Hirdetés

2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) j-cool


j-cool
tag

Összes égő Tesla hírértékkel bír....

Színvonalban megfelelő válasz erre:
Amúgy a méltán népszerű Cobra11 című sorozat remekül bemutatja mennyire biztonságosak a benzines és diesel autók is :DDD

Hatékony, online, gyors autós szerviz program, ami ráadásul ügyfeleket hoz? ---> http://szerviz7.hu ugyanez elérhető általános célú (minden szerviznek megfelelő) átalakítható verzióban is, érdeklődni privátban.

(#2) borg25


borg25
senior tag
LOGOUT blog

De legjobban az önvezérlő rendszer vizsgázott: Mivel az álló trailer lehúzódott az út szélére a Tesla útjába csak 10-20 cmre lógott be. Ezt az önvezérlő úgy ítélte meg, hogy nincs előtte autó, simán roboghat, el tud menni mellette, hát nem, olyan szépen belement az oldalába, hogy huh. A sofőr meg gondolom úgy volt, hogy a Tesla csak lesz olyan okos, hogy fél métert arrébb megy, hogy ki tudja kerülni, de nem :(

(#3) Tikakukac válasza borg25 (#2) üzenetére


Tikakukac
titán

Az nyugtasson meg, hogy a minap láttam telibe puffantani egy autót, ahol 200cm és "okos" vezető is volt :B

Annak örülök, hogy egy fosos G Astra is veszélyesebb, amiből több tízezer szaladgál az úton. Kíváncsi vagyok hány gyújtáskapcsolót cseréltek ki a módosítottra. Egyáltalán hányan tudnak erről. Amcsiban elég szép por volt miatta, EU-ban kuss :K

A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

(#4) t72killer válasza j-cool (#1) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

100 karambolozó benzinesből-dízelesből szénné ég/felrobban annyi db, mint 100db teslából :F ?

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#5) D1Rect


D1Rect
félisten

100km/h-val becsapódni és lábtöréssel megúszni?
Hát, jó, nekem deal, hogy a roncs porrá égjen.

(#6) DeFranco válasza D1Rect (#5) üzenetére


DeFranco
nagyúr

plusz a (hátul?) ülő gyerekek meg elszaladtak belőle. ott még lábtörés sem volt csak zúzódás.

(#7) Tikakukac válasza t72killer (#4) üzenetére


Tikakukac
titán

Potyogtat-e 100db dízel/benzines annyi lószart, mint egy *brand* lovaskocsi?

[ Szerkesztve ]

A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

(#8) t72killer válasza D1Rect (#5) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Ez a rész tényleg jól hangzik, viszont ez nem betonfalba csapódás volt, hanem a tréler szélét kapta el: feltételezem így kisebb energiájú volt az ütközés.

#7: a lovas lesz a nyerő, uis a lószar lebomlik :DD

[ Szerkesztve ]

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#9) Kisszidi


Kisszidi
csendes tag

Ki mondta, hogy az Li ion akksi biztonságos? Soha sehol nem volt ilyesmiről szó, ellenben az ellenkezőjéről igen. Nem véletlenül nem szállítja sok cég még kis méretben sem (pl telefon), de aki igen, szigorú szabályozás mentén.

(#10) llax válasza t72killer (#4) üzenetére


llax
senior tag

Ehhez ismerni kellene mindkét esetben pontos számokat. Sok másiknak (olasz szupersport, német prémium, etc...) ütköznie sem kell a kigyulladáshoz, még sincs akkora hírértéke, mint egy égő Teslának, utóbbiból szerintem majdnem mindegyikről van és lesz videó a YouTube-on...

Megfelelő összevetéshez az is kellene, hogy csak és kizárólag azonos erejű és irányú ütközések legyenek a kalapba téve. Ez egyrészt a különböző vezetéstámogató asszisztensek miatt fontos, egy ilyenekkel jobban ellátott autóval az "enyhébb" esetek jobban elkerülhetők, így ez erősen torzítja a képet. Másrészt a sportautós, itt-ott szupersportautós jellemzők szintén torzítanak, jócskán növelik a nagy erejű ütközések esélyét.

(#11) t72killer válasza Kisszidi (#9) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

A Teslától rémlik, hogy az ő akksijuk aztán istenbizony nem gyullad-robban, merthogy a "biztonságosabb" LiFePo, meg az ezerszerkipróbált 18650-es cellák ígymegúgy. Aztán mégis...

#10: Öngyulladó típus egy rémlik a bömö-től, a többi párszázmillió kocsi 99.999%-a köszöni szépen jól megvan, és ha csattan, akkor is sokszor van még idejük a fél óra múlva érkező tűzoltóknak, hogy kioperálják a delikvenseket a konzervdobozból. Még egy apróság: a gázolajnak általában idő kell, míg begyullad, míg a lítium robban. Mindenki megteheti tétjeit, ha választani kell, én inkább a lassabban begyulladó variáns elől próbálnék futni.

#12: értem:R. A horvát gyerek ugrik be hirtelen, aki 150-el szállt bele a magyar családba. Most függetlenül a dolog etikai részétől, tudtommal kvázi sértetlenül szállt ki a gépezetből.

[ Szerkesztve ]

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#12) D1Rect válasza t72killer (#8) üzenetére


D1Rect
félisten

~Negyedes ütközés volt.

(#13) DeFranco válasza t72killer (#8) üzenetére


DeFranco
nagyúr

[link]

el lehet dönteni.

mindenesetre a mögötte jövőnek kudos mert elég szépet korrigált hogy ne kapja el őket hátulról.

(#14) Rive


Rive
veterán

Eltelik egy kis időbe, mire a szabályozás reagál az újdonságokra. Pár év meg pár kiégett roncs, és lesz rá szabály, hogy mit kell bírnia az akkupakknak ilyen-olyan-amolyan körülmények között.

Így jár, aki jelentkezik egy nyílt bétára, mondhatni ;]

[ Szerkesztve ]

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#15) llax válasza Rive (#14) üzenetére


llax
senior tag

Egyfelől igen... Nem csak a szabályozás, hanem a tapasztalat is kevés jelenleg. Az újabb és újabb modellekkel és az egyre nagyobb szám miatti egyre több balesettel azért gyűlik lassan.

Másfelől az energiasűrűség növekedése előbb-utóbb a biztonságra is jó hatással lesz. Nem csak a hatótávok növekedhetnek miatta, hanem a pakkok mérete is csökkenhet, távolabb kerülhet az autó hamarabb/könnyebben sérülő részeitől.

Egy a lényeg: A ma látható állapotokat nem szabad kivetíteni azokra az időkre, amikor a villanyautók nem csak az eladásokban, hanem az utakon is jelentős tényezővé válnak.

(#16) Rive válasza llax (#15) üzenetére


Rive
veterán

Másfelől az energiasűrűség növekedése előbb-utóbb a biztonságra is jó hatással lesz.

Izé. Nem sokat segített a (kézi)gránátok 'biztonságán', hogy fél emberfej helyett a robbanóanyagok fejlődésének köszönhetően ökölméretűvé zsugorodtak :N

És itt ugye a villanyautók benzinessel egyenértékűvé válásához még a hatótáv növekedése is szükséges lesz, szóval a tárolt energia is növekedni fog egy darabig, nem csak a sűrűség.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#17) eXodus


eXodus
őstag

Egy BMWs megvonja a vállát... neki kigyulladáshoz még baleset sem szükséges.

(#18) borg25 válasza Tikakukac (#3) üzenetére


borg25
senior tag
LOGOUT blog

Teljesen mindegy. Az önvezérlést akkor is javítani kell, hogy nem csak akkor lehet ütközni ha totál előtted van valami, vagy ha jobbról jön valami, akkor is ki kéne kerülni, ha csak 10cm-re lóg bele az útvonaladba.
Ha már itt tartunk jó kérdés, hogy fel van-e készítve egy jó önvezérlő arra, hogy Józsi bácsitól mikor a biciklivel jön haza a kocsmából ha lehet 1-2 méter távolságot tartunk. Egyáltalán a biciklist mint külön fajt, el kell kerülni, mert luxusnak érzi a hátranézét és a visszapillantótükröt, de hirtelen irányt változtatni azt tud.
Az álló BKV busz mellett se 10cm hézaggal megyünk el, mert bármikor bárki kiléphet. Hátha olvassa ezeket a sorokat egy önvezérlő autókat programozó.

(#19) t72killer válasza borg25 (#18) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Miért is kellene egy egyenes vonalban az út szélén haladó bringásnak hátranézegetnie :F?

Egyébként igen, ha 80+al haladok, akkor tényleg nem 5 centire szoktam elhaladni a bringás mellett.

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#20) Tikakukac válasza borg25 (#18) üzenetére


Tikakukac
titán

Azért annyira nem mindegy :N

Az önvezetésben és az adatgyűjtésben ez a szép. Minden hasonlóról meglesz az összes paraméter, nagyon gyönyörűen lekövethető mi volt a gond, amit utána tudsz javítani.
Mi lesz akkor ha az egyszeri paraszt keni fel magát? Nem sok, talán a híradóba bekerül és ennyi. Előrébb a balesetével nem nagyon jutott a társadalom többi része, mondjuk a Volvo az, aki ezt kicsit eddig is komolyabban vette offline módon is.

Csak ugye mivel ez is valami új, valami más és főleg "eeeeveeszik a munkaaaat!!!44!!" jellegű témakör, így lehet tűzzel-vassal gyilkolni minden egyes esetet. Onnan lehet felismerni, hogy valaki kicsit megállt az időben, hogy bekérdez muter/fater szinten laposTV, telefonagyrák és hasonló kombókra. Mind-mind ugyanígy kezdte, aztán valahogy csak nagymuternek is jobban tetszik a marha nagy és 5 kilós TV, meg csacsog a telefonon havi 30 órát.
Így ment ez régen is, most is.

A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

(#21) borg25 válasza t72killer (#19) üzenetére


borg25
senior tag
LOGOUT blog

Nem azt mondtam hogy folyamatosan, csak mikor megváltoztatja az irányát, pl befordul balra, vagy gondol egyet, s odateker az előtte haladó mellé. Esetleg ki akar kerülni egy kátyút s e miatt megy ki fél métert mialatt te meg akarod előzni, s szemből folyamatosan jönnek, tehát nem tudsz rendes távot tartani tőle.
Már húsz éve létezett bringákra szerelhető visszapillantó tükör, jó lenne ha kötelező lenne. Mikor kipróbáltam az elektromos rollert(LIME) ez volt az első gondolatom, hogy ez nagyon kéne rá, életet menthet. Tudom hátra is lehet nézni, de az időveszteséggel jár, s van aki ilyenkor a kormányt el is tekeri picit.

(#20) Tikakukac:
Nem azt mondom, hogy vesszen az önvezérlő, hanem, hogy akkor megvan, hogy mire kell gyúrni. Szerintem ugyanazt mondjuk más nézőpontból: Az esettel a fejlesztőknek valamit kezdeni kell. Egyetlen dolgot nem tehetnek meg, hogy azt mondják, hogy ameddig nem lesz másik 100 hasonló eset addig nem teszünk semmit. Most fel lehet tenni azokat a kérdéseket amiket írtam, hogy nézzük, ezekben az esetekben hogy dönt a tesztpályán? A döntését kell-e korrigálni? Volt-e rá teszteset?

[ Szerkesztve ]

(#22) llax válasza Rive (#16) üzenetére


llax
senior tag

"Nem sokat segített a (kézi)gránátok 'biztonságán', hogy fél emberfej helyett a robbanóanyagok fejlődésének köszönhetően ökölméretűvé zsugorodtak"

Ha mindkettőt ugyanakkora kofferbe kellene a lehető legbiztonságosabban becsomagolni, akkor a kisebbel azért könnyebb bánni. Még akkor is, ha a kisebb egy kevéssel sérülékenyebb.

"szóval a tárolt energia is növekedni fog egy darabig, nem csak a sűrűség."

Azért is írtam: előbb-utóbb, és nem azt, hogy közvetlenül.

Amúgy a tárolt energia (szükségessége) körül is vannak kérdések... A hatótávban és teljesítményben (a mindenkori lehetőségek mellett) kimaxolt autók, mint amiket a Tesla gyárt, a világ nagy részén hosszú ideig rétegtermékek maradnak. Az igazi tömeges terjedés nagy esélyekkel nem a hosszú távú használatra készülőknél kezdődik majd el (több okból sem). Szélesebb rétegeknek a városi kisautók lesznek hamarabb megfizethetők, azoknak az alját nem kell küszöbtől-küszöbig telerakni akkuval - már a jelenleg elérhető energiasűrűség mellett sem.

Olyan dolog problémáiról van szó, aminek még bőven van ideje kiforrnia magát. Ez az idő kb. ott ér véget, amikor már lesz némi választék egy teljesen átlagos ember/család számára is megfelelő+elérhető járművekből.

(#23) llax válasza borg25 (#18) üzenetére


llax
senior tag

"Hátha olvassa ezeket a sorokat egy önvezérlő autókat programozó."

Nem kell ezt olvasnia, tudják ezt maguktól is. Ha kivonnád a képletből részeg Józsi bácsit és tsai-t, akkor a Tesla rendszere mehetne akár SAE 3 szinten is. De az csak SAE 2 szinten megy. Önvezetésről (jogi értelemben is) min. SAE 4-től lehet beszélni.

(#24) borg25 válasza llax (#23) üzenetére


borg25
senior tag
LOGOUT blog

Majd kiderül, hogy mi volt ebben az esetben. Én feltételezem, hogy a vezető feltételezte, hogy az önvezérlő látja az akadályt s ki fogja kerülni. Egy ilyen kerülést 4-5 méterre az akadálytól elkezdek. 50km/h=13,8m/s Lehet, hogy mikorra leesett, hogy itt már nem lesz kerülés, addigra túl késő lett.
Így nézve lehet-e arról beszélni, hogy SAE 3-nál szükség esetén a humán járművezető megfelelően reagál? Ahhoz egyszerre kellene nézni az utat, s hogy a kocsi mit tervez. Passz, nem tudom, hogy a Tesla megjeleníti-e a haladási tervet az elkövetkező 50/100 méterre, e nélkül nagyon leszűkül a reakció idő.
Arra még reagálhatsz, hogy egy gyerek hirtelen kirohan az útra, de nem tudom, hogy mennyi időd van, mikor leesik, hogy az önvezérlő valamit elnézett.

(#25) pilóta válasza borg25 (#24) üzenetére


pilóta
nagyúr

Igen, ezért veszélyes szerintem a félig-meddig önvezető cuccos. Vagy legyen teljesen (kormány, pedál se kell), vagy egyáltalán ne legyen az. Én a sávtartót se tartom jó ötletnek, mert az is arra "bíztat", hogy bambulj el nyugodtan, majd megoldja a gép. Aztán van, amikor nem oldja meg. Ha vezetsz, akkor vezess, ha utas vagy, akkor legyél utas, de keverni a kettőt nem túl jó ötlet.
Sajnos a fejlődéshez viszont kell ez az átmeneti időszak, de ez meg ezzel jár...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#26) Tikakukac válasza borg25 (#21) üzenetére


Tikakukac
titán

Az a baj, hogy az élet a legnagyobb forgatókönyvíró. Mindenre nem lehet megtanítani, sajnos ezek meg fognak történni, ahogy eddig sima sofőrrel is, úgy automatával. Csak előbbinél game over volt, most meg kap mindenki más egy esélyt, hogy ha bekapja azt a sorszámot, akkor nem lesz rossz vége.

A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

(#27) voyager4.4 válasza borg25 (#24) üzenetére


voyager4.4
senior tag

Én olyan hírt olvastam, ami szerint a vezető sem vette észre és egyébként a keze a kormányon volt.
Ez a feltételezem, hogy "ő" (bárki a forgalomban) majd valamit csinálni fog, szerintem elég rossz hozzáállás amúgy is.

no fate but what we make

(#28) t72killer válasza Tikakukac (#26) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Miután Go-ban nyert a gép, én bizakodó vagyok, hogy a gépet több mindenre lehet felkészíteni mint az embert. De egyetértek, szuperügyes gépekkel is sztochasztikus marad a rendszer és a mostani pl 1000db halálos balesetből lesz mondjuk 300.

Ami nagyon kéne, az idióta barmok kivonása a forgalomból. Azaz a kocsi pl ujjlenyomat-írisz-hozzávetőleges testsúly-alkoholkipárolgás alapján megtagadja a humán sofőrt, ha annak nincs jogsija vagy éppen becsípett. +a 40kilós barátnő ujjlenyomatával se indíthassa a vagánycsávesz a bömöt, ha egyszer 3 hete bevonták a jogsiját vmi huncutság miatt.

#27: ez mondjuk a radar+vezérlőszoftvernek rosszabb hír, egy normálisan tervezett radarnak ezt bőségesen látnia kell (az út szélén álldogáló szarvast is kéne, nemhogy a belógót!). A sofőr a látási viszonyoktól függően fel van mentve.

[ Szerkesztve ]

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#29) llax válasza borg25 (#24) üzenetére


llax
senior tag

"Így nézve lehet-e arról beszélni, hogy SAE 3-nál szükség esetén a humán járművezető megfelelően reagál?"

Nem. Még egy egyszerűbb követő-sávtartó rendszernél sem.

Nem véletlenül nincs még valódi önvezetés. Az átmenetet kellene valahogyan túlélni. Ami itt a SAE 2 és 3 kategóriák, felfogható egyfajta "éles tesztüzemnek".

Aki AI alapú rendszerrel tervez, annál a mostani a (főleg szituációs) mintagyűjtés időszaka. A Tesla rendszere (nonstop megy, manuális üzemmódban is!) számára az egyik legértékesebb adat a humán beavatkozás lenne az AutoPilot működésébe... Erre néhányan úgy használják, mint ha már min. SAE 4-es lenne.

A Tesla itt túl nagy kockázatot vállal másokhoz képest, ami a fejlődésnek jót tesz, csak néha túl nagy áron. Pont a Tesla rendszerével (azok közül, ami több, mint terv vagy kísérlet) lehetne sok problémát kivédeni, csak túl könnyen (könnyelműen) veszi át a vezetést a sofőrtől, bizonytalanság (és az azonnali reakció hiánya) esetén sem (csak és kizárólag) megállni akar, hanem megoldani.

Csak úgy mellékesen:

"Arra még reagálhatsz, hogy egy gyerek hirtelen kirohan az útra"

A Tesla gyalogosvédelmi rendszere az Euro NCAP ezt vizsgáló tesztjén (mert ma ezt is nézik) bucira vert mindenki mást...

(#30) Ndruu


Ndruu
MODERÁTOR

Tavaly láttam ezt a videót, annyira nem győzött meg, hogy az autopilotra kellene bízni teljesen a vezetést. Tudom, tavalyi szoftver...

Harrrr!!!!

(#31) llax válasza t72killer (#28) üzenetére


llax
senior tag

"én bizakodó vagyok, hogy a gépet több mindenre lehet felkészíteni mint az embert."

Erre minden esély megvan. Az igazán nagy kérdés nem az, hogy a gép mikortól hibázik kevesebbet az embernél. Az a kérdés, hogy mennyivel kell kevesebbet hibáznia az emberi vezetés betiltásához (legalábbis folyamatos kiszorításához, kezdve pl. az autópályával). Ami jó eséllyel akkor felmerül, amikor még sok autó szaladgál alkalmas önvezetés nélkül (ha már lesz mihez mérni, lehet igen veszélyesnek is minősíteni).

Elsőre soknak vagy még inkább "sokknak" tűnne egy ilyen beavatkozás. Ilyenkor gondolni kell a szmogriadók esetére. 3-4 évtizede elképzelhetetlen lett volna, és vállalhatatlan jogfosztásként élted volna meg még "abban a rendszerben" is, ha "fentről" azt mondják Neked, hogy ma és holnap márpedig nem mehetsz egy métert sem a Zsiguliddal...
Mindenre meg kell érnie a társadalomnak. Egy mai átlag 17 évest közel sem hoz úgy lázba a jogsiszerzés, mint mondjuk 20 éve. Ha meg is lett a jogsi, már nem törteti magát annyira, hogy autót is szerezzen mellé, ez a "a jogsihoz autó is dukál" téma sokaknál már el van felejtve (persze van akinél nincs, másnak meg esetleg muszáj). Falun sincs már tele a határ jogsi nélkül csapatókkal (ahogy még én is kezdtem). A változás folyamatban van...

(#32) llax válasza Ndruu (#30) üzenetére


llax
senior tag

Nem kizárt, hogy további néhány évig még ugyanezt érzed az akkori aktuális szoftver esetén is. Frissebb hardverek, több és fejlettebb szenzor, egyre fejlettebb szoftver, addig is gyűlő sok-sok tapasztalat (ezek nélkül nem megy), és egyszer majd úgy érzed, hogy nem kellene emberre bízni a vezetést :)

(#33) t72killer válasza llax (#31) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

A humanoid sofőrök kitilitása szvsz nagyon soká fog megtörténni, ha egyáltalán nem irtjuk ki a civilizációt addig/fulladunk a saját sz.runkba. Egyelőre nagyon örülnék, ha lenne olyan robotpilóta, ami mellett pl alhatok, ehetek, olvashatok egy 1000+km-es úton. A logisztikai cégek is tuti díjaznák, a kamionsofőrök már nem biztos, lévén a munkájuk könnyítését valszleg azonnal leépítésekkel díjazná a cég.

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#34) Máté94


Máté94
addikt

Egy nap hány autó gyullad ki a világban...? És mennyi kerül a hírekbe? :U

Köszöntem..

(#35) t72killer válasza Máté94 (#34) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Hány egyéb autó van a világban és hány tesla? Egyébként az országos/régiós hírekbe azért be szokott kerülni egy Mo méretű ország/régió esetén.

Ha valami nem először fordul elő, azt meg pláne felkapja a média, ahogy az öngyulladó bömbi-ket is felkapta.

[ Szerkesztve ]

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#36) llax válasza t72killer (#33) üzenetére


llax
senior tag

Nem azonnali totális tilalomban kell itt gondolkodni, a kezdeti és a totális között több évtized is eltelhet.
Ez mehet akár a légi közlekedés mintájára is. Az ellenőrzött légterekben vannak helyek és körülmények, ahol kizárólag robotpilóta vezethet (ezt csak időjárás, vészhelyzet vagy a robotpilóta hibája írhatja felül), emellett vannak olyan repterek, aminek a körzetében kizárólag a kapitány vezethet (még az elsőtiszt sem!).
Ugyanígy lehet kezdeni a kézi vezetés tiltását pl. az autópályával és kritikus helyeken a robotpilótát lehet korlátozni.

"Egyelőre nagyon örülnék, ha lenne olyan robotpilóta, ami mellett pl alhatok, ehetek, olvashatok egy 1000+km-es úton."

Az ilyen hosszú utak nagy részét a világ civilizáltabb részén valamely gyorsforgalmi úton teszed meg. Ilyen körülményekre a Tesla AutoPilot (legfrissebb hardverrel és szoftverrel) már most is majdnem teljesen alkalmas (ahol sok Tesla közlekedik gyak. alkalmas), a többség (mármint a "hagyományos" autógyártók) a korábbi próbálkozásaikat feladva kb. most kezdik eldönteni, merre is fejlesszenek (a SAE 2 túllépéséhez). Vízióik voltak és vannak, a gyakorlatban meg van a Tesla, akik alapból azon az úton indultak el, amerre most a többség is tart.

" A logisztikai cégek is tuti díjaznák, a kamionsofőrök már nem biztos, lévén a munkájuk könnyítését valszleg azonnal leépítésekkel díjazná a cég."

Ma sofőröknél ott tart az utánpótláshiány, hogy nem csak Közép- és Kelet-Európában van gond az elvándoroltak miatt, hanem már a nyugatra elvándoroltak mellett hiány van Nyugat-Európában is.
Amíg régen hazánkban (is) alapszabály volt, hogy a sofőr nem rakodhat, mára egyre több helyen a sofőr békázik, ha így haladunk, nemsokára az otthagyott targoncát is neki kell kezelni... Vannak olyan szállítási útvonalak, amiket lehet majd magas szinten robotizálni, de pl. a gyűjtőfuvarokat még sokáig nem.
Sok helyen (gyárakban) nem kérdezték meg az embereket, mára mégis robotok végzik a munka nagy részét. Az egy külön érdekes kérdés, hogy hová vezethet ez hosszú távon...

(#37) Kolondrum


Kolondrum
félisten

Attól még kéne. Nem kell neki menni semminek. :DD

(#38) borg25 válasza llax (#36) üzenetére


borg25
senior tag
LOGOUT blog

Jó, hogy említetted a repülőket. Ott már kezd jelentkezni a 22-es csapdája:
Mindenhol a robotpilótának kell vezetnie, a humán erőforrás csak vészhelyzetben vegye át az irányítást, mikor a robotpilóta nem boldogulna. De ha a vészhelyzetek kivételével a pilóta nem gyakorolhat, akkor hogy tud felkészülni a vészhelyzetre?
Belátom az önvezérlő autók előnyét, elhiszem, hogy később hatékonyabb lehet, mint az ember. Sok eset van, mikor az embernek nem kéne volán elé ülni. Vagy ha kezdő, bátortalan, rutintalan még rosszabb. De azért élvezetes is vezetni, kitisztítja az agyat, na nem a belvárosi közlekedés.
Jelenleg az lenne a jó, ha az ember vezetne, s az MI csak gondolkodna, hogy miért tette amit tett, esetleg ha nagyon úgy találja, hogy a vezető valamit nem vett észre, akkor vészhelyzetben korrigál. Később pedig, az MI lenne aki folyamatosan figyel, s ha a sofőr hibázik korrigál, vagy mondja, hogy aludj, most vezetek.

Egyik ismerősöm is utálja az autópályát, mert a sok sietős ember úgy gondolja, hogy 10 perc előnyért 160-as átlaggal kell vezetni az is megterhelő, ha folyamatosan azt kell nézned mikor akarnak letolni

(#39) Cyberpunk


Cyberpunk
félisten

Oh jaj most mi lesz? :DDD

"You said you'd always be there for me.... but you're not..."

(#40) t72killer válasza Cyberpunk (#39) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Leöntöm egy kanna benzinnel mind2 teslám és felgyújtom őket, megelőzendő a problémát :DDD

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#41) Cyberpunk válasza t72killer (#40) üzenetére


Cyberpunk
félisten

De Tesla-hoz minek benzin? :D Tudok jobbat is, mint az az indiai ürge, aki a folyóba hajtott az új BMW-jével, mert nem olyat akart, de azt vettek neki. ;]

"You said you'd always be there for me.... but you're not..."

(#42) t72killer válasza Cyberpunk (#41) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

A benzinkút közelebb van, mint a legközelebbi folyó :DDD

Najó, először nyerni kéne azon a nyüves lottón.

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#43) llax válasza borg25 (#38) üzenetére


llax
senior tag

"De ha a vészhelyzetek kivételével a pilóta nem gyakorolhat"

Egy sima útvonalrepülés nem sok gyakorlatot adna, pláne nem vészhelyzetekben használhatót (még annyit sem, mint autónál az autópályán vezetés). A kisgépes vagy vitorlázó repülés annál több gyakorlatot adna. A legkritikusabb manővereket (fel- és leszállás) legtöbb nagygépen továbbra is kézzel végzik.

"De azért élvezetes is vezetni"

Ennek ellenkezőjét nem állítottam és nem is gondolom másként :) Bár az "élvezeti" részét magamon nagyon bekorlátoztam az utóbbi 10 évben, lakott területen már-már "papásan" vezetek, máshol is beállok a sorba (más kérdés, ha "nincs sor"). (ehhez látnom kellett néhány dolgot, történnie kellett dolgoknak az ismeretségi körömben, nekem is kellett néhány melegebb helyzet - ezen túl ritkán kell pontos időre mennem)

"Jelenleg az lenne a jó, ha az ember vezetne, s az MI csak gondolkodna, hogy miért tette amit tett"

A Tesla rendszere ezt (is) teszi, amikor az AutoPilot ki van kapcsolva. Pontosabban maga az AutoPilot kikapcsolhatatlan (a sofőr által), csak a beavatkozása kapcsolható ki.
Mostanra több tízmilliárd kilométerről gyűjtöttek be mindenféle, az AI számára emészthető/emésztendő adatot. Minden hír szerint többszörösét, mint az összes többi gyártó együtt. Egyfajta "adat nagyhatalom" lett belőlük (így állnak az akkugyártással is - ezért is mínuszosak minden negyedévben, a nagy építkezések mellett még felvásárolják a fél világot is, legalábbis belőle azt, ami villanyautó gyártáshoz kell...).

(#44) dabadab


dabadab
titán

Az "önvezető" részhez: soha életemben nem ültem Teslában, de azt még én is tudom, hogy arra külön felhívják a figyelmet, hogy az Autopilotnak az álló tárgyak érzékelése problémás. Nagyjából az összes olyan esetben, ahol az Autopilot nekiment valaminek, az valamilyen álló tárgy vagy jármű volt.

Szóval ez ismert hiányosság, nem véletlen, hogy ez nem önvezető rendszer.

DRM is theft

(#45) dabadab válasza t72killer (#11) üzenetére


dabadab
titán

"A Teslától rémlik, hogy az ő akksijuk aztán istenbizony nem gyullad-robban, merthogy a "biztonságosabb" LiFePo, meg az ezerszerkipróbált 18650-es cellák ígymegúgy."

Meglehetősen biztos vagyok abban, hogy nem mondtak olyat, hogy tutira nem gyullad - már csak azért is, mert eddig is előfordult, hogy nagy ütközés után kigyulladt egy-egy: viszont ehhez mindig nagy (vagy pontszerű - itt inkább ez lehetett) ütés kellett és viszonylag kultúráltan égett ki, vagyis nem azonnal gyulladt lángra és a bennt ülők nem égtek benn (ahogy itt is).

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#46) #90088192 válasza borg25 (#38) üzenetére


#90088192
törölt tag

Ezen jót nevettem,
De azért élvezetes is vezetni, kitisztítja az agyat, na nem a belvárosi közlekedés.

Majd amikor 146.6km csak egyenes, és SEMMIT nem tudsz csinálni, na azt megnéznem mennyire elvezed :K

Napi 12 órát vezettem majd 4 napig tartott és annyi helyem volt a tojoka hátuljában, hogy élére állítva aludtam.

Az agyamat egy jó séta, vagy gorkorizás, bringázás tisztítja ki, motoros memória fejlesztése, használata nagyon hasznos tud lenni, de nem a kormánykereket nem tekergetve :DDD

Egyik reggel le kellett ugranom Denmark-ba, kb 400km(4 óra) utána 4 óra munka majd 5 óra haza mert annyira fáradt voltam.

Ennél mar csak a repülőutakat utalom jobban reggel korán kelsz repülsz 1.5 órát dolgozol estig és ugyan ez forditva :K

Sajnos nem tapasztaltad ezt meg, amikor nincs minden 20m falu, vagy kerülendő akadály, jó utak vannak és jó autók. Na az egy agyzsibbasztás nem is kicsi :R

(#47) borg25 válasza #90088192 (#46) üzenetére


borg25
senior tag
LOGOUT blog

Igen, én se a monoton vezetésre gondoltam, hanem egy kis country roadra. Mondjuk mikor a Börzsönyön kell átvágnod, s tudsz gyönyörködni az útban, hogy milyen szépek a fák ahogy ráborulnak az útra, ahogy kapaszkodsz fel a dombra. (Nem hegyre s meredek szakadékra az Alpokban)

(#48) #90088192 válasza borg25 (#47) üzenetére


#90088192
törölt tag

Egy ido után mar unalmas bármerre is mész, egyre jobban észreveszem magamon, hogy nem érdekel egyáltalán mar a vezetés :R

(#49) bkercso válasza t72killer (#8) üzenetére


bkercso
nagyúr

A mozgási energia ugyan annyi volt (1/2*tömeg*sebesség^2), csak kisebb részre koncentrálódott.
Ha megsérül a Li-akku, akkor tűzveszélyes, de ugye mindent elkövetnek, hogy ne sérüljön. Náha nyilván előfordul. Ettől még nem feltétlen veszélyesebb, mintha egy benzintank lyukadna ki és gyulladna be.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#50) Feketelaszlo válasza t72killer (#4) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Még több is. Ha benzinkúton dohányzol akár fel is robbanthatod a helyet, ha elektromos autó töltése közben akkor csak tüdőrákot kapsz hosszú távon. Ne csináljunk már úgy, mint ha az autózás elmúlt 100 éve nem arról szólt volna, hogy a tüzelőanyag* mennyire gyúlékony és tűzveszélyes. Pl. a Közel-keleten ahol kicsit kevésbé szigorúak a biztonsági normák még mindig rendszeresek az üzemanyag-szállítókkal kapcsolatos tömegbalesetek - pár éve egy ilyennek 200 halottja volt, de a hétvégén is akadt egy nagyobb szerencsétlenség valamelyik afrikai országban, Európán belül pár éve Olaszországban volt egy nagy bumm (nyilván mindről találni képfelvételeket a neten, ha valaki vizuális alkat). Nem, nem lesz annyi felrobbanó Tesla, hogy mennyiségben és minőségben vetekedni tudjanak a petróleumos cuccok okozta tűzijátékkal. Ha csurig töltötted a túratankos kocsid és rögtön utána valaki oldalba kap akkor ott melegebb lesz a helyzet bármelyik Tesla égésnél.

*talán csak a diesel ami egy kicsit fekete bárány, mert ő légköri nyomáson annyira nem szeret csak úgy lángra kapni, de a befecskendező rendszerben már ugye 1500-2000 bar nyomáson van jelen.

(#51) icemad válasza Feketelaszlo (#50) üzenetére


icemad
nagyúr
LOGOUT blog

Rá se kell gyújtani, elég az is, ha csak hülye az ember. ;]

[link]

(#52) Eastman válasza #90088192 (#46) üzenetére


Eastman
őstag

Ja, hát ott az önvezető üzemmód indokolt. Kenguruk?

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#53) t72killer válasza Eastman (#52) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Azokat akkor se úszod meg, ha három kézzel fogod a kormányt és 5 szemmel figyeled az utat és környékét... Az ugráló kengurunál jobb véletlenszám-generátor nincs!

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#54) llax válasza t72killer (#4) üzenetére


llax
senior tag

"100 karambolozó benzinesből-dízelesből szénné ég/felrobban annyi db, mint 100db teslából :F ?"

Közben már hallottam számot, még valami biztosabb forrás is kellene, de ha ennek fele is igaz...

Nem karambolok száma, hanem megtett táv: 7x annyi megtett kilométer jut egy kigyulladó Teslára, mint az átlag...

(#55) Lauda


Lauda
félisten

Múltkor egy hyundai robbant fel a garázsban és még töltőn sem volt.

(#56) bkercso válasza Lauda (#55) üzenetére


bkercso
nagyúr

A képeken annyi látszik, hogya garázs tetejének egy része hiányzik, bár hogy ez mennyiben köszönhető a robbanásnak, és mennyiben az azt követő tűznek, azt ennyiből képtelenség megítélni.
Könnyű megítélni: az autó kasztnija ép, vagyis a "robbanás" lángra kapást jelent. Talán volt hangja, de energiája biztosan nem.

Amellett egy kigyulladó belsőégésű (haha) autó nem hír, míg egy elektromos igen. Ettől még több millió eladott autóból lesz néhány, ebben nincs semmi meglepő szerintem.
BTW, nem csak autóban van Li-akku. Mobilban, elemlámpában, mindenben is ugyan ez van.

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#57) dabadab válasza bkercso (#56) üzenetére


dabadab
titán

Igen, az mondjuk elég sokat elmond a dologról, hogy az hír, hogy egy kontinenssel arrébb kigyulladt egy elektromos autó, az meg nem hír, hogy ha itt Magyarországon gyullad ki egy benzines.

DRM is theft

(#58) Lauda válasza bkercso (#56) üzenetére


Lauda
félisten

A robbanás részre nem tudok mit írni, nem voltam ott és nem értek a robbanásokhoz. Azért hír, mert ez egy új technológia, ami talán az autózás jövőjét jelentheti. (magam részéről én ezt erősen kétlem) Az ilyen szerkezetekkel kapcsolatos dolgok nagyobb figyelmet élveznek. Múltkor egy gázos busz nekiment a magasságkorlátozónak és felrobbant a gáztartály a tetején. Ez nyilván nagyobb hír, mint ha kigyulladna egy sima busz.

[ Szerkesztve ]

(#59) bkercso válasza Lauda (#58) üzenetére


bkercso
nagyúr

Azért nem nehéz élképzeéni, h ha a robbanás vite volna le afél tetőt, akkor az a kocsi kasznijén is lyukat ütött volna.

A hibrid technikával jelentősen javítható a belsőégésű motorok hatásfoka városban és csökkenthető a kibocsátás, így ez a jelen és a jövő. A tisztán elektromos a jelenlegi akkutechnológiával tényleg nem az igazi.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#60) llax válasza bkercso (#59) üzenetére


llax
senior tag

"így ez a jelen és a jövő"

A gyártók többsége nem így gondolja. Tökmindegy, hogy milyen sok típus van a kínálatban, ha azok jelentős része leginkább papíron és tesztpadon jól működő, "kvóta szülte" megoldás, vagy adókedvezményes, ingyen parkolós, nagymotoros luxus kamuhibrid.

(#61) Lauda válasza bkercso (#59) üzenetére


Lauda
félisten

A hibrid technikával jelentősen javítható a belsőégésű motorok hatásfoka városban és csökkenthető a kibocsátás,

Igen, az ottani kibocsátás csökkenthető. Itt megint inkább az a kérdés, hogy az össz kibocsátást nézve, kifejlesztés, legyártás, akkumulátor, életciklus, szervizelés, szakemberek képzése, megfizetése stb stb megéri-e az egész cirkusz egy jóval egyszerűbb benzinmotorral szemben.

(#62) llax válasza Lauda (#61) üzenetére


llax
senior tag

Az általad sorolt problémák többségén már túllépett az ipar. Ezért is lehet nagyon sok hibrid gyártásban.

A gyártók részéről némi szemléletváltás kellene és a szabályozást (és kategorizálást) is újra kellene gondolni. (a szabályozás a minden körülmények között alacsony emissziót támogassa, ne a kamuhibrideket)

(#63) dabadab válasza Lauda (#61) üzenetére


dabadab
titán

Egy hibrid Prius igazából valamivel egyszerűbb és kevésbé szervízigényes, mint egy hasonló benzines autó.

DRM is theft

(#64) bkercso válasza llax (#60) üzenetére


bkercso
nagyúr

Egyfelől igaz...
De a legtöbb fejlesztésnek még nincs látható eredménye, de óriási a piac - nem csak Európában és USÁ-ban, de Kínában és Indiában is. :B

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#65) bkercso válasza llax (#62) üzenetére


bkercso
nagyúr

Az akku pl. nagy probléma: túl szennyező a gyártása és túl nagy akkukat tesznek túl nehéz autókba.
A városi kibocsátás csökkentéséhez kis tömegű városi kocsit kellenének 300km körüli hatótávval.

A töltés szintén fontos: atomból vagy megújulóból kell tölteni ahhoz, hogy a globális kibocsátás is csökkenjen.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#66) dabadab válasza bkercso (#65) üzenetére


dabadab
titán

"Az akku pl. nagy probléma: túl szennyező a gyártása és túl nagy akkukat tesznek túl nehéz autókba."

Hibridekről van szó: a Priusban pl. kb. 50 kg az akku.

DRM is theft

(#67) szebe válasza bkercso (#65) üzenetére


szebe
őstag

Ezzel csak az a baj, hogy ami tud ~300km-t, abba beleül két ember, és már alulról súrolják a 2 tonnát (lásd, új Leaf, 1730kg).

Városi szaladgálósra most is van "megoldás", e-Up, i3, Zoe, Honda e, e500, stb..

[ Szerkesztve ]

"ha ledobsz a Mecsekbe egyszer késsel, meg egy banki terheléssel, én megiszom a h*gyomat, megeszem a lárvát, de akkor is fizetem a villanyszámlát"

(#68) Rive válasza bkercso (#65) üzenetére


Rive
veterán

Pont városban fölösleges az a 300km. Még akkor is, ha hozzácsapod az elővárosokat is.
Városi közlekedéshez elég a 100-150km (az is csak azért, mert ha megújulós töltést akarsz, akkor az leginkább az esti mélyvölgy ideje alatt lehetséges, szóval haza kell érni egy töltéssel), meg a hibrid (amikor a napi menet rendszeresen nagyobb, mint 100km, pl. taxi vagy munkakocsi).

Városon kívül meg egyelőre minimális (ha van egyáltalán) előnye a villanyautónak. A 300km hatótáv pill. luxus.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#69) llax válasza dabadab (#66) üzenetére


llax
senior tag

Amúgy az az 50kg aránytalanul sok :)

(valójában persze nem - "tokkal-vonóval" annyi, a beépített kapacitás Tesla Model 3 LR akkujának kb. 2%-a)

(#70) llax válasza bkercso (#65) üzenetére


llax
senior tag

Nem nagy probléma, ha nem teszed azzá... Pl. ha nem 600km hatótávú prémium kategóriás gépet akarsz... (ennek is van piaca, fizetőképes kereslettel és ezt kiszolgáló gyártóval - őket a hatékonyság miatt érdemes figyelni)

Szerintem egy kezemen meg tudnám számolni, hogy embereknek több mint fele évente hányszor szaladna bele egy 150km hatótáv korlátaiba (és kellene az utak melletti villámtöltőt használniuk). Ráadásul ezek pont az alsó és alsó-közép kategóriás járműveket használók. Ez nagyjából 16-18kWh akkuval elérhető (ha alapjaiban EV-nek tervezik az autót), ami egy néhány x10kW-os hajtással* együtt már kevesebb is lehet tömegben mint egy kisebb dízel hajtáslánc + tele tank... Pl. Smart méretű autókba még ennyi sem kell.

* De azt sem úgy, ahogy a legtöbb gyártó ma csinálja (tele motortér...), hanem úgy, mint a Tesla...

Az már külön vicces, hogy egy Tesla kettő, össz. 762LE beépített motorjai (inverterekkel, osztóművel, difivel) együtt kisebb helyigényűek, mint sok másnak a 80...136LE elektromos hajtáslánca. És ezzel a résszel problémák sincsenek, több 100ekm után sem.

(#71) bkercso válasza llax (#70) üzenetére


bkercso
nagyúr

És mennyi az akku? 700kg or so..

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#72) bkercso válasza Rive (#68) üzenetére


bkercso
nagyúr

Így igaz, hibridből elég 100km körüli hatótáv is. De pályán, ahol nem 60-80-al mész, ott azért nem marad meg a teljes hatótávod. És városban sem, ha nem tanulja meg valaki rendesen használni a rekuperálós, egypedálos vezetésmódot.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#73) llax válasza bkercso (#71) üzenetére


llax
senior tag

Nem mindenkinél 700kg az...

(#74) llax válasza bkercso (#72) üzenetére


llax
senior tag

A "normálisabbját" lehet két pedállal is vezetni. A teljesen hagyományosan működő hidraulikus fék nyomáspontja előtt (mielőtt az dolgozna) a visszatápláló villamos féket szabályzod.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.