Hirdetés

2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) meci77


meci77
tag

Szerintem az a 2026 nincs is olyan messze. Inkább attól tartok, hogy ezt a "legkorábban" dátumot kitolják 2030-ra, aztán esetleg még későbbre.

(#2) Dr. 444Hertz válasza meci77 (#1) üzenetére


Dr. 444Hertz
Arcképgyáros

Nekem mindegy, hogy meddig halasztják, csak legyen legalább annyira biztonságos és kifinomult a megoldás, hogy Budapesten is be lehessen vetni :D

Xperia 1 III / Xperia XZ Premium / iFi xDSD Gryphon / TAGO STUDIO T3-01 / Acoustune HS1750CU /Acoustune RS One / WF-1000XM4 / XP-PEN Innovator 16

(#3) Scholes9


Scholes9
nagyúr

Számomra a hiszem, ha látom kategória :)

PS5 + PS VR2 <-> XSX <-> 65” S90C

(#4) JKJ420


JKJ420
tag

Én is ezt mondanám (elsősorban a részvényeseknek szólnak az ilyen előrejelzések), ha esélytelen lennék az első helyre az autógyártók között.

(#5) GAI válasza Scholes9 (#3) üzenetére


GAI
senior tag
LOGOUT blog

Én is így vagyok vele. Az, hogy "laboratóriumi körülmények között" az USA-ban, tükörsima aszfalton, vadonatúj felfestésekkel elboldogul, az egy dolog. Majd amikor a Hungária körút nyomvájús, repedezett, lekopott festésű burkolatán megtalálja a sávját, észreveszi a táblát aminek a háromnegyedét kitakarja egy elé benőtt fa, működik szakadó esőben vagy hóban is, és mindezt 100%-ban megbízhatóan, emberi közbeavatkozás nélkül teszi, akkor beszélhetünk arról, hogy eljött az önvezető autók kora.

Azt viszont hatalmas felelőtlenségnek tartanám, ha hétköznapi emberek számára eladnának "köztes" változatokat. Főleg olyat, ami már mondjuk 80%-ban elvezeti magát, mert akkor a user elkényelmesedik, és biztosan nem az utat fogja figyelni. Aztán ha a gép sikít, hogy emberi beavatkozást kér, akkor garantált a baleset (lásd Teslák akár már ma).

(#6) t72killer válasza Dr. 444Hertz (#2) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Így van, ha túléli a Bp-i és mondjuk a Buenos Aires-i dzsungelt baleset nélkül, akkor bárhol szabadon bevezethető:R

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#7) pusszycat


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Akkor lesz önvezető autó mikor hajlítható telefon. :))

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat

(#8) #06658560 válasza GAI (#5) üzenetére


#06658560
törölt tag

(#9) Taybore


Taybore
aktív tag

Olyan, hogy 100% önvezető autó nem lesz. ,Mint ahogy 100% vezető ember sincs, csak nézzetek meg egy baleseti statisztikát, vagy néhány témába vágó youtube videót... (Pl parkolás, csak hogy mást nem mondjak.)

Én arra lennék kíváncsi, hogy ha tök önvezetők lesznek, és már kormány le lesz benne, akkor azokban az esetekben mit fog csinálni, amikor egyszerűen csődöt mond minden gépi tudás, mert a sofőrön (vagy jelen esetben az utason) kívül senki se tudja, hogy mit kell csinálni. Teszem azt a "hétvégi telekre kell beállni kocsival kiekülve a körtefát a sufni fala mellé". Ezt hogy adod be a kocsinak? Vagy be akarsz menni a méteres gazzal benőtt mellékutcába. Vagy egy építkezésre, ahol épp annyi hely van, hogy pont még elférsz kocsival, de ehhez át kell hajtanod némi hulladékfán vagy sitten? Olyan helyeken, ami normál értelemben nem alkalmas közlekedésre.
Egy megoldás jut eszembe, de erről még sehol nem olvastam, hogy telefonra lehetne egy app, amikor kvázi távirányítóként vezetheted a kocsit.
Egyéb ötlet?

(#10) Ultrazord


Ultrazord
tag

van egy olyan statisztika, hogy az ennyire előre jósolt okoskodások mennyire váltak be? 5-10 évre előre terveznek az ok, az mondjuk kevésbé, hogy visszatartják sok dolog miatt, viszont mindig ezek a találgatások mennek ezerrel...
az ssd ilyen olcsó lesz pár éven belül, blabla... vannak ilyen hírek, csak, hogy kitöltsék az újságokat, de mennyire váltak ezek be?

(#11) adamssss


adamssss
veterán

A Tesla nem szamit onvezetonek? (Nem jogi ertelemben ertem)

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#12) #06658560 válasza adamssss (#11) üzenetére


#06658560
törölt tag

Nem Class 5, hanem ha jól tudom csak Class2. Vagyis sávtartó és távolságtartó szintig jutott.

(#13) Taybore válasza adamssss (#11) üzenetére


Taybore
aktív tag

Wiki
A Tesla tudtommal 4-es szinten van. Az 5-öst ígérik a gyártók.

(#10) Ultrazord hiperszuper akkumlátorokról szóló ígéretek megvannak? :DDD

(#14) Taybore válasza Taybore (#13) üzenetére


Taybore
aktív tag

(#15) #06658560 válasza Taybore (#14) üzenetére


#06658560
törölt tag

(#16) Angel1981 válasza GAI (#5) üzenetére


Angel1981
veterán

Így van, ahogy írod - ráadásul szerintem 10 év alatt sem fogják tudni a jogászok úgy megalkotni a törvényeket, hogy amikor egy ilyen rendszer meghibásodik, és bajt okoz, akkor minden szerv gond nélkül tudja a dolgát.
Szerintem nem érzik át igazán, hogy mennyire kényes téma ez, őket csak az érdekli, hogy "valamit" fejlesszenek (és már valóban nem igazán marad más a gépjárművek terén), és elmondhassák, hogy így "X" grammal kevesebb szén dioxid jut a levegőbe, "Y" ember tud a vezetés helyett hasznosabb dolgot csinálni (pl. szörfölni a neten unaloműzés végett), és "Z" autóval többet lehet eladni, mert a hatékonyabb közlekedés miatt több lehet az utakon.

#8 Kopi31415: nem ő irkál hülyeségeket, Te nagy naiv, ha azt hiszed, hogy ezt meg fogják tudni oldani egy 5-10 éven belül.

[ Szerkesztve ]

(#17) Alchemist válasza GAI (#5) üzenetére


Alchemist
addikt

A kollégámék két éve voltak egy mercis teszten, Budapesten másfél órát ment önállóan a speciális modell, egyszer kellett csak beavatkozni (rálógott a kereszteződésben a sínre), de baleset abból se lett volna.

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#18) #06658560 válasza Angel1981 (#16) üzenetére


#06658560
törölt tag

Megnézted, mit linkeltem?

Egyébként bocsánat, mivel autógyárnak dolgozom, jelen esetben pont a Fordnak, lehet kissé jobban rálátok, mint te. Szóval de, hülyeségeket irkál. És tíz éven belül megoldható lesz.

(#19) Sefter válasza GAI (#5) üzenetére


Sefter
veterán

A hungária körúti vezetésben elég sok nyugger/friss jogsis/rallymatyi elvérzik.. :(
Az autósok felétől lehetne azonnal elvenni a jogsit, de hát jó biznisz...:(

Psn ID: sefter_hun

(#20) Qtya123 válasza #06658560 (#18) üzenetére


Qtya123
őstag

Én arra vagyok kíváncsi, hogy miként akarják azt 100%-os biztonsággal megoldani, hogy a "csúnyabácsik" ne hackeljenek meg mondjuk egy 40 tonnás önvezető kamiont.
Tudjuk, hogy feltörhetetlen rendszer nincs és biztos vagyok benne, hogy sok ember fantáziáját megmozgatja, hogy átvegye az irányítást az önvezető autók, kamionok felett.

[ Szerkesztve ]

(#21) attimanus


attimanus
csendes újonc

Hála a jó Égnek. Attól félek, hogy az önvezető autók teljesen átveszik a piacot (egyszer majd valamikor), így mindenkit rákényszerít (aki autóval szeretne járni), hogy ilyet vegyen.

A vezetés is egy élmény, persze nem annak akinek az autó csak egy tárgy, ami elvisz a-ból b-be. Remélem olyan gondolkozású emberekre is gondolnak majd mint én, de ha nem akkor legalább ne tiltsák be a mostaniakat, használt autóként lehessen használni őket közúton.

(#22) rvs válasza GAI (#5) üzenetére


rvs
aktív tag

Te hatalmas felelőtlenségnek tartod. A hozzáértők pedig több szintet különböztetnek meg az önvezetésben...

Önvezető autó Budapesten. Ja a Hungárián még nem volt.

(#23) rvs válasza Angel1981 (#16) üzenetére


rvs
aktív tag

"Te nagy naiv, ha azt hiszed, hogy ezt meg fogják tudni oldani egy 5-10 éven belül."

Azért ha nem vagy AI, Safety, illetve HW mérnök a kapcsolód területekről, akkor erre ne tegyél nagy pénzt.

(#24) Blindmouse válasza attimanus (#21) üzenetére


Blindmouse
senior tag

Évente 1.3 millióan halnak meg, 50 millióan sérülnek meg közlekedési balesetekben. A GDP kb 3-5%-nyi kár keletkezik. Keress más hobbit, jó hogy ennek véget vetünk.

3440x1400@120Hz #ultrawidemasterrace #gloriouspcgamingrace

(#25) MaUser válasza #06658560 (#18) üzenetére


MaUser
addikt

Csak nem SSL? :)

''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

(#26) #82729984 válasza Blindmouse (#24) üzenetére


#82729984
törölt tag

"A GDP kb 3-5%-nyi kár keletkezik"

Na mesélj még kérlek...

Egyébként az 500 milliós európában évente ~ 25 ezren halnak meg. USA-ban is hasonlóak az adatok.
Szóval biztos nem ez viszi el a GDP 3-5%-át.

(#27) Blindmouse válasza #82729984 (#26) üzenetére


Blindmouse
senior tag

http://auto.economictimes.indiatimes.com/news/industry/india-losses-3-of-its-gdp-to-road-accidents-un-study/55700816
In Asia-Pacific region, one person is killed on the road every 40 second, which means 15,000 lives per week
Indian economy takes a 3 percent hit every year due to road traffic accidents
http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2013/country_profiles/united_states_of_america.pdf
Estimated GDP lost due to road traffic crashes2.3%

http://www.ledevoir.com/documents/pdf/voiture-autonome-gps.pdf
South Africa has the highest percentage of GDP lost to traffic accidents in the world(7.8%)

3440x1400@120Hz #ultrawidemasterrace #gloriouspcgamingrace

(#28) #06658560 válasza Qtya123 (#20) üzenetére


#06658560
törölt tag

Ne legyen netre kötve. Ne felhőzzön. Akkor meghekkelni pont olyan lesz, mint feltörni és babrálni a fékkel.

#25 MaUser: Nem. Kölnben vagyok.

[ Szerkesztve ]

(#29) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Szerintem több akadálya van/lesz a dolognak és a legnagyobbak nem is technikaiak. El kell fogadják a hatóságok, aztán el kell fogadják a vásárlók és a többi közlekedő is. Meg kell bízni benne. El kell érni egy elég nagy darabszámot az eladásban, hogy elérhető legyen a tömegek számára. Ezek nagy része ma még csak álom. Az önvezető autóhoz való technika kész van/lesz és ez biztos. A többi feltétel teljesítése valószínűtlennek tűnik 20-30 éven belül. Persze vannak országok, ahol máshogy állnak a közlekedéshez az emberek, így ott előrébb várható.

Bolond biztossá nehéz tenni amíg emberek vezetnek az utakon. Ha holnaptól csak önvezető autók lennének az utakon, sokkal könnyebb dolga lenne a gyártóknak. Olyan helyre meg nehéz önvezető autót fejleszteni, ahol jó eséllyel szinte csak az önvezető autók tartják be a KRESZ-t.

Szerintem először taxi szolgáltatást vagy tömegközlekedést kellene önvezetővé tenni. Ott már eleve hozzászoktak az emberek, hogy csak utasok, másrészt ezeknél a magasabb ár megtérülhet.

Abszolút ideális esetben majd hozzá lehet nyúlni komolyabban az egész autóhoz, mert balesetek nélkül nem kell komolyabb alváz, vagy védőkeret, de vastag lemezek, se kormány, sebességváltó kar, index kar...mondhatni a humán interface leegyszerűsödik egy kijelzőre, meg hangvezérlésre. Aztán talán mikor minden autó hálózatban fog működni, nem kell majd index, féklámpa. Lesz egy ultrakönnyű kasztni. Persze akkorra jó eséllyel eltűnnek majd a "személyautók", mert olcsóbb, ésszerűbb lesz hívni egy automata taxit, vagy felszállni a tömegközlekedésre, mint tartani saját autót.

Persze van esély arra is, hogy a 3. világháború átírja az egész tervet és eltolódik az egész még vagy 100 évvel.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#30) Qtya123 válasza Tigerclaw (#29) üzenetére


Qtya123
őstag

"Az önvezető autóhoz való technika kész van/lesz és ez biztos. A többi feltétel teljesítése valószínűtlennek tűnik 20-30 éven belül. Persze vannak országok, ahol máshogy állnak a közlekedéshez az emberek, így ott előrébb várható."

Ezzel maximálisan egyetértek!

Amúgy, ha nagyon elterjed az önvezetés, szerintem hobbi célra akkor is maradni fognak normális, élményt adó autók, csak gondolom eléggé drága hobbi lesz és zárt pályákon élhetjük ki a hajlamainkat. Régen sokan lovasszekéren jártak, ma meg jó pénzért mehetsz lovaglóórákat venni. :)

[ Szerkesztve ]

(#31) TomMusic válasza #06658560 (#18) üzenetére


TomMusic
őstag

Na, üdvözöljük körünkben a "ki a faszagyerek ha én nem" megmondóembert.
Taníts mester! :DD
Király amit linkeltél, értem is mi a szitu, de jézusom, vegyél már visszább... :)

Állítólag az egyetemen töltött évek a legszebbek. Ezért a képzési időt próbálom a lehető leghosszabbra nyújtani.

(#32) _cHAos_ válasza #06658560 (#28) üzenetére


_cHAos_
aktív tag

Sztem ne foglalkozz velük, látszik, h kb ennyi közük van a témához.
Egyébként szerintem az önvezető autós cikkeknél jön le legjobban, hogy hová süllyedt a fórum színvonala. :)

Mod: Én is dolgoztam a Ford-nak Dagenham-ben. :)

[ Szerkesztve ]

(#33) Zanik


Zanik
addikt

Ahhoz hogy a highly automated driving valóban biztonságos legyen az egyik legfontosabb dolog a megfelelő redundancia biztosítása. Ugye az ECU alapvetően szenzorok jeleiből veszi az adatokat. Az önvezető autóknak tehát még több (másodlagos) szenzorral kell majd rendelkezniük, hogy minden lehetséges hibát ki lehessen zárni.
Na most az ilyen biztonsági rendszereket gyártó cégek jelenleg is azon dolgoznak, hogy meghatározzák hogy mennyire komplex rendszereket (integrated safety system) használjanak. Kell-e pl. két ECU? Dupla, egymástól független, teljesen redundáns kábelezés? Illetve elegendő ha a szenzor-rendszerek megfelelő összehangolásával az ECU a valószínűség (plausability) figyelembevételével avatkozik be a kocsi irányításába (pl. 20 szenzorból 19 olyan jelet küld ami szerint az autó 50km/h-val előrefele halad, egy szenzor meg azt mondja a kocsi 5km/h-val tolat. Elég kicsi a valószínűsége hogy annak az egy szenzornak van igaza). A lényeg hogy a fejlesztés jelenleg is folyik.
Azt tudom, hogy a nagyobb autógyártók (Daimler, VW, BMW, Ford) nagyon ráálltak a témára, a megfelelő rendszereket viszont majd a beszállítóknak kell biztosítania (Continental, Bosch).
A rendszer alapjai amúgy valóban adottak már, ma is lehet elég jól működő önvezető autókat építeni, ám ezeket a rendszereket nagyon alaposan tesztelni kell, így valós forgalomba felügyelet nélkül még nem lehet kiengedni őket (sokan pont emiatt szidják a Teslát, hogy kvázi a vásárlóival teszteli a rendszert, aminek azért megvannak a kockázatai). Szóval a szériaérett, valóban biztonságos önvezető autókra szerintem is várni kell még pár évet. Legkorábban én is olyan 2021-2022 táján látok rá esélyt. Előbb biztos hogy nem.

[ Szerkesztve ]

Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

(#34) pusszycat válasza Zanik (#33) üzenetére


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Kicsit más de mégsem. Ipari robotokat programozgatok munka néven, bár nekem ez inkább szórakozás. Szóval ami elromlik rajtuk a legtöbbször és gondot okoz az pont a szenzorok. És,h veszed észre? Hát hülyeségeket kezdenek csinálni. Ez egy száguldó autóban elég érdekes lehet azért. :)

[ Szerkesztve ]

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat

(#35) dabadab válasza pusszycat (#34) üzenetére


dabadab
titán

Rendes helyeken redundancia van. Nem csak olyan szinten, hogy ugyanazt az adatot több szenzor is szolgáltatja, vagy hogy több példányban fut a vezérlőszoftver, de úgy is, hogy a vezérlőszoftverből is két, egymástól független, tök más alaparchitektúrára épülő változatot írnak.

Ha nálatok egyetlen szenzor hibája után hülyeségeket csinálnak, akkor az kb. semmilyen SIL-szintnek sem felel meg, az tényleg hobbibohóckodás.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#36) kromatika


kromatika
veterán

"Messze még az önvezető autó" Hála Istennek.

(#37) IgnisFatuus válasza GAI (#5) üzenetére


IgnisFatuus
aktív tag

Kicsit földhözragadt aki azt gondolja, hogy az önvezető autó felfestést meg táblákat nézeget...jeladók lesznek, meg centire pontos navigáció, táblák meg festés helyett, plusz rá lesz kötve a város saját rendszerére, ami tudja melyik autó hol van és szabályozza a forgalmat és hogy mikor kinek van elsőbbsége.

Ryzen 9 5950x @4,4T5,1GHz, Aorus X570 Master, 32GB Patriot 4400MHz, 500GB Samsung 980 Pro M2, 2TB Intel M2, 2TB Adata M2, 2TB Kingston SATA, XFX RX 7900 XTX Speedster MERC 310, SB AE-5 plus, Asus VG279QM, Ozone Strike Pro, HP Pavilion 14

(#38) rii válasza GAI (#5) üzenetére


rii
nagyúr

" ..... mindezt 100%-ban megbízhatóan, .... "

jah ... :D haver mesélte ... állnak a sorban ... egyszercsak az előttük levő autó nekiktolat ... srác kiszáll, elnézést kér: majd az alábbi szavak hagyják el az ajkait ...

" .... bocs ... későn szólt a tolatóradar .... " XD

biztos egy dacia logen szintű .. de mégrosszabb ha annál nívóssabb kocsiban is megbízhatatlan a tolatóradar ...

( nálam a tolatóradar a visszapillantó, és a hátragululásgátló rendszer meg a kézifék ... golf III-asnál jobb autó nem is kéne .... )

szóval ha ki is jön az okosautó, ott aztán télleg toppon kell lennie nagyon, egy másosperc kihagyás sem lehet ...

aki sokat jár munkána naponta kocsival, ott van értelme .... de kb. olyan erőltetésnek érzem ezt is mint a touch display-t ....

kijön 2030-ra és kell még 30 év mire minden autó lecserélődik önvezetőre ... akkor lesz értelme, ha az autók a repólőköz képest tudnak egymással kommunikálni ...

piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

(#39) dabadab válasza rii (#38) üzenetére


dabadab
titán

Egy kicsit olyan ezeket a hozzászólásokat olvasgatni, mintha XIX. századi embereket látnék, akik megpróbálnak a modern technikáról spekulálni.

DRM is theft

(#40) rii válasza dabadab (#39) üzenetére


rii
nagyúr

szerintem borzasztóan rossz fele halad az egész világ

a föld bolygó érdekében nem újabb-és újabb autókat kellene gyártanunk, és azt rátukmálni az emberekre, hanem meg a meglevőből kellene gazdálkodni ...

lehet venni dacia logent 2,200.000ért mert egy faja bömöst milláért ...

persze akkor a fogyasztói társadalom omlana össze, ha az emberek nem mindig az újabbnál-újabb dolgokat hajszolnák ...

dehát ez van .. szarazegész ....

megértem h életben akarnak maradni az autógyárak, mert csak az új dolgokkal lehet fentartani az érdeklődést ...

piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

(#41) dabadab válasza rii (#40) üzenetére


dabadab
titán

Ja, hogy fogalmad sincs, hogy miről beszélsz.

Az önvezető autók többek között azért nagyon ígéretesek, mert az erőforrások jóval optimálisabb felhasználását kínálják.

DRM is theft

(#42) rii válasza dabadab (#41) üzenetére


rii
nagyúr

jóval optimálisaabb felhasználásra az embereket kellene ösztönözni, hogy aki 3-5 km-re lakik a munkahelyétől, az ne kotsival menjen, hanem bkv-zon ...

dehát az nem érdeke az országvezetésnek, hiszen hatalmas jövedéi adó van a benzinen.

nem az önvezető autók fognak minket megmenteni a saját hülyeségünktől ....

piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

(#43) Alchemist válasza rii (#40) üzenetére


Alchemist
addikt

Na most képzeld el, ha valaki közben feltalálná a (biztonságos) teleportációt...
:)

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#44) dabadab válasza rii (#42) üzenetére


dabadab
titán

Nem nagyon gondolod végig azt, amit írsz, igaz? Például azt, hogy milyen összefüggés lehet a tömegközlekedés meg az önvezető autók között.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#45) rii válasza dabadab (#44) üzenetére


rii
nagyúr

miért kéred számon, hogy végiggondoljam azt amire nem is gondoltam? ... sőt ... nem is értem milyen összefüggés lehet köztük .... sok autó így is sok autó úgyis ... hiába a trafik, ha áll egész BP.

(#43) Alchemist:
valszeg az sosem fog megrtörténni,

piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

(#46) #06658560 válasza Zanik (#33) üzenetére


#06658560
törölt tag

Nem értem, miért kell azt gondolni, hogy az autóiparban csak hülyék dolgoznak, bezzeg a PH fórumon van az összes ész? Ha megnézed az általam eme topikban is linkelt videót, akkor szépen látni, a LIDAR kissé redundánsan van beépítve. Ha olvastad volna a korábbi kapcsolódó híreket, akkor tudnád, az NV ide szánt portékája eleinte duplázva volt ajánlva. Tehát kapásból megvolt a redundancia. Oké, utána fejlődött a SoC, így újabban már egy is elég belőle NV szerint.

#45 rii: nem kell végiggondolnod amit írsz, csak akkor ne csodálkozz, ha se füle, se farka és hülyének is néznek.

[ Szerkesztve ]

(#47) rii válasza #06658560 (#46) üzenetére


rii
nagyúr

nem azt amit írtam, azt nem gondoltam végig, hanem amire nem gondoltam azt nem tudom hogy lennék képes végiggondolni ...

piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

(#48) #06658560 válasza rii (#47) üzenetére


#06658560
törölt tag

Gondolkodással, olvasással. Rengeteg hír volt már itt a PH keretein belül is a témában, amik a potenciális felhasználási módokat ecsetelték. Ezen túlmenően gondolkodni nem tilos még.

(#49) Zanik válasza #06658560 (#46) üzenetére


Zanik
addikt

Ácsi, én nem gondoltam semmi olyasmit, amit te írsz. Legyél oly kedves ne magyarázd bele a szavaimba a te értelmezésedet.
Amúgy munkámból kifolyólag van rálátásom arra, hogy a német OEM-ek a HAF miatt már ISO 26262 szerinti ASIL D szintű komponenseket (pl. szenzorokat) írnak elő a követelményeikben. Tudok olyan szenzor-típusról (mi is gyártunk ilyeneket) ahol ez jeleneleg nincs megoldva. Tehát egyetlen jelenlegi nagy autóipari beszállítónak sincs ilyen tudású ilyesfajta szenzorra, max. ASIL B-t tudnak teljesíteni komponens szinten. Rendszerbe építve viszont már, a megfelelő redundanciák biztosításával elérhető az ASIL D, ami a HAF-nak alapfeltétele.
Az már egy beszállítói cég stratégia döntése, hogy az OEM-ek igényeit hajlandóak-e komponens szinten kielégíteni, vagy sem (értsd: beleölnek-e többmillió eurót egy új komponens fejlesztésébe). Ráadásul van olyan OEM, aki már nem is akar komponensekkel bajlódni, és annyit mond a beszállítónak, ajánlj nekem olyan komplett rendszert, ami teljesíti amit kérek. Hogy milyen redundanciával, hány darab komponensel és hogy oldod meg, az már a te dolgod. Na, az én rálátásom szerint kb. ebben a fázisban van ezen rendszerek fejlesztése. Hogy megy a matek hogy miből mennyi kell, kell-e új, nagyobb tudású komponens, vagy a meglévők kombinálásával biztosítható a megfelelő követelmény, lehetőleg versenyképes áron!

[ Szerkesztve ]

Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

(#50) justmemory


justmemory
senior tag

Egy ideális világban persze mindez úgy nézne ki, hogy tömegközlekedésre, áruszállításra, személyszállításra, stb. olyan önvezető, önmenedzselő rendszereket használunk majd, melyek nem csupán egy-egy város saját rendszerébe, hanem akár világviszonylatban is hálózatba lehetnek kötve. Mobil konferenciatermek, melyek közben el is visznek egy-egy személyes eseményre, miközben egyéb más dolgaimat is el tudom rajtuk (keresztül) intézni; pl. „bankolás” úgy, hogy akár egy kiterjesztett valóságot bámulok. Aztán este hazaérek az okos otthonomba, ahová az autóm már előre küldte a hálózaton az éppen aktuális hangulatomnak (pulzus, írisz, stb. figyelése szenzorosan) megfelelő világítás-beállításokat, és szólt az okos öntözőrendszernek, hogy ne 6-kor locsoljon, mert az előzetes kalkuláció szerint (mely az aktuális forgalmi adatokból került kiszámításra) éppen akkor hajt fel a felhajtóra és mivel ma volt mosáson, nem kell több ilyen… Fokozzam még…? :) El lehet menni nagyon sok irányba.

Viszont. Azért van néhány észrevételem is.

1. El kell fogadni, hogy olyanok is beleszólnak a témába, akik nem dolgoznak autógyáraknak; igen, ők vannak többen, és valószínűleg – legalábbis jelen célok szerint – ők is használni fogják a rendszert. Tehát talán van némi közük hozzá. Vagy lesz. Ez a „nem értesz hozzá, ne szólj bele, de azért használd majd és hidd el, hogy ez neked jó” típusú hozzáállás szerintem nem visz előbbre. Lehet XIX. századozni, de el kell fogadni, hogy azok vannak többen, akik egy adott, konkrét szakmához nem értenek, és az újat mindig nehezebb befogadni… És amíg szólásszabadság van, addig mindenkinek szíve joga, hogy mibe szól bele; a vélemény legyen szabad. Meg világbéke :))
2. Valahol igazat adok a Teslának. Ha csak alvó módban van a rendszer, de regisztrál mindent, majd jó elemzéseket készítenek ezekből, akkor lehet, hogy kicsit reálisabb körülmények között tudják tesztelni a rendszereket; mit reagál a sofőr, és ehhez képest mit az autó; melyik a helyesebb, stb. Nem vagyunk egyformák, a vezetési stílusunk szerintem erősen különbözik. Kérdés: anyámat, aki ha már 80-al megyünk, feszül az ülésben, ugyan milyen tempóval fogja vinni az önvezető autó mondjuk az autópályán…? Ja, ne menjen arra, hanem menjen a főúton. Aha, majd a rendszer eldönti, hogy merre közlekedjek…? Vagy majd ő beállítja, hogy milyen tempóval merre szeretne menni…? És akkor majd a forgalomszervező szoftver ezek szerint igazítja Misike (bocs, Misike) autójának útvonalát…? Szóval azért akár forgalomszervezési oldalról is van mit végiggondolni.
3. Szerintem annak lehetőségét, hogy a sofőr bármikor be tudjon avatkozni, nem szabad kihagyni. Soha. Ez borzalmasan nagy felelőtlenség lenne. Mert soha, de soha nem sikerült még olyan elektronikus rendszert építeni (de talán más milyet sem), mely nem hibásodott meg. Vagy tévedett volna. Ez nem bizalmatlanság, ez óvatosság. És akkor még arról valóban nem is esett szó, hogy mi és mennyire lenne/lesz feltörhető, stb. Pláne, ha hálózatba lesznek kapcsolva, jöhetnek új protokollok, miegyéb, de amíg a jelen rendszereket is fel tudják törni, addig ezt szerintem egy reális veszélyként kell kezelni.
4. Ha mindenhol önvezető járművek lesznek, a „feleslegessé vált” munkaerő hová fog átcsoportosulni…? (A baleseti statisztikák javulása is természetesen eredményez egyfajta „népesedést”)
5. Azzal sem feltétlenül értek egyet, hogy „majd nem kell autót tartani”. Azért ennyire ne akarjunk uniformizáltak lenni  Nem mindig ugyanakkor megyek munkába, urambocsá’ nem is mindig ugyanoda. Vagy otthon hagyok valamit, amiért vissza kell szaladni. Vagy mégsem kell menni, mert szóltak, hogy nem kell. Stb… És ezzel vagyunk így még egy páran, szerintem. Nehezen tudom elképzelni, hogy a jövőben olyan mértékű GDP növekedés történne, mely megengedi majd egy olyan rendszer fenntartását, mely minden egyén egyedi igényeihez igazodik.

Félreértés ne essék, nem kell az újítások ellen zsigerből tiltakozni (az nagyon is valószínű, hogy a baleseti statisztikáknak jót tenne), de jelenleg ezek a technológiák egy összetettebb jövő darabkái; talán egy olyan jövőé, amire nem igazán vagyunk még felkészülve. Igen, a technológia elérhető. Ahogyan a sokkal de sokkal környezetbarátabb járművek technológiája is. Meg sok egyéb más is. Ezeket majd szépen össze kell rakni, de ésszel.

[ Szerkesztve ]

--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.