2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

CF hatásfok és Catalyst AI 4870x2-vel

A hagyományos többkártyás rendszerek érzékenyek az alaplapi chipsetre. Mit tud a beépített PCI-E swith?

[ ÚJ TESZT ]

Összegzés, konlúziók

Catalyst AI

Itt hiába próbálkoztam, a grafikus szemléltetés szinte esélytelen. Az azért talán látszik, hogy a várakozásoknak megfelelően komolyabb kihatással van a teljesítményre a ki és bekapcsolás, mint az, hogy bekapcsolt állapotban Standard, vagy Advanced módot választunk. Illetve a várakozásoknak megfelelően a CF rendszer volt érzékenyebb a csúszka tologatására. (Ha mindkét GPU teljesítménye változik 2,5%-al, az összeadva már 5%.)

Összességében az a konklúzió, hogy 1 GPU-n is kár kikapcsolni az alapértelmezésben Satandard-re állított AI-t, de talán azzal is kár vesződni, hogy átbillentsük a csúszkát Advanced-re, mivel ez a művelet néha némi növekményt, máskor viszont némi csökkenést okoz, és utóbbi kapcsolóállás mellett kevésbé vállal szabatosságot az AMD a driver hibátlan működésére. Annak sincs sok értelme, hogy kiteszteljük magunknak minden játékra, hova érdemes tolni, mivel a különbözet szinte elhanyagolható, így olyan FPS tartományban, ahol számít pár FPS ide vagy oda, ez a 2-3 % kevesebb, mint 1, vagy akár 0,5 FPS-t jelent. (Látható, hogy a Cryengine-nél az alacsony FPS-ek mellett, kerek FPS-re pontos adatokból kimutathatatlan bármiféle differencia.)
Ami itt meglepetés volt, hogy a masszív CPU limittől szenvedő Counter-Strike: Source-on látszott meg legjobban az AI hatása. Lehet, hogy épp azért, mert az EP1 Source két magon fut, a driver pedig bevonta a másik 2 magot a renderelésbe, vagy azért, mert eredetileg is ATI barát volt a Valve, és ennek köszönhetően az évek során sikerült csiszolgatni az AI Source-ra vonatkozó optimalizációit.

Crossfire hatásfok

Elég vegyesek az eredmények (ha a két Cryengine 2-es játékot egynek vesszük), néhol jobb, mint vártam, néhol viszont váratlanul ért, mikor megnéztem a saját grafikonomat. :)

A Cryengine mindkét játékban 70% körüli hatásfokot produkált, ahogy a Dunia is. (Kettejük rokonsága viták tárgyát képezi -> bővebben a hozzászólásokban...) Ez jónak nevezhető, csak hát épp ezek azok a játékok, ahol sohasem elég a kakaó, ha 98%-ot hozna ki a driver, még akkor sem lenne mindenki elégedett a 4870x2 által nyújtott teljesítménnyel sem. Ha például még AA-t és AF-et is szeretne ráerőltetni valaki a Crysis-ra, annak dacára, hogy 1920-ban nekem nincs hiányérzetem, pedig kényes vagyok a recés élekre (nem spóroltak a poligonokkal, nagy felbontásban még látni is, hogy tényleg nem...), akkor gondolkozhat egy 3., 4. GPU-n, vagy várhat még 1 VGA generációt...

A StormRise megcsinálta a még a szomszéd kislányt,,,, izé,,,, annak a házi feladatát is, miután kivitte a szemetet, lehajtotta a WC ülőkét, és még a macskának is adott enni, aztán kiporszívózta a ..... a szobát... Szóval remek....

Az Unreal 3 motor épp úgy szerepelt, ahogy vártam. Mivel eleve magas FPS-eket produkált, így elképzelhető, hogy magas felbontásban, és maximális minőségi beállításokkal is hordozott némi CPU-limitet a teszt. Ehhez mérve igen jó a 80% körüli eredmény. Ettől többet soha nem is vártam, mikor multiGPU-ra adtam a fejem. Ha minden konstans 80%-ot produkálna, szerintem bárki elégedett lehetne a Crossfire-el, és nem csak félve lehetne ajánlani azoknak, akik keveslik az egy erős GPU nyújtotta teljesítményt.
Egy apró légy azért itt is van a levesben, méghozzá, hogy 1 ilyen GPU-val is tökéletesen fut a legtöbb UT3 motoros játék, de piacon lesz még egy darabig, és valószínűleg egyre jobban elrugaszkodnak vele látványilag.

A Counter-Strike Source 1db ilyen GPU-val is CPU limites, még nitrogén alá nyomott Core i7-el is az lenne az x2-höz. De azért gyorsult kicsit, jobban kilengett az FPS számláló, ahol épp szusszanhatott picit a CPU.

Nem túl sok játékot mértem ki, főleg így, hogy ebből 3 rögtön ugyan arra a motorra épül. Ez alapján a konklúzió az, hogy a CF nem éri meg. Épp ott nem hozza a 80+ hatásfokot, ahol szükség lenne minden FPS-re, és csak ott remekel, ahol 1 GPU is elég.

Persze ezek csak számok, és hát ha épp az az 50% plusz hiányzik egy játéknak, akkor is mindegy, hogy 50, vagy 99%-os hatásfokkal dolgozik-e a CF, hisz 1 GPU nem elég, a CF adta +50%-al viszont már szépen fut, akkor a maradék 49% úgyis kidobott FPS lenne ("simán fut és még simábban fut, csak nem mondod meg mikor melyik, ha nem írja ki az FPS-t" szindróma...).

Tehát kétszer, és harmadjára is gondolja meg az, aki manapság 1 GPU-tól többet akar. Tényleg csak akkor tegye, ha 1 nem elég, és nézze azért meg, hogy 2 elég lesz-e oda, ahova szánja...

Utószó

Maga a teszt nem sikerült valami fényesre, de ennyit engedett a rendelkezésre álló alapanyag. Ha több játékot is bevontam volna, több lenne az eredmény, látszólagosan jobban értékelhetővé válna a teszt, de mivel azok többnyire megbízhatatlan mérések lennének, álpontosság mögé bújtatva, így a biztosabb lábakon álló konklúzió is épp úgy messzebb eshetne a valóságtól, mint így.
Most esetleg a kevés mérés és a játékok megválasztása eredményez téves konklúziót, de nem hisszük azt, hogy mindent tudunk, miközben valójában semmit sem ismerünk igazán. (Pusztán azért, mert több eredmény van a markunkban, amiről viszont nem tudjuk, hogy tényleg jók-e.)

Tehát a "sétálok a mapon, és nézem az FPS-t" típusú méréseket meghagyom a PC-Guruknak, és hardware enthusias-oknak. Egészségükre, őket fizetik is ezért. :)

A Catalyst AI többé nem foglalkoztat, Standard-en hagyom, hagy örüljön. Ellenben CF-hatásfok mérést még lehet, hogy csinálok a jövőben, ha találok módot más játékok általam is elfogadható alapon történő kimérésére, illetve kerülnek hozzám friss játékok, amik kellőképp megizzasztják a VGA-t. Mondjuk jelen esetben pl. a Stalker CS-n is gondolkodtam még, de azt nézni sem bírom...


Minden kommentet szívesen fogadok, és ha tudok, válaszolok is, de ha találtok bármi más, a célra picit is alkalmasabb helyet, akkor kérlek titeket: Inkább ne a cikk topicjában rendezzétek be a Magyar Tudományos Akadémia nyelvtudományi gyűlésének Ph-s klubhelységét. Még az elgépelés, vagy valódi hiba privát üzenetben, az belefér, de ne köss bele abba is, amibe nem muszáj, pusztán azért, mert lekéstél a valódi hibákról, amit más már beírt a cikk topicjába, és most nem bírsz a véreddel, hogy te is okoskodj, ha már valaki elkezdte.

Köszönöm a figyelmet.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.