Hirdetés

2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) petipetya


petipetya
nagyúr

A Tesla vészfék érdekes volt, szegény baba biztosan megijedt. :)

Érdekes volt, köszi a tesztet. :R

[ Szerkesztve ]

"nincs rá lezsóidő"

(#2) laci_csk


laci_csk
senior tag

Abbol az automata parkolasbol (film) semmit nem ertettem.

Xperia XZ3

(#3) LamerGyuri válasza laci_csk (#2) üzenetére


LamerGyuri
senior tag

Mert ezek szokás szerint megint ilyen nesze semmi - fogd meg jól videók; holott egy fél órás anyagot simán össze lehetett volna vágni. Lényeg, hogy a szaros reklámjukat nézd végig vagy 20-szor.

[ Szerkesztve ]

"Egy Gyűrű mind fölött, Egy Gyűrű kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen."

(#4) nbg válasza laci_csk (#2) üzenetére


nbg
senior tag

Mondjuk megallsz egy derekban szuk parkolohely elott, kirakod a csaladot, te is kiszallsz, aztan beparkolod a kocsit igy, mert ha vezetve csinalnad, nem tudnal kiszallni belole. (Mondjuk ha hatrafele nem tudja ugyanezt, akkor szivas... ;) )

I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

(#5) Bardoczy


Bardoczy
csendes tag

Valamelyik autós-multimédiás teszt után volt vitám az egyik szerzővel, amikor a Tesla asszisztens rendszereit valami földöntúli tudománynak, valamint utánozhatatlan technológiának hitte, én pedig le mertem írni azt, ami most a cikk utolsó bekezdésben van. A tablet a középkonzolon meg továbbra is nevetséges.

(#6) gerii válasza nbg (#4) üzenetére


gerii
addikt

A szomszédos autó tulaja pedig megköszöni a lehetőséget egy simogatással.

Suzuki-s rendszer tesztje lesz majd valamikor?

[ Szerkesztve ]

(#7) Bocha válasza LamerGyuri (#3) üzenetére


Bocha
HÁZIGAZDA

Jól látod, az a lényeg, rengeteg pénzt és luxusautót kapunk a reklámfilm-elhelyezésekért, ezért is raktunk rengeteg reklámfilmet az anyagba, csak úgy, mint az összes többi anyagunkba!

Nyilván megírhatod, hogy örültél volna egy fél órás filmnek, de ugye a stílus maga az ember. Sajnos nagyon szűkös volt az időbeosztás, gyakorlatilag választani kellett, hogy vagy részt veszünk a programon és beülünk az autókba, vagy videózunk, az előbbit választottuk, mert egyébként nem tudtunk volna miről írni. Amikor ezeket az autókat megkapjuk majd tesztelni, készítünk jó minőségű videókat is.

Szenzor minden csütörtökön 15 és 16 óra között a Trend FM-en (Budapesten 94,2 MHz). / Game On minden szerdán 15 és 16 óra között a Radiocafé 98.0-n

(#8) LamerGyuri válasza Bocha (#7) üzenetére


LamerGyuri
senior tag

semmi

[ Szerkesztve ]

"Egy Gyűrű mind fölött, Egy Gyűrű kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen."

(#9) laci_csk válasza nbg (#4) üzenetére


laci_csk
senior tag

Az lehet, de az nem parkolas hanem behajtas/kihajtas.
En azt hittem hogy egy komoly parkolas lesz bemutatava a video cime alapjan, nem hogy telefonnal odabbpockoli par metert.

[ Szerkesztve ]

Xperia XZ3

(#10) cintula187


cintula187
addikt

Mindegyiket elfogadnám, nem tudnék választani. Kedvenc (mondjuk itt nem szerepelt) a Tesla X. De a 3-asra is nagyon kiváncsi vagyok véglegesen mit fog tudni.
A mercedes és 7-es BMW telefonos parkolását nem tudom felfogni minek kell erőltetni. Nincs gyakorlati értelme. Csak "képesek vagyunk ilyet alkotni és marhagazdag menőmágnás vagyok" felfogást gyarapítja.
Akinek ilyen autója van nem szűkölködik garázs hellyel. Ha mégis beszuszakolja magát az autó szűk helybe a mellette levő kocsi emberi soförje nem tud beszállni. Két szárnyas ajtójú tesla x talán nyitható.

Peasant Blinding©™ Ez az állítás hamis.

(#11) Injun


Injun
aktív tag

Valami jó kis receptet mikor közöltök?

(#12) laci_csk válasza Injun (#11) üzenetére


laci_csk
senior tag

Bogracsosra gondolsz?

Xperia XZ3

(#13) Beri78


Beri78
őstag

Köszi a tesztet - nagyon érdekes volt.
Attól félek, lassan elfelejtenek vezetni az emberek, és amikor a rendszer leáll, azt se tudják majd, mit csináljanak... :(((

"...a valósággal az a gáz hogy nincsen hozzá háttérzene..."

(#14) Örni


Örni
senior tag

Lelki szemeim előtt megjelent pár gazdag ruszki fiatal akik egy parkolóban telefonnal versenyeztetik a Mercijüket egymás ellen :)

There's too many men, too many people, making too many problems!

(#15) #82729984 válasza Beri78 (#13) üzenetére


#82729984
törölt tag

Magyarok utakon ettől még nem kell félned, itt sikerült most a 11. kerben a 6-os/szerémi úton úgy felragasztani a sárga sávterelő csíkot hogy a szél 1 órán belül olyan hullámosra fújta mint norvég fjordok partja.

Na ezt kövesse a sávtartó automatika :D

(#16) #72042496 válasza #82729984 (#15) üzenetére


#72042496
törölt tag

Szerintem nem lehet túl nehéz kisimítani az ilyet, és az így kapott görbét követni.

[ Szerkesztve ]

(#17) csongi válasza Beri78 (#13) üzenetére


csongi
veterán

Ez is kérdés ami felmerül állandóan. Vajon a gép vagy az ember hozzon döntést? Mit tudjon egy gép és mit ne? Hol a határ a jogosultságok vonalán, és mit veszít egy ember ha gépesítve van.? ....STB.

Azon kár ércelődni, hogy nem állt meg a tesla.
egyik sem 100% an üzem biztos. Ezek benne vannak de se biztosító, sem a gyártó nem vállal rá felelősséget.
A jogszabályok sem fogják figyelembe venni, jajj hát nem működött a vészfékező rendszer. :D
A vezető vezet és dönt, nem az autó, jelenleg. Ezek kiegészítő rendszerek, amik csökkentik a baleset kockázatát, de nem helyettesíti a sofőrt. A Volvo autója az újságírókat ütött el :D
Jól van ez, szépen fejlődnek a rendszerek.

(#18) nbg válasza gerii (#6) üzenetére


nbg
senior tag

Nyilvan mindezt normalis ember modjara... ;)

I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

(#19) caprine


caprine
aktív tag

Nekem olyan életidegenek ezek az önjáró autók. Mi a francot csinálnék én egy ilyen autóba, aludnák??? Kösz de nem kell.

Valamelyik széria volvonál azt hiszem a totalcaron tesztelték a vészfékaszisztens. Úgy elütötte a boját, hogy mondták is jó hogy nem emberrel probálták ki.

Amúgy meg mi van ha valamelyik szenzora elromlik egy ilyen autónak, bekoszolodik a kamera akkor megáll és hívja a központot???

Ha saját szívedben nem találsz békét, nem fogod azt megtalálni a világon sehol. (SCKG)

(#20) cintula187 válasza caprine (#19) üzenetére


cintula187
addikt

Amennyiben jól működik a rendszer, márpedig autópályán nagyon hibátlan, akkor hosszú monoton ingázások közben nagyon kényelmes lehet ez az üzemmód. Elaludni biztos nem mernék közben és nem is engedi. A rendszer védeni is tud bambuláskor.

Nem kell befosni. :D

[ Szerkesztve ]

Peasant Blinding©™ Ez az állítás hamis.

(#21) #72042496 válasza caprine (#19) üzenetére


#72042496
törölt tag

Bármit, amit utasként csinálnál egy járművön.

"Amúgy meg mi van ha valamelyik szenzora elromlik egy ilyen autónak, bekoszolodik a kamera akkor megáll és hívja a központot???"

Valószínű redundánsra csinálják a rendszert, a kosztól (hótól, jégtől...) pedig gondolom, automatikusan meg tudja majd tisztítani a kamerákat.

[ Szerkesztve ]

(#22) cintula187 válasza #72042496 (#21) üzenetére


cintula187
addikt

Ez kb. olyan félelem, hogy mi van ha beszarik az adaptív elektromos kormánymű? Ami eléggé szopás. Ilyenkor ha megszűnik az áramellátás, egy rugóerőtárolós elektromágneses tekercs kiold, és egy tüskével fixre zárja a rendszert. (ídézet totalcar bemutató)

Peasant Blinding©™ Ez az állítás hamis.

(#23) dabadab válasza Beri78 (#13) üzenetére


dabadab
titán

"Attól félek, lassan elfelejtenek vezetni az emberek"

Ettől nem kell félni, nem felejtenek, mert soha nem is tudtak :)

DRM is theft

(#24) Bog válasza Bardoczy (#5) üzenetére


Bog
HÁZIGAZDA

Akkor sem értetted meg, most sem, sajnos.
A Tesla előnye elsősorban az, hogy OTA-n frissíti a rendszert és ad hozzá új funkciókat anélkül, hogy neked márkaszervizbe kéne császkálnod, ha egyáltalán ott elérhető bármilyen frissítés és képes a staff meg is csinálni azt.
Ennyi. Nem varázslat, csak júzerközpontú, az autó egy innen-onnan (főleg Mercedes) összevásárolgatott alkatrészekből összelegózott hardver (ami egyébként állati messze van a prémiumtól), ami azért tud mégis vonzó, egyedi és izgalmas lenni, mert az egészet egy sokoldalú szoftver vezérli. Csak egy példa: az Audiban nekem kell előre-hátra váltogatnom az automata parkolásnál, a Teslában nem. És most már a Merciben sem.
Viszont nagyon nem hibátlan, egyébként leginkább az fordult elő (nem csak a Teslánál, hanem a többi gépnél is), hogy ha azt érzi, hogy a vezető keze a kormányon van, akkor azt feltételezi, hogy előbb-utóbb beavatkozik az ember. Amikor én próbáltam az emberke előtti vészfékezést, akkor azt csont nélkül megcsinálta. A Merci viszont ott jár most éppen előrébb, hogy állítólag valami 600 méterre lát előre és ha beáll a forgalom, akkor nem az van, hogy odáig tartja a tempomat a tempót, aztán utána kifejeled a szélvédőt a vészfékezésnél, hanem okosan elkezd már hamarább lassítani, hátha eltűnik az akadály, ha nem, akkor nem 130-ról kell satuzni.

Bog utazik a YouTube-on: https://goo.gl/J9p96u

(#25) NEXUS-6


NEXUS-6
tag

A teljesen önvezérlő kocsi szerintem még pont olyan messze van a megvalósulástól, mint az emberszerű univerzális MI. A sávkövetés kb a repcsiken már évtizedek óta meglevő terepkövetésnek felel meg, 1960-ban az ördög praktikája, 70-ben a kind of magic, 80-ban átlagos fícsör. Az autóipar ennyivel van lemaradva, márcsak mert a sávtartó is drága luxus ma még. Olyan dolgok, amelyek a göbziknél 50 éve általános, pl digitális azonosító sugárzása és ez alapján adott esetben automatikus kitérőmanőver végrehajtása (TCAS/ACAS) utópisztikus jövőkép a kocsiknál.

És tegyük hozzá, hogy teljesen önvezérlő repcsi a mai napig nincs a több évtizedes tapasztalat, a sokkal több forrás és a repülőket körülvevő egyszerűbb környezet ellenére.

[ Szerkesztve ]

(#26) Bog válasza cintula187 (#10) üzenetére


Bog
HÁZIGAZDA

A Merci kétféleképpen tud vezető nélkül parkolni: garázsba ki-be és utcán, merőleges parkolóhelyre saroktolatással. Mindkét esetben az a feltétel, hogy senki ne üljön a kocsiban. Ne az otthoni, mondjuk tágas garázsra gondolj, hanem egy parkolóházra bárhol, vagy egy sima utcai szitura, bár mire ott kimászik a teljes család és elindul az app, addig szétdudálják a fejed. De parkolóházban valid, ha szűk a hely és nem lehet kicsomagolni a gyereket az ülésből, mert nem férsz oda, akkor elég jól jön ez a megoldás.

Bog utazik a YouTube-on: https://goo.gl/J9p96u

(#27) Bog válasza NEXUS-6 (#25) üzenetére


Bog
HÁZIGAZDA

Tartom azt a véleményem, hogy ha egyszerre az összes autó önvezető lenne, akkor minden flottul menne. De ez utópia. A dolog nehézsége pont az, hogy egyszerre kéne az utakon lennie az önvezető és a humánvezérelt autótömegnek és egyik sem képes a másikkal mit kezdeni. Egyszerű példa: az önvezető autó jó nagy követési távolságot hagy közepes forgalomban, mert már nem lát két kocsival előre, hogy ott mi az újság (ellentétben egy normális sofőrrel), emiatt - hogy is mondjam - türhőbb közlekedési kultúrával rendelkező sofőrök állandóan be fognak vágni elé, amitől az önvezető kocsi vészfékezget és igazából soha nem fog eljutni sehová:-)
És ez csak egy dolog, túlságosan sokan és sokféleképpen vezetünk, cselezünk, csalunk, tolakszunk, furakodunk, parasztkodunk, erre reagálni normális esetben mindenki tud, ismeri a trükköket, hol kell sávot váltani, mikor, felméri a másik autó viselkedését, hogy beenged-e, etc. Erre az önvezető autó nem képes.
Ez az egész tényleg elsősorban relatív zárt és szabályozott környezetben tud majd edukálódni (autópálya), ahol nincs keresztirányú forgalom, éles kanyar és random változó sávok.

Bog utazik a YouTube-on: https://goo.gl/J9p96u

(#28) dabadab válasza NEXUS-6 (#25) üzenetére


dabadab
titán

"És tegyük hozzá, hogy teljesen önvezérlő repcsi a mai napig nincs"

MQ-1C? Szerintem az az.

DRM is theft

(#29) Bog válasza Injun (#11) üzenetére


Bog
HÁZIGAZDA

Amint egy telefonnal meg el lehet az készíteni ;)
De ez ma másnak is eszébe jutott, pont most kaptam egy sajtóközleményt ezzel a témával: "Szíves figyelmébe ajánlom az alábbi érdekes cikket, amely az olaj és zsiradék egészségünk szempontjából létfontosságú felhasználásáról szól."

Bog utazik a YouTube-on: https://goo.gl/J9p96u

(#30) cintula187 válasza Bog (#26) üzenetére


cintula187
addikt

Akkor majd külön soför nélküli dedikált parkolóhelyek is kellenek majd a parkolóházakba s úgy nem lesz gond a többi autó utasainak/vezetőjének a ki/beszállással. :D

NEXUS-6 Kérlek fejtsd ki, hogy a TCAS/ACAS mióta vezeti magától az utasszállítókat? Jelez max.

Peasant Blinding©™ Ez az állítás hamis.

(#31) Fejvadi


Fejvadi
nagyúr

Sok embernek jönne jól egy önmagát vezető autó, de ez igen távoli még.

(#32) Fitzgerald


Fitzgerald
veterán

Annyira érdekes ahogy a tudomány és a technika egyes területei fejlődnek egymáshoz képest. Az ember már azt hinné, hogy a részecskegyorsítók, szuperszámítógépek, mobil méretű multimédiás eszközök korában már a repülő autók tömeggyártását tervezik, pedig még ez az önvezető, a föld felszínén közlekedő járműves dolog is gyerekcipőben jár.

(#33) kopidoo válasza cintula187 (#22) üzenetére


kopidoo
senior tag

Szerintem semmi szopás nincs benne. Mert ilyen esetben közvetlen fizikai kapcsolat lesz a kormánykerék és a kormánymű között. Igaz kicsit jobban neki kell feküdni a kormánynak.

(#34) csongi válasza Bog (#24) üzenetére


csongi
veterán

Erosen kihagyjak a meltatlankodok, hogy ezek csak onallo rendszerek. A jovobe a megoldas egyik resze az online kommunikacio a jarmuvek kozott. Es akkor lesz igazabol hatekomy es kornyezet kimelo a kozlekedes.
Egy pelda. Az egyik auto lassit a gyalogos atkelo miatt, es ezt tudatja a mogotte levo jarmuvekkel. Igy elkerulheto a hernyo efektus, es elmaradhat a felesleges megallasok, elegendo lassitani es az iranyitott lesz.
De ugyan ez vonatkozhat a forgalom iranyito lampakra.
Tenykent kezelhetjuk. Ha egy fejlett halozatban folyik a kozlekedes, akkor sokkal hatekonyabb, es kornyezet kimelo, energia takarekosabb.

(#35) Cypresss válasza NEXUS-6 (#25) üzenetére


Cypresss
senior tag

A sávkövetés kb a repcsiken már évtizedek óta meglevő terepkövetésnek felel meg...

A minek? :U :Y

digitális azonosító sugárzása és ez alapján adott esetben automatikus kitérőmanőver végrehajtása (TCAS/ACAS)

Amiről beszélsz az két külön rendszer, egyik a válaszjeladó, másik a TCAS TA/RA (traffic advisory/resolution advisory). Elnézést, nem oktatni szerettelek volna, csak repülés buziként zavarja a szemem minden pontatlanság.

A Mercedes egyébként azért lát sokkal messzebbre és azért sokkal finomabb a sávkövetése, mert a konkurenciától eltérően sztereó kamerát használ az aktív biztonsági rendszereihez. Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt. :Y A kormánynak például külön számítógépe van. :R

A világegyetemben két állandó dolog van; a hidrogén és a hülyeség!

(#36) csongi válasza Cypresss (#35) üzenetére


csongi
veterán

Hatalmas ugras lesz mikor a szupravezetok igazabol megerkeznek a rendszerbe. A szoba homersekleten mukodo megoldasok akar ebben az evtizedben is megjelnehetnek.Egy csomo mechanikus kotes kivelthato lesz, amit computer vezerelhet. Erdekes idoszak lesz a jarmuvek vilagaban a kovetkezo 10-20ev.

(#37) #72042496 válasza Cypresss (#35) üzenetére


#72042496
törölt tag

"Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt."

Az nem lehet, hogy manapság egy telefonnak is nagyobb a számítási teljesítménye, mint annak idején az Apollo-program űrhajóinak volt? :)

[ Szerkesztve ]

(#38) #80439296


#80439296
törölt tag

'Ön súlyos közlekedési balesetet szenvedett. Kinyíljon a légzsák?'

(#39) dabadab válasza Cypresss (#35) üzenetére


dabadab
titán

"Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt."

Az Apollo-11 fedélzeti számítógépének 64 kB memóriája volt és a "CPU"-ja 0,04 Mhz-en járt - manapság egy kenyérpirítóban komolyabb számítási kapacitás van.

DRM is theft

(#40) csongi válasza dabadab (#39) üzenetére


csongi
veterán

Gondolom ezt o is tudja. Inkabb a hasonlat arrol szol, hogy egy kenyerpirito szintu szamitogeppel, repultek a vilagurbe, a holdra es vissza.

(#41) BalanceR


BalanceR
addikt

Érdekes cikk volt, sok hasznos infóval, jól körvonalazza az autós közlekedés következö 25-30 évét..

Pár kérdés felmerült bennem:
A BMW nem csinál autómatikát, ami magától berakja a vasat a rokiparkolóba keresztbe?
Vagy olyan sportcupé, ami érzékeli, ha kisebb járgány van elötte, és levillogja lakott területen 60nál?
Esetleg olyan Audi, ami magától dudál abban az ezredmásodpercben az elötte állóra, amint zöld a lámpa?
Csakmert Magyarországon ilyenre is lenne igény... :DDD

Kiváncsi leszek, egy jópár év múlva, lesz-e olyan, hogy két autómata autó koccanásakor autómatikusan átküldik egymásnak a betétlapot Bluetoothon, amit a Siri fogalmaz, vagy lesznek-e modderek, akik, mint most az okostelókat, az autó SWtket főzik otthon, hogy gyorsabb, hangosabb, energiatakarékosabb járgányhoz jussanak?
Lesz-e E-rendőr, aki figyeli, hogy legális Szoftver van-e a verdán, vagy hogy lesz-e app traffipaxra rászaladás után autómatikus kenőpénzutalásra a kéknek bitcoinban...
És a legjobb, bátmilyen részeg vagy simán mehetsz kocsival. :DDD

[ Szerkesztve ]

#Raspberry #Orangepi #HassOS #Esp32

(#42) TaaT válasza csongi (#17) üzenetére


TaaT
veterán

"Ez is kérdés ami felmerül állandóan. Vajon a gép vagy az ember hozzon döntést? Mit tudjon egy gép és mit ne? Hol a határ a jogosultságok vonalán, és mit veszít egy ember ha gépesítve van.? ....STB."

Erről lehet meg kéne kérdezni a fly-by-wire gépekkel repülő pilótákat. :)

Cypress: "Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt."

Tényleg nem spórolnak az erőforrásokon. :) [link]

Nemsoká lesz ilyen is :) Roborace

Give them hell Ukraine!

(#43) Crafter32


Crafter32
őstag

Tetszik a cikk vége, sok benne az igazság. Szerintem pont az a baj önvézető autókkal, hogy ha baj van akkor mindenki mossa kezeit. Bár nagyon látványos, hogy magától megy az autó, de nem lenne szabad engedni. Életveszélyesnek tartom 100%-ban átengedni a vezetést. Lehet meg tud állni időben és nem téved, mint egy ember, de mi van ha a fékút hosszabb az ütközés helyénél? Belerohan vagy el tudja kapni a kormányt mérlegelve, hogy szántóföld vagy inkább árokban landoljon az autó? Ilyet biztosan nem tud és inkább a halált fogja választani. Bár ahogy nézem a forgalomba résztvevőket, mindenki csak villog és belekapaszkodik kormányba például egy rosszul kimért előzéskor, de sosem húzódik félre és frontális ütközést választja behunyva a szemét. De legalább meg van a lehetősége az embernek a cselekvésre viszont a mai önvézető autót magára hagyjuk nincs.

(#44) dabadab válasza Crafter32 (#43) üzenetére


dabadab
titán

"Szerintem pont az a baj önvézető autókkal, hogy ha baj van akkor mindenki mossa kezeit."

A cikkben szereplő autók NEM önvezetők, pont ezért van az, hogy moshatják a kezeiket (bizonyos határokon belül, tegyük hozzá).

"Belerohan vagy el tudja kapni a kormányt mérlegelve, hogy szántóföld vagy inkább árokban landoljon az autó? Ilyet biztosan nem tud és inkább a halált fogja választani."

Megkérdezhetem, hogy honnan ez a bizonyosság? Főleg, hogy ténylegesen használatra kész önvezető autó még egyáltalán nem is létezik, de azt már biztosan tudod, hogy teljesen kézenfekvő eseteket biztosan nem kezelnek le a fejlesztők.

DRM is theft

(#45) Crafter32 válasza dabadab (#44) üzenetére


Crafter32
őstag

Fejemet tenném rá, hogy az autó nem képes mérlegelni rossz és rosszabb között. Nekem az a fura, hogy vki elhiszi tudni fogja.

[ Szerkesztve ]

(#46) Bog válasza Crafter32 (#45) üzenetére


Bog
HÁZIGAZDA

Szerintem erre PONT jobban képes, mint te vagy én. Látja a tereptárgyakat, ismeri a térképet, ki tudja számolni a többi autós mozgását, a saját kocsija tehetetlenségét, a fellépő potenciális erőhatásokat és eldönti, hogy melyik a legkevésbé káros eset.
A gond akkor van, amikor mondjuk egy kisgyerek kiszalad egy labda után az útra takarásból, amit sem te, sem a kamerák, sem az önvezető autó nem tud megjósolni, a fékút hosszabb és akkor az emberi sofőr vélhetően gondolkodás nékül rántja el a kormányt a szalagkorlát felé, hogy megóvja a gyerek életét ütközés árán is. És itt lesz a kérdés, hogy az autó hogyan dönt.
Egyébként gyanítom, hogy úgy, hogy a benne ülőknek még akkor is több esélyük van életben maradni, ha ütközni kell, mint a gyereknek, akit nem véd egy karosszéria. És remélhetőleg kiszámolja, hogy ha már csatt, akkor milyen szögben van a legtöbb esély nem meghalni.
Én mindenképpen azt gondolom, hogy biztonsági szempontból egy önvezető autó óriási előrelépés. Kényelmi szempontból is. Gazdasági szempontból is előbb-utóbb, mert ha nem te vezeted a kocsit, akkor az a kocsi szépen fel tudja szedni a városban közlekedőket is jól megtervezve, amíg te pihensz, dolgozol, kirándulsz, etc. (Taxisok majd tüntetnek, de a dugókerülő navigáció miatt ez kábé senkit sem fog meghatni.) Ha nem kell vezessél, akkor az utazás alatt tudsz ügyeket intézni, tanulni, kikapcsolódni, ami szintén eléggé mérhető lehet gazdaságilag. Az autó optimalizálja a fogyasztást, a károsanyag-kibocsátást, ez sem utolsó szempont, érkezés után elmegy parkolóhelyet keresni (vagy hazamegy, vagy elvisz valaki mást), ezzel csökkenhet a belvárosok terheltsége, ha pedig minden autó önvezető, akkor egyszerre indul a sor a pirosnál, nem ragad be a kereszteződésben, az autók viselkedése miatt javul az utak áteresztő kapacitása, etc. Irgalmatlanul sok olyan hozadéka lehet ennek, ami óriási mértékben javíthatja az általános életminőséget, csak az a baj, hogy ez nem egyik napról a másikra fog megtörténni, hanem azért egy hosszú, bonyolult, göröngyökkel teli, necces folyamat, mert évtizedeken keresztül heterogén lesz még a közlekedés és talán évtizedek kellenek hozzá, hogy csak önvezető autók legyenek az utakon. És akkor majd az lesz a menő csávó, aki tud vezetni, tényleg. :D

Bog utazik a YouTube-on: https://goo.gl/J9p96u

(#47) fairi válasza Crafter32 (#43) üzenetére


fairi
addikt

Felelősség kérdése az igazi probléma csak jelenleg.

" Lehet meg tud állni időben és nem téved, mint egy ember, de mi van ha a fékút hosszabb az ütközés helyénél? "
emberi vezetővel is nagyon veszélyes tud lenni. Még mindig vannak a kocsisok akik imádják kicentizni bekanyarodás esetén zebrán zöld jelzésnél hogy pont az gyalogos előtt át tud iszkolni vagy centizni hogy pont mögötte,és nem vár a biztonságos távolságra mert ő siet rossz napja van, vagy egyszerűen szereti ezt csinálni, vagy mobilozik. Egyik rosszul számolt és elsodorta az anyámat, én el tudta ugrani anyámnak a manőver nem sikerült.

Emberek biztonságos vezetését is sok minden befolyásolja,balesetekből látszik nagyon is.

" De legalább meg van a lehetősége az embernek a cselekvésre viszont a mai önvezető autót magára hagyjuk nincs."
azt se biztos az ember hozza a jobb döntést,és ő is okozhatja a balesetet a felülírással. Pl erre van is példa.

Mikor igazi tesztje kezdődik az önvezető autóknak akkor lehet igazán okos lenni, ki is a jobb. Sokszor az emberi vezetőbe se biztos érdemesebb megbízni gyalogosként mint majd ezekbe a kocsikba.

(#48) Crafter32 válasza Bog (#46) üzenetére


Crafter32
őstag

Jelenleg ezeket tudja egy autó? Tud így dönteni? Amíg nem tud 100%-ban jól dönteni addig nem lenne szabad elengedni a kormányt, sőt tiltanám például kreszben. Tesla picit sokat enged, ahogy YouTubeon nézegettem róla videókat. Jó példa volt gyermek úttestre szaladása is. Nyilván ez a "borús" jövő, nem a V8 és a drift, de nem hiszem én életemben kiszorulna teljesen az ember.

(#47) fairi: Gépet nem lehet felelősségre vonni és bíróságra vinni.

[ Szerkesztve ]

(#49) #72042496 válasza Bog (#46) üzenetére


#72042496
törölt tag

Dolgozol helyett azt olvastam, hogy drogozol. :D

Egyébként ha minden autó önvezető lenne, akkor piros jelzésre sem lenne szükség, mert maguktól is optimálisan át tudnának haladni a kereszteződésen. A gyalogos- és biciklis forgalom persze felborítja az ideális esetet.

(#50) Ghoosty válasza Crafter32 (#48) üzenetére


Ghoosty
őstag

Szerintem ez a bíróságra citálás dolog is kicsit túl van lihegve.

-Kocsit nem tartom karban rendesen, nem fog a fék, elütök valakit meghal. -> Bíróság eldönti a felelősségemet aztán vagy börtönbe zár, vagy megúszom, mert "nekem nem kell értenem hozzá, tegnap amúgy is minden rendben volt". -> 1-2 év és folytathatom, ahol abbahagytam, a család próbálhat kárpótlásért külön perelni engem, akinek vagy van pénze, vagy nincs.

-kocsi rosszul működik, elüt valakit -> engem nem lehet bíróság elé cipelni. A gyártót lehet. Megállapítják, hogy hibás volt a program. Kifizet a cég egy nagyobb kártérítést aztán kijavítják a programot -> az elütött családja kap valamilyen anyagi kárpótlást, a javítás következtében később ugyanez a hiba nem jön elő, egyel kevesebb hiba a rendszerben

Miért jobb az első verzió?

A baleseteknek van egy harmadik kategóriája, amivel eddig se lehetett kezdeni semmit.

-kocsit vezetem, elém dől egy fa, félrerántom ösztönszerűen a kormányt, ezzel elütök egy járdán lévő embert, aki meghal -> véletlen baleset nincs felelős

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.