Hirdetés

2019. június 17., hétfő

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) llax válasza Cifu (#50) üzenetére


llax
(senior tag)

"Lehet vitatkozni azon, hogy a hidrazin mérgezőbb"

Csak azért is megkerestem az adatokat, mert az tudtam, hogy a hidrazin az a nagyon mérgező kategória.

Patkányon az MMH LD50 értéke 34mg/kg, az UDMH 122mg/kg a kerozin 15000mg/kg (szájon át). Van néhány nagyságrendnyi különbség :) Csak a Proton üzemanyagából (ami a gyengébb UDMH) kevesebb, mint 1% kell ugyanolyan mérgezéshez. Ez minden, csak nem kicsi különbség. Gőzeit belélegezve extrém veszélyes, de bőrön át sem kell túl asok a halálos adaghoz.

Ráadásul ott az oxidálószer is. Levegő köbméterenként 790mg N2O4 5 perc alatt végez 50% eséllyel egy patkánnyal.

"Ebből én azt vonom le, hogy a Proton-Light változat sem volt akár csak a Szojuz familiával sem versenyképes..."

Ott azért nem tisztán paci alapú a verseny, volt/van bőség a hordozóeszközökben. Az általam felvázolt dolognak is csak úgy lett volna értelme, ha "lyukat kell betömni" vele.

"Hogy nem érné meg, azt erősen kétlem."

Ezért is fogalmaztam úgy ahogy: nem érné meg sokat költeni a fejlesztésére. Meg nem is nagyon lenne miből...
A nemzetközi piacon már szerintem kiestek a valódi versenyből. Az F9, a Vega és a Szojuz-STx azt is elvitték, amit eddig ők indítottak. Az Ariane-6, a New Glenn, és a "kicsik" (pl. Electron) meg majd végképp mindent, ami nem orosz.

A Szojuz még ott van a versenyben, de az is már csak az ArianeSpace kezei alatt. Ha megnézed az utóbbi évek indításait, ami nem Kororuból indul, az már nagyon ritkán visz nem orosz űreszközt.

[ Szerkesztve ]

(#52) llax


llax
(senior tag)

Valami készül... Ezek még az ünnepek között sem bírnak pihenni :)

(#53) Cifu válasza llax (#52) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Szvsz túl durva kidolgozású, hogy repülőképes eszközről legyen szó, szvsz ez valami építési / csővezeték makett lehett.

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#54) llax válasza Cifu (#53) üzenetére


llax
(senior tag)

Esetleg egy amolyan ugrándozáshoz használt F9R devX jellegű jármű "utastér" része lehet. Korábban emlegette Musk...

Karbonról áttértek acélra és ballontankra, néhány hete jelentette be Musk. Pontosabban a teljes jármű teherviselő borítása rozsdamentes acél... Közben a Raptor-t is átdolgozták.

Elég képlékeny még ez, de legalább tényleg dolgoznak rajta...

(#55) T_chris válasza llax (#54) üzenetére


T_chris
(PH! addikt)

Sub.

Aki érti a humort az mindent tud. Aki nem, az pedig mindenre képes.

(#56) llax válasza T_chris (#55) üzenetére


llax
(senior tag)

Vagy még inkább sub-sub :) Olyannyira, hogy az orbitális szót szerintem egy lapon nem lehet vele említeni, még "sub" jelzővel sem.

A visszatérést egyelőre F9 2. fokozatból kialakított "mini Starship"-pel akarják tesztelni.

[ Szerkesztve ]

(#57) T_chris válasza llax (#56) üzenetére


T_chris
(PH! addikt)

Mármint subcribe... :D

Aki érti a humort az mindent tud. Aki nem, az pedig mindenre képes.

(#58) Cifu válasza llax (#54) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Szerintem a "fém" ( nem feltétlen acél) csak arra a tesztjárműre vonatkozik.

Egy súlyérzékeny járműdesign esetében szénszálról acélra váltani minimum őrültség....

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#59) llax válasza T_chris (#57) üzenetére


llax
(senior tag)

Egy adott témában néha mást is jelent :) Különösen akkor, ha egy olyan hozzászólásra válaszolsz, amelybe egy szuborbitális tesztjármű építéséről van szó :)

(Pl. a Reddit-en, az indításokat közvetítő topikokban a "scrub" szó leírásáért kontextustól függetlenül ölnek, mert az adott témában a szót meglátva mindenki ugyanarra gondol.)

StarHopper

(#60) llax válasza Cifu (#58) üzenetére


llax
(senior tag)

Rozsdamentes acél. Musk teljes dizájnváltást emleget. Hogy a boosternél lesz-e ilyen, arról nem tudok.
A hűtésből is fémre lehet következtetni. A mostani járműnek még nem kell hűtés.

(#61) Cifu válasza llax (#60) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Hát tudja a fene. Nem olyan rég még arról volt szó, hogy a Pica-X hogy fog viselkedni visszatérését, és hogy ezért kell a Falcon 9-es féle SFR teszt. Ez az aktív hűtés és társai nekem még túl új. Jó lenne, ha nem Twitteren próbálná Musk az ilyeneket elmagyarázni, mert két mondattal nem lehet ezt lekommunikálni rendesen....

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#62) llax válasza Cifu (#61) üzenetére


llax
(senior tag)

Pont ezek miatt nem is érdekelnek már a hosszabb előadásaik... Majdnem mindegy, hogy ott milyen terveket vázolnak fel, amikor kezd élesbe fordulni a dolog, nem csak az apró részletek változnak (ami abszolút normális), hanem a teljes koncepció is.

Szerintem ahogy egyre mélyebbre mennek a modellezésekkel, már megépítésre szánt tervekkel végzik ezeket, úgy derül ki, hogy a korábbi koncepciójuk nem életképes, vagy legalábbis a gyakorlatban nehezen lenne megvalósítható.
(Az eddigi Starship CGI-ket még nézni is rossz volt. Pl. az a sok ablak scifiben elmegy, a való életben tizede is sok, talán nem is lesz több.)

Hővédelem/hűtés: a Reddit-en van róla bejegyzés, mennyi hőt kellene kezelni.
Ha ilyen hűtés komolyan felmerül, akkor az orbitális pályáról visszatérő járműnek is fémből kell készülnie.

(#63) llax


llax
(senior tag)

BÚÉK

Úgy néz ki, a SpaceX egy FH center core gyárból kitolásával búcsúztatja 2018-at :) (B1057) Korábban néhány napot tévedtem...
A két side booster már megvan egy ideje (B1055, B1056)

Ugyanezzel a 3 fokozattal tervezik reptetni az USAF STP-2 csomagját is. Csak szálljanak fel rendben és jöjjenek vissza épségben...

[ Szerkesztve ]

(#64) llax válasza llax (#63) üzenetére


llax
(senior tag)

Az előző Insta link már nem él. Ugyanaz, más linken.

(#65) Cifu válasza llax (#64) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Nem pihennek, annyi szent...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#66) llax


llax
(senior tag)

Kitoltak valami szekeret a 39A-hoz :)

Gondolom jön mindenféle illesztési/kommunikációs/stb próba...

[ Szerkesztve ]

(#67) llax


llax
(senior tag)

Már a helyén...

Nem gyenge év befejezés / új év kezdés ez.

OSIRIS-REx, Chang'e-4, New Horizons akciói néhány nap alatt, akár az is mondhatnánk: egyszerre. Épülő Starship tesztjármű, Dragon 2 "full stack" kitolása (jó esetben januári indítása), egy FH összes boosterének elkészülte.

(#68) Kront válasza Cifu (#17) üzenetére


Kront
(tag)

A saját feltételezésem amúgy az, hogy lehet, hogy a nyomáspróbát nem túlnyomással, hanem éppen alacsony nyomással tesztelik talán...

már több mint 1 hónapos, de lehet még aktuális: a nyomáspróbát barokamrában és túlnyomással végzik. még 2012 elején volt is egy "majdnem esemény": a 04M-et túlfújták, 1.5 bar helyett közel 4 barral tesztelték indítás előtt, ami maradandó alakváltozást okozott belül. ezt a sikeres visszatérés után vették észre.

(#69) llax


llax
(senior tag)

Kicsit közelebbi képek:
minden a helyén
akár be is lehetne szállni

A NASA-nál még mindig jan.17. szerepel, máshol már rég a hónap vége felé, Musk tegnap "kb. 1 hónap" távolságot írt. Ami már inkább február.

(#70) llax válasza llax (#69) üzenetére


llax
(senior tag)

(#71) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Ez meg a Starship (brrr.... BFS) koncepciója, állítólag a szuborbitális tesztjármű így fog kinézni, ha elkészül. A végleges Starship ettől némileg el fog térni, például lesznek rajta ablakok...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#72) llax válasza Cifu (#71) üzenetére


llax
(senior tag)

Ennek az arányaiba kb. mindenütt belekötnek :)
A most épülő tesztjármű eddig elkészült részeit összeillesztve is hosszabb. (Érdekes, hogy ahol már jobban odadolgozták az acéllapokat, ott viszonylag sima a felszíne, ahol nagyon hullámos, ott még csak oda van pontozva, de nincs rendesen hegesztve.)

Itt egy "full stack" kép. (ez tudtommal nem a SpaceX műve) Ennél viszont lehet, hogy rövidebb lesz a tesztjármű (értelemszerűen csak a Starship).

Ha nem tetszene az elnevezése: némi magyarázat... :)

[ Szerkesztve ]

(#73) LLapy


LLapy
(újonc)

A modern kavbojok nagy marhák helyett marha nagy rakétákkal foglalkoznak :D
https://twitter.com/cowboydanpaasch

[ Szerkesztve ]

zizé

(#74) llax válasza LLapy (#73) üzenetére


llax
(senior tag)

Friss képekre az egyik legjobb forrás.

(#75) llax


llax
(senior tag)

A "Starhopper" felső része összetört.

(#76) Cifu válasza llax (#75) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Vihar volt este. Azért ilyenkor elgondolkodom, hogy tényleg jó ötlet-e az ekkora fillérkedés. Ha egy zárt hangárban gyártják le, az ilyesmiktől nem kell félni...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#77) llax válasza Cifu (#76) üzenetére


llax
(senior tag)

Vagy rögzítették volna le rendesen...

Mondjuk ez az "orrkúp" része valami két hét alatt készült el, messze nem ez a legdrágább és és legösszetettebb része.

(#78) Cifu válasza llax (#77) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Ez alapján az alsó rész sem úszta meg sértetlenül...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#79) llax válasza Cifu (#78) üzenetére


llax
(senior tag)

Ott csak a tartályra felvitt vékony acéllapok sérülhettek. Maga a tartály igen masszív szerkezet.

A felső "orrkúp" napok óta le volt szerelve, most is az állványról borította le a szél. Majdhogynem csak addig volt összeállítva, amíg lefotózták egyben... A tartályba még csak most építik be a dómokat, sem a LOX-CH4 tereit elválasztó, sem a tartályt felülről lezáró nem volt benne.

Ha minden jól megy, ma lesz a Dragon 2-t szállító rakéta hajtóműtesztje. Tegnapra tervezték, de valamilyen "külső ok" miatt áttették mára.

Itt emlegettem (végén) egy gyanúsan fehér interstage-t. Ezen kép (McGregor) alapján szerintem nem nyúltam mellé :)
Közben a 2. side booster is megérkezett Floridába, a centernek is megvolt a tesztje. Igaz, már márciusnál jár az indítás tervezett időpontja...

(#80) llax


llax
(senior tag)

DM-1 static fire: 21:00 UTC, azaz itt kevesebb, mint fél óra múlva, beszálló folyosót már elfordították.

Biztos ami biztos, a SpaceX Dragon-t begyűjtő hajója kint van, egy pad abort esetére :)

[ Szerkesztve ]

(#81) 789


789
(újonc)

A kép, amit a Földön, roppant tehetséges és nagyon gyakorlott fénykép müvészek csak studió felszereléssel és sokszori nekifutással tudnának késziteni:

Viszont Neil Armstrong, a jólképzett, kiváló pilóta, kapásból csinálta, hasára szerelt gépével. Tehát, nemcsak Holdralépö, hanem legkiválóbb fénykép müvész is volt Ö.

(A képen látható holdjáró ruhában legalább 5psi nyomásnak kell lennie, de nem látom nyomát)

Ötven év eltelt, Júliusban lesz majd nagy csinna meg dratta, de azóta 200 kilóméternél messzebre nem nagyon merészkedtek, és ott is mit csinálnak ? Merthogy még egy tisztességes fényképet se küldtek a Föld golyóbisról. A Voyager elindult és itthagyta a Földet mint eb a szaharát, egyszer sem nézett vissza és csinált/küldött képet Földünkröl és a Napnak rendszeréröl ---sem egy hét után, sem egy hónap után, sem egy év után (tesz ránk magasból)

Ugyanezen ötven év alatt a játékok széditö fejlesztést értek el a számitógépek terén. ---táncsak nem a Tomb Raider tett többet a fejlödésért? merthogy Holdra szállni lehet diódás számgéppel is, de a Tomb Raiderhez ATI kártya meg i486 kell

(#82) llax


llax
(senior tag)

Úgy látom, itt is lement a nap...

(#83) 789 válasza llax (#82) üzenetére


789
(újonc)

Jajonghatsz amennyit akarsz, a játék igény többet tud felmutatni mint ti és közadományból fenntartott ür-vallásotok.

(#84) Cifu válasza 789 (#83) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Mert a számítástechnikai fejlődést a játékok viszik előre. Aha... :DDD

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#85) 789 válasza Cifu (#84) üzenetére


789
(újonc)

A számgép pingpong 1975-ben indult, és a következö 40-ven évben a játszadozók kikövetelték és kifizették, hogy 8 hengeres giga lóerös gépek legyenek. (a Holdra szálláshoz egy 1975-ös használt karóra is elég)

Egy játszadozni szándékozó úr irta C-nyelvet és az Unix-ot, azért, hogy játszadozhasson.

(#86) 789


789
(újonc)

A müszaki csoda, ami Holdat ért:

De, ha 1972-ben már volt olyan aksi amit a Földön feltöltöttek, utána 3 napig az ürhidegben a Holdra utazott, ott pedig, szintén hidegben, ezt az SUV-t 3 napig üzemeltette, akkor mára már olyan aksiknak kellene lenniük amik egy töltésre Moszkváig mennek. (de, nincsenek, hanem a maiak is hajlandóak (különösen -200 fokos hidegben) reggelre ugyanúgy lemerülni mint az 1972-esek)

A póklábon álló mérnöki magnum opus is elemmel müködött. Elem szolgáltatta a hütést, de a köznépnek a mai napig sincsenek olyan aksijaik amik egy töltésre 33 óráig hütenék a lakást.

(#87) apatyas válasza 789 (#86) üzenetére


apatyas
(Korrektor)

Nagyon sajnáljuk, a kémia azóta sem változott meg. Amúgy nyugodj meg, a holdjáróra stb szerelt akkumulátor vagy elem marhára nem annyiba került, mint a szaros gagyi akku ami a telefonokban van. Nyilván olyan anyagokból volt, amik kibírják a minuszokat, mellesleg van önfűtés pont emiatt.
*** Vigyázat, a trollkaja fulladást okozhat! ***
Kieg: Jah, mellesleg űrvallás: légyszíves, kapcsold ki a telefonod, a számítógéped, a mikrosütőd, a műholdas tv-d, a gps-ed és talán még néhány más dolgod és menj ki az erdőbe levegőzni egyet. Jót fog tenni, jól fog esni. Apropó, az időjárás előrejelzésről is mondj le. Előtte jól nézd meg a google mapsot, az az egész Földet mutatja műholdképeken, ha a képeket hiányolnád.

[ Szerkesztve ]

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#88) llax válasza apatyas (#87) üzenetére


llax
(senior tag)

A holdautók idején már kb. 80 éves történet volt az elektromos autózás :) 1900 körül már 80-130km hatótávú elektromos autók voltak, sorozatgyártásban. :) (Studebaker Electric, Baker Electric, Detroit Electric)

A holdautónak nem akkumulátora volt, hanem ezüst-oxid "szárazelemei". Az űripar a kezdetektől a mai napig használja, mivel jól bírja a szélsőséges körülményeket. Igaz, hogy nem tölthető, de az energiasűrűsége nem sokkal rosszabb, mint a ma használatos lítium alapú akkuké.

Jelképes gördülési ellenállás (holdi gravitáció... ~35kg), légellenállás teljes hiánya, realtíve alacsony tömeg (210kg + űrhajósok), szerény gyorsulás és sebesség igénye mellett, 1LE teljesítménnyel (kefés DC motor - az már akkor is, sőt sokkal régebben is igen jó hatásfokú volt) nem volt nehéz összehozni azt a 36km hatótávot. Inkább azt a 210kg-ot és az űriparban elvárható megbízhatóságot volt nehéz akkor összehozni. Mindezt úgy, hogy ha valakiknek, akkor nekik rendelkezésükre álltak a Földön elérhető legjobb technológiák.

De felesleges ezt itt erőltetni... Nem véletlen, hogy nem a felvetőnek válaszolok...

[ Szerkesztve ]

(#89) 789 válasza llax (#88) üzenetére


789
(újonc)

De, érdekes módon, mai napig nincs villamos autó. És ha a Hold SUV tényleg olyan volt mint ahogy mondják (hol vannak az eredeti tervrajzok?), akkor 50 év alatt kellet volna valamit fejleszteni; de az ürtudomány nem csinált semmit.

A három Apolló jártas:

akit baszni visznek, vagy akasztani, annak nincs ilyen megszeppent képe
s ez tiz nappal azután, hogy a Holdon jártak, utána pedig puska golyóval eltaláltak egy másik puska golyót, 7000 kilóméteres sebességgel.

Az elmúlt évtizedekben hazudtak már atom máglyáról meg fúziós erömüröl, ami már karnyújtásnyira van, csak még néhány év és még egy hajó rakomány pénz; Alfa Holdbázisról meg Mars utazásról, meg olcsó üringázóról; most meg etetnek légkör szélén parkoló ürállomással meg Tesla gépkocsival

1963-ban hat év és temérdek pénz kellett a Holdra eljutni és visszajönni, most meg még a népámitó ábrándos tervek is arról beszélnek, hogy 20 év kell, ha egyáltalán lehetséges.

(#90) apatyas válasza 789 (#89) üzenetére


apatyas
(Korrektor)

Csak egy apróság.. vesd össze, hogy akkor az USA gdp-jének hány %-a fordítódott a Holdutazás megvalósítására. Meg hogy most mennyit költenek rá...
Akkorhoz képest, most van pl Falcon9, az egy tök jó dolog. Mellesleg, a hidegháború célkitűzése volt, hogy valamiben megverjék az oroszokat. Reális célja vagy értelme nem annyira van annak, hogy a Holdon kóricáljunk folyamatosan, amennyire én látom.
Hajrá, senki nem tart vissza attól, hogy ezüstből készült egyszer használatos elemeket használj autózásra.. vedd már észre, hogy kereskedelmi volumenben nem megvalósítható az, ami egyszeri projektként igen.
És van elektromos autó, vedd ki a fejed a homokból. Az ára meg pont annyi, amennyiért még épp el lehet adni. Menj kínába, ott minden utcasarkon van kis elektromos guruló izé, fillérekért. Persze, totál nem az a felszereltsége, mint egy luxuskocsinak.

[ Szerkesztve ]

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#91) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Ne ettessétek a trollt...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#92) llax


llax
(senior tag)

Tervezett FH indítás: március 7. (legalábbis ekkorra/tól van érvényes FCC licenc)

Kissé meglepő a tervezett március eleji indítás. Mondjuk az is jó kérdés (a kormányzat "leállása" miatt), mikor adták be a kérelmet. Mert ha korábban kérték márc.7-re, akkor annyira mégsem meglepő. Miért is? Ugyanazon indítóállásból még két F9 is 2+ hét különbséggel tudna elindulni, a FH-hez kicsit át is kell konfigurálni. A jelenleg ismert (de meg nem erősített - orosz forrás) Dragon 2 startdátum az feb.23., azaz 2 hét sincs a kettő között.

Közben a Starhopper-t körbeállványozták. Ami jelentősebb külső munkálatokra utal. A rozsdamentes acéllemezeket ("alufólia") akarnák jobban rágyógyítani?

(#93) apatyas válasza llax (#92) üzenetére


apatyas
(Korrektor)

A Starhopper mikor lett ilyen duci? hosszához képest rövid és gömbölyű tetejű?

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#94) Cifu válasza apatyas (#93) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Erre még jön az orr-rész, a gömbölyű "tető" feltehetően egy üzemanyag- vagy oxigén-tartály.

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#95) apatyas válasza Cifu (#94) üzenetére


apatyas
(Korrektor)

Oh oh, bocsesz.

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#96) llax válasza apatyas (#93) üzenetére


llax
(senior tag)

Ez a "lényegi" része, ami továbbra is épül, az "orrkúp" részét múlt héten törte össze a szél (leborította az állványról - elég hanyagul volt kikötve). Az elfeküdve és kilapulva, a kép bal oldalán látható, a fedél alatt, Musk szerint gyorsan újraépíthető.

Ami gömbölyű részt látsz a tetején, az a felső tartály dómja, van egy ilyen a belsejében is, ami a CH4 és LOX terét elválasztja és van egy megerősített az aljában is.

Ez itt csak egy elnagyolt, nem is arányos rajz, de a lényeget megmutatja.

(#97) llax válasza llax (#92) üzenetére


llax
(senior tag)

Dragon 2 az FCC-től kért frekvenciahasználat alapján leghamarabb március 2.
A januárról februárra csúszás oka még technikai/felkészültség jellegű is lehetett, + a kormány leállása elvileg ezt nem akadályozta volna, de mindenképp lassította a dolgokat, februáron belül az ISS "menetrend" is beleszólt. Az új időpontban viszont hajnalra esik az indítási ablak, az eredeti szándékaik szerint nappal akarták indítani (még ez is bekavarhat)...

Szóval akkor az előbb emlegetett Falcon Heavy március közepénél nem hamarabb, mivel mindkettő csak az LC-39A-ból tud indulni.

(#98) llax


llax
(senior tag)

Begyújtották a Raprtor-t . Ez már a Starhopper-é lesz és egyben az újabb, fórumos berkekben "Raptor 2019"-nek nevezett dizájn.
Ha jól csiripelik a verebek, ez még mindig "csak" a 250bar-os verzió, viszont elvileg így is megvan a 2MN. A korábbi, "2018-as verzióban" még kellett a 2MN-hoz az 300bar, ezt a változatot (részlegesen) még tavaly ősszel tesztelték, utána emlegetett Musk további áttervezést.

Az elmúlt néhány hónapban változtak a megadott paraméterek, ha minden igaz, a végleges 300bar-os verzió már 2,5MN lesz tengerszinten, és újra foglalkoznak a vákuumra optimizált verzióval (a Raptor 2018-nál ezt elvetették). Így légköri verzió kb. ugyanazt fogja tudni, mint a BE-4, csak SOKKAL kompaktabb kivitelben (és vélhetően sokkal jobb tolóerő/tömeg arány + hosszabb élettartam mellett).

(#99) Cifu válasza llax (#98) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Azért sok itt a "ha". Két fejlesztés alatt álló hajtóműről beszélünk, a tervezett teljesítmény sokszor nem találkozik a gyakorlatival... ;)

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#100) llax válasza Cifu (#99) üzenetére


llax
(senior tag)

Találkozik az, csak nem azonnal. Legalábbis a SpaceX így közelíti meg a dolgot.

A BE-4 esetén egyből "full scale" verzión tesztelgettek különböző teljesítmény szinteket, már elég sokszor és sokat, de járműbe építve nem nagyon fogják 2021-nél hamarabb tesztelni. Mivel eladásra is megy a dolog, őket kötik a fix paraméterek, ezen túl nem számolnak olyan kísérleti járművekkel és annyi kísérleti repüléssel, mint a SpaceX.

A Raptor esetén folyamatosan változtak a tervek, az első eresztés végleges verzióját most gyújtották be először (elsőre csak 2sec, 170bar, 60% tolóerő, de ez már a Starhopper-é lesz), úgy néz ki - feltéve, hogy a következő tesztekből nem lesz tűzijáték - néhány héten belül meglesz a Starhopper mindhárom hajtóműve. Még ha nem is az űrbe mennek, de "repülőképes" Raptorok már 99%, hogy hamarabb lesznek, mint BE-4-ek.
Csak nézd a Merlin-eket, honnét indultak és mi lett belőlük mára. Sőt, ha külön kiemeled a Merlin 1D-t, az is hatalmas fejlődésen ment keresztül, nem is sok év alatt. Szerintem a Raptor-okal hasonló utat akarnak bejárni.

A két cég a leszállást is ugyanúgy közelítette meg, mint a hajtóművek fejlesztését. A Blue Origin egyből leszállásra és újrahasznosításra alkalmas rakétát épített, a SpaceX sok kísérlettel érte el azt. Aztán meg lehet nézni, hogyan száll le egy New Shepard és hogyan egy F9.
Szerintem még az a CRS-16 indítás után vízre kényszerleszállás is szebb volt, mint amit a Blue Origin rakétája művel leszállás címszó alatt. Az F9 még durva pörgésből is jobban tudta stabilizálni magát, mint ami a New Shepard esetén egy sima leszállás... Ahhoz, hogy ide eljussanak, össze kellett törni néhány (újrahasznosításra még többségében alkalmatlan) 1. fokozatot, de meglett az eredménye.

Nekem valamiért ez a kísérletezős, megcélzott eredményt sok lépcsőben elérő megközelítés jobban tetszik, viszont ilyet nem sok cégtől lehet látni. Mindenki más egyből készterméket akar kitolni a hangárból.
Ebből sok lépcsős fejlesztésből jött az a korábbi feltételezésem, ami szerint hamarabb lesz ebből a Starship témából egy, az eddigieknél hatékonyabb (teher)szállító rendszer, mint Mars űrhajó.

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.