Hirdetés

2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) #56573440


#56573440
törölt tag

Az a baj ezzel, hogy a keret persze masszívnak néz ki innen, de nagyon nehéz kontextusba helyezni, hogy ez az iparág szintjén mire elég...

Majd kiderül hogy ezzel meddig jutnak, és valóban ez e a jövője az autózásnak... A jelenlegi infrastruktúra mellett azért én azt tippelném neki, mint a tisztán elektromos autóknak, hogy nagyon jó, de csak bizonyos körülmények között és erős korlátozások mellett.

Az önvezetésben akkor mondanám azt, hogy áttörést értünk el, ha a rendszer vagy az autó gyártója garanciát ÉS teljes körű felelősséget vállal a terméke által "elkövetett" hibákért. Addig akármennyire kívánatos lenne pl nekem aki halálra unja magát a kormány mögött, nem lesz járható út sajnos.

(#2) opr válasza #56573440 (#1) üzenetére


opr
veterán

En alapvetoen onvezeto auto-parti vagyok, de ezzel teljesen egyetertek. Amig barki, aki az autoban ul, barmilyen felelosseget kell vallaljon azert, amit az auto csinal, amig az auto vezet, addig semmi ertelme, akkor mar inkabb en vezetek. :K

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#3) dabadab


dabadab
titán

Ha már japán, akkor miért Triád és mert nem Jakuza?...

DRM is theft

(#4) Tyrel


Tyrel
őstag

Szerintem ezek az önvezető autók sosem fognak működni amíg magát az úthálózatot nem fejlesztik fel hozzájuk. Nagyon optimális körülmények között, új úton jól látható táblákkal és jól látható festésekkel menni fog, ilyen pl. egy autopálya, ott már ma is működik...
...de pl. Budapest elmeháborodottak által tervezett és Pató Pálok által karbantartott úthálózatán hogy ez valaha is magától működni fog azt elképzelni nem tudom. Egyszerűen túl sok intuíció kell hozzá, az meg egy gépnek nincs, maximum ha egy fejlett A.I., ott meg még nem tartunk, és ha fogunk is, nem hiszem hogy minden autóban lesz egy saját A.I.

El kell látni az úthálózatokat olyan jelölésekkel (nem feltétlen vizuális dolgokra gondolok) amik segítik az önvezető autók közlekedését, és onnantól menni fog ez városban is, de addig... :N

Turenkarn

(#5) nemlehet válasza opr (#2) üzenetére


nemlehet
őstag

Hát ez azért nem ilyen egyszerű szerintem.
Egyrészt szerintem meg fog változni az autó tulajdonlás módja. Nem lesz ennyi embernek autója, sokkal inkább folyamatos bérlet vagy autó megosztás szerű dolgok fognak elterjedni (legalábbis a városokban). Lévén ma sincs szükséged arra, hogy 0-24-ben készenlétben álljon a kocsi, tök pazarlás. Az önvezetéssel pedig megszűnik az egyik legnagyobb kényelmetlenség a bérelt autóval: Le kell adni és fel kell venni valahol ami sokszor nincs közel.
Innentől pedig a felelősséged annyira terjed csak ki mint egy taxi vagy busz utasaként.

De ha mégse így lenne, hanem saját autós modell marad akkor sem úgy lesz a felelősség kérdésköre, hogy csak a gyártó vagy csak a tulaj. Már most is komoly vizsgálatok vannak arra, hogy mi okozta a balesetet (pl a toyota szőnyeg). Szerintem ez úgy lesz, hogy az autó műszaki állapota és annak karbantartásának felelőssége komolyabban lesz véve (ez terhel téged) a szoftverhibából adódó baleset meg a gyártót. Egy önvezető autó szenzorlogjából nagyon sok mindent ki lehet olvasni pl a google kocsijának baleseteiről is kb Különvélemény szerű rekonstrukciók vannak.

Amúgy szerintem a balesetek döntő többsége abból fog adódni, hogy az emberi sofőrök csinálnak hülyeséget amit már az automatika sem tud kezelni. Tipikusan ilyen lesz a hirtelen befékezés (ami most is igen gyakori baleseti ok), bevágás a másik kocsi elé nagy sebességnél. Ha valaki rádfékez és belemész akkor te vagy a felelős pedig érdemben nem tudtál tenni semmit. (Jó a követési távolságot mindig fel lehet hozni, de pl Pesten hogy tartasz akár csak 5-10 métert? :D )

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#6) 0xmilan


0xmilan
addikt

a Tokióban újonnan létrehozott Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD) vállalkozásnál – melybe partnereik is beszállnak, a Denso Corp. és az Aisin Seiki Co.

I see what you did there :D

typo: illetve robotokkal foglalkozó központot újabb egysége lesz

Meg mindig szkeptikus vagyok, hogy ez a fajta megoldas fog elterjedni; mar csak az ara miatt is: a video szerint 8 lidar + 10 radar van a gepen (!). Ezek a kituremkedo szenzorok egyreszt meg mindig csunyak, masreszt gondolom a legellenallasnak se tesznek jot.

Ha a fokent kamerakkal dolgozo verziot sikerul mukodokepesre fejleszteni, akkor hatalmas elonye lesz. Egyreszt arban, esztetikailag es komplexitasban is, amiert 20 szenzor helyett csak 10-nek az adatait kell feldolgozni.

“Once you solve cameras for vision, autonomy is solved; if you don’t solve vision, it’s not solved … You can absolutely be superhuman with just cameras.” - Musk

(#7) #56573440 válasza opr (#2) üzenetére


#56573440
törölt tag

Nagyon sok dolognak kell még történnie amíg ebből valójában lesz valami több mint pl amit a Tesla tud, vagy tudni vél.

Arról nem is beszélve, hogy sok morális kérdést is rendbe kell tenni. Egy repülés esetében sokkal egyszerűbb elfogadni, hogy néha néha egy lezuhan, és meghalnak sokan, mert statisztikailag ez még mindig biztonságos a többihez képest. De egy 3 gyerekes család önvezető autója 130-nál elrántja egy fába a kormányt, azt azért kicsit neccesebb feldolgozni.

Magyarul mi a jobb, ha az eu-n belül jelenleg évente 25-30.000 hal meg közúti balesetben egy részük vétlenül, vagy ugyanitt 2-3000 mind vétlenül. Statisztikailag ez egy masszív előrelépés lenne... A megítélése... Nos szerintem más téma. 0-ára redukálni ezt a számot azért valljuk be jelenleg lehetetlennek látszik... Még akkor is, ha csak önvezetők mennének, megfelelő infrastruktúra mellett, akkor is. Elkerített pályán, egységes szenzorok és jeladók beépítése mellett, amik mindig tökéletesen kommunikálnak mindennel is.

[ Szerkesztve ]

(#8) dabadab válasza Tyrel (#4) üzenetére


dabadab
titán

"Nagyon optimális körülmények között, új úton jól látható táblákkal és jól látható festésekkel menni fog, ilyen pl. egy autopálya, ott már ma is működik..."

Tulajdonképpen vicces, hogy szinte az összes ilyen hír topikjában előjön ez, aztán Kopi szokta linkelni a téli tesztek videóit, ahol a teljesen behavazott úton mennek az autók.

Egyébként meg Budapest nem különösebben vészes ilyen szempontból, ráadásul ha embereknek sikerül, akkor a gépeknek főleg menni fog :)

DRM is theft

(#9) UnA válasza #56573440 (#1) üzenetére


UnA
Korrektor

"ha a rendszer vagy az autó gyártója garanciát ÉS teljes körű felelősséget vállal a terméke által "elkövetett" hibákért."

Ez jól hangzik, de ez miért is kapcsolódik az autózáshoz? Máshol is csak korlátozott felelősséget szoktak vállalni a gyártók. (Ami lehet rossz, de ez van).

(#10) #56573440 válasza UnA (#9) üzenetére


#56573440
törölt tag

Ez azért nem egy kenyérpirító. Egy tervezésétől kezdve önvezető autó üzemszerű használatakor neked mint utasnak semmilyen felelősséged nem lehet az autó közúti használatakor. Ha gyorshajt, ha átmegy a piroson, ha egyirányúba fordul be, akármi. Az, hogy balesetezik egy sw hiba miatt, az csak egy drasztikusabb kimenetel.

Most is az üzemben tartó felel legrosszabb esetben a szabálytalanságért, vagy az okozott kárért. Olyat nehezen tudok elképzelni, hogy egyes kimenetelekre senki nem vállal semmilyen felelősséget.

Amíg ez az egész önvezetés olyan buzzword mint a mesterséges intelligencia, és kvantumszámítógép, addig persze tudja azt mondani a gyártó, hogy ez egy bétás megoldás, ott a kormány, használd, ha önvezetéskor valami történik nagyon sajnáljuk. A vízválasztó nálam ott van, hogy nincs kormány, pedál, vagy bármi más amivel te beleszólhatsz bármibe. Ez mondjuk igen messze lesz szerintem...

(#11) opr válasza nemlehet (#5) üzenetére


opr
veterán

Esku nem ertem ez hogy kapcsolodik ahhoz, amit en irtam. Egy szot nem szoltam tulajdonlasrol, autotartasi modellrol vagy barmi hasonlorol. Konkretan ugy fogalmaztam, hogy "barki, aki az autoban ul".

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#12) nemlehet válasza opr (#11) üzenetére


nemlehet
őstag

Szerintem a felelősség kérdését nagy mértékben a tulajdonlás kérdése határozza és fogja meghatározni. Ha te csak használója vagy az önvezető autónak akkor pont nem kell érdekeljen ki lesz a felelős.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#13) adamssss válasza Tyrel (#4) üzenetére


adamssss
veterán

Szerintem a mai önvezető autók vezetési képességei már most felérnek a sofőrök a 90 százalékával. És ez csak javulni fog. Ez a jövő.
És akkor nem beszéltünk a harmadik világról ahol az emberek döntő többsége úgy vezet, hogy jogosítványa sincs, vagy spontán nem tud vezetni.

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#14) jbcs


jbcs
tag

Sok sikert kívánok a Toyotának, ahhoz az 1000 szakember felvételéhez, megtaláláshoz.

És kiváncsi lennék egy tízéves önvezető autóra, hogy mennyire less menetkész, kétlem, hogy még működni fog. Jelenlegi, 5 évnél fiatalabb autóknál a legjelemzőbb meghibásodás valamilyen elektronikai eredetű hiba. Ez szerintem egy önvezető autónál hatványozottan fog jelentkezni...
Egyszerű paraszt logika, valami minél bonyolultabb, annál nagyobb eséllyel romlik és annál nehezebb javítani, megtalálni a hibát. Mikor használt autót kerestem, szempont volt, hogy cask a minimális elektronika legyen benne, semmi fölösleges.

[ Szerkesztve ]

(#15) jbcs


jbcs
tag

Izgalmas kérdés még, hogy az önvezető autóknál ki fogja tartani az iramot ilyen irdatlan fejlesztési költségekkel, valszeg csak a legnagyobbak lesznek erre képesek... Vagy valószínűleg a kicsik összeállnak ennek a fejlesztésére...
Egyébként, ha világ szinten nézzük, milyen fejlesztési pénzégetés lesz ebből, ha mindenki saját magának fejleszti 0-ról ezt a rendszert ,ahelyett, hogy egymástól megvennék...
És az alapján fognak dönteni az emberek az autóról, hogy kinek a rendszere megbizhatóbb, melyikben megbízhatóbb a szoftver.

[ Szerkesztve ]

(#16) -Skylake- válasza jbcs (#14) üzenetére


-Skylake-
addikt

En elviszem szerelohoz ha elromlik. Magic.

"Those who would shave the beard for pussy deserve neither the beard or the pussy." - Ben Franklin, probably

(#17) bambano


bambano
titán
LOGOUT blog

az mennyire pazarlás, hogy mindenki elkezd nulláról milliárdokért önvezető szoftvert fejleszteni?
így mindenki eljut ugyanaddig a félkész megoldásig ahelyett, hogy összetolnák a zsetont, és kifejlesztenének egyet, amelyik teljesebb.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#18) #56573440 válasza jbcs (#15) üzenetére


#56573440
törölt tag

Ez az elektromos autóknál -is- konkrétan bejáratott történet. Komplett hajtásláncot és társait vehetsz, kompletten.

Itt is úgy fog menni, ahogy az elmúlt jópár évben az autógyártásban, a főegységek és rendszerek egy jelentős része erre szakosodott beszállítóktól készre szerelve érkezik. A Bosch vagy jelen esetben Toyota vagy bárki aki meg tudja, akarja fizetni.

Persze addig sokan fognak ezzel előjönni, hogy ilyet akarnak csinálni. Ez a része szerintem inkább a befektetőknek szól a legtöbb esetben, mintsem az iparágnak.

[ Szerkesztve ]

(#19) opr válasza nemlehet (#12) üzenetére


opr
veterán

Na de erted, ennek sincs semmi ertelme. Ha engem terhel a felelosseg, akkor ugyanugy nem tudom odaadni berbe, illetve ugyanugy figyelni kell az uton. Akkor mar egyszerubb, ha vezetek, illetve onnantol kezdve gyak a mai ertelemben vett berautorol beszelunk.

Szoval vagy a gyartot terheli a felelosseg, ha hulyeseget csinal az autoja, vagy szerintem ertelmetlen maga a koncepcio.

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#20) jbcs válasza #56573440 (#18) üzenetére


jbcs
tag

Pont ez az, hogy ebben nem vagyok biztos, hogy egy versenyelőnyt jelentő dollar csilliárdokért kifejlesztett rendszert nem fognak odaadni a versenytársaknak...

(#21) #56573440 válasza opr (#19) üzenetére


#56573440
törölt tag

Attól is függ, hogy milyen lehetőségeid vannak. Egy teljesen autonóm, kormány, pedálmentes autó esetében pl esélytelen hogy bármilyen felelősséggel tartozz vagy tartozhass báriért amit az az úton tesz. A buszon vagy a repülőn se a te felelősséged semmi.

jbcs: Nézd, hibridben a Toyotától licenszeli/te (most éppen nem követtem hogy még mindig e) a Ford, a Mazda, és a Nissan is a hajtáslánc egy jelentős részét. Ez azért kicsit nagyobb falat lesz, úgyhogy itt még nagyobb lesz a hajlandóság. Hogy a konkurenciának ki mit ad át, nos az megint érdekes kérdés. 1: van az a pénz... 2: a samu is elad az almának...

[ Szerkesztve ]

(#22) UnA válasza bambano (#17) üzenetére


UnA
Korrektor

Kapitalizmus, ugye. :P

(#23) 0P1 válasza opr (#19) üzenetére


0P1
aktív tag

Nem értem mit rugózol annyira azon, hogy kié a felelősség. Ez majd a gyártó és a szolgáltató megállapodásán múlik, hogy melyikük viseli a felelősségbiztositás költségeit. . Ha az autógyártó, akkor majd szépen beépiti az autó árába, annyival fogja drágábban adni. De az is lehetséges, hogy maguk a gyártók lépnek be a szolgáltató piacra. Neked viszont semmi közöd nincs hozzá, mert nem a tied a felelősség, ez a lényeg :)
Ha beülsz egy taxiba, és a taxis balesetezik, most sem téged terhel a felelősség.

(#24) jbcs válasza #56573440 (#21) üzenetére


jbcs
tag

Egyetértek azzal, amit írsz. De ahogy te is írod, ez egy kicsivel nagyobb falat. Szerintem nem kicsivel, hanem nagyságrendekkel. Egy komplett rendszerről beszélünk, minden mindennel kommunikál. Egyáltalán kérdés, hogy ha te veszel egy ilyen önvezető rendszert, bele tudod-e a te rendszeredbe hegeszteni. Ahogy írták csak maga ez a rendszer sokkal-sokkal nagyobb, mint jelenleg az autókban lévő komplett rendszer. Ezt összehangolni, hát...

(#25) dabadab válasza jbcs (#15) üzenetére


dabadab
titán

"Izgalmas kérdés még, hogy az önvezető autóknál ki fogja tartani az iramot ilyen irdatlan fejlesztési költségekkel, valszeg csak a legnagyobbak lesznek erre képesek"

Ez nem újdonság, váltót meg fékrendszert is csak pár cég gyárt, az autógyártók meg tőlük veszik.
Maguk az autógyártók meglepően kevés dolgot csinálnak az összeszerelésen kívül.

(#22) UnA: most került ki Cifu szovjet űrkutatásos eposzának a hatodik része, tanulságos elolvasni, utána nem mondasz ilyeneket :)

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#26) opr válasza 0P1 (#23) üzenetére


opr
veterán

Szoval, igy nezett ki a beszelgetes:
blackrulz: "Az önvezetésben akkor mondanám azt, hogy áttörést értünk el, ha a rendszer vagy az autó gyártója garanciát ÉS teljes körű felelősséget vállal"
En: "ezzel teljesen egyetertek"
nemlehet: "ez azért nem ilyen egyszerű" [...] tulajdonlas, felhasznalas, stb kifejtve
En: "Egy szot nem szoltam tulajdonlasrol"
nemlehet: "Szerintem a felelősség kérdését nagy mértékben a tulajdonlás kérdése határozza és fogja meghatározni."
En: "Na de erted, ennek sincs semmi ertelme."
blackrulz: "Attól is függ, hogy milyen lehetőségeid vannak." (szvsz nagyon igaz, bar sztem inkabb ugy, hogy ha van is lehetoseged, meg elsz is vele, a felelosseg termeszetesen a tied, egyebkent meg nem)
Te: "Nem értem mit rugózol annyira azon, hogy kié a felelősség."

En fejem most: wtf :F

[ Szerkesztve ]

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#27) 0P1 válasza opr (#26) üzenetére


0P1
aktív tag

Igen, a felelősség kérdését alapesetben a tulajdonlás szokta meghatározni, ez igy van a jogrendszerben régóta.
Azonban ez a felelősség átuházható (átvállalható) egy arra irányuló szerződéssel . innentől kezdve ez az egész egy pénzügyi kérdés, a két szerződő fél megállapodásán múlik, amiből a szolgáltatás végfelhasznűlói semmit nem fognak érzékelni. Sőt szerintem maguk a gyártók fognak szolgáltatóvá előlépni, és akkor ez az egész eszmefuttatás teljesen értelmé veszti (bár igazság szerint igy sincs neki sok értelme)

(#28) opr válasza 0P1 (#27) üzenetére


opr
veterán

Azt vedd mar eszre, hogy vizet gereblyezel. Pont ugyan ezt mondom En is, a halandzsa nelkul, hogy ki milyen szerzodest kot kivel, mert mint vegfelhasznalo, pont lesz@rom.
Tehat konkretan annak az embernek magyarazol, aki konkretan pont ugyan ezt mondta.

Erdekes, hogy nem sikerult ertelmezni amit leirtam, aztan megfogalmaztad (magyaraztad) teljesen ugyan azt meg nyakatekertebben. :F

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#29) 0P1 válasza opr (#28) üzenetére


0P1
aktív tag

Akkor, jó, ha egyetértünk. :)

Egyébként végső soron majd úgyis a politikusok fogják ezt is eldönteni , az a kérdés, hogy a szolgáltatói lobbi lesz erősebb, vagy az autógyártók lobbija :)

(#30) opr válasza 0P1 (#29) üzenetére


opr
veterán

Na igen, ebben sajnos nagyon nagyon igazad van. Olyat meg en meg nem lattam, hogy egy barmelyik politikus hozzanyuljon egy problemahoz, es ne harom, nehezebben korulirhato problema legyen a vege. :DDD :O

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#31) 0P1 válasza opr (#30) üzenetére


0P1
aktív tag

Én a felelősség kérdését inkább a 3-as és 4-es szintű kocsiknál látom problémásnak. Amig
vannak kezelőszervek a kocsiban, szerintem állandóak lesznek a viták arról, hogy egy baleset ezért következett be, mert a szoftver hibázott, ezért kellett 'belenyúlni' a sofőrnek manuálisan, (de már későn), vagy épp az okozta a balesetet, hogy a sofőr beavatkozott, a szoftver simán megbirkozott volna a helyzettel.
Ezt a problémát csak az 5-ös szint fogja megnyugtató módon megoldani, amikor már fizikai képtelenség lesz beavatkozni.A 3-as és a 4-es szintet ki is kellene hagyn szerintem,.

[ Szerkesztve ]

(#32) 0xmilan válasza 0P1 (#31) üzenetére


0xmilan
addikt

1.) Az ilyen ketes eseteket szerintem eleg egyszeru lesz eldonteni a kocsi "blackboxabol", rengeteg infot logolnak a gepek. Anno az elso halalos Tesla balesetnel is kiderult, hogy az auto nem vette eszre a kamiont, vagyis egynek nezte az eggel. Meg persze a sofor herripottert nezett a telefonjan. Tehat van egy olyan kategoria is, hogy az auto _es_ a sofor is hibas. A ceg mondta is, hogy figyelni kell az utat, kez legyen a kormanyon, stb. Ezt persze az emberek kijatsszak okos trukkokkel, de annak lehet, hogy nem lesz jo vege.

2.) A koztes lepeseket nem lehet elhagyni, mert eleg fontos szerepet jatszanak a technologia evoluciojaban. Gyakorlatilag a most forgalomban levo autok altal megtett millio kilometerekbol (is) tanul a rendszer. Es ha nem is ilyen deep learning szeru tanitasrol van szo, mindenkepp latni kell, hogy az auto hogy viselkedik az egyes helyzetekben, mert a valo eletben lehetnek olyan use-case-ek, amiket a tesztpalyan nem tudsz lefedni.

(#33) dabadab válasza 0xmilan (#32) üzenetére


dabadab
titán

"A koztes lepeseket nem lehet elhagyni"

Itt azért nincs igazi egyetértés: a Bosch (aki a Tesla Autopilotját is szállítja) azt az utat járja, hogy addig pofozgatják a tempomatot, amíg majd a végén saját maga is elvezeti az autót, de a Waymo (lánykori nevén Google) meg egyből full autonóm rendszert fejleszt, kihagyva a köztes lépéseket.

DRM is theft

(#34) b. válasza bambano (#17) üzenetére


b.
félisten

Nem tudom mennyire lesz ez nulláról, mert Nvidiával nemrég írtak alá partneri szerződést.( 9 hónap) NV meg idén mutatja be az első Level 5 szintű Drive megoldását.Tesla-tól azért valószínűleg szedtek ezt azt , amit fű alatt meg tudnak osztani,de kell mögé egy háttér. :DDD

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#35) 0xmilan válasza dabadab (#33) üzenetére


0xmilan
addikt

Jogos; itt arra gondoltam, hogy azt nem lehet megcsinalni, hogy egyik naprol a masikra kiadjak a kesz level 5-os rendszert. A Waymo lehet, hogy egybol level 5-re fejleszt, de a publikus beta-ban meg ott ul a mernok a kocsiban es felugyeli a mukodest es figyel, hogy mit kell javitani.
A Bosch a Teslanak csak a radar szenzort szallitja. A szoftvert, azt regebben a Mobileye adta, most meg - ha jol tudom - hazon belul fejlesztik.

(#36) 0P1 válasza dabadab (#33) üzenetére


0P1
aktív tag

Sőt, a Level 3-at elég sok nagy gyártó kihagyja, (pl Volvo, Toyota, Ford) csak az Audi, a Tesla , a BMW és a GM fejleszt(ett) Level 3-as autót.
De a Ford (Waymo-hoz hasonlóan) például a 4-est is kihagyja, egyből 5-öst fejleszt.

(#37) gabor.79 válasza 0P1 (#27) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Az önvezető autó szoftverének te csak felhasználója vagy, nem tulajdonosa. Így világos lehet, hogy kié a felelősség.

(#38) #06658560 válasza #56573440 (#1) üzenetére


#06658560
törölt tag

Üdvözöllek a Volvo tulajdonosok körében!
Egyébként a ford eleve olyan modellel szándékozik piacra lépni, amelyikben nem lesz kormány.

#4 Tyrel: [link]

[ Szerkesztve ]

(#39) gabor.79 válasza nemlehet (#5) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Az autók megosztása most is lehetséges.

Ha önvezető autóval teszik ezt, az miért lesz jó? Akkor működik a dolog, ha egymáshoz közel lakó, egy cégnél vagy irodaházban dolgozó kollegákat kell munkába meg hazaszállítani, különben egy csomó idő megy el azzal, hogy összeszedik az embereket, majd pedig szétosztják. Ha reggel is kell várnod negyed órát erre, meg este is, akkor nem egyszerűbb és olcsóbb tömegközlekedéssel menni?

Aki szállítmányozik, annak egész nap szüksége van a járművére. Ha megosztott önvezető autókat használnak, akkor a munkába járók számára nagy mennyiségű jármű szükséges, de csak reggel és este, napközben viszont ezek túlnyomó többsége kihasználatlan lenne.

(#40) #56573440 válasza gabor.79 (#39) üzenetére


#56573440
törölt tag

"Aki szállítmányozik, annak egész nap szüksége van a járművére"

Igazából a szállítmányozás jelentős részét kitevő raktárból raktárba fuvarozás automatizálható így a leghamarabb. A földi személyzet le-fel pakolását kell szakszerűen megoldani, onnantól az önvezető kamion pont mehet a maga útján.

A car sharing meg pont sűrűn lakott részeken jó. A belvárosban nem fáj ha egy két utcát kell sétálj, normál üzemben annál közelebb eleve nem tudsz soha parkolni sajáttal se.. Egy pesterzsébet / soroksár / random kül-előváros esetében persze esélytelen.

Kopi: ezt nem is láttam, erről van szó :)

[ Szerkesztve ]

(#41) nemlehet válasza gabor.79 (#39) üzenetére


nemlehet
őstag

Egyrészt a szállítmányozás egy külön iparág, nem érdemes idekeverni. Egyébként pont a teherfuvarozás lesz szerintem az első adaptálók között, de majd meglátjuk.

Személyszállításban miért is lenne jó? Ez azért nem egy olyan bonyolult gondolat. Nekem van autóm, de arra használom, hogy reggel 7-re bemegyek vele dolgozni, ott áll a parkolóban délután 4-ig vagy fél ötig, majd hazamegyek vele. Heti 1x vásárlok és évente párszor használom vidékre. Tehát átlagosan napi 1,5 óránál többet nem használom. Ugyanakkor amire kell, arra nagyon kell.

Ha az autó nem tulajdon, hanem szolgáltatás, nekem tökéletesen megfelel. Még negyed óra várakozással is tökéletesen megfelelne, ha cserébe olcsóbb lenne, vagy azonos költségek mellett nekem csak használni kellene.

Miért lenne más önvezetővel a car sharing? Egyszerű. Ha nem jó helyen laksz akkor bizony jó pár utcát kutyagolhatsz, hogy car sharingos autót használj. Nem rakhatod le ott ahol neked jó, nem tudsz ajtótól ajtóig közlekedni ami pedig az autó egyik legnagyobb előnye. Plusz nem is feltétlenül tudod úgy és akkor használni amikor neked jó és nem negyed órát kell várni rá. Önvezető autó esetén csak a telefonodon benyomod, hogy ekkorra legyen itt a kocsi és odamegy, majd amikor a célhoz megérkeztél és kiszáltál megy tovább, nincs vele gondod.

Amúgy nekem is eszembe jutott, hogy a munkába járók miatt kell egy csomó extra jármű. Ezen egy bizonyos szinten túl nem lehet segíteni, de pl ha úgy terjed el a dolog, hogy egy autóban többen ülnek, okosan megtervezett útvonalak mentén veszi fel és rakja ki az embereket akkor máris csak 1/3-1/4-ed annyi kocsi kell. Plusz napközben meg mehetnek ezek a kocsik taxikat helyettesíteni, vidéki fuvarra, futárszolgálatkodni stb.. Rengeteg olyan felhasználásuk lehet amikre ma még alig-alig gondolunk. (saját kocsidat nem osztanád meg egy taxissal, de ez esetben ez nem a te bajod)

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#42) Polarstar


Polarstar
nagyúr

Minek nekik a saját fejlesztés, miközben kb 10 cég csinál szoftvert. Nem lenne olcsóbb licenszelni?

Surface Book és egy Csúz a körtefán!. Pentax-szal fényképezve!

(#43) Stanlee válasza opr (#2) üzenetére


Stanlee
őstag

A mult heten egy uj Superb volt nalam, amiben van valami automata veszfekezo rendszer. Ausztriaban az egyik lehajtonal az elottem levo autos keson vette eszre, hogy le kellett volna kanyarodnia, satufek es jobbra el, a Superb meg egy akkorat veszfekezett, hogy csak na, pedig volt kb. 50-100 m legalabb kozottunk. Na ilyenkor ha hatulrol belemrongyol valaki, akkor ki a hibas? Skodaek biztos nem fizetnek...

[ Szerkesztve ]

“Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

(#44) gabor.79 válasza nemlehet (#41) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Teljesen világos. De beleszámoltad-e, amit írtam, hogy a tulajdonosnak a legjobb kihasználás végett úgy éri meg, ha mindig tele van? Azaz egyrészt lehet, hogy idegenekkel kell utaznod, másrészt, ha nincs szerencséd, te leszel az utolsó, akit kitesznek, vagy mondjuk kirakja az első embert, aztán két sarokkal arrébb felvesz egy újat, te meg már ott idegeskedsz, mert már rég dolgoznod kéne. És este visszafele ugyanez, mind a felvételnél, mind a kiszállásnál várni kell.

Ha elektromos autóról van szó, akkor a rövid hatótáv miatt a taxizás nem a legideálisabb (nyáron és télen főleg), ki kell építeni akkucsere központokat, mert még gyorstöltéssel is sok idő elmegy.

Ha robbanómotoros autóról van szó, akkor pedig az önvezető modul felárán kívül az üzemanyag is jelentős tétel lesz, nem beszélve a gyakoribb szervizköltségekről.

(#45) 0P1 válasza Stanlee (#43) üzenetére


0P1
aktív tag

Az előtted levő autós, aki a balesetet okozta, azzal, hogy akadályozott téged (sőt, veszélyeztetett) mivel hirtelen irány-vagy sebességváltozásra kényszeritett téged. (az lényegtelen, hogy neked kell beletaposnod a fékbe, vagy az automata vészfékező rendszernek)

Természetesen azt feltételezve, hogy te is betartottad a kötelező követési távolságot, és az is, aki beléd rongyolt.

(#46) 0P1 válasza gabor.79 (#44) üzenetére


0P1
aktív tag

Gondolom, lehet majd különböző szolgáltatási szintek között választani, ha hajlandó leszel mélyebben a zsebedbe nyúlni, akkor prioritást fogsz élvezni, nem kell várakoznod, és akár nem kell együtt utaznod senkivel. Ez teljesen természetes, most is olcsóbb úgy taxizni, ha van megosztod a költségeket.

(#47) b. válasza Stanlee (#43) üzenetére


b.
félisten

Ezt nem értem, ez tök alapvető KRESZ. A követési távolság azért van és akkorát kell tartanod, hogy ha az előtted haladó vészfékez, te meg tudj állni, Tök mindegy, hogy ezt te csinálod vagy a komputer a fékerő és a fékrendszer adott a kocsin.Egyértelműen a mögötted haladó a hibás,mint ahogy ha te beledurrantasz az elötted hirtelen fékező és elkanyarodó kocsiba akkor meg te lettél volna.

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#48) 0P1 válasza b. (#47) üzenetére


0P1
aktív tag

Hát igen, szó szerint ez van a KRESZ-ben, de jelen esetben felmerül az elől haladó felelőssége is, mivel nem vészfékezett, nem balesetett kellett megakadályoznia a fékezéssel, hanem indokolatlanul veszélyeztette a mögötte haladókat.

(#49) gabor.79 válasza 0P1 (#46) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Egyértelmű. De akkor mennyivel is lesz olcsóbb az önvezető kocsikázás?

(#50) b. válasza 0P1 (#48) üzenetére


b.
félisten

Mindenképpen hibás lett volna ő is valamennyire,de ezt a legkönnyebb kimagyarázni. Elég egy rosszullétre hivatkozni.Ha ő rosszullét miatt fékez és változtat irányt, jelzés nélkül, akkor is meg kell tudnod állni,egyéb esetben te ugyan annyira veszélyezteted a közlekedőket, mivel nem tartod be a megfelelő követési távolságot.
Egyébként érdekes dolog, mert 2 éve volt egy eset, amikor egy tag belement a buszmegállóba és elgázolt 3 embert. Nem halt meg senki, Mint kiderült infarktust kapott, de hibásként hozták ki a balesetből és meg kellett térítenie a buszmegállóban keletkezett kárt is, egyéb felelősségre vonások mellett.Szóval bármi van az elől haladó sanszból indul.
A KRESZ kimondja, az irányváltásra vonatkozóan, hogy a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni,de a sebességre nem tér ki. valamint az a kellő idő sincs meghatározva, sajnos elég tág fogalom . Ezzel szemben ha te belemész az előtted lévőbe, maga a baleset bizonyíték arra, hogy nem tartottad be a biztonságos megálláshoz szükséges követési távolságot.Sajnos ( tapasztalatból tudom) a hátulról belerongyolónak nem sok esélye van az esetből jól vagy nullával kijönni. :(

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.