Hirdetés

2022. december 5., hétfő

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) aelod


aelod
veterán

Azért ez a tech nem tudom mennyire hatékony az északi területeken ahol bizony komoly mínuszok vannak és egy mai korszerű diesel könnyedén veszi ezeket az akadályokat.

"It's simple, if it jiggles, it's fat."

(#2) freeapro válasza aelod (#1) üzenetére


freeapro
senior tag

Mivel ez is "robbanó" motoros, nem hiszem, hogy a hideg csökkenti a hatékonyságát. Sőt az akkumlátor az, amelyik hidegben kevésbé hatékony.

(#3) joghurt válasza aelod (#1) üzenetére


joghurt
addikt
LOGOUT blog (1)

Nagy mínuszokban könnyebb tárolni a cseppfolyós gázt, mint egy perzselő sivatagban.

De totál igazuk van; több tonnányi akkut cipelni lúzerség. Már most is lehet mindenféle elektromos kamiont (vontatót) rendelni. Megnézheted a konfigurátort, mekkora kapacitással mekkora lesz az össztömeg, mekkora a vontatható tömeg, és mekkora a hatótáv. Ezeket nehéz mind összeegyeztetni.

Ráadásul a vízbontás épp a megújuló energiák (nap, szél) elterjedését segíti, mert azokat a termelési csúcsokat lehet kihasználni vele, amivel a villamos hálózat nehezen tud mit kezdeni. A költségszámításnál ezt még figyelembe sem vették: Németországban nyáron fordulnak elő olyan időszakok, amikor lényegében az áramszolgáltató fizet érte, hogy te fogyassz.

A tej élet, erő, egészség.

(#4) maputo válasza freeapro (#2) üzenetére


maputo
tag

Ez tévedés. Az üzemanyagcella nem belső égésű motort takar: [link]
Ez egy sima villanymotoros meghajtás, csak az energiát nem akkumulátorban tárolják, hanem hidrogénként egy nagy tartályban.
Húsz éve voltak hidrogénre átalakított belső égésű motorok, de azoknak kisebb a hatásfoka, mint ennek.
És igen, egy teherautónál sokkal több értelme van a könnyű hidrogént cipelni (még ha nehéz is tárolni), mint a dögnehéz akksit.

(#5) strogov


strogov
senior tag

Sokkal jobb, és környezet kímélőbb hidrogént bontani a megújulókkal mint akkut tölteni. Az emberiség minidg ki akarja magát nyírni valamivel. A világ legelcseszettebb ötlete teherszállítást/munkagépeket lithium akkura állítani. Akkora hulladék mennyiség lesz belőle, hogy 10 év múlva belefullad ázsia.

(#6) saril válasza strogov (#5) üzenetére


saril
senior tag

Majd kiderül, én nem tudok még ennyire előrehaladott véleményt írni, de 5-10 év elteltével fejlődik a lithium cellák újrahasznosítása is, nem?

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#7) aelod válasza maputo (#4) üzenetére


aelod
veterán

Köszi pont ezt akartam írni a kollégának. Alacsony hőmérsékleten csökken a teljesítmény, nem mellesleg iszonyat nyomás van egy hidrogén tartályban ami közúton aggodalomra ad okot.

Amúgy meg teljesen felesleges ezeken lamentálni amíg a vizi úton lebonyolított áruforgalom még mindig dízelmotorokkal hajtott óriás teherhajókkal zajlik. Azok nem éppen euro 6 besorolású motorok :DDD

"It's simple, if it jiggles, it's fat."

(#8) saril válasza aelod (#7) üzenetére


saril
senior tag

Igen, a legtöbb 99% euro szabályozás nélküliek :DDD, de ugye az nem gond, csak a komplett óceánokat, tegereket szennyezi.

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#9) Alaaf Pi


Alaaf Pi
junior tag

Nem hatékonyabb, olcsóbb üzemeltetni.

(#10) strogov válasza saril (#6) üzenetére


strogov
senior tag

Én nem látom, hogy az elmúlt 10 évben sokat fejlődött volna az újrahasznosítás.

(#11) saril válasza strogov (#10) üzenetére


saril
senior tag

Akkor úgy gondolod hogy a szigorodó környezetvédelmi előírások ezen a tendencián nem fognak változtatni?

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#12) camelferr válasza aelod (#7) üzenetére


camelferr
senior tag

Viszont a hidrogénből és szén-dioxidból (megfelelő módszerekkel) metanolt lehet készíteni, amit [link] dmfc üzemanyag cellákban ugyanarra lehet alkalmazni mint a hidrogén cellákat.
És a metanol majdnem ideális üzemanyag. Korlátlan ideig tárolható hétköznapi tartályokban (akár egy sima ibc tartályban is), csővezetéken is szállítható, a jelenleg létező üzemanyagkutakon is tankolható, nem fagy meg, nem forr föl köznapi környezeti körülmények között, az égésterméke CO2 és vízgőz, az "alapanyagai" korlátlanul mindenhol rendelkezésre állnak.

És hogy miért nem ezt fejlesztjük már évtizedek óta? Mert a járműipart az olajlobbi uralja.

Fear kills more dreams than failure ever will

(#13) joghurt válasza aelod (#7) üzenetére


joghurt
addikt
LOGOUT blog (1)

Azért nincsen "iszonyú" nyomás egy ilyen tartályban. Nem több, mint egy búvárpalackban (amit az ember a hátára vesz, és ugyanúgy simán autóba tesz).
Egy "Hogyan készült?"-ben mutatták, hogyan készül egy autóba való hidrogéntartály. És hogy miképp tesztelik, épp ütközések ellen.

Nagy különbség, hogy a hajók távoli óceánokat járják (persze itt sem jó, hogy nyersolajat/pakurát égetnek; seggbe is kellene rúgni őket - Mi annyit tehetünk ellene, hogy helyi dolgokat veszünk.), a teherautók viszont a lakott településeket pöfögik tele rákkeltő PM10-es koromrészecskékkel és egyéb egészségre káros gázokkal. Hogy a BKV kiváló buszflottájáról ne is beszéljünk.

A tej élet, erő, egészség.

(#14) aelod válasza camelferr (#12) üzenetére


aelod
veterán

Egyrészt másrészt szabályozás van erre is, hogy bio legyen. Tehát kukoricából fogják neked előállítani. Élelmezésre fordítható területeket foglal el a termesztése stb. stb.

A moder diesel motorok semmivel sem károsabbak mint az elektromosak. Sőt ez egy kiforrot technológia, megbízható és biztonságos.

#8saril

Ezért képmutatás ez az egész ev lobbi. Nem utolsó sorban az akkukba a lítium kinyerése iszonyat környezet romboló...

"It's simple, if it jiggles, it's fat."

(#15) saril válasza aelod (#14) üzenetére


saril
senior tag

A földünket olyan szempontból nem nagyon érdekli hogy kihal az emberiség, például azért mert tönkreteszi a föld ökoszisztémáját IS.
Pár évmillió és mindenből lesz a földön újra, még életből is, ez nem ismeretlen a földnek.

Azt is értem hogy környezet romboló a lítium kinyerése, de ilyen szemmel nézve az esőerdők kivágása sokkal környezet rombolóbb, nem?

Mindenre lehet kreálni egy ideológiát, inkább a ballansz az amit nem találnak meg, az hogy lobbi miatt vagy ilyen hülyék már egy más kérdés. ;]

[ Szerkesztve ]

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#16) btprg válasza camelferr (#12) üzenetére


btprg
aktív tag

Jól hangzik. Én nagyon szurkolok ezeknek, főleg mivel veterán autós vagyok, és ha elfogyna az olaj így akkor is lehetne üzemanyagot előállítani a normál autókba.

Másrészt meg elég valószínű, hogy a lítiumakkus elektromos autó nem fogja megváltani a világot. Ha nem is okoz több kárt mint hasznot, a városi helyi környezetszennyezés csökkentésén kívül globálisan nem hoz nagy hasznot a környezetnek...

"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)

(#17) saril válasza btprg (#16) üzenetére


saril
senior tag

Igen, igazad lehet, de a környezetnek mi hoz hasznot az sokadlagos, sajnos.
Itt mindig arról van szó hogy az érdekcsoportoknak mennyi hasznot hoz. :))

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#18) arnyekxxx válasza camelferr (#12) üzenetére


arnyekxxx
addikt

Mert a járműipart az olajlobbi uralja.

ahhoz semmi köze, hogy 26%-os a gyakorlati hatásfoka a dmfc üzemanyag cellának és a metanolkészítéshez hidrogén kell amit egyébként fel lehet használni közvetlenül a 60+% gyakorlati hatásfokú hidrogénes üzemanyagcellában is...


:)

(#19) saril válasza arnyekxxx (#18) üzenetére


saril
senior tag

Ezt a forumtárs elfelejtette odaírni, így már máshogy fest a kép :C

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#20) Rive válasza camelferr (#12) üzenetére


Rive
veterán

És hogy miért nem ezt fejlesztjük már évtizedek óta? Mert a járműipart az olajlobbi uralja.

Hát, elég sok oka van, és ezek közül nem elhanyagolható, hogy az alkoholok cellulózra alapuló (azaz nem élelmiszer, hanem élelmiszer melléktermék + esetleg hulladék papír alapú) hatékony előállításához komoly géntech fejlesztések kellenének, amit viszont az összes sötétzöld lobbi lila fejjel őrjöngve ellenez és gátol.

[ Szerkesztve ]

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#21) Shadowbull válasza camelferr (#12) üzenetére


Shadowbull
őstag

"Mert a járműipart az olajlobbi uralja."

Népszerű tévhit.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#22) camelferr válasza arnyekxxx (#18) üzenetére


camelferr
senior tag

A gyakorlati hatékonyság (30-40%) csak az egyik tényező, amit a metanol többi gyakorlati előnye bőven ellensúlyoz.
Alacsonyabb hatékonyság? Na bumm.. többet kell tankolni belőle.

A hidrogén viszont egy kifejezetten nehezen kezelhető üzemanyag, leginkább a tárolási problémák miatt. A legkisebb létező molekula, hatékony tömítéseket nagyon nehezen és drágán lehet készíteni egy hidrogénnel működő rendszerhez.
épp ezzel szívnak a Nasa Artemis programnál is, a szivárgó hidrogénnel, ami levegővel keveredve robbanásveszélyes
Ezt küszöbölné ki teljesen a metanol.

Fear kills more dreams than failure ever will

(#23) arnyekxxx válasza camelferr (#22) üzenetére


arnyekxxx
addikt

Na bumm.. többet kell tankolni belőle.

Kétszer annyit. Amit elő kell állítani kétszer annyi drága hidrogénből kétszer annyi energiabefektetéssel. Biztos vagy benne, hogy a matek kiadja?

(#24) nyerek01


nyerek01
junior tag

Amikor "napokra" van a Tesla Semi elektromos kamion megjelenése, vicces ilyen dolgokról olvasni. Várom a teszteket mit tud majd a Valóságban az új Tesla. Eddig a személyautói mind sikeresek, szóval jó okkal feltételezzük az elektromos kamion is Világ siker lesz.

(#25) Shadowbull válasza nyerek01 (#24) üzenetére


Shadowbull
őstag

Már régen vannak elektromos kamionok.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#26) nyerek01 válasza Shadowbull (#25) üzenetére


nyerek01
junior tag

Igen, és?
Ugye a "történelmet" már ismerjük. Volt okostelefon az Apple elôtt is, nem ôk találták ki. Ôt tették sikeressé.
Volt elektromos személyautó a Tesla elôtt is, nem ôk találták ki. Ôk tették sikeressé.
Tudom ügyes, okos fiúcska vagy. Most vidd ezt tovább és írt le ezt elektromos kamionnak.
Egyéb kérdés?

[ Szerkesztve ]

(#27) saril válasza nyerek01 (#24) üzenetére


saril
senior tag

[link] "The only man who makes no mistakes is the man who never does anything."

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#28) Shadowbull válasza nyerek01 (#26) üzenetére


Shadowbull
őstag

(ásít)
Aha.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#29) nyerek01 válasza saril (#27) üzenetére


nyerek01
junior tag

Na ez egy kiváló motiváló cikk. Biztos sokan ezért is tisztelik és szeretik Mr. Musk személyét. Köszi a linket! Jó látni, hogy sok ember látja mit tett le az asztalra Elon Musk.

(#30) Shadowbull válasza nyerek01 (#29) üzenetére


Shadowbull
őstag

Na bakker, a Musk egyház kezd lendületbe jönni már megint.
Misét nem akarsz celebrálni?

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#31) nyerek01 válasza Shadowbull (#30) üzenetére


nyerek01
junior tag

(ásít)
Nem.

(#32) nyerek01 válasza Shadowbull (#30) üzenetére


nyerek01
junior tag

Ja, várjál már. Te vagy az a Musk tagadó Tesla hater, ugye?
Na. Mesélj már mi a helyzet a Tesla árfolyammal?
Mi az újdonság a 10.69.2.2 FDS Önvezetésben?
:R

(#33) saril válasza Shadowbull (#30) üzenetére


saril
senior tag

Próbáltál már ki valamilyen teslát?

Akkupakkok készítését, javítását, szerszámgépek, rollerek, kerékpárok akkufelújítását vállalom. Eladóak 18650 Cellák!

(#34) Shadowbull válasza nyerek01 (#32) üzenetére


Shadowbull
őstag

"Musk tagadó Tesla hater"

Ó, ez jó. Be is rakom az aláírásomba.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#35) Shadowbull válasza saril (#33) üzenetére


Shadowbull
őstag

Nem.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#36) nyerek01 válasza Shadowbull (#35) üzenetére


nyerek01
junior tag

Na ne bújócskázz! TSLA árfolyam, FSD 10.69.2.2.
Lássuk az igazságot. :)

(#37) Tewe013 válasza nyerek01 (#24) üzenetére


Tewe013
őstag

A Tesla Semi már 5 éve napokra van, mint jópár Tesla termék, de semmi baj, majd elmorzsolsz pár könnycseppet Mr. Musk (lol) oltára előtt, ha a npokból hónapok és évek lesznek. ;]

Eladó csak kipróbált Google Pixel 7 Pro: https://hardverapro.hu/apro/pixel_7_pro_12_128_obsidian_csak_kiprobalt/hsz_1-200.html

(#38) Shadowbull válasza nyerek01 (#36) üzenetére


Shadowbull
őstag

Mit szeretnél tudni? A Tesla árfolyamot most megtolta az IRA, de még mindig 30%kal lentebb van mint a csúcs.
Az FSD meg ugyanott tart ahol eddig.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#39) camelferr válasza arnyekxxx (#23) üzenetére


camelferr
senior tag

Három dolog korlátlanul elérhető a bolygón: víz, szén-dioxid és napfény.
Ebből készítenek a fotoszintetizáló szervezetek szőlőcukrot és oxigént. Azok az élő sejtek amelyek nem tudnak fotoszintetizálni, szőlőcukrot és oxigént használnak arra hogy energiát nyerjenek a létfenntartásukhoz, a "végtermék" pedig szén-dioxid és víz amit kibocsátanak. Az egyik oldal eltárolja az energiát, kémiai kötésekben, a másik oldal pedig kiveszi ezt az energiát a kémiai kötésekből. Ez egy tökéletes körfolyamat. Az egészben az a döbbenetes, hogy a vizet és szén-dioxidot alkotó atomok mindezt már évmilliárdok óta művelik, anélkül hogy elhasználódnának, tönkre mennének.
Valami hasonlóan hatékony és elegáns körfolyamatot kellene létrehozni/kidolgozni élő szervezetek segítségével, ami nem szőlőcukrot hanem metanolt termel. A bolygó felszínének kétharmada óceán, ahol korlátlanul elérhető a víz, a szén-dioxid és a napfény, tehát nem használna termőföldeket a folyamat.

És ha a világgazdaság nem a fosszilis energiahordozókra épülne, ha azt a tőkét amit az olaj és szénfelhasználasra fordítunk, inkább erre költöttük volna, "kiadná" a matek. Járhatnánk a metanollal hajtott autóinkkal, és alhatnánk a metanollal fűtött lakásainkban.

Fear kills more dreams than failure ever will

(#40) Shadowbull válasza camelferr (#39) üzenetére


Shadowbull
őstag

Ezek nagyon naív gondolatok.

A gazdaságot a hatékonyságra való törekvés hajtja. Az a megoldás terjed el, ami alacsonyabb áron képes szolgáltatni ugyanaz vagy jobb eredményt.
Az általad leírt metanolgazdaság elvileg működőképes, a technológia hozzá viszont csak pár évtizede van meg. 100 éve meg néhány helyen a bolygón lenyomtál egy csövet és feljött a kőolaj, néhol olyan minőségben, hogy finomítani sem kellett, fel lehetett használni belsőégésű motorban.
Persze hogy ez terjedt el, erre épült rá 100 év alatt a teljes globális gazdaság. Ennek semmi köze az olajlobbihoz, ez szimplán gazdasági és technológiai szükségszerűség volt.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#41) aelod válasza nyerek01 (#24) üzenetére


aelod
veterán

Évek óta napokra van. Gondolod, hogy ez a semi truck megoldja a közúti teher fuvarozást mint olcsó alternatíva és a cégek rohannak lecseréni a MAN, DAF, SCANIA, vagy a tengeren túlon a Peterbilt stb. vontatókat teslára? :DDD

[ Szerkesztve ]

"It's simple, if it jiggles, it's fat."

(#42) Shadowbull válasza aelod (#41) üzenetére


Shadowbull
őstag

Európában amúgy sem fog jönni, itt a csőrös kialakítás a maximális hossz miatt nem versenyképes.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#43) Ribi válasza nyerek01 (#36) üzenetére


Ribi
nagyúr

Tesla terepjáró, battery swap is csak bújócska, minden évben bemondja, hogy a következő évben itt a teljes önvezetés szöveg 10 éve? Esetleg a tesla robot ami még szánalmasnak is túlzás?
45Shadowbull: Már akkor mondta, hogy minden HW megvan a teklában az önvezetéshez amikor kijött az első autó. Ez elvileg igaz, csak gyakorlatilag hazugság.

[ Szerkesztve ]

(#44) aelod válasza Shadowbull (#42) üzenetére


aelod
veterán

Ezért írtam, hogy kezeljük a helyén. Kuriózum, hype stb..
Szerintem még odahaza sem lesz túl népszerű egy jó darabig.

"It's simple, if it jiggles, it's fat."

(#45) Shadowbull válasza Ribi (#43) üzenetére


Shadowbull
őstag

Ne legyünk igazságtalanok. 2016 óta mondja hogy év végéig kész van az önvezetés. .
Szerintem néhány topiktárs olyan fiatal hogy erre már nem emlékszik, lehet akkor még a csattogós lepkét tologatták a homokozóban...

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#46) Shadowbull válasza aelod (#44) üzenetére


Shadowbull
őstag

Nem tudom igazából felmérni, a teherautókhoz nem értek.
De igazából mindegy is. Van már jópár elektromos kamion, eggyel több vagy kevesebb olyan mindegy.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference

(#47) nyerek01 válasza aelod (#41) üzenetére


nyerek01
junior tag

Igen.

(#48) nyerek01 válasza Ribi (#43) üzenetére


nyerek01
junior tag

Optimus ( Tesla robot ) most szeptember 30.-án várhatóan bemutatásra kerül. Megkapja az autók FSD rendszerét, Tesla Vision alapon megy ez is. Önállóan felismeri és tanulja a környezetet. Remélem ott leszel te is a live stream adáson, 30.-án várunk!

(#49) Ribi válasza nyerek01 (#48) üzenetére


Ribi
nagyúr

A battery swappot is bemutatták, cybertruckot is bemutatták. De mit akarsz ezzel mondani?

(#50) camelferr válasza Shadowbull (#40) üzenetére


camelferr
senior tag

Mi is a naivitás ebben?

A kőolaj (és kőszén) egy soktízmillió éves, nem megújuló energiakonzerv, amit most töredék idő alatt megsemmisítünk.
Ez nem hatékonysági hanem hatalmi kérdés. Az olaj és szénmezők tulajdonosai adják a világgazdaságnak az energia és üzemanyag döntő részét.
Ha csak száz éves időtávban gondolkodunk, akkor lehet a fosszilis energiakonzervekre alapozni. A fotoszintézis viszont évmilliárdok óta működik, ugyanazzal a három atommal, és egymilliárd év múlva is működni fog, amikor az embernek már nyoma sem lesz.

Fear kills more dreams than failure ever will

Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.