Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BonFire

    veterán

    válasz axioma #2240 üzenetére

    Nem kizárt, hogy nem minden készségem egyformán fejlett. :) Annyi baj legyen. Én csak amellett kardoskodtam, hogy az idegen nyelvet (bármelyiket) az első pillanattól fogva érdemes (lenne) a célnyelven tanulni. Van ilyen iskola is. Ha meg elmégy Oxfordba, ott se magyarul fognak neked magyarázni.

    Sose felejtem el, amikor életem első "rendes" nyelvkurzusa úgy tanította a Present Perfectet, hogy aljasul beleágyazta a passzív struktúrát is, és hosszú évek teltek el, mire rendbre raktam a fejemben, hogy melyik melyikhez tartozik, és hogy a kettő nem feltétlen jár kéz a kézben, bár nyilvan vannak átfedések, de ha ezt kezdőknél összekeverik, akkor abból semmi jó nem sül ki.

    Aztán volt olyan kurzus, amely a phrasal verbeket úgy tanította, hogy egy ige – egy lecke. Tanuld meg a "take" vagy "get" igét a százhúsz vonzatával együtt egyszerre, úgy, hogy ne keverd össze őket. Évekkel később mondták, hogy pont fordítva kéne. Vonzatok szerint csoportosítva tanulni (ha már mindenáron batyuban kell prezentálni), tehát összegyűjtöd az "up"-os phrasal verbeket: make up, speed up, listen up, giv up, take up, get up stb. Ez így tényleg sokkal egyszerűbb és logikusabb, és az főigék teljesen eltérő jelentése miatt kevésbé valószínű, hogy összekeverjük őket. ;)

    A harmadik hajmeresztő dolog a szódolgozat. Elég sokat olvasok, most van egy kábé 9000-re becsülhető passzív szókincsem, amit felismerek és megértek, ha más mondja, de nem használom őket úgy, hogy eszembe jussanak maguktól. Főleg nem kontextustól függetlenül. És az iskolában aszerint kapod az érdemjegyet, hogy hogy teljesítettél a szódolgozaton. Ha valaki jó magolós típus, az rövid időre hatékonyan be tudja pakolni a rövidtávú memóriájába azt az anyagot, amit dolgozatíráskor számonkérnek. Viszont két hét múlva abból semmi nincs, ha nincs áthelyezve a hosszútávú memóriába.

    Szóbeli felelet érdemjegyre pedig minden, csak nem motiváló. Főleg, ha csak egy kettest sikerül összenyökögni a nebulónak, de hát mitől lenne ötös, ha a nyelvet nem a beszéden keresztül tanítják? Még azokban az iskolákban is (nem nyelviskola, hanem általános vagy közép-), ahol anyanyelvi tanár van, ott is legtöbbször csak a passzív hallgatás van. A tanár előadást tart, magyaráz, a tanulók meg hallgatják.

Új hozzászólás Aktív témák