2024. június 9., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Hadihajók

Dokumentumfilm-sorozat az első és második világháború hadihajóiról, avagy hogyan ne csinálj dokumentumfilmet.

[ ÚJ TESZT ]

E01 – Atlanti csata

"Úgy ítélték meg, hogy a konvojokat kisebb és gyorsabb hajókkal kell védeni, amelyeket a legújabb technikai eszközökkel szereltek fel. Így született meg a romboló."

Hol is az a smiley? Ja, megvan: :fejbeverős: Ha a sorozat készítői és/vagy a szinkron írója legalább egy kis fáradságot vett volna utánanézni a fogalmaknak, akkor egy ekkora, minden szakmaiságot nélkülöző tévedés nem maradhatott volna a filmben. Először is, a hajótípus fejlesztése a 19. század végén kezdődött, és nagyjából az 1904-05-ös orosz-japán háború idejére kialakult az egységes "torpedo boat destroyer" elnevezés, ami aztán később a "destroyer"-re redukálódott. A hajótípus fejlesztése azután kezdődött, hogy kifejlesztették az első torpedókat (nem a rúdtorpedókra gondolok, hanem a már víz alatti, önjáró lövedékekre). Addig, amíg a hajók víz feletti részei már a XX. század elejére is megfelelő védelemmel rendelkeztek a gránáttalálatok ellen, addig a vízvonal alatti részeket ért sérülések könnyen egy nagy hadihajó vesztét is okozhatták. Egyrészt a kis torpedónaszádok elleni védekezésül, másrészt pedig a nagy hadihajók elleni sikeresebb torpedótámadások miatt fejlesztették ki a rombolókat, nem pedig a konvojok védelmére. A konvojok védelmére a korvettek és a fregattok lettek kitalálva (eredetileg persze nem, de később remekül beváltak e szerepkörben).

"Csak egy romboló élte túl az atlanti csatát, az HMS Cavalier." Kezd több lenni a soknál. Nem tudom eldönteni, hogy ez szinkronhiba, vagy tényleg képesek voltak ennyi hülyeséget összehordani a sorozat készítői. Persze a következő mondattal sikerült überelni: vízre bocsátás éve: 1944. Ami igaz, de az oldal kezdőmondatával együtt értelmezve azt sugallja, hogy 1944-ig nem volt ilyen hajójuk a briteknek, és egészen addig a nagy, nehéz hadihajók biztosították a konvojok védelmét – ami viszont félrevezeti a hozzá nem értő nézőt.

Szó esik a különböző radarfejlesztésekről, a konvojrendszer bevezetéséről és fejlesztéséről, amely állítólag 60%-kal csökkentette a veszteségeket – gondolom én a kereskedelmi hajók tekintetében (hogy ez most darabszám, metrikus tonna, bruttó regisztertonna, az örök homály marad). Innen átkötnek az első rész következő témájára, hogy ez a veszteség sokkal nagyobb is lehetett volna, ha az angolok nem veszik célba a németek legnagyobb hadihajóját, a Tirpitzet.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.