"Te hogy viszonyulsz egy másik emberhez, személyhez? Én érzelmekkel. Gyulölöm vagy szeretem, vele sírok vagy nevetek."
eleve senkit sem gyulolok. erre nagy gondot forditottam hogy tenyleg igy legyen.
en elfogadok embereket olyanoknak amilyenek es elfogadom azt ami ram iranyul a kapcsolatunkbol, legyen az negativ vagy pozitiv. de attol nem szeretem vagy gyulolom oket. erzelmeim persze vannak, de mindenkinek lehetosege van ujra irni azokat minden aldott nap (kozelitoen mondva). ez a taoista tanitas is, pesze csak ugy pongyolaban.
dolgok es tortenesek fele nem erzek szeretet vagy gyuloletet. legalabbis idealis esetben. nem vagyok gepezet, de legalabb tudom hogy hulyeseg. konyvben olvasott "szereplok" fele sem taplalok polaris erzelmeket. vallasi figurak fele meg plane, szerintem a vallas nem arra valo. a vallasos erzelmek gerjesztese manipulativ.
"A végletek itt se jók. Én úgy gondolom, hogy itt próbálsz sarkítani, ahogy korábban is tetted. De jó, hogy a Biblia szintén nem errol beszél."
a fajirto gyuloletnel a barkas sztorira gondoltam, az ongyilkos szeretetnel jezusra. csak akartam errol hallani, mert nekem ezek a szelsoseges (jozan esszel kontrollalatlannak tuno) erzelmek vezerelte dolgok visszataszitoak... oszinten: barbarikusak.
----
igen, a tao vilag leiras, de nem statikus. a tao a vilag dolgai es azoknak a folyasa, minden ertelemben es minden szinten (vilagi, tulvilagi, termeszetes es termeszet feletti erok es tortenesek). ebben az ertelemben jelent utat. inkabb kereknyom az ember meg allandoan kiugrik a nyomvalyubol, mert eltavolodott az osi termeszetessegtol es rosszul "olvassa" a jeleket, hogy mi a fontos es minek hol a rendes helye.
a tao hatasanak leirasa az ember vilagara a taoizmus.
a taoizmusban a tanitasok maskent jelennek meg mint a bibliaban. a tao te chingben a tanitasok nincsenek szereplok szajaba adva, hanem egyenesen le vannak irva. az "egyenesen" azert nem igaz, mert nagyon sok sikon lehet ertelmezni (es forditani) a kinai szovegeket. de egy ido utan a sok pottybol ami a papirra van lovoldozve osszall a teljes kep.
mas szentkent tisztelt taoista konyvekben vannak szereplok (tanitok, egyszeru emberek, megelevenedett jelkepek, kitalalt mesehosok) akik parbeszedekben, vagy monologokban tanitanak. sohasem jelenik meg a felsobb hatalom mint elnyomo, hatalmas vagy mint "aki" barmilyen konfliktusban van az emberrel. az ember lehet konfliktusban a taoval de a tao nem lehet konfliktusban az emberrel. ez nem ellentmondas. peldaul a napkitorestol leallhatnak a muholdak (az ember konfliktusba kerul a napkitoressel) de a napkitores nincs konfliktusban az emberrel, egyszeruen csak van, es teszi a dolgat ugye.
nem tudom irtam-e mar, de a taoizmus egy nepi vallas. lao ce-nek tulajdonitjak, pedig nem o "talalta fel", o csak leirta a a tao te chingben az akkori allapotot ezzel a nepi vallassal kapcsolatban ahogy o latta, atelte, gyakorolta, tanulta. az os-taoizmus gyokerei joval az irasbeliseg elottre vezethetoek vissza. mikor mar az irasbeliseg lehetove tette, nehany uralkodo leiratta az akkori "tortenelmi" emlekeket, mondakat, es ehhez hasonloan a vallasos torteneteket is. igy maradtak fenn nevek mar az allattartas es a novenytermesztes megjelenesenek korabol. ebbol a tarhazbol meritett lao ce, hiszen gyakorlatilag... konyvtaros volt a palotaban kre. 400 es 600 kozott elt valamikor.
[ Szerkesztve ]
nicht kompot