Hirdetés

2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) total90


total90
veterán

Tömegközlekedjünk :))

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#2) letepem válasza total90 (#1) üzenetére


letepem
aktív tag

Münchenben nincs is a nálunk megszokott havi bérlet (felnőtt,gyerek, tanuló, kutya, macska)? :(

látok, hallok, érzek és gondolkodom.

(#3) buherton válasza letepem (#2) üzenetére


buherton
őstag

Szerintem ez mindent elmond.

Ezeken kívül vannak még speciális jegyek, amik szerintem elmlítésre sem méltóak, mert drágábba jönnek ki, mint a fent említettek, vagy akkor érdemes megvenni ha évente töbször látogatsz el ide, de nem itt élsz.

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#4) total90 válasza letepem (#2) üzenetére


total90
veterán

Persze, havi és éves bérlet is van, de az akkor játszik ha itt élsz.

Mindjárt ki is egészítem ezzel.

[ Szerkesztve ]

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#5) letepem válasza buherton (#3) üzenetére


letepem
aktív tag

Igaz-igaz my bad.

látok, hallok, érzek és gondolkodom.

(#6) Geri Bátyó


Geri Bátyó
őstag

Ez a sávos kialakítás egy nagyon jó ötlet. 1 éve voltam Nürnbergben és ott gyakorlatilag a teljes város a belső zóna. Megdöbbentő volt, hogy még a 80 Km-re lévő Solnhofenbe is a nürnbergi tömegközlekedéssel mentünk.
Prága még durvább. Ott a belső zónához olyan települések is hozzátartoznak, mintha a BKV-val utazhatnánk mondjuk Piliscsabára.
Mindkét városra jellemző, hogy a járművek viszonylag ritkán járnak. Metró is 10-15 perc.
Nürnbergre mondták, hogy késések előfordulnak, de mi nem futottunk bele komolyabb késésbe. Prágában viszont rohadtul pontosan járt minden, teljesen meglepő volt.

"Ki a büdös istennyila vagy te bohócképű!?" SzŐr Geri, birodalmi poéta és főszakács (:L topic)

(#7) total90 válasza Geri Bátyó (#6) üzenetére


total90
veterán

Vannak nagyon jó régió jegyek, pl. Bayern-Ticket, amivel minnél többen mentek, annál olcsóbb. Ha pl. már 5 vagytok, akkor 8 euró fejenként és egész nap utazgathatsz Bajorba mindennel, amihez a DB-nek köze van.
Sőt, némelyik vonattal érvényes Salzburgig is.

Én nagyon sokszor veszem hétvégére, ha kirándulok, mert olcsó és kb. mindenre fel lehet ülni, nem korlátoz semmi.
Ha 16 gyűrűn belül mászkálsz társasággal, akkor megéri azt venni :K

[ Szerkesztve ]

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#8) ivana


ivana
Ármester

A Budapestihez képest nagyon ritkán járnak, itthon 10 percenként éjfélkor jár a metró nem nappal, forgalmasabb villamosok is sokkal gyakoribbak. 15 perc két busz között már sok. Miközben a jegyár töredéke.
Ilyen menetrenddel baromi lassú lehet ha át kell szállni, főleg, hogy késik is.

(#9) szabonagyur válasza ivana (#8) üzenetére


szabonagyur
félisten

Egy kicsit talán nagyobb is a város ;)

Eladó: iPhone 13Mini 2 év gari, iPhone 6S 32GB

(#10) buherton válasza szabonagyur (#9) üzenetére


buherton
őstag

+300k-val több Budapest lakossága. Szerintem a járatok gyakorisága nem ezen múlik :) .

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#11) total90 válasza ivana (#8) üzenetére


total90
veterán

Igen, ezért is írtam, hogy ez itt eléggé rosszul van megoldva... Berlin, Hamburg vagy akármelyik nagy német város, illetve EU nagy varosokban ez sokkal jobb, de mindehol.

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#12) total90 válasza szabonagyur (#9) üzenetére


total90
veterán

BP nagyobb, nem azzal van itt a gond. Maga az infrastruktúra szar és ennyi. Az meg, hogy egy német kilépjen a saját kis szférájából, na arra kb esély nincs :DDD

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#13) total90


total90
veterán

Kis reggeli fincsiség... ma hajnal 4-től reggel 8-ig sztrájkoltak és csak az Sbahn közlekedett. Azt a káoszt, ami volt :W

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#14) mepet


mepet
addikt

Elképesztő mennyi típusú jegy van ott. És a napijegyeket ill. napi csoportjegyeket leszámítva marha drága is. Az egyetlen segítség, hogy minden reklámtáblán írják, hogy milyet vegyél, ha Oktoberfestre jöttél. :B

Mindenféleképpen megemlíteném az MVG Fahrinfo appot, ami nélkül elindulni a városban szerintem balgaság. Úgy láttam a helyiek is ezzel nézik, hogy a különböző buszmegállókba érkező buszokhoz melyik irányba induljanak, hogy elérjék az átszállást, stb.

(#15) total90 válasza mepet (#14) üzenetére


total90
veterán

Épp ezért csak a lényegesebb jegyeket írtam fel, de van még nagyon sok... mondjuk a legtöbbnek semmi értelme :W

Az app meg tuti, csak nem mindig live. Szóval történik valami és ilyan ca. fél óra késéssel írja, hogy gáz van. Addigra meg már néha nincs :DDD

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#16) Stanlee


Stanlee
őstag

Münchenben a tömegközlekedés ratyi. Bővebben: nagyon ratyi.

Total90-nek sikerült a legújjabb eszközeit a MVG-nek betennie a posztba. A metróvonalon még a 70-es években beüzemelt vonatok járnak, villamosból is vannak öregebbek, az S-Bahnok kb. 2002-ben is ugyanezek voltak már. A buszok talán fiatalabbak.

Az egyik fő problémája a müncheni tömegközlekedésnek a sokszor nagy előnyének tekintett Stammstrecke, ahol az S-Bahn (magyarul HÉV) közlekedik. A baj csak az, hogy mivel van vagy 8 vonal, ami egy sínpáron osztozkodik (a valóságban ez több), így relatíve sok vonat megy át ugyanazon a vonalon mindkét irányba, de ha baj van, akkor minden leáll, és nem megy semmi se tovább. A Stammsterckén amíg minden terv szerint halad, akkor ok, szinte percenként érik egymást a vonatok mindkét irányba, de ahogy az ember elhagyja ezt a részét a vonalnak, a 20 perces követési távolság soknak tűnik. Nincs egy külső gyűrű, amin körbe lehetne menni, tehát ha az ember mondjuk a külső kerületből egy nem direkt szomszédos külső kerületbe akar átjutni, akkor be kell a városközpontba utaznia, majd onnan megint ki.

A metróvonalaknak is sok része van, ahol 2 vonal közlekedik egy kisebb-nagyobb szakaszon párhuzamosan, így napközben is 10 perces követési távolságok vannak, persze ha azon a pici átfedésű szalaszon utazik az ember, akkor kb. 5 percre csökken ez az idő.

Szerintem a szolgáltatás színvonalához képest nagyon drága. A jegyrendszer átláthatatlan, sokszor van úgy, hogy 3 megállót megy a busz, de egy másik gyűrűbe megy át a középső, hiába indulsz és érkezel ugyanabba a gyűrűbe, fizethetsz kettőért. A másik érdekesség, hogy pl. a repülőtér tőlünk délre van, de egy egyel magasabb gyűrűbe sorolták.

Ott van pl. az Airport-City-Day-Ticket Single, ami ugyanannyit tud, mint a sima napi jegy, de be kellett vezetni és csak a reptéren lehet megvenni.

De ugyanígy a jegyvásárlás is komplikált: Münchenben lehet az MVV autómatáiban hitelkáértyával, vagy paypass-el fizetni, de ha már kikerül az ember más településre, akkor ott csak a német vasutak automatái használhatóak, persze hitelkártyával nem lehet fizetni. A legtöbb villamoson és buszon, ami Münchenben jár, van jegyautomata, de amint a városhatáron kívül közlekedő buszra száll fel az ember, csak a sofőrnél lehet jegyet venni. Külön jó, amikor a reptéern sokan veszik a buszsofőrnél a jegyüket...

soroljam még?

“Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

(#17) joysefke válasza buherton (#10) üzenetére


joysefke
veterán
LOGOUT blog

Budapest egy nagyváros, München pedig egy nagyra épített falu. Mondom ezt úgy, hogy nem szeretem Budapestet, utálom a BP-i tömegközlekedést és szeretem a német városokat.

Budapest lakossága a valóságban nem 300E-rel nagyobb, hanem majdnem 2x akkora mint Münchené (város). Ettől függetlenül München a lakók minőségével győz :)

[ Szerkesztve ]

(#18) buherton válasza joysefke (#17) üzenetére


buherton
őstag

Miért gondolod, hogy Budapesten sokkal többen laknak?

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#19) Chaser válasza total90 (#13) üzenetére


Chaser
titán

pesti faluban nemrég valaki kisétált az m3 elé, mire odaértem már csak hatalmas tömeg volt, akkor még nem tudtam mért, 1 óra alatt megoldották - grat -, de addig hiába jöttek buszok elvétve, káosz volt
a csudapesti közlekedés úgy érzem elég korrekt, drágának se mondanám - 9xxxft/hó mindenre -, persze magyar minimálbérhez képest nem olcsó, de anno még kméten csak a buszbérlet volt valami 5-6e ft, és az közelében sincs a bkv közlekedésnek semmilyen téren, hétvégén mikor dekkol az m3 felújítás miatt, azt elég szépen megoldják buszokkal

_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus

(#20) joysefke válasza buherton (#18) üzenetére


joysefke
veterán
LOGOUT blog

Saját példám:
2000 óta élek Pesten, akkor kezdtem az egyetemet, csupán 2016 óta vagyok Pestre bejelentve, de csupán ideiglenes lakcímre (mindezt úgy hogy lakásom is van itt).

Barátnőm ugyanez, Pesten volt főiskolás, itt dolgozott és csak az utóbbi időben jelentette be magát ideiglenes lakcímre. Vidéki ismerőseimnek egy jelentős része is ezt csinálta.

Jövőre bejelentem magam a BP-i lakcímemre állandóként, mert a mecsetépítő ellen akarok szavazni. (XIV kerület)

Akárhol dolgoztam Budapesten a kollégáim egy jelentős része vidéki lakcímre volt bejelentve.

1980-ban már 2,1M volt a város népessége, el nem hiszem, hogy ez valójában csökkent volna. Az összes vidéki ismerősöm nagy része vagy elment külföldre, vagy Budapesten van, alig maradt valaki otthon ('81-es vagyok). Ez nyilván nem reprezentatív, de mindenhonnan ezt hallom.

Budapestre alapvetően két ok miatt nem jelentik be magukat az emberek:
-albérletben élnek és "a tulaj nem járul hozzá" (adót csal)
-spórolnak a KGFB-n (itt duplájába kerül mint vidéken, én már B10-ben vagyok, engem már nem nagyon érint)

Voltam már sokat Münchenben (cégközpont), a tágabb családomból többen élnek ott. Szép város, sokkal kellemesebb mint Budapest, de nincs nagyváros hangulata. Nagyra nőtt falu. Mondom ezt úgy, hogy én pont az ilyen falukat szeretem. Berlin és Hamburg, na azok tényleg nagyvárosok.

[ Szerkesztve ]

(#21) buherton válasza joysefke (#20) üzenetére


buherton
őstag

A népszámlálás nem az alapján történik, hogy ki hova van bejelentve. Emlékszem a legutolsó népszavazásra, amikor a népszámláló szinte szó nélkül írt be minket budapesti lakosnak, holott egyikünk sem volt oda bejelentve. Továbbá a belvárosban rengeteg az üres lakás.

Szerintem a népszámlálási adat teljesen hűen tükrözi, hogy mennyien is laknak Budapesten.

Ahol laktam hiába volt megyeszékhely, nem tudta a falusias hangulatát levedleni. Ellenben a fele akkora attól 10 km-re lévő kisváros pedig magán hordja a városias hangulatot. Sejtem mire gondolsz egyébként,

[ Szerkesztve ]

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#22) joysefke válasza buherton (#21) üzenetére


joysefke
veterán
LOGOUT blog

A népszámlálás nem az alapján történik, hogy ki hova van bejelentve

Nem tudom, hogy hogyan zajlik, de engem meglepne, ha 2000 és 2016 között BP-i lakosként lettem volna számon tartva, pedig életvitelszerűen itt éltem.

Továbbá a belvárosban rengeteg az üres lakás.

Sokéves csúcson vannak a lakóingatlan és bérleti árak, mindezt úgy hogy rengeteg új lakás épül/épült. A XIII. kerületben ahol az utóbbi pár évben laktam és ahonnan nemrég elköltöztem szó szerint nőnek ki a társasházak a földből mint a gomba. amikor kiesik egy belső udvaros cigányputri, azonnal elkezdenek felhúzni a helyére egy ötszintes társasházat. Tele van a kerület darukkal. Kilencedik kerület dettó. Most a 14-ben ugyanez menne, de itt kevesebb a kieső putri, de ahol van, ott azonnal épül valami. Valami ami mindig jóval nagyobb, mint ami előtte volt.

A belvárosban pedig szerintem nincsen semmilyen lakhatásra alkalmas ház üresen. Ahol nem laknak ott bulinegyed és szolgáltatóipari központ van.

Ahogyan írtam, 1980-as években volt 2,1M Budapest lakossága azóta pedig rengeteg társasház épült több ütemben, ami pedig nem üres placcra épült az mindig jóval nagyobb mint ami előtte volt. Csak a legócskább putrikban nem laknak. Na ennek fényében én nem hiszem el, hogy a közigazgatási határokon belül (I-XXIII) 2,5M alatt laknának. A hivatalos adat valami 1,7M.

Ehhez jön, hogy az utóbbi harminc évben az agglomeráció drasztikusan megnőtt. Pest megyére a wikipédia 1.2M-t ír, ez 2011-es adat, de az előtte levő tíz évben is 10+%-kal nőtt Pest megye lakossága, és nem feltételezem, hogy ez azóta megtört volna.

Ha belegondolsz a trend egyértelmű:
A vidék zuhan össze, a vidéki fiatalok egy része Budapestre költözik, másik része külföldre megy (majd egyszer hazajön vagy nem). A Budapestiek közül pedig sokan mennek a könnyen megközelíthető agglomerációba, a felköltözők először albérletbe majd vesznek maguknak saját lakást.

(#23) total90 válasza Stanlee (#16) üzenetére


total90
veterán

Ami járműveket illeti, a régiek is baromi jól fent vannak tartva. Ha megnézed pl. az S20-ast, szerintem elég pöpec :K
Ennek ellenére, amit írsz, az abszolút igaz. Ezért is írtam, hogy általában késés késés hátán. Nem is tudom, hogy ezt miként lehetne javítani.
A gyűrű egyébként tervben van, de csak U-Bahn szinten. Ott a jelenlegi utolsó állomásokat akarják összekötni... 2025 :U

Ami engem zavar, hogy itt a valag pénz, de erre nem költenek, pedig a legnyilvánvalóbb probléma és még a többi városhoz képest drága is. Persze itt minden drágább, de a tömegközlekedés sokkal drágább.
Haver Bécsben él és az éves bérlet 365 euró. Na én azt 3 hónap alatt kb. oda is fizetném, ha nem a cég fizetné.

(#20) joysefke

Ez azért itt is így van. Nagyon sokan nem itt vannak bejelentve...

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#24) Chaser válasza joysefke (#22) üzenetére


Chaser
titán

8-ban is epul, nem csak 9-ben, es sok ures lakas van, komplettek is, kornyekemen a daz-i lakasok zome van offolva, osb-zett ablakol jelzik ahol mar nincsenek tesok
Nepszamlalaskor elvileg az ott elok szamat merik fel, mindegy ki hova van jelentve, ha valos adatot kap az osszeiro eredmeny is valos
Tesokat pedig likvidaljak mas megyekbe lehetoseg szerint, szoval tenyleg nehez kovetni, evente kellene nepszamlalas csudapesten, sok eves adat olyan mint a gugliterkep ami meg pusztat mutat es mar tarsashaz van a helyen

_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus

(#25) Chaser válasza Chaser (#24) üzenetére


Chaser
titán

daz-i*fsz-i, 10-ben hullamvasut van aszfalt helyett sok helyen ( :

_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus

(#26) Stanlee válasza total90 (#23) üzenetére


Stanlee
őstag

Baratnom 1662 eurot hagy a MVV-nal evente jegyre. Most nem ezert vagy azert, de ez az eves fizetesenek majdnem a 10%-a. Nem tudom, mennyien vannak igy, de nem mi vagyunk az egyeduliek. Sok penz van a rendszerben, amit persze a vasut ki is hasznal es amennyit csak tud kiszivattyuz a MVV-bol.

“Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

(#27) total90 válasza Stanlee (#26) üzenetére


total90
veterán

Ez az... és ebből a valag pénzből azon kívül, hogy patinán vannak tartva az eszközök, nem sok látszik. Föld alá kellene menni, más megoldás nem nagyon van, de csak lenne valami.

Ha megnézed a járatokat, akkor vannak azért "feket lyukak". Pl. Feldmoching után a reptér felé. Ha Feldmochingnál nem jön az Sbahn, akkor semmi, de semmi járatod nincs.
Akkor vissza kell menned, amíg az U6-osra fel nem tudsz szállni, majd azzal elmenni OSH/USH-ba és onnét vannak járatok, de nem direkt. Tiszta vicc.

Ha nincs jó, ló a szamár is.

(#28) buherton válasza joysefke (#22) üzenetére


buherton
őstag

Pedig elhiheted, hogy annyival csökkent és azt is, hogy budapesti lakosként voltál nyilvántartva. Még úgyis, ha nem konkrétan a neved mellett volt egy pecsét, hanem statisztikában.

Igen, felpörgött a piac, de ez nincs összefüggésben, hogy olyan sok laknának itt. Ma már nem divat a sok gyerek, sőt már a tartós együttélés sem. A lakásonkénti lakók száma lecsökkent az utóbbi 20 évben. Hiába a sok lakás, ha csak 1-2 ember lakja. Azzal, hogy az ómigránsokat kipakolták csak tovább csökkentették a lakók számát.

A belvárosban relatíve sok üres társasház van.

München agglomerációja is drasztikusan megemelkedett, ahogy a város lakossága is. Szemben Budapesttel.

A trenddel egyetértek, de már közel sem laknak olyan sok Budapesten, mint azelőtt.

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#29) joysefke válasza buherton (#28) üzenetére


joysefke
veterán
LOGOUT blog

Ezeket a dolgokat mire alapozod? Miből gondolod, hogy én, a barátnőm és még rengeteg ismerősöm jól voltunk a statisztikában?

A személyes tapasztalataim merőben ellentmondanak a te megállapításaidnak.

Ma már nem divat a sok gyerek, sőt már a tartós együttélés sem. A lakásonkénti lakók száma lecsökkent az utóbbi 20 évben.

Ebből az első megállapítást el tudom fogadni, a többi pedig valószínűleg igaz. Ezzel együtt BP népességét nem a születő BP-i gyerekek mozgatták az utóbbi sok évtizedben, hanem a vidékről felköltözők illetve az agglomerációba kiköltözők.

A vidéki ismerőseim fele már Budapesten vagy az agglomerációban lakik másik fele pedig külföldön.

A belvárosban relatíve sok üres társasház van.

Mit jelent neked a belváros? Ott amit én belvárosnak hívok van jó pár romos, lakhatatlan épület, a többi kocsma vagy prostiknak rendelő. Az utóbbi időben vettem BP-en lakást úgy hogy több mint 50-et néztem meg belülről (!!!) ingatlanos nélkül (!!!). 2017 végén a XIII kerben épülő társasházi lakások döntő többsége már jóval az átadás előtt 100%-ban el volt adva. Ez az általam tapasztalt realitás. A másik pedig az, hogy a XIII-ban (amely egymaga nagyobb mint az V-VI-VII együtt, tehát amit úgy általában belvárosnak neveznek) jelenleg az utcakép részei a húszméteres daruk.

Nekem fél év lakás meg környéknézegetés után ezek a tapasztalataim és ennek jobban hiszek mint holmi firkászok összehordott statisztikáinak.

Egyébként a körúton belüli belvárosban értelmes ember élni nem akar, legalábbis nem azokban a házakban.

[ Szerkesztve ]

(#30) buherton válasza joysefke (#29) üzenetére


buherton
őstag

Arra, hogy a KSH-ba sem feltételnül ülnek hülyék és tisztában vannak a helyzettel.

Nekem a vidéki ismerőseim közül egyedül én vagyok Budapesten. Szerintem ez ne legyen érv.

Igen, mozgatták, de lefelé, mert alapvetően is fogy a lakosság és sokan kiköltöznek. Jelenleg pedig Budapestről vitázunk.

Értem, hogy sok lakás épül, de ez nem egyenlő azzal, hogy többen laknak ott. Az említett okok miatt.

Én pedig inkább hiszek a statisztikának.

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#31) Chaser válasza joysefke (#29) üzenetére


Chaser
titán

pesti faluból is bőven sokan kimentek ám külhonba, azt is kalkuláld bele
egyébként lényegtelen mennyien laknak, véleményem szerint elég korrekt a tömegközlekedés, m3 szerelvényeket már lecserélték felújítottra - mondjuk tarkón vágnám h újfent klíma nélküiekl - sok új busz van, m3 szakaszokat el kezdték felújítani, a bkk app is elég jól működik, ritkán futottam vele lukra, biztos van ennél jobb megoldás is ami itt van, én elégedett vagyok vele - persze még több metrót és villamost el tudnék képzelni ( : -

_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.