Hirdetés

2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) Meteorhead


Meteorhead
aktív tag

Már miért veszítene az Apple bármit is evvel az elzárkózással? Aki az Almás platformra fejleszt, annak a platform sajátosságait le kell nyelni. Senki sem dönget kapukat a Microsoftnál, hogy az Windows Store-ba miért nincs OpenGL. Ki van tiltva, mert túl nagy macera támogatni és túl kicsi a nyereség. Helyette csak a saját API-jaik juthatnak be a Store-ba. Ez egyszerre ad biztonságot és flexibilitást.

Épp annyira veszít majd az Apple cégeket a pártfogóik sorából, amennyire az Nvidia az OpenCL-től való elzárkózástól. Abba is mindenki ***rik bele nagy ívbe, hiába az egyik legkárosabb dolog, ami az elmúlt 5 évben történt a HPC és GPGPU világában.

Ha az Apple helyében lennék, én is kukáznám OpenGL-t a fenébe. Ami most megy, az eztán is menni fog, de inkább a Metalt nyomatnám. Cserébe Vulkant illene támogatni, mert wrapperek segítségével az lesz a jövő OpenGL-e. OpenCL-t meg szerintem outright hülyeség nem támogatni, amikor egyre több technológia épül rá.

(#2) alevan


alevan
őstag

Szerintem jó ötlet ez. Ne a GPU gyártók készítsenek API-kat, hanem az OS gyártók. Hisz ők ismerik a saját rendszereik előnyeit és gyengéit.

Ha almára fejlesztessz, használj Metal-t, ha PC-re, használj DX-t, ha Linuxra vagy multiplatformra, akkor használj Vulcan-t. A multiplatform dologból egyenlőre kiesik a Mac, de elvileg az Apple megnyitja a Metal forráskódját, így lehet egy wrappert írni (persze teljesítmény deficittel, de legalább futna).

Ám amíg az Apple nem nyilatkozik a Vulcan-ról, ami még ki sincs adva (tudtommal még ETA sincs), addig felesleges emiatt siránkozni. És a Metal melett az OpenGL sehol nincs (főleg a driveres támogatást nézve a gyártóktól). Teljesen logikus lépés.

[ Szerkesztve ]

"Ezért lovagol a pokolba a konzumer IT piac. A hülye igények... . Azt sem tudod, hogy mit akarsz de az jöjjon havonta frissités formájában."

(#3) Fiery


Fiery
veterán

Nem ertek egyet a cikkel. Azzal, hogy eddig volt OpenCL, ami azonban kizarolag OSX alatt mukodott, volt OpenGL (sima, nem ES), ami kizarolag OSX alatt mukodott, es volt OpenGL ES, ami kizarolag iOS alatt mukodott, egy borzasztoan toredezett rendszert kellett karbantartania az Apple-nek. Azzal, hogy a 3 API-t egyetlen API-val csereli le, es ugyanaz az API fog futni OSX es iOS alatt is, egy eleg fontos lepest tesz az Apple, ami a fejlesztoknek szamara is pozitivum kell hogy legyen. Azok az idok mar regen elmultak, hogy egyetlen API-val (pl. Direct3D vagy epp OpenGL) le lehetett fedni mindent. Legalabb az Apple okosziszteman belul legyen egyetlen API, en ezt abszolut tamogatom. Viszont innentol a Google-nel a labda: ok mikor allnak elo a sajat API-val, ami levaltja az OpenGL-t, OpenCL-t es a RenderScriptet is?

(#4) alevan válasza Fiery (#3) üzenetére


alevan
őstag

Kétlem, hogy a Google leváltaná a Renderscriptet. De ha mégis megtörténik ilyesmi, az leghamarabb jövő ilyenkor lessz.

"Ezért lovagol a pokolba a konzumer IT piac. A hülye igények... . Azt sem tudod, hogy mit akarsz de az jöjjon havonta frissités formájában."

(#5) Duck663


Duck663
őstag

"Az Apple tehát meg tudja magyarázni azt, hogy a Metal egy biztonságot jelentő út számukra, amibe senki sem tud majd belekötni, de azt már kevésbé, hogy eközben a szabványok támogatását miért építik le. Utóbbi egyértelműen üzleti szempont, ami nem minden fejlesztőnél fog beválni, hiszen a Mac OS X részesedése nem túl magas. A koncepciónak ezt a részét az Apple-nek át kellene gondolnia, mivel a Metal API mellett szükséges lenne a platformjukra a legfrissebb OpenCL és később a Vulkan API is, legalábbis akkor, ha nem akarnak partnereket veszteni az elzárkózással."

Szerintem, pl ha megnézzük az OGL-t vagy a Vulkant, vagy a DX-et is, egyik baj, hogy tele van opcionális dolgokkal, amivel az a baj, hogy valaki vagy támogatja vagy nem, a fejlesztő vagy támogatja vagy nem, az egész egy következetlen káoszhoz vezet, OGL esetében ez elég erőteljesen jelen is van, ezt nem szeretnék, és miután mindegyik OS-ükhöz ők kínálják a hardvert, így teljes szabadságuk is lesz, egy-egy újabb fejlesztéshez olyan plusz dolgokat vezetnek be amiket csak szeretnének, és nem függnek senkitől sem. Ez nagyon bölcs meglátás, sokkal előrelátóbb, mint amit az M$ csinál a DX12 kapcsán, mert hogy abból milyen fejetlenség lesz, abba belegondolni is rossz. Az pedig, hogy kizárnak más API-kat, szintén jó lehet, ugyanis a fejlesztőket belekényszerítik abba, hogy fejlesszenek, ne csak átemelgessenek valamit. Kicsit olyan érzésem van, mintha már a -5. -6. szinten titokban készülgetne egy Apple konzol is.

A többi API-nál is erre lenne szükség, szigorú következetesség, inkább jöjjön 8 havonta egy újabb szabványos API szigorú elvárásokkal, mint dobálják tele opcionális dolgokkal amit aztán a fejlesztő vagy támogat vagy nem a hardver vagy támogat vagy nem, a felhasználó meg fogja a fejét, hogy mi ez a sz@r, nem ezt ígérték.

Igen-igen, még mindig Win7-et használok, és ha így haladunk még 2030-ban is így lesz.

(#6) arn


arn
félisten

Szvsz ez oda fog vezetni, hogy egyfele architekturat (sajatot) fognak szelesebb spektrumon preferalni. Jobban ki is tudnak hasznalni.

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#7) derive


derive
senior tag

Hmm, epphogy mostanaban kezdenek jatekokat portolni Macre, erre maris inkompatibilissa teszik a rendszeruket. Azert megnezem hany kiado fog kulon lekepezot kesziteni Metalra...

(#8) LordX válasza Fiery (#3) üzenetére


LordX
veterán

Ehm, a RenderScript az, ami hivatott lett volna leváltani az OpenGL ES-t és az OpenCL-t. Csak egy hatalmas nagy pofáraesés lett belőle, mert "portolhatóság a teljesítmény árán is" volt a célja; JB-ben deprekálták is a Grafikus API-t.

(#9) dabadab válasza Meteorhead (#1) üzenetére


dabadab
titán

"Aki az Almás platformra fejleszt, annak a platform sajátosságait le kell nyelni"

Aki csak arra, annak igen. Aki multiplatform cuccokat csinal (es ez a jellemzo), az viszont donthet ugy, hogy ennyi macerat nem er az egesz es nem tamogatja az OSX-et.

DRM is theft

(#10) LordX válasza derive (#7) üzenetére


LordX
veterán

Nem szüntették meg az eddigi API-k támogatását, miért lenne inkompatibilis?

(#11) derive válasza LordX (#10) üzenetére


derive
senior tag

Mert a jovo jatekait DX12re meg Vulkanra keszitik. A mai motorok OpenGL lekepezojet hasznaljak a Maces/linuxos portokra, de nem biztos, hogy kulon irnak egy Metalost is a 4.2%nyi rajongonak. Az almas gepek sosem a bennuk levo vasrol voltak hirese, emiatt meg mar-mar konzol szintu optimalizacio kene, hogy egy IGPn elvezhetoen fusson.

[ Szerkesztve ]

(#13) Fiery válasza alevan (#4) üzenetére


Fiery
veterán

A Renderscript nem valt be, kellene helyette valami uj, szebb, jobb. Vagy ugyanezen a neven behoznak valami "2.0"-szeruseget, vagy levaltjak valamivel. Nem hinnem, hogy lenne a Google-nek mas lehetosege, plane ha figyelembe vesszuk azt is, hogy a Chrome OS - Android konvergenciara is koncentralnia kellene jovore. Ahhoz is jol jonne egy egyseges, in-house 3D + compute API.

(#14) Cathfaern válasza dabadab (#9) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Igazából aki eddig támogatta az OSX-et, az eddig is kénytelen volt direkt oda elkészíteni a szoftverét, szóval ilyen téren nincs változás.
Változás lehet viszont játékok terén, ugyanis innentől egy iOS-re írt játék könnyen portolható lesz OSX-re. Illetve egy iOS-ben gyakorlott fejlesztőcsapat számára adott a lehetőség, hogy minimális plusz tudással OSX-re is írjon játékokat.
Szóval szerintem ez az Apple számára inkább kapukat nyit meg, és nem bezárja őket.

(#15) berVi


berVi
senior tag

Az OpenGL desktopon soha nem volt tenyezo, csak egyesek szeretik ezt elhinni. A Metal bevezetesevel ezentul meg ennyire sem lesz az. A DX meg eddig is jol volt, ezentul is jol lesz, koszoni szepen.

Az OpenGL alapveto tudathasadasa, hogy egy nemletezo igenyt akar kiszolgalni. Elvileg a fejlesztokert lenne, gyakorlatilag meg pont ok ruhellik, mint a szart.

(#16) Reggie0 válasza berVi (#15) üzenetére


Reggie0
félisten

Ja, csak kb. az osszes CAD azt hasznalja.

(#17) jerry311 válasza Reggie0 (#16) üzenetére


jerry311
nagyúr

Jó, csak az nem tartja el.
Értem én, hogy fizetőképesebb fogyasztó egy CAD mérnök, mint gémer Pistike, csak kevés van belőlük.

(#18) Reggie0 válasza jerry311 (#17) üzenetére


Reggie0
félisten

Persze. Viszont igy helybol kizarnak egy reteget a vevoik korebol.

[ Szerkesztve ]

(#19) jerry311 válasza Reggie0 (#18) üzenetére


jerry311
nagyúr

Ez igaz, de mint ahogy már említettem, ha valamiből nem jön annyi bevétel, mint amennyiből eltartja a fejlesztőket, akkor inkább jövedelmezőbb feladatra osztom be azt a csoportot is.
A CAD-esek szomorúak lesznek, a programozó viszont örül, hogy nem lett kirúgva.

(#20) Reggie0 válasza jerry311 (#19) üzenetére


Reggie0
félisten

Persze ez ertheto logika. Mint ahogy az is, hogy ha terjeszkedni is akarnak, akkor neha be kell vallani egy kis extra kiadast, bar teny, hogy CAD-re kb. senki sem hasznal almas gepet, nem veletlenul.

(#23) derive válasza #32839680 (#12) üzenetére


derive
senior tag

A DX12 es Vulcan meg hagyjan, mert mindketto mantle szarmazek. Node a Metalra jobban ra kene nezni hogy megbizonyosodjak. Mellesleg az Apple alighanem tuzzel-vassal akadalyozni fogja, hogy az iOS Appok teljes ujrairas nelkul elfussanak a W10en...

(#24) KikiGames


KikiGames
csendes tag

Valaki elmagyarázná ezt nekem MAGYAR nyelven, hogy pontosan mi is történik mostanság az Alma család ( ;) ) háza táján?

Üdv: KikiGames

(#25) [CsuCsu]


[CsuCsu]
őstag

Nem lepődnék meg, ha az OSX Metal verziója tartalmazna egy Mantle kiterjesztést. Ugyanis a mostani szoftvereiket GCN-re optimalizálják, így a Metal is talán egy újabb Mantle származék lesz, legalábbis sok dolog valószínűleg egyezni fog.

(#26) DaTika válasza KikiGames (#24) üzenetére


DaTika
tag

Az én elméletem(!) az, hogy most azon filóznak, merre van az előre, mert be kell látni, az okostelefon/tablet történet megrekedt az évenkénti kötelező hardverfrissítésnél, meg minden évben mutat a három nagy (google,ms,apple) szofveresen is valami ráncfelvarrást, pár új fícsört. Nekem úgy tűnik, hogy elég sok szoftveres fejlesztésnek estek neki, sokmindent visznek/vinnének be saját tető alá, számomra ez, és az eddigi fejlesztéseik azt vetítik előre, hogy az Apple egy integrált platformot szeretne kialakítani desktop-laptop-tablet-telefon-kiegészítő vonalon. Usernek legyen könnyű az átjárás az eszközök között, a programozónak meg legyen egységes fejlesztői környezete a különöző eszközökre (ezek között nyílván vannak speciális különbségek, de nem hatalmasak). A MS is próbált hasonlót a Win8-al meg a tabletes felülettel, csak szvsz megbukott az 1:1-ben való felület másolása minden felhasználási területre. Szerintem ez történik most a családnál, és még egyszer megjegyezném, hogy ez egy saját elmélet :)

(#27) arn válasza Cathfaern (#14) üzenetére


arn
félisten

Ott a pont... Eddig sem volt jatekos celgep az osx, az alkalmi jatekosoknak meg csak az a lenyeg, hogy legyen vmi. Viszont ehhez hasonlo architekura kell, mert amugy optimalizalhatnak x fele hwre, elveszitve ezt az elonyuket az iosrol. Hosszutavu dontes ez.

Amugy most meg jobban jarnanak az amd bekebelezesevel. Minden egy haz alatt lenne, olcsobb hwbol lehetne hasonlo szintet kihozni.

[ Szerkesztve ]

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#28) GIJoe


GIJoe
addikt

huzamosabb ideig én nem bírom a metált, hosszabb távon igénybe veszi az idegrendszerem, gyakran egy kis poppal öblítem le :)

(#29) Cassi


Cassi
senior tag

Az Apple nem tehetett mást, mert a Metal már legalább 2-3 éve el van döntve, a Vulkan meg még most sincs kész. Egy nagy cég akkor sem tudna ilyen gyorsan váltani, ha akarna.

Ha tényleg készülőben van egy ARM-os OS X átirat, ahogy azt rebesgetik, akkor ez megkönnyíti az átállást a közös technológia miatt.

(#30) arn


arn
félisten

A macbook airt most sem lenne nagy kaland armra valtani, a core m alig tobb, mint ami az ipadben van. Lehet kicsit olcsobb lesz, vinnek mint a cukrot, ido kerdese.

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#31) haddent


haddent
addikt

Akinek Apple kellett eddig az ezután is Apple -t fog venni. Igaz, globálisan nézve ez valóban elhanyagolható apró kis százalék. Da ha úgy nézzük, hogy számosítva ez mit jelent és beszorozzuk az eladási árral, máris kijön hogy tök jól meg fognak élni ezután is szerintem.

Szerintem nagyon is jól csinálják. Rövidesen be fog jönni az is, hogy már a processzort sem kell az inteltől venni, lesz kellő ARM magjuk.

Azért ha belegondol az ember, hogy van/lesz egy cég, aki a hardverektől kezdve az utolsó szoftverig beleértve az API -kat és minden mást is saját maga készít és formál egyedileg az egyedi hardvereikre, akkor kicsit beleborzong, hogy a többi gyártó mi a ***** -t csinál ezidőalatt, nem?
Ez így máris nem hogy elfogadhatónak, de az egyetlen helyes útnak hangzik. Csak így látok némi esélyt arra, hogy valóban egy jó hatásfokkal működő és biztonságos rendszert nyújtsanak végül.
Már sokszor bebizonyosodott, hogy a kompatibilitás/mobilitás az a legfőbb ellensége ennek.

(#32) Reggie0 válasza arn (#27) üzenetére


Reggie0
félisten

Mi nagyon rosszul jarnank, ha megvennek az AMD-t, mert Nvidia egyedul maradna a PC piacra, igy megszunne a verseny es elszallnanak az arak. Egy ilyen muveletet remelhetoleg a versenyhivatal sem hagy jova a kialakulo monopolhelyzet miatt.

[ Szerkesztve ]

(#33) Jim Tonic


Jim Tonic
nagyúr

Ambiciózusak. Nem olyan rég az MS is hasonló politikát követett, úgy gondolta, hogy elég nagy ahhoz, hogy ő döntse el, mi kell a piacnak. Pár év alatt jött a pofon.

Alcohol & calculus don't mix. Never drink & derive.

(#34) cszn válasza Jim Tonic (#33) üzenetére


cszn
őstag

Na jó, de azért nehéz lett volna annál bénábban csinálni mint ahogy a MS csinálta. Az Apple sokkal átgondoltabban működik és ez a koncepció is életképesnek tűnik.

(#32) Reggie0 Attól, hogy megveszik, még adhatnak ki PC-re terméket. Lásd Lenovo-Motorola utáni változatlanság.

(#35) haddent válasza Jim Tonic (#33) üzenetére


haddent
addikt

A különbség annyi amit cszn is mondott, plusz még az Apple soha sem a "piacnak" akar diktálni, hanem a piac egy elit részlegének. És annak láthatóan tud is.

(#36) buvartacsko válasza Jim Tonic (#33) üzenetére


buvartacsko
addikt

Az Apple kb évtizede úgy gondolja, hogy az a jó ha ő dönti el mi kell a piacnak. Eddig úgy tűnik eléggé bevált.

Az emberek gyakran nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatod nekik. - Steve Jobs

(#37) arn válasza haddent (#31) üzenetére


arn
félisten

Ez csak addig mukodik frankon, amig ossze lehet vasarolgatni a legjobb dolgokat. Ha a sajat cucc lemarad, egy ideig lehet optimalizalassal kendozni. Ebbe mar egyszer belefutottak.

Az iphone felsobbrendusege is egyre tobbszor magyarazatra szorul, ha nem tartjak a lepest, akarmilyen nagy nev is, elobb utobb lecsusznak.

[ Szerkesztve ]

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#38) #06658560 válasza jerry311 (#19) üzenetére


#06658560
törölt tag

Nem igazán látom, hogy a Dassault, vagy a Siemens a csőd felé robogna a nem elég fizető CAD licensz miatt. De a Pro-E/Creo felől sem sírást hallani.CAD mellé lehet amúgy tenni a CAE/FEA vonalat is, ami kicsit még jobban dobja a számokat. Egyébként CAD téren olyan pitiáner cégek játszanak, mint Ford, VW AG, Boeing, stb. ahol a veszünk licenszet általában ezres nagyságrendekben indul. Plusz elég komoly beszállítói hálózat is van mögöttük, mindenhol használatban valami CAD programmal. És ezek a cégek jellemzően a játékosokkal szemben éves díjat is hajlandóak fizetni, hogy normális támogatást kapjanak, szemben a gémer vérpistikkel, akik a játékot is lelkesen warezolják.

(#39) #06658560 válasza buvartacsko (#36) üzenetére


#06658560
törölt tag

Előtte is úgy gondolták, majd megmondják a piacnak mi kell neki, akkor valami Microsoft garázscégnek is be kellett szállnia anyagilag, hogy ne menjenek csődbe.

(#40) buvartacsko válasza #06658560 (#39) üzenetére


buvartacsko
addikt

Amikor elkezdtek csődbe menni nem volt ott Jobs, de azóta változott a helyzet, visszatért, és szerintem egy ilyen FAIL után, felkészültek rá hogy többet ne történjen ez meg. (én legalábbis biztosan ezt tenném, rendesen felkélszülnék, hogy még egyszer ez ne fordulhasson elő, és nálam ott sokkal okosabb emberek ülnek ez biztos. de legalábbis többet tettek már le az asztalra mint én. és az apple nem tűnik felkészületlennek) Nincs miért aggódni szerintem. :) No de ne menjünk bele, mert nem erről szól a topic.

[ Szerkesztve ]

(#41) #06658560 válasza buvartacsko (#40) üzenetére


#06658560
törölt tag

A jelen trendek alapján már azért látszik, hogy kezdenek trenddiktálóból követővé válni mobil fronton, PC-n meg nem tudják mit akarnak. Ha nagyon bezárkóznak, megint juthatnak oda, mint egykor, vagy ahova a unix-like rendszerek mindegyike jutott.

(#42) cszn válasza #06658560 (#41) üzenetére


cszn
őstag

Benne van a pakliban, mivel a vizionárius már nem él. De jól működő gépezetet hagyott maga mögött és iszonyat pénzt. A lecsúszás törvényszerűen be fog következni, de nem hinném, hogy gyors lefolyású lesz.

(#43) Jim Tonic válasza cszn (#42) üzenetére


Jim Tonic
nagyúr

Lecsúszni pillanatok alatt lehetséges, lásd: Nokia.
Az Apple meg láthatóan kifulladt, ami nem azt jelenti, hogy nincsenek jó termékeik, csak azt, hogy nem ők azok, akik után a világ megy. Ez kb. 2-3 év alatt fordult meg.
Mondom, pont ezt csinálta a MS is, nem rokkantak bele, de volt saller bőven (későn reagáltak a mobileszközökre készített oprendszereknél, Win8 bukta, stb.). Ha a piac jól működik, a rugalmatlanság bukáshoz vezet.

Alcohol & calculus don't mix. Never drink & derive.

(#44) kalimist válasza arn (#37) üzenetére


kalimist
aktív tag

A lassan egy éves A8 még mindig a legjobb mobil cpu. Qualcomm/Samsung párosnak 2016 előtt nem lesz saját tervezésű 64-bites arm magja és 3 hónap múlva itt az A9, ami már a harmadik 64-bites custom arm az Apple-től. Én nem tartok attól, hogy technológiailag lecsúsznának, sőt ...

(#45) buvartacsko válasza Jim Tonic (#43) üzenetére


buvartacsko
addikt

kifulladt? nem nézted a hétfői wwdc-t? ez a cég nem úgy néz ki mint ami kifulladt, vagy amelyik elkezdett lecsúszni, és bukásokat meg sallereket se látok...

(#46) #06658560 válasza kalimist (#44) üzenetére


#06658560
törölt tag

SW oldalon ellenben már csak követnek. Aztán a korábban szajkózott, A méret(majd B, majd C) mindenre elég is látványosan ment a kukába, multitask, egymás mellé nyitható appok, stb. mind azt mutatja, fordult az irány, már inkább követik a trendeket, mint diktálják.

(#47) buvartacsko válasza #06658560 (#46) üzenetére


buvartacsko
addikt

Akkor a Google is követi a trendet és nem diktálja? Mert hogy az alap androidban nem volt osztott képernyő..

(#48) arn válasza kalimist (#44) üzenetére


arn
félisten

ha elszigetelodnek, nem erzik egyszeruen, hogy elment mellettuk a vilag. a fanatikus powerpc apple fanok meg akkor is boszen allitottak, hogy mekkora kiraly a mac, amikor mar nyilvanvalo volt mindenkinek, hogy csak kullog a pc utan. de lehetne irni az iphonet is, ami total szembement az igenyekkel, utana meg ugy talaltak a nagy kijelzot, hogy hude jo lett az iphone, mikozben csak kovettek masokat.

tobb szem tobbet lat.

nagy elonyuk abbol szarmazik, hogy nekik azt is elhisznek, amit masnak nem. hiaba csinalna akarmelyik gyarto hasonloan jo hwt, nem tudna ugy talalni, mint az apple.

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#49) arn válasza buvartacsko (#47) üzenetére


arn
félisten

jo hasonlat... nezd meg mennyit fejlodott az andorid az elmult evekben, es mennyit az ios. en a lollypopot mar szivesebben hasznalom, az ipadet inkabb a hw miatt valasztottam.

facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld

(#50) #06658560 válasza buvartacsko (#47) üzenetére


#06658560
törölt tag

Igen.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.