan nézve a magyar használt autó kínálatot kell megvizsgálnunk, ami azért nem olyan kis piac.
A www.hasznaltauto.hu oldal kínálatában a mai napon 3077 darab legalább 2010-ig műszaki vizsgával rendelkező autó található a 100.000 és 300.000 forint közötti kategóriában, amely semmiféleképpen sem mondható kevésnek, de ennél jóval szűkebb a valóban olcsó és egyben megbízhatónak tűnő személygépkocsik köre.
Szerencsére az oldal keresőmotorja megfelelően skálázható. Olyan paramétereket állíthatunk be itt többek között, mint az autó évjárata, a műszaki vizsga érvényességének ideje, a különféle műszaki és kényelmi extrák és még hosszasan sorolhatnám
Véleményem szerint ebben az árkategóriában az egyik legfontosabb szempont a tulajdonosok száma, ami ideális esetben ténylegesen egy, másrészt a garázsban tartás, illetve a rendszeres karbantartás kritériuma. Érdemes a megtett kilométerek számára is odafigyelni, de ezt nagyon könnyen lehet manipulálni, aminek a veszélye főleg kereskedések esetében áll fenn. Fiatal tulajoknak, ha saját nevükre kötik a biztosítást érdemes a köbcentit 1500-ban maximalizálni, mivel efelett - érthetetlen módon - jelentősen megnő a kötelező biztosítás díja.
Látható, hogy ezen szűrők „bekapcsolása” után mindössze negyven autó maradt fenn a rostán, amiből szinte az összes keleti (Dacia,Lada, Skoda, Távol-keleti: Maruti). Én végül egy Skoda Favoritot vettem 140-ért egy idős bácsitól valós 70.000 kilométerrel és nem is csalódtam.
Lehet, hogy sokan hülyének néznek, de ebből a negyven autóból körülbelül csak a fele az, amit érdemes lehet megvenni.
Persze az „első tulajdonos” opciót kikapcsolva máris 172-re nőtt a találatok száma és itt már bizony nyugati (Ford, Opel, Peugeot) és távol-keleti autók (Daewoo, Hyundai, Mitsubishi) is szép számban találhatók a listán. Ezek között is nagyon sok a szinte hibátlan, megkímélt állapotú autó.
Én azért választottam mégis egy keleti autót (bár azok közül az egyik „legújabbat”) mert a családban és az ismerősi körben senkinek sincs túl erős műszaki vénája így az alábbi szempontokat vettem figyelembe.
Ha keleti autó és első tulaj, - főleg ha egy idős ember - nyilván még a Merkúrból hozatta ki a gépet, szerette, garázsban tartotta, elvégezte rajta a szükséges szervizeket, csak ritkán hajtotta, akkor az meglátszik már a hirdetésben is, az eladón meg főleg. Egy ilyen autót az alapvető műszaki átvizsgálás után nyugodt szívvel meg lehet venni, nem valószínű, hogy átvernének. Az pedig, hogy legalább egy év műszaki van még rá, még kevésbé valószínűsíti, hogy komolyabb probléma lenne a járművel. Másrészt az alkatrészek ára is alacsonyabb, mint egy azonos évjáratú nyugati vagy japán esetében, de előfordulhat, hogy apróbb alkatrészeket csak nehezebben lehet beszerezni hozzájuk.
Nyugati autók esetén annyival nehezebb a történet, hogy ezeket nyilván külföldről hozták be, itt nem mindegy, hogy egy hatvan-hetvenezret futott makulátlan állapotban behozott és azóta még kb. ennyit hajtott, gondos gazda által hirdetett autóról van-e szó, vagy egy visszatekert kilométerórájú, spéci módon újrafestett, kilakatolt, gányolt gépcsodáról.
Ezért ajánlatos ebben az árkategóriában a kereskedőket és még inkább a kétes autókat árusító neppereket széles ívben elkerülni és velük szemben a megbízhatónak tűnő magánszemélyek hirdetéseit keresni. Ez általában már ránézésre megállapítható a hirdetésről, de a telefonos egyeztetés után egyértelműen ki lehet szűrni az ilyen eladókat. Én azt ajánlom, hogy a telefonos érdeklődés során csak annyit mondjál, hogy az "xy-on oldalon hirdetett autó iránt érdeklődnék", ha visszakérdez, hogy melyikért, akkor az egyértelműen nepper és el is köszönhetsz tőle. Autókereskedések esetében azért némileg árnyaltabb a kép, főleg az új autókat árusító szalonok beszámítási akcióiból származó régebbi autókat érdemes keresni, mert itt sokkal kisebb a valószínűsége az átverésnek, mint egy használt autókra szakosodott kereskedés esetén.
Ha el tudod érni, hogy megmutassák a forgalmit az a legjobb, mivel ilyenkor kis szerencsével a tudakozón keresztül meg tudod keresni az előző tulajt és ha egyeznek a kocsi alapadatai (futott kilométer, esetleges hibák) a kereskedő által állítottakkal, akkor nyugodt lehetsz, nem valószínű, hogy becsapnak. Persze az a legjobb, ha az ismerősi körödben van egy ilyen, megbízható tulajtól származó autó.
Nagyjából ezek lennének az alapvető támpontok, ha olcsó és megbízható használt autót keresel. Nem törekedtem a teljességre és alapvetően a saját gondolatmenetem alapján írtam le az autókeresést.
Mivel ez az első Logout-os írásom, lehetnek benne hibák, így minden jobbító szándékú véleményt és kritikát szívesen veszek.