2024. június 2., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat / Akármi rovat

Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába.

[ ÚJ TESZT ]

Bemutató: 2016 Bergamont E-Line Trailster C 9.0

Ez a bringa 4 hónapja került hozzám, szintén teljesen újonnan. Én vagyok a büszke első tulaja. :) A Bergamont legjobban felszerelt E-MTB kerékpárja. Kategóriáját tekintve All Mountain fully MTB, 27,5"-ös kerékmérettel, 150mm rugóút elöl és 140mm hátul. Viszont a 150mm-es villa miatt már kicsit eltolódik az Enduro kategória felé, mert így 66,5 fokos a fejcsőszöge, ami inkább az Enduro kategóriában megszokott. 1222mm a tengelytávja M-es méretben, még az előző 29"-es Trail fully-nál is hosszabb. Ezáltal hihetetlen stabil lefelé. Ehhez a kiváló lejtőzési képességhez elsősorban egy nagyon jó váz kell. Jó fully vázat tervezni nem könnyű, jó pedelec fully vázat meg különösen nehéz. Sok esetben nem jó a geometria a pedelec MTB kerékpárokon, mert nem tudnak optimális csőhosszokat kihozni, mivel bele kell tervezni egy középmotornak való helyt is. Ez pedig irányításbeli problémákat okozhat. Ezért is érdemes prémium gyártótól venni ilyen bringát, mert lehet rajta akármilyen magas felszereltség, ha a vázgeo nem jó, akkor a végeredmény sem lehet jó.
Ezen a bringán már ránézésre látszik, hogy minden a helyén, nincsenek eltúlzott méretek, arányos az egész váz. Ezzel egyébként a 29"-es Bergamont Contrail-en sem volt probléma, annak is kiváló minőségű váza volt. A Rock Shox Pike RCT3 villa is az Enduro kategória egyik legjobbja. Baromi merev, 35mm-es becsúszókkal rendelkezik, olyan finom mozgással mintha rugós lenne, pedig levegős rugózású. Állítható rajta a visszaút csillapítás, a compressio, levegő ráfújással szabályozhatjuk a keménységet, van rajta egy 3 állású kar amivel zárhatjuk, vagy pedálozó funkcióba kapcsolhatjuk, vagy teljesen kinyitjuk. Rock Shox Monarch RT3 levegős tagot kapott, szintén tökéletes, ugyan úgy a 3 állású kar itt is megtalálható és a visszaút csillapítás állítása. 15mm-es tengely elöl, 142 X 12 hátul.

A váltórendszer Sram X1, 11 fokozat, 10-42-es fogaskoszorúval. Ha a Shimano XT-re azt mondtam, hogy feszíti a láncot, akkor ez egyenesen szét tépi, olyan a rugó benne. Irdatlan határozottsággal csattogtatja a fokozatokat, igazi verseny váltó. Tökéletesen passzol a bringa karakteréhez. A lánc csapkodása szóba se jöhet, a plusz vezető görgő itt is megvan.

A kormányról vezérelhető nyeregcső természetesen ebből a bringából sem hiányozhat, ez manapság egy AM, Enduro gép széria tartozéka. Ebből is a legjobb jutott, Rock Shox Reverb Stealth, ami annyiban különbözik a többi hasonló nyeregcsőtől, hogy itt olaj van a vezetékben, nem bovden, és a lehető legtökéletesebben ez működik, illetve súlyban is kicsit jobb mint a konkurencia. Még a nyeregcső fel le mozgásának a sebességét is lehet szabályozni. Hátrány annyi, hogy kicsit szerviz igényesebb mint az egyszerűbb megoldások.

A kerékszett a Sun Ringlé-től származik. Itt szívesebben láttam volna egy DT Swiss-t, vagy Mavic-ot, de azért ez sem egy rossz cucc, elég merev és ipari csapágyasak az agyak, amik nagyon szépen forognak. Sportos, de kényelmes az SDG Falcon nyereg. Az Answer kormány is kellemes szélességű, 750mm-es, jól passzol a bringához. A külsők már az unalomig ismert Schwalbe Nobby Nic-ek, 27,5" X 2,35-ös méretben. Belső nélküli rendszert is támogatnak, kiváló darabok. Tulajdonképpen jól működnek mindenféle talajon, megfelelő guminyomás mellett.
Alkatrészlista és geometria táblázat a gyártó oldaláról: E-Line Trailster C 9.0

Sajnos ez a bringa sem úszta meg spórolás nélkül, itt is a féket érinti, bár talán most kevésbé kirívó mint az előzőn a Deore fék. Ezen egy Magura MT4 szett van. 180-as Magura tárcsákkal. Valamivel jobb mint a Deore fékszett, de azért ezt is meg tudom főzni. Sajnos azt kell mondjam ez is kevéske egy ilyen bringára. 21,5kg ez a bringa is megvan, és itt tényleg nagyon durva tempót lehet jönni lefelé, mivel ez a váz geometria, kerékméret és rugóút erre abszolút lehetőséget ad.
A Shimano XT fék lenne a minimum, de inkább valami 4 dugattyús szett passzolna ehhez a géphez, pl Saint, Zee. Bár legszívesebben egy Hope fékszettet tennék erre a bringára. 5200 eurós vételár mellett igen szájhúzós ez az MT4 szett, de ez van. Ezt leszámítva a bringa tulajdonképpen számomra tökéletes.

Tényleg nem tudok másba belekötni. Pedált azt venni kellett hozzá, mert valami bohóc pedált adnak csak ajándékba minden bringához. Abból egy Saint-et vettem, ár-értékben szerintem kiváló. Nagyon jól tapad, megfelelő méretűek a szegecsek és elegendő is van belőlük. És mint látható a képeken, egy kis sárvédő szerűséget is tettem a villához. Ez inkább azt a célt szolgálja, hogy a kerék ne hányja tele sárral, porral a villa becsúszókat, és a kövek felcsapódásától is véd valamennyire. A pilótára nézve, nem sok sárvédelmi hatása van. Amit cserélni fogok rajta, az említett Hope 4 dugattyús downhill fékszett, ezen kívül egy Stans notubes szett, hogy belső nélkül tudjam használni a gumikat, és még egy Schwalbe Magic Mary DH külsőt kap előre. Esetleg egy DebonAir tagra cserélem az RT3-at, de ez már tényleg csak akkor kellhet, ha külföldi bringaparkba vinném. Idehaza, enélkül is megfelelő a csillapítás. Durvább pályákon, sok szint ereszkedés mellett szükség lehet egy túlfolyó tartályra a tagon, mert a csillapítás el tud menni a túlmelegedés miatt. Ez Magyarországon nem valószínű, hogy bárhol gondot okozna, mivel itt nincsenek olyan szintek, olyan pályák.

A Bosch rendszerre most részletesen nem térnék ki, mert azt előzőleg már kitárgyaltuk, ebben a bringában is ugyan az a CX motor van, brutális, tökéletes. Különbség annyi, hogy nem 400Wh-s az akku hanem 500-as, 20%-al nagyobb a hatótáv mint a 400Wh-val, ez kb. 1500m szintet és 60-80km-t jelent durva terepen, de ezek csak hozzávetőleges adatok, lehet kicsit több is és kicsit kevesebb is, annak függvényében ahogy használjuk. Sík úton akár a 140km-es hatótáv is elérhető vele, optimális esetben. Illetve a kijelző nem a nagy tepsi Nyon, hanem a szerényebb tudású és kisebb méretű Intuvia. Azon még gondolkodom, hogy lecseréljem e az Intuvia-t a legújabb Purion-ra, amit kifejezetten MTB-hoz fejlesztettek. Illetve vettem egy neoprén akku védőt. A hidegben 20%-ot is csökkenhet az akku töltöttsége, ez segít, hogy ne történjen meg, és fizikai védelmet is nyújt. Amiben viszont többet tud mint az előző bringám, az a lejtőzés.

Ez a gép már úgy kanyarodik ahogy szeretném, iszonyú merev, kellően nagy a rugóút, vannak benne bőven tartalékok is, számomra tökéletes. Bátran rá lehet ereszteni a durvább köves, gyökeres utakra is. A telók szinte mindent kimozognak, csak kellően meg kell markolni a kormányt. :) Bőven vannak benne tartalékok, a lejtőző képességeim meg sem közelítik a bringa tudását, és ez is nagyon tetszik. A 29"-es Trail bicón éreztem a korlátokat lefelé, de itt abszolút nem.

[link]

[link]

[link]

[link]

Pár videó a bringáról, menet közben:

[link]
[link]

Kipróbáltam Budapest egyik legmeredekebb utcáján felmenni ezzel a bringával. A Gül Baba utca 20%-os meredekségű, macskaköves, nagyon rossz minőségű. Nem sok kerékpáros képes feltekerni itt. Taposni kellett azért rendesen, de viszonylag simán fel tudtam menni a Bosch CX segítségével. :) Egy össztelós AM géppel felmenni itt, normál hajtással, szerintem lehetetlen küldetés. Jól szemlélteti, hogy ez a bringa mire képes.

[link]

Gül Baba utca megmászása

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.