Hirdetés

2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#181) Cifu válasza llax (#180) üzenetére


Cifu
nagyúr

Én pont arra a két esetre gondoltam, meg arra, hogy már a NASA vezetője is a SpaceX kommunikációját kritizálta.

Én a StarHopper kapcsán is vakarom a fejem, hogy ilyen hibák a Falcon-1-nél fordultak elő anno (a rosszul beállított szelep miatt vákummal "összenyomott" első fokozat esete).

Musk tök jól elő tudja adni az álmait, és addig rugadlja őket, amíg életre nem kellnek, de mintha a SpaceX (és amúgy a Tesla is) mostanában a szokottnál is többet hibázik.

Már azt várom, hogy a kompozit műanyag és a rozsdamentes acél után mikor fognak magnézium-alu ötvözetre átállni a StarShip esetében... :DDD

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#182) llax


llax
senior tag

Kb. 1,5 órája tolták be a Starhopper alá a Raptor-t. Most szerelik be. (élő) Mintha nem középen lenne, ami ugye jelent valamit :)

[ Szerkesztve ]

(#183) llax válasza llax (#182) üzenetére


llax
senior tag

Úgy néz ki, mégis középre kerül...

(#184) Cifu


Cifu
nagyúr

Úgy tűnik, hogy a StratoLaunch-nak vége... :(

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#185) llax válasza Cifu (#184) üzenetére


llax
senior tag

Fel kell tenni azt a kérdést, hogy volt-e helye a piacon. Teherbírását tekintve lenne, de a Pegasus rakéták használatával erősen kérdéses, túl drága, legfeljebb a kormányzati megrendelők lennének rá vevők. (Ha olyan nagy lenne ez a piac, szerintem a SpaceX sem kukázta volna a Falcon 1e-t... Pont a mérsékelt kereslet miatt hanyagolták.)

Az egész kisrakétás-kisműholdas piac szerintem pont olyan, mint az űrturistás téma a cikksorozatodban... Sokan szeretnének valamit, sokan ígérgetnek, de a megvalósításhoz szükséges tőke jóval kevesebbeknél áll rendelkezésre. (Vagy ez eddigieknél is olcsóbb megoldások kellenének.)

(#186) Cifu válasza llax (#185) üzenetére


Cifu
nagyúr

Yupp, de ott volt Paul Allen pénze, no meg az ígéret, hogy egy felfújt Pegasus XL rakétával, vagy a folyékony hajtóanyagú MLV-vel azért jó pozícióba manőverezhetik magukat. Paul halála után aztán a jelek szerint elzárták a pénzcsapokat....

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#187) llax


llax
senior tag

Holnap reggel 5:30-kor egy újabb Falcon Heavy start várható. Kicsit festékhiányosak és kormosak a side booster--ek, de ezek ezek szolgáltak az előző FH-n is :)

További érdekesség a center core leszállási helyének megváltoztatása. Egészen sokáig úgy volt, hogy a part közelében lesz a drónhajó, azaz a középső booster is kvázi RTLS leszállást végez. Erre már voltak konkrét koordináták is, 38km lett volna a partoktól. Majd kb. 1 hete jött a hír: ebből a 38km-ből 1240km lesz, azaz a valaha volt legtávolabbi booster leszállás.

(#188) llax válasza llax (#187) üzenetére


llax
senior tag

T-0 8:30-ra halasztva.
Musk szerint 50% esélye van center core épségben leszállásának..

(#189) llax válasza llax (#188) üzenetére


llax
senior tag

Center core leszállása nem jött össze.

Elsőre: megszakított leszállásnak tűnik.

[ Szerkesztve ]

(#190) Cifu


Cifu
nagyúr

Nem teljesen értem, hogy miért az új Block V. fokozatot használták középsőnek, és a már repülteket szélsőnek (gyorsítófokozatként). De amúgy szép indítás volt, kár, hogy a középső nem tudott leszállni...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#191) llax válasza Cifu (#190) üzenetére


llax
senior tag

A középsőt tudtommal középsőnek kell gyártani, ott nincs meg az az oda-vissza átalakíthatóság, mint a szélsőknél.

Az 1240km-es leszállási kísérlet már igen forró és kockázatos lehetett, szerintem siker esetén is kérdéses lett volna bármilyen újrahasznosítás. Feszegetik már egy ideje a határokat, nem hivatalos helyeken a teherbírás értékek is egyre bizonytalanabbak, "nagyobb vagy egyenlő" mint a hivatalos adat (egyelőre az F9-nél, de az az FH-ra is hatással lesz). Különösen a Starlink indítás óta vannak érdekes kérdések (16,8t LEO alól leszállt a booster).

Elértek most egy jelentős sikert, ennek talán jobban örülnek, mint amennyire a (siker esetén is bizonytalan sorsú) center core miatt bánkódnak: először sikerült hálóval elkapni az egyik orrkúp egyik felét (közvetítésben T+1:13:50). Lehet építeni a 2. "elfogó" hajót???

(#192) Cifu válasza llax (#191) üzenetére


Cifu
nagyúr

Két elfogó hajó volt kint, GO Navigator és GO Ms Tree.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#193) llax válasza Cifu (#192) üzenetére


llax
senior tag

A GO Navigator csak a vízből beemelni és szállítani tudja. Nem láttam (nem is nagyon néztem), de gondolom a másik felet is megpróbálják begyűjteni, az épségben vízre szállás már egész jól működik.

(#194) Cifu válasza llax (#193) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ah so... :R

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#195) llax válasza Cifu (#194) üzenetére


llax
senior tag

Az áprilisi Crew Dragon robbanás eddig feltárt okai.

Viszonylag egyszerűen megelőzhető a probléma, de amíg nem találják meg az NTO berobbnásának a pontos és közvetlen okait, addig mások is vakarhatják a fejüket, nem csak a SpaceX.

(#196) Cifu válasza llax (#195) üzenetére


Cifu
nagyúr

Gondolod, hogy tényleg a titánhoz köthető lenne a robbanás?

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#197) llax válasza Cifu (#196) üzenetére


llax
senior tag

Az eddig ismertté vált hiba önmagában elvileg kevés egy robbanáshoz. Relatíve könnyen és gyorsan javítható, de...
Itt inkább a dolog "rejtély" jellegére gondolok (ha egyéb műszaki okot nem találnak).
Ha valóban annak a szelepnek a környékéről indult a robbanás és kizárható, hogy oda hidrazin (v. egyéb, NTO-val reagáló szennyeződés) is került, akkor lesz még mit megfejteni.
Amíg pl. a titánnal kapcsolatban bármilyen nyitott kérdés marad, addig a többi űripari cég is izgulhat...

(#198) Cifu válasza llax (#197) üzenetére


Cifu
nagyúr

Nekem vannak kétségeim. Itt szvsz egyszerűbb a gyors továbblépés érdekében valamire rámutatni, ami esetleg kiváltó ok lehet...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#199) llax válasza Cifu (#198) üzenetére


llax
senior tag

A kiváltó ok elsődlegesen a NTO bejutása a hélium vezetékbe. Minden más csak következmény. Ha ezt sikerül elfogadható módon, alaposan bizonyítani, akkor nincs nagy probléma, több okból sem.

A felvázolt a jelenség (szelep) jól tesztelhető űrhajó és jelentősebb mennyiségű NTO nélkül is. Azaz nem kell ilyen nagy és költséges tűzijáték hozzá.

A robbanásszerűen szétvetett szelep viselkedett repeszgránátként, megsértve több közelben lévő tartályt és/vagy csővezetéket, amik éppen akkor lettek szinte pillanatszerűen nyomás alá helyezve.

(#200) Cifu


Cifu
nagyúr

A Starhopper statikus hajtóműteszt nem ment éppen probléma nélkül ( youtube videó )

Úgy tűnik 2019 nem lesz a SpaceX éve...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.