Salvador Dali: Az emlékek állandósága című képét nézve az ember jól kifigurázhatja a művészt, hogy milyen ótvar órákat festett, mert abszolút használhatatlan egy elfolyó óra, ami semmire sem jó, sőt nincs is a valóságban. Lehet Dalira mondani, hogy tárgyi tévedésben van, mert a tudomány cáfolta őt, lehet azt mondani, hogy káros az emberiségre, mert hazugsággal traktál, és lehet szent célként kitűzni, hogy az emberek átnevelésével ezt és az ilyen műveket ki lehet irtani az egészséges és pragmatikus társadalomból. Így könnyen eljutunk oda, hogy az absztrakció káros, csak a direkt üzenetek a valóságosak, mint például: "...rég elveszítetted a realitással az utolsó kis összekötő fonalat is. Sajnálni sajnállak, de segíteni nem tudok."
Ennek van értelme, eleje és vége. Ez szól valakiről, szól valakinek.( Igaz senki sem kért a segítségből, de ez más történet.)
A Biblia is egy alkotás. Egy olyan alkotás, aminek üzenete van. Lehet az üzenet elemeit kritizálni, lehet problémázni az absztrakcióin, de nem ez a lényeg. Kb olyan az így kritizáló ember, mint amikor Dalit kritizál a fentiekhez hasonlóan...
Aki Dalit hasonlóan primitíven kritizálja, az egy műveletlen, buta ember, akinek úgy jár a szája, hogy nem tudja, miről mond kritikát. És én felvállalom, az, aki hasonlóképpen kritizálja a Bibliát, szerintem szintén buta ember. Felvállalom, mert itt a fórumon engem sem szoktak kímélni, amikor lehet egyesek (tisztelet a kivételnek) rendszeresen lehülyéznek különféle körmondatokba csomagolva.
Lehet vitázni egy festményen, ahol Kossuth tartja a Ceglédi beszédét, hogy nem is igaz, hogy ládák tetején állt, nem is igaz, hogy ezt a ruhát viselte, és egyébként is aznap biztos más volt az időjárás... de aki ezt teszi a lényeget nem érti, a festmény üzenetét. Ahol is a festő, még az időjárás ábrázolását is alávetette az üzenet megértetésének, ahol még az arckifejezések is azért lettek nagy gonddal ábrázolva, hogy mindenki számára érthető legyen az üzenet. Hogy megérthesse gyermek és agg, fogyatékos és atomfizikus is.
És attól, hogy az üzenetnek van alárendelve a látvány, még nem válik hazuggá a kép. Mindenki használ "hazug képeket", hogy az üzenete hatásosan célba érjen. "Érted dobog a szívem, csak érted élek"...stb. Épeszű ember nem kezdi ki ezeket a mondatokat, hogy pld a szív nincs tudatánál, nem tud döntést hozni, hogy kiért, miért pumpálja az érrendszerben a vért. Nem hazug az állítás, nem hazug az eredeti kép, mert kifejez valamit, és az üzenet igaz lehet.
Így van a Bibliával is. A Teremtéstörténetnek üzenete van. Több is. De számomra felfedezett legfontosabb üzenete: "Isten teremtménye vagyok, és minden Isten teremtésének következménye". Hogy pont úgy történt a hat teremtési nap? Hogy tényleg egy emberpárból indult minden? Hogy létezik-e olyan fa, ami örök életet vagy a jó és a rossz tudásának képességét nyújtja? Szvsz ezek századlagosak.
Mert fontos-e, hogy Kossuth ceglédi beszédénél, hogy min állt, hogy milyen volt az időjárás? Századlagos a festmény üzenete felől nézve.
És attól, hogy ez egy alkotás, még nem feltétlen hazudik. Lehet, hogy olyan felhős volt akkor az ég, lehet, hogy dobozokon állt, de hogy ezen bárki is vitázzon... butaság szvsz.
Én ezért nem szállok általában vitába a teremtés kontra evolúció témában. Számomra ez századlagos...
A Bibliát olvasva a gyermek és a biológus is rácsodálkozhat Isten üzenetére, aki pedig csak odáig jut el, hogy "az ég nem olyan kék, mint ahogy ez itt lefesti", azt csak sajnálni tudom, és sajnos nemigen tudok segíteni rajta...
www.refujvaros.hu