Na álljon már meg a zászlós menet.
Az Attila által hivatkozott forrás jó pár dolgot készpénznek vesz, amire vagy nincs bizonyíték, vagy forrást nem jelöl meg.
Milyen érmeleletek? Honnan veszi, hogy kétszer volt helytartó? (Megj. Júdea K.u. 6-tól lett római provincia, tehát nem lehetett helytartó. Előtte bábkirályság volt.)
Szokás volt ez a nagy népvándorlás cenzus idején? Ha igen, van rá más példa is?
Ezekre nincs válasz, de nem is meglepő, mivel ez nem egy szekuláris lexikon. Az meg egyenesen megmosolyogtató, hogy Lukácst úgy kezeli, mintha valamiféle prioritást élvezne egy valódi történetíróval, Josephus-szal szemben.
Kettő:
A gondolatmeneted visszafelé is érvényes.
Elképzelhető, hogy nem az a verzió játszódott le valójában, ami a legvalószínűbb.
Hiányos adatok esetén, viszont jó okunk van feltételezni, hogy a legvalószínűbb változat áll közelebb az igazsághoz. Főleg ha ez nem igényel plusz elméleteket, amit szintén nehéz igazolni.
Ha ezek a ráadáselméletek nem igazolhatók, akkor az egyetlen tisztésséges válasz az, hogy nem tudjuk (de X a legvalószínűbb).
De a fenti probléma gyökere a hamis premissza, hogy a Biblia pontos leírást ad.
Pedig ez még a elfogadott történetírókra sem igaz, nemhogy egy olyan dokumentumra, ami nem történelmi leírás, és már számos ponton cáfolták.
Egyébként tessék, itt egy másik forrás (apologéta).
Ugyanazok az ellenérvek megjelennek, de a "cáfolat" ugyanúgy feltételezéseken alapul, mint amit az orrom alá dörgölsz.
"What is bravery, without a dash of recklessness!"