Egy szám között (igen, ugyanazon szám között ) érzed a különbséget, a 0,999.... és a 0,00..1 között meg nem? A 0,999...-nél a 9-esek futnak. A végtelenig. A 0,000..001-nél valahol meg kell állítani a futó 0-kat, hogy egy egyest oda tudjunk biggyeszteni a végére, nem tudunk a 0-kkal a végtelenig futni. Ez az érved ezért nem jó.
De mivel megígértem, nézzük tovább, hogy a többi, eddig felhozott érved miért nem stimmel.
"Mi úgy tanultuk matekból - pont az ilyenek elkerülése miatt - , hogy sose tizedes törtekkel számoljunk, ha pontos eredményt akarunk."
Jahh, mert sem a számológép, sem a papír nem bír el végtelen számjegyet. Ez egy technikai kérdés, technikai ok, semmi több.
"Ott van a "Pi", vagy az "e" esete, ami egyenletben ha "Pi"-t vagy "e"-t írunk, az mindig pontos eredményt ad, de ha 3,1415926...-ot, vagy 2,71...-et, az már kerekítés. (Ha egy kör kerülete 2Pi méter az pontos, ha 6,2831853071...méter az már nem pontos, hiába is jelöljük hogy ez egy végtelen szám.)"
A "pi" és az "e" irracionális számok. Az 1 (tehát a 0,9999...) racionális. Kell magyaráznom, hogy mi is ennek a jelentősége a felírásuknál? Ez a párhuzam ezért nem stimmel.
"Az 1/3-ad helyett 0,3333...-at írni is már csak közelítés, ezért nem lesz pontos az eredmény. Mivel a két szám ez esetben sem esik egybe a számegyenesen, csak végtelenül közel vannak egymáshoz. "
De, egybeesnek a számegyenesen. Ha végtelen kis különbség is lenne, mivel egy számot a számegyenesen egy pont (kiterjedés nélküli pont) reprezentál, két, egymástól végtelen közel lévő pont közé végtelen sok másik pont lenne illeszthető, magyarán végtelen sok számot kéne tudnunk a kettő közé írni. Ellenben egyet sem tudunk -> nincsenek egymáshoz végtelen közel, hanem egybeesnek. Magyarán ez a levezetésed csak simán nem igaz.
"Emlékeztet ez a probléma arra, mikor a geometriában egy 10cm hosszú szakaszt fel akarunk darabolni 3 egyenlő részre. Az egyszerű tanuló veszi a vonalzót, leméri az első két szakaszt 3,3cm-esre, mert vonalzóval pontosabban nem lehet, a maradék menthetetlenül 3,4cm-es lesz. A tanárnő erre húz egy 12cm-es segédvonalat, ez már osztható 3-mal, és ennek segítségével kimetszi a 3db 3 1/3 cm-es szakaszt. És ez már pontos."
Irreleváns. Technikai probléma, hogy a vonalzóval nem tudunk úgy mérni, ahogy ez esetben kellene.
"Gimiben a tanárnőnk felírt egy 2-ismeretlenes egyenletet. (Sajnos már nem emlékszem hogy volt, de biztos valahol fenn van.)
Elkezdtük megoldani, szépen kiesett az egyik ismeretlen, a végén kijött, hogy 3=5.
A lényeg, hogy az egyszerűsítéskor kiesett ismeretlennek 0 volt az értéke, mi meg az egyszerűsítés folyamán osztottunk vele."
Klassz történet, én is akartam érdekességképpen egy ilyet felírni, mert poén. De a tárgyalt kérdéshez semmiféle módon nem kapcsolódik, akár az időjárásról is írhatnánk, akkora relevanciája van.
Lényeg a lényeg, hogy ezen érvek mindegyikének van valahol valami baja. Olvasd el, amiket írtunk. 0,9999... egyenlő 1-el, akárhogy tiltakozunk ellene. Ahogy írtad, ez nem demokrácia kérdése.
[ Szerkesztve ]