2024. június 2., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Elektronika fordulatszámmérőhöz

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Opel Astra típusú személygépkocsimból hiányoltam a fordulatszámmérőt. Kicseréltem a gyári...

[ ÚJ TESZT ]

Opel Astra típusú személygépkocsimból hiányoltam a fordulatszámmérőt. Kicseréltem a gyári műszerfalat, egy olyanra, melyben van fordulatszám kijelzés is. A jelet a gyújtótrafóról szedtem le, de ez kevés volt, hogy picit is megmozduljon a mutató. Mivel nincs oszcilloszkópom, ezért kísérletezgetésbe kezdtem, melynek csak a végeredményét szeretném itt közölni.

Az autóban soros 4 hengeres DOHC motor van 2 gyújtótrafóval. Egy trafóra érkező vezérlő jelek sűrűsége a főtengely fordulatszámának a felét adja, ezért a két jelet (Q1 és Q2) két diódán keresztül egyesítettem, majd ezt a megfelelő szintre erősítettem. Ehhez egy 10K-s potmétert (POT) használtam párhuzamosan kötve egy ellenállással (RV) a pontosabb értékbeállítás miatt. A másik két ellenállás a minimális értékhez (RE) és a megfelelő osztáshoz (R0) szolgált. A kapcsolás szívét egy TL081-es IC képezte. Az erősítés a potméter 30%÷70%-os állapotában a megfelelő.

Kapcsolási rajz:

Paraméterek:

POT=0÷10K
R0=2K
RV=4K
RE=1K

Az TÁP-ot és a TEST-et eleinte közvetlen az akksiról vettem, de hogy leállított motornál ne kapjon feszültséget az áramkör ezért a gyújtótrafók betápjáról működtetem.

Tervbe van véve egy négyvezetékes csatlakozó beiktatása, mert ha pl. a motor kerül szétszedésre, akkor könnyen le lehessen csatolni az elektronikát.

Sikerült is:

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.