Hirdetés

2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#50) bambano válasza // Chaka // (#47) üzenetére


bambano
titán
LOGOUT blog

a következő történik: az üzemanyagoknak van egy előállítási költsége és van egy szállítási költsége. a kettő együtt adja ki, hogy honnan érdemes szállítani. ráadásul a költségek napi szinten változnak. ennek alapján például a labanc kutaknál fel lehet írni egy függvényt, hogy a napi előállítási költség Schwechatban x1, 5 köbméter benzin szállítása 1 kilométerre x2, szorozva adott benzinkút távolsága swchechattól x3, ezzel szemben alapbenzint a mol battai finomítójában y1 összegért lehet venni, onnan a szállítás y2 forint, a távolság meg y3.

Ebből lesz egy függvény, amit meg lehet oldani nullára a kutak helyszíne alapján, amiből lesz az ország térképén egy görbe. ha csak közelíteni kell, akkor körív. tehát a labancok húznak egy körívet schwechat középponttal, fentiek alapján kiszámolt sugárral, és ami a körön belül van, oda hordják a benzint otthonról, ami kívül, oda meg molos alapbenzin megy omv-s adalékolással százhalombattáról.

ezt még kismértékben bonyolítják a minőségi elvárásokkal is.

így történt meg, hogy nagyjából Gyöngyösig a labanc kutakon osztrák benzin volt a hétköznapi kutakban, és nagyon sokáig minden (omv, shell, stb) kúton külföldi prémium benzint árultak. később a mol javított a gyártáson, így egy ideje már a shell prémium benzinek is battáról jönnek, nem hurcolják őket németországból.

szóval az alternatív kutak (pl. teszkó) közül több a csepeli szabadkikötőbe tankeren érkező üzemanyagot hordja szét az országban, az osztrák határhoz közel eső kutak közül többen van osztrák benzin, a többi mind molos.

de mivel bármelyik kúthálózat bármikor vehet mástól is benzint, így a molnak piaci alapon, az ár beállításával versenyeznie kell a piacért, ezért nem monopólium.

persze lehet állami segítséget adni a molnak, mert pl. a külföldiek prémium benzin vásárlási kedvén sokat "javított" az, hogy a jövedéki termékekből a maradékot visszaszállítani borzalmas adminisztrációs macera. összességében olcsóbb lehet magyar prémium benzint árulni, mint lepapírozni, hogy legálisan visszamehet a maradék külföldre.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.