Hirdetés

2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) dokanin


dokanin
aktív tag

Szerintem ez még legalább 10 év. Ha egyáltalán...

(#2) #54625216


#54625216
törölt tag

Különbséget kellene tenni aközött, hogy maga a technológia mikor készül el, mikor adják be engedélyezésre és mikor kapja meg az engedélyt, mert ez a cikkben eléggé összemosódik.
A covid vakcina is elkészült pár hét alatt, mégis egy év kellett hozzá, hogy be merjék adni az embereknek (és ez rohamtempóban végzett engedélyezés volt, normál esetben 3-4-5 év kellett volna).
Tehát az egy dolog, hogy idén elkészül-e a maga a teljesen önvezető szoftver az meg egy másik, hogy idén be is adják-e a közlekedési hatóságoknak engedélyezésre.

(#3) Alogonomus válasza dokanin (#1) üzenetére


Alogonomus
őstag

Magánterületen már régóta üzemelnek teljesen önvezető járművek, a technológia nagyjából rendelkezésre áll, sőt néhány helyszínen már közterületen is üzemelnek önvezető taxik.
A fő gond a többi közlekedő kapcsán megjelenő emberi faktor, amivel az élő sofőr emberi agya meg tud birkózni, míg egy számítógép nem, mert alapvetően másként működik.
A közúti önvezetés legnagyobb akadálya pedig a jogi felelősség kérdése, és az nagyon nehezen átléphető probléma, mert akár az autógyártó, akár a szoftverfejlesztő, akár más lesz jogilag felelős a balesetekért, annak egy komoly európai ország költségvetésével arányos felelősségbiztosítással kellene rendelkeznie, hogy a mégis előforduló balesetek esetén pénzügyileg globálisan garantáltan helyt tudjon állni.

(#4) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Nem most jonne/jott valami nagyobb frissites a Teslahoz azoknak akinek van onvezetos csomagja

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#5) dokanin válasza Alogonomus (#3) üzenetére


dokanin
aktív tag

A jogi felelősség problémája kb egy az ezerből, amit még meg kéne oldani ahhoz, hogy ötös szintű önvezetésről beszélhessünk.
Szerintem most úgy állunk, hogy a még a megoldandó helyzetek listája sem definiálható pontosan. Kb szinte még én is végtelen esetet tudnék felsorolni, amikre kéne valami szoftveres megoldást találni, de még elvi szintem sem tudom megmondani, hogy mi is lehetne az. Ha pedig még a vízió sincs meg, elég nehéz működő szoftvert összerakni.
Ilyenkor persze, lehet mondani, hogy ja, mert én nem értek hozzá. Valóban nem vagyok szakértője az önvezetésnek, viszont szakértője vagyok más komplett szoftverrendszerek tervezésének kb 25 éve. És a Google-ben és a többi cégben, pont ugyanolyan arcok ülnek, mint én. Ők is kb hozzám hasonló múlttal próbálnak összerakni valamit, ami korábban még nem volt. Szerintem ez most lehetetlen küldetés egyelőre.
Persze más gondolhatja másképp, mindenkinek a szíve joga. Én nem akarok meggyőzni senkit. Mindenki azt gondol amit akar és ott égeti el a pénzét ahol akarja.

(#6) Alogonomus válasza dokanin (#5) üzenetére


Alogonomus
őstag

Az önvezetés nagyjából már közöttünk van, a Waymo taxik teljesen sofőr nélkül közlekednek egy viszonylag nagy területen belül, vagyis a 4-es szintet már elérték. Az 5-ös szint pedig valójában egy utolérhetetlen utópia, amit örökké üldözhetünk, de teljesen nem lehet elérni, mert a folyamatosan változó világban mindig lesz olyan eset, amit még éppen nem tudna megoldani a kocsi "agya" magától, így nem teljesítheti az 5-ös szint kritériumát.
A Waymo módszerétől a továbblépés már szándék és adattárolási kapacitás kérdése. Persze egy szinten felül az adatbázis naprakészen tartása nagyobb feladat lenne, mint egy újabb terület feltérképezése.

(#7) #54625216 válasza dokanin (#5) üzenetére


#54625216
törölt tag

Nem az a kérdés, hogy az önvezető rendszer 100%-osan kezelni tudja-e a felmerülő helyzeteket, hanem hogy átlagban kevesebbet hibázik-e mint egy emberi vezető. Ha igen, akkor egy ponton túl nem az lesz a kérdés, hogy engedik-e az önvezetést, hanem hogy tiltják-e a manuálisat.
Elnézve a Bp-i autósok közösségének videóit, ezt a szintet könnyebb lesz megugorni, mint hinnénk. :U

Ami az AI által okozott baleseteket illeti, azoknál hasonló eljárás lesz majd, mint a repülőgép katasztrófák esetén: alapos kivizsgálás után levonják a tanultságokat és kötelező módosításokat írnak elő. Így az egész rendszer fokozatosan fejlődik, szemben az emberrel, ami a saját hibáiból is ritkán tanul, nemhogy másokéból.

(#8) #16820480 válasza #54625216 (#2) üzenetére


#16820480
törölt tag

Szoftverről beszélünk, olyan szerintem nem létezik, hogy "kész" ebben az esetben. Létezik valami verziója, azt elbírálja egy hatóság, hogy mehet-e használatba, közben fejlesztik tovább, stb.
Az oltóanyagoknál (amikről van infó), ott párhuzamosan ment a tesztelés-engedélyeztetés több fázisa, azért sikerült gyorsítani rajta, illetve elég magas prioritást kapott mindenhol (szemben egy n+1. allergia gyógyszerrel például).

(#9) #54625216 válasza #16820480 (#8) üzenetére


#54625216
törölt tag

Úgy értem, hogy idén lehet egy olyan verzió, ami már tudja az összes kritikus funkciót, azaz akkor sem megy át a záróvonalon, ha megkopott a festék, kikerüli az autópályán szembe jövő balf..szt, satufékez, ha a néni, gyerek, szarvas az autó elé veti magát, nem üti el a kereszteződésben átlóban átrongyoló biciklist, stb., stb.
Hogy aztán mikor adják be engedélyezésre és azt mikor kapják meg, már más lapra tartozik, ezeket nem érdemes ugyanazon a szinten kezelni, hogy ha idén nem kap engedélyt, akkor el sem készült.

(#10) Alogonomus válasza #54625216 (#7) üzenetére


Alogonomus
őstag

A repülőkkel robotpilóta üzemmódban szinte soha sem történik sérüléssel járó baleset, mert extrém módon túl van biztosítva az az üzemmód. Amikor nem tud robotpilóta üzemmódban haladni, akkor pedig ugyanúgy visszapasszolja az irányítást, mint egy mai átlagos autó önvezető rendszere.
Egy autó viszont az "élete" során átlagosan valószínűleg többször is belekerül valamilyen koccanásos szituációba, bár szerencsére a legtöbb eset csak parkolói koccanás történik kis sebességgel.
A repülőknél alkalmazott kiterjedt vizsgálatokra legfeljebb egy hosszabb ideje észlelhető balesethullám esetén lenne kapacitás, de nem minden egyes balesetnél.

(#11) #54625216 válasza Alogonomus (#10) üzenetére


#54625216
törölt tag

Baleset helyszínelésekor nyilván legalább a gyanúnak fel kell merülnie, hogy bármilyen rendszer szintű hiba lehetett a háttérben.
Ha mondjuk ilyet csinál az autó magától: [link] ( :W ) akkor a hatóságoknak nyilván el kell küldeniük egy wtf? felszólítást a gyártónak.
Ha meg álló kocsira felkenődik a biciklis, mert tekerés közben a mobilját bámulta, akkor értelemszerűen felesleges.

(#12) Z10N válasza #54625216 (#2) üzenetére


Z10N
veterán

"(és ez rohamtempóban végzett engedélyezés volt, normál esetben 3-4-5 év kellett volna)"
Van az tobb is.

# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"

(#13) Tigerclaw válasza Alogonomus (#6) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Arra az is lehet megoldas, hogy magat a kozlekedest kell lebutitani / szabalyozni az onvezeto autok szintjere. Pl. kizarni a utakrol a nem onvezeto elemeket, vagy kotelezoen halozatba az onvezetoket, egy kozponti AI iranyitasaval.

Mielott meg megkapom, ezeket a lepeseket nem holnapra gondolom, hanem evtizedekkel kesobbre es nem is Ha az onvezetes nem lesz zsakutca technologiai, jogi vagy gazdasagi okbol, egy ido utan felmerul, hogy ki kell zarni a nem onvezeto autokat a forgalombol, egy hosszabb turelmi ido utan. Ugyanigy minden nem onvezeto kozlekedot, persze ugy hogy szamukra is megmaradjon a megfelelo ter, mint jarda, kerekparsav.
A motor viszont elegge problemas elem lesz.

Talan azzal huzzak majd ki a meregfogat az egesznek, hogy addigra valoszinuleg a jelenlegi autotulajdonosok nagy tobbsege mar amugy sem lesz kepes autot venni, vagy csak valami zero fun mini bevasarlo autot.

A legrosszabb alternativa az lenne, ha az autozas, akar onvezetessel, akar anelkul, a gazdagok privilegiuma lenne. Sajnos erre is van esely, hiszen az elektromos jarmuvek borzalmasan dragak tamogatas nelkul, de meg azzal is, a benzines autok ara is komolyan emelkedik es meg fog is, a vezetestamogato, onvezeto extrak ararol nem is beszelve, amiknek egy resze lassan kotelezo alapfelszereltseg lesz. Ezek persze felnyomjak a hasznalt autok arat is.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#14) Alogonomus válasza Tigerclaw (#13) üzenetére


Alogonomus
őstag

Igen, az egymással kommunikáló autók lehetnek a megoldás, és azzal nagyjából a balesetmentes közlekedés is megvalósulna, de az átállás évtizede(i) alatt valakinek állnia kellene az emberi sofőr és önvezető rendszer közötti balesetek számláját. Jelenleg ez úgy működik, hogy az önvezető rendszert a saját kockázatára kapcsolja be az autótulajdonos, és az önvezető rendszer "hibájából" származó balesetért is elsődlegesen a sofőr felel, és esetleg utólag az autógyártón behajthatja a büntetés összegét.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.