2024. május 5., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Az élet rovat

A számítógép hatása az emberre II.

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Legutóbbi postomban írtam a PC által az emberre gyakorolt hatásokról. Most azokat az alkalmakat...

[ ÚJ TESZT ]

Legutóbbi postomban írtam a PC által az emberre gyakorolt hatásokról. Most azokat az alkalmakat veszem nagyító alá, amikor játszunk a számítógépen. A helyzet hasonló, a reakció azonban más.

Tételezzük fel, hogy egy igen izgalmas PC-s játékot játszunk. (Pl.: Alien vs. Predator II.
Nálam ez viszi a pálmát). Játék közben nem csupán vizuális inger éri az embert, fontos
szerepet kapnak az akusztikus elemek is. Attól lesz egy játék igazán izgalmas, ha mind a
látvány, mind pedig a hanghatás folyamatosan szintentartja az ember figyelmét.

Hogy mit is várunk egy jó játéktól? Adrenalint! De mi is az valójában?

Az adrenalin a veséken sapkaként elhelyezkedő mellékvesék velőállományában termelődő hormon. A mellékvesék jellemzője, hogy csak szimpatikus, azaz serkentő hatás éri az idegrendszertől. Az adrenalin egymagában képes olyan hatást elérni, mint az idegrendszer szimpatikus hatása. Tehát a légzés szapora lesz, a szív hevesebben ver, ennek következményeképp a vérnyomás megnő. Egyes kutatók szerint az erősebb nemben a mellékvese kéregállományának belsőrészében szexuál kartikoidok, azaz nemi hormonok is felszabadulnak. Emiatt figyelhető meg egyes esetekben a játék ellen irányuló agresszió. (Figyelem! Az agresszió az adott helyzet ellen irányul! Hosszan tartó hatása nincs, tehát egyetlen felhasználó sem lesz közveszélyes PC-s játékok miatt.)

A játékosokra különösen jellemző a feszült figyelem, a fokozott fókuszálás.

Hogy mi történik mikor meglátunk valamit a monitoron?
A megjelenítő eszközről érkező fény hatására a szemben lévő receptor (érzékelő) sejtben
lévő rodopszin elbomlik A-vitaminra és opszinra. Ezen folyamat hatására depolarizálódnak
a receptorsejtek, kialakul az ingerület melyet majd az agy fog felhasználható információvá dekódolni. Mikor a szem csukva van az opszin és az A-vitamin újra kapcsolódik.
Egészségvédelmi szempontból fontos, hogy mellőzzük a szem erős, élénk színeknek való hosszútávú kitételét. (Személyes vélemény: inkább szakadj el a géptől pár percre és pihentesd a szemed, minthogy mindenféle szemcseppeket és egyéb szereket használj. A szemtornának nincs mellékhatása és még ingyenes is.)

A monitorok és egyéb megjelenítő eszközök a valós térnek csupán egy bizonyos részét foglalják magukba. Az idegrendszernek először tehát hozzá kell szoknia, hogy a kéz segítségével, s nem a fej elfordításával lehet a környezet további megismerését eszközölni. Sok játék készítőjének kimondottan az a célja, hogy megrémissze a játékost. A rémület persze nem más, mint egy feltétlen reflex, mely általában a hirtelen bekövetkező inger ellen irányul. Ilyen például az a tipikus eset, mikor is egy, akár általunk nagyon is várt ellenség hangos zaj kíséretében a látótérbe robban. Az agy ilyenkor a másodperc ezredrésze alatt felfogja az ingert és választ is küld rá. Sok esetben ez a karok félre- vagy felrántása. Amennyiben az inger gyakran ismétlődik, az agy megszokja a helyzetet és legközelebb már a törzsdúci, régi nevén az extrapiramidális rendszer fogja kezelni a szituációt. Minden játék tehát csak korlátozott ideig képes kiváltani a szervezetből a fokozott válaszreakciót, az adrenalintermelődést.

Különösen az FPS-ekben nagy szerepe van a kéznek. Fokozott idegi hatás alatt a kéz izzad, ugyanakkor hideg. Sok esetben alakulhat ki akár még remegés is.
Az agy a megszokottnál sokkal gyorsabban kommunikál a kézzel. A sűrűn beérkező mozgató parancsok néha akár egymással ellentétes jelentésűek is lehetnek; ilyenkor az izmok összehúzódása illetve elernyedése lassabb, mint a szemekből érkező ingerek. Ilyenformán tehát a kéz még egy korábbi vizuális inger által kiváltott mozgató parancsot végez, mikor már újabb, a korábbitól eltérő, vagy ellentétes helyzet áll fenn.
Amennyiben többjátékos módban játszunk, extra feladatok hárulnak az agyra. Hiszen sokkal bonyolultabb túljárni egy valódi játékos eszén. Ekkor logikus gondolkodásra van szükség. Az agynak először fel kell ismernie a helyzetet: meglátom az ellenfelet. Mérlegelnie kell a körülményeket: fedezék, lőszermennyiség... Érvekkel alátámasztott döntést kell hoznia: nyílt terepen mozgok, mások számára könnyű célpontot nyújtva, vagy próbálok előnyös lőállást felvenni anélkül, hogy észrevennének... Mindezt a másodperc töredéke alatt, miközben újabb és újabb ingerek módosítják az eddig létrejött benyomásokat.

Kellemes játék volt ugye? Pedig nem is pihentél...

Mi történik játék után? Egészséges helyzetben az ember képes elvonatkoztatni a játékot
a valóságtól. Tehát nem alakul ki függőség, vagy a reális világgal összekötött párhuzam.
(Magyarul nem keresünk munkába menet mesterlövészeket a tetőn.) A játék végeztével
megszűnik a mellékvese velőállomány adrenalintermelése, a vegetatív idegrendszer
paraszimpatikus hatása lesz domináns, tehát megélénkül az emésztő szervrendszer vérellátása,csökken a légzésszám, a pulzus és a vérnyomás, az agy aktivitása mérséklődik.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.