Hirdetés

2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) nofene


nofene
aktív tag

Bizony bizony a dicsőséges múlt... Happy B-Day ENIAC!!! :R

(#2) orbano válasza nofene (#1) üzenetére


orbano
félisten

a hideg kiráz a régi gépektől... lehet hogy csak a gimis emlékek? :)

A vér nem válik VAZZE!™

(#3) ftc


ftc
nagyúr

Mindig jo ilyet olvasni,legalább nem felejtjük el honnét indult az egész...

(#4) Zebu


Zebu
addikt

Sokszor visszasírom a Commodre +4 és a 286-386os időket.
Emlékszem anno a 80MB-os HDD-men a 386DX-emen több, mint 120db játék volt. Annyi ,hogy a játékok könyvtár alatt már alkönyvtárakat kellett létrehoznom, hogy megtaláljam őket. A leghosszabb is a legűberdurvábba grafikájú játék az Alone in the Dark első része volt a maga 5MB-jával és egy Indiana Jones IV kalandjáték.

Azok voltak a szép idők.

Bár mondjuk ezt nem lehet 1 lapon említeni a mainframe-ekkel!:D

[Szerkesztve]

(#5) L3zl13 válasza Zebu (#4) üzenetére


L3zl13
nagyúr

''Azok voltak a szép idők.''

Miért? Ugyanazokat a játékokat most is használhatod, ha akarod. És ugyanúgy elég lesz hozzá a 80MB-s vinyó. :DDD

Ja, hogy neked egyszere kellenek a mostani cuccok is a jelenlegi csúcsgrafikával és még 80MB-s vinyón is férjenek el... :U

Aki hülye, haljon meg!

(#6) JagdPanther


JagdPanther
aktív tag

nem is tudtam h ugyanakkor ünepelhetjük a születésnapunkat, ENIAC és én :))

(#7) BOBO6 válasza JagdPanther (#6) üzenetére


BOBO6
aktív tag

Szintúgy :B :DD

(#8) Zebu válasza L3zl13 (#5) üzenetére


Zebu
addikt

Nem nem nem. Csak az a fura, hogy azok a kis ''gagyi'' dolgok, játékok sokkal jobban lefoglaltak, megfogtak, tetszettek, nem úgy, mint a mai csúcsszuper tömeggámák!

Vagy nem így van?

(#9) LordX válasza Zebu (#8) üzenetére


LordX
veterán

Hát igen. Egy játékot erősen befolyásol a hangulata, kidolgozottsága, nem csak a hiperszuper grafika/fizika/stb. szükséges hozzá..

(Chronicles of Riddick)

(#10) Elrood


Elrood
őstag

Azért az ENIAC és társaik teljesen más korszak volt, mint amit ti itt emlegettek:).
Lyukkártya, monitor nem is létezett, helyette lyukkártya, vagy mátrix nyomtató nyomta ki az outputot. Szobányi gépek, stb. (Persze később jött a monitornak nevezett valami, meg a mágnes szalagok, etc.)

''The spice exists on only one planet in the entire universe. A desolate, dry planet with vast deserts. The planet is Arrakis, also known as DUNE.''

(#11) macilaci78


macilaci78
nagyúr

Közben árazzuk már be a kifogástalan állapotú, gyári csomagolású Commodore 128 + Floppy Drive-omat... :U :R

Az egész faluban csak kettő volt belőle akkoriban, minden játék C64-en volt meg mindenkinek, le kellett butítanom a 128-amat! :O Na meg amikor havernak szalagon volt meg a cucc, nekem meg scak floppy-m volt, vittem át hozzá az FDD-t: 8 évesen szép kis pakk volt az! ;) :DDD

Istenem, a Lady Tut....

Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!

(#12) Bgs válasza Zebu (#4) üzenetére


Bgs
senior tag

En pedig emlekszem, hogy mennyire orultem, amikor 83-ban eloszor megvertem a Spectrumomat sakkabn :))

Aztan vezethettem par kort a Paul Ricardot :C

Bgs Kek modolt farmer, SMP bicska, spam taszito ing, integralt karora, personal firewall gatya, antisztatikus zokni, 5 sec alatt rebootolhato cipo.

(#13) padee


padee
tag

Ezt is megeltuk. :R

en anno egy ZX Spectrumon kezdtem, meg most is mukodokepes.

(#14) Zebu válasza Elrood (#10) üzenetére


Zebu
addikt

Jogos, csak kicsit nosztalgiázni támadt kedvem!:)

(#15) Arius


Arius
aktív tag

Hm és csak 170kilowattot fogyasztott... enermax tápja volt vajon? :C :C :C

Kevés vagy, mint Celeronban az L2 cache ;)

(#16) Bgs válasza Arius (#15) üzenetére


Bgs
senior tag

Nyavajat! 850db Vargane volt redundansan osszekotve!!! ;]

Bgs Kek modolt farmer, SMP bicska, spam taszito ing, integralt karora, personal firewall gatya, antisztatikus zokni, 5 sec alatt rebootolhato cipo.

(#17) Grafiqs válasza macilaci78 (#11) üzenetére


Grafiqs
őstag

Hm... tényleg. És azon még programokat írni sem volt egy nagy truváj. Legalábbis nekem aki nem vagyok egy programozó zseni, de 64-en +4-en még egész használható kis cuccokat tudtam készíteni.

De álljunk meg egy pillanatra. És gondolkodjunk el...
60 év.
Ennyi idő alatt jutottunk el az ENIAC-tól a mai gépekig. Micsoda fejlődés. Számomra szinte a lehetetlen kategóriát ostromolja. Fantasztikus mérvű a fejlődés. Vagy nézzük egy picit más szemszögből. Mennyire fel tudnak-tudunk háborodni azon, hogy kijön egy új fejlesztésű bármi. Bármi lehet egy új videókártya vagy bármi féle alkatrész. És ez az alkatrész nem tudja a ShaderModel akárhányas verzióját csak egy picit kevesebbet és a legújabb játékokban esetlegesen valami apró effekt nem jelenik meg. És amikor ezen háborgunk akkor gondoljunk vissza oda, igen az ENIAC-ra. (Amiről sokan azt sem tudják, hogy eszik vagy isszák. :U ) Ott ahhoz hogy új parancssort lehessen kezdeni újra kellett kábelezni a gépet. És még csak monitor sem volt, hanem csak lyukkártya.
Számomra oly csodálatos dolog, tud lenni hogy az ember milyen fejlődésen tud keresztül menni. És oly lesujtó tud lenni a gondolat, hogy vannak akik abszolut nem tudják értékelni azt a mi most van, illetve nekik van. Mindíg csak a jobb. Szerintem az tudja csak igazán értékelni a jót aki tapasztalta a kevésbé jót.

Nah, érzelgés off. :B

És még mindig nem fogja, vagy nem akarja felfogni. Hihetetlen. A Föld tényleg a Naprendszer elmegyógyintézete lenne?! by Bon3ss

(#18) L3zl13 válasza Zebu (#8) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Én pl még most is gyakran 5-10 éves játékokkal játszom. A grafika elég gagyi a jelenlegi szinten, de így is bele tudom élni magam.

Aki hülye, haljon meg!

(#19) Bgs válasza Grafiqs (#17) üzenetére


Bgs
senior tag

Számomra oly csodálatos dolog, tud lenni hogy az ember milyen fejlődésen tud keresztül menni.

Sajnos az ember nem fejlodik semmit, sot gyakran inkabb vissza. Viszont a tudasanyagunk es a technologiank az valoban gyorsan fejlodik. Azt azert nyugodtan kijelenthetjuk, hogy a tudomany es a technologia (eddigi) aranykoraba szulettunk bele...

Szerintem az tudja csak igazán értékelni a jót aki tapasztalta a kevésbé jót.

Ez az elet minden teruleten igy van... szerinted naponta hanyan gondolnak bele, hogy milyen ertek az, hogy van hol aludnia, folyik a viz a csapbol es hasonlo 'banalis' dolgok....

Bgs Kek modolt farmer, SMP bicska, spam taszito ing, integralt karora, personal firewall gatya, antisztatikus zokni, 5 sec alatt rebootolhato cipo.

(#20) Bgs válasza L3zl13 (#18) üzenetére


Bgs
senior tag

En nemreg jatszottam ujra a Loom-ot :)
Anno csucsgrafikas jatek volt, EGA uber alles...

Bgs Kek modolt farmer, SMP bicska, spam taszito ing, integralt karora, personal firewall gatya, antisztatikus zokni, 5 sec alatt rebootolhato cipo.

(#21) Grafiqs válasza Bgs (#19) üzenetére


Grafiqs
őstag

Igen az először idézett mondatot egy picit rosszul fogalmaztam. Azt akartam írni amit Te is említesz. :)

És igen pontosan. Ez értelmezhető az élet bármely területére. Én azt tapasztalom, hogy azok az emberek tudnak igazán boldogok lenni akiknek van összehasonlítási alapuk.

És még mindig nem fogja, vagy nem akarja felfogni. Hihetetlen. A Föld tényleg a Naprendszer elmegyógyintézete lenne?! by Bon3ss

(#22) L3zl13 válasza Grafiqs (#17) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Valahol értem mit mondasz. De épp ez az eszméletlen fejlődés, ami nem csak folyamatos sebességnövekedést, meg tranzisztorszám növekedést takart az, amiért manapság már többet várunk egy generációs ugrásnál, mint hogy hozzáraktak egy kis cachet, vagy megváltoztatták a tokozást csak azért hogy még több áramot vehessen fel a proci, ami már ígyis majdnem annyit fogyaszt mint anno az ENIAC... :DDD

Ugyanakkor folyamatosan hallani az igazán szenzációs technológiákról, amelyek ugrásszerű változást (és nem csak gyorsulást!) okozhatnának, de a gyakorlatban ezek még mindig váratnak magukra. Ezért vagyunk talán kicsit csalódottak az új bejelentések láttán.

Aki hülye, haljon meg!

(#23) Grafiqs válasza Bgs (#20) üzenetére


Grafiqs
őstag

Vagy a régi Prince of Persia. Még XT-n. Sárga Herculesen, mekkora élmény volt. És micsoda programozói zsenialitást kívánt a megírása. És ez az amit én ma nagyon hiányolok. Az alaposság, odafigyelés és optimalizálás szinte tökéletes hiánya. Mindent alárendelnek az úgynevezett gazdasági érdekeknek. Amik persze elég hamisak (is lehetnek).

L3zl13: Akkor nézd onnan a dolgot, hogy nem is oly rég, mondjuk 15-20 éve mekkora kiváltság volt ha valakinek otthon lehetett egy gépe. Amit persze általában a szülők vásároltak, és általában munkára és kevéssé szórakozásra használtak.

És még mindig nem fogja, vagy nem akarja felfogni. Hihetetlen. A Föld tényleg a Naprendszer elmegyógyintézete lenne?! by Bon3ss

(#24) L3zl13 válasza Bgs (#20) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Én azért ennyire nem vagyok retro, de PSX játékokat gyakran nyomok emulátorral, és nemrég előkapartam a Revenant című 97 körüli RPG-t, és egyátalán nem zavart a grafika.

Mondjuk azért van egy pár DOS-os játék, amin még ma is lazán el tudnék játszogatni órákat. Pl X-Com, Dune, Ascendancy, Heroes II...

Aki hülye, haljon meg!

(#25) L3zl13 válasza Grafiqs (#23) üzenetére


L3zl13
nagyúr

''Vagy a régi Prince of Persia. ... És ez az amit én ma nagyon hiányolok...''

Szvsz pont ugyanez a hiányérzet, amit manapság érzünk az új bejelentésekkel kapcsolatban mind HW mind SW részen...

A folyamatra vissza tekintve fantasztikus a fejlődés, de ez egyes fejlődési lépések nem tűnnek túl lenyűgözőnek. Mostanában nem nagyon rémlik semmi, ami ugrásszerű változás lett volna.

Aki hülye, haljon meg!

(#26) Grafiqs válasza L3zl13 (#25) üzenetére


Grafiqs
őstag

Ellenben ha megnézed a fejlődés irányvonalát akkor nem is nagyon lehet számítani nagy bejelentésre. Pölö gondolok itt a mindenből kettőt, négyet elvre. Igazándiból ugye nem nagy lépés. Nem kell rá közel sem akkora energiát fordítani mint mondjuk az XT-ről a 286-osra váltáshoz.

Mert ez egyszerűbb olcsóbb. És marketing szempontból jobban eladható. Mert több meg nagyobb meg stb. Imho ezért is álltak le a megahertzek folyamatosan égbe nyúló emelésével is. Leszámítva a technika korlátait, persze. De már nem tud akkor különbséget mutatni, hogy egy dobozon most 3,2Ghz vagy 4Ghz szerepel. Legyen inkább kettő az előbbiből és nézze csak a user, hogy mekkora nagy dolog. Szerintem parasztvakítás.
És véleményem szerint ebből kiutat csak egy gyökeres szemléletváltás hozhat. Mármint a fejlesztők részéről.

És még mindig nem fogja, vagy nem akarja felfogni. Hihetetlen. A Föld tényleg a Naprendszer elmegyógyintézete lenne?! by Bon3ss

(#27) L3zl13 válasza Grafiqs (#26) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Igen, teljesen logikus a fejlődési irány. De azért csak reménykedik az ember egy DRAM->MRAM váltásban.
Vagy a talán már nem sokára megvalósuló holografikus optikai adattárolást is ide sorolnám.

Aki hülye, haljon meg!

(#28) macilaci78 válasza L3zl13 (#24) üzenetére


macilaci78
nagyúr

Duke Nukem 3D, ma is megy, fel van nyomva a melóhelyen a Quake I-el, és a DOOM I-el egyetemben: CD-n rajta, be, megosztani, helyi hálón onnan nyomjuk! Naggyon dúúrva!

Mint amikor az egyetemi könyvtárban körbe jár az USB-s vinyóm 3 perc alatt felmegy a komplett telepített Call of Duty United Offensive és azt nyomjuk lanba. Van, aki Honfoglalózik, van, aki chatel, mi meg CoD-ozunk... ;]

Basicban meg Turbo Pascalba én is verhetetlen voltam ezelőtt 10 évvel, 13 évesen, na de azok az idők rég voltak. Volt, amikor anyánk hazahozta a melós Com64-et is, két gép otthon, két csúcskategóriás gép :R és lanba nyomtuk! Ezt a luxust!

És tudjátok, mi a vicc, hogy amikor a Com128 újdonság volt, és ász a maga idejébe, na most egy olyan színvonalú gépet megvenni és azt szintentartani! Nem tudom, hány magánember engedheti meg magának!

Öcsémmel ketten egy lövöldözős pályán egymásnak háttal beálltunk, autotűz be a joystick-on, majd el ebédelni, mire visszaértünk, legyilkoltunk fejenként 1000-1200 pacmant. ;] :DDD

Mai elvárás: ne fagyjon ki az oprendszer, ne legyenek framek a játékban, stb. Annó nekem is volt, hogy kifagyott a Com128... Na de nem azért, mert telesz@rta valami a rendszert, vagy vírusos lett, vagy épp a vírusírtó, tűzfal, monitorozó szarok, stb-k fogták a gépet! :(((

Az még a szomorú, hogy azért nem ruházok be egy komolyabb mobiltelcsire, mert nincs kedvem azt is a vírusoktól, meg fapaciktól takarítani, az illetéktelen behatolókat kifelé rúgdosni. Csak a baj, hogy mire a 3510i-m szétesik, addigra csak ilyenek lesznek és ki tudja, ezt is majd lehet kapni installált vírussal is, mint vinyót?

[Szerkesztve]

Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!

(#29) Grafiqs válasza macilaci78 (#28) üzenetére


Grafiqs
őstag

És mekkora ugrás volt a Doom II. és a Duke Nukem 3d között. Mert a Doom II. mint tudjuk valójában 2D-s játék volt. Az első fps amit valóban 3D-ben lehetett játszani a Duke volt.

Retrofíling rulez. :)

És még mindig nem fogja, vagy nem akarja felfogni. Hihetetlen. A Föld tényleg a Naprendszer elmegyógyintézete lenne?! by Bon3ss

(#30) shev7


shev7
veterán

Szep dolog megemlekezni a regi szep idokrol. De ha tudnank, hogy ezek a gepek milyen mertekben vannak hatassal a mai szamitastechnikara, neha azt gondolom jobb lenne elfelejteni... (Csak egy pelda. Amit mi Neumann architekturanak hivunk/hivtunk, es olyan buszkek vagyunk ra, azt nyugaton Neumann's bottlenecknek is hivjak.)

''Gee, Brain, what do you want to do tonight?'' ''The same thing we do every night, Pinky: Try to take over the world!''

(#32) PETTJ válasza Kalandor (#31) üzenetére


PETTJ
tag

A fotóid nagyon ütnek !!

Megbízhatóságaim: http://tinyurl.com/caxg2kl || http://tinyurl.com/bvustsk || http://tinyurl.com/ckl4vn2

(#33) L3zl13 válasza shev7 (#30) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Érdekes, de akkor miért nem csinálnak jobbat... :F

Szvsz nem rontja valaminek az értékét, hogy sok évvel a feltalálása után elavul...

Mellesleg a Neumann architektúrának asszem csak egy része az, hogy a proci és a memória el van választva egymástól. Márpedig a Neumann Bottleneck erre vonatkozik.

[Szerkesztve]

Aki hülye, haljon meg!

(#34) shev7 válasza L3zl13 (#33) üzenetére


shev7
veterán

Gondolom hasonlo okokbol nem csinalnak jobbat, mint amilyen okokbol meg mindig ''qwerty'' billentyuzetet hasznalunk...

''Gee, Brain, what do you want to do tonight?'' ''The same thing we do every night, Pinky: Try to take over the world!''

(#35) ngabor2


ngabor2
nagyúr

rendelkezésre állása a korban nagyon jónak számított, hetente csupán néhány órányi kieséssel működött.

ma ez is ''megmosolyogtató'', mikor pár perc kiesés esetén is az ember a haját tépi...

(#36) L3zl13 válasza shev7 (#34) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Nem tom, de ha arra gondolunk, hogy a memória és a proci nincs szétválasztva, és azonos órajelen megy, hogy ne legyen bottleneck, akkor 1GB-s L3, L4 vagy nemtommilyen cache kéne a gépekbe? Szvsz ez technológiailag nem megoldható.

Másik, hogy a Neumann Bottleneck kifejezés még a 70-es évekből származik, azóta több változás is történt ezügyben.

Pl azóta a procik magja és külső oldala (FSB) nem azonos órajelen fut. Már ezt sem lenne gazdaságos megoldani. Azt is láthattuk már a múltban, hogy mennyivel problémásabb az FSB-t növelni, mint a magórajelet.

Azóta van a procikban cache, méghozzá legalább 2 szintű, és viszonylag nagyméretű, amelyeknek találati aránya 90% fölötti, tehát legtöbb alkalmazásban nagyobb méretű magórajelen futó, és közvetlen elérésű memória nem gyorsít jelentősen egy bizonyos méret fölött.

És végül azóta jelentősen változtak a programnyelvek. Az újabb nyelvekben írt progikban már kevésbé jelent szűk keresztmetszetet a memória sávszélesség.
Persze, valószinűleg pont azért fejlődtek ebbe az irányba az újabb nyelvek, hogy minél inkább kiküszöböljék a bottleneck negatív hatásait.

És akkor még vegyük számításba azt is, hogy az AMD által alkalmazott (és tudtommal mások által is tervbe vett) integrált memóriavezérlő egy újabb lépés ennek a bottlenecknek a megszüntetésére.


Aki hülye, haljon meg!

(#37) Zebu válasza L3zl13 (#18) üzenetére


Zebu
addikt

Jogos..... hehehe Digger!:):D:D

(#38) shev7 válasza L3zl13 (#36) üzenetére


shev7
veterán

En ugy tudom, hogy a Neuman's bottleneck arra utal, hogy kozos az utasitas- es adatmemoria, vagyis az utasitasok, es az utasitas adatai sorosan kerulnek beolvasara (ez pedig nagy mertekben parhuzamosithato lehetne)

''Gee, Brain, what do you want to do tonight?'' ''The same thing we do every night, Pinky: Try to take over the world!''

(#39) L3zl13 válasza shev7 (#38) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Mondjuk én ezt nem tanultam, de itt van ez: [link] :F

Aki hülye, haljon meg!

(#40) shev7 válasza L3zl13 (#39) üzenetére


shev7
veterán

En meg tanultam :)

[link]

Oldalt a kovetkezo tema a Harvard architektura, arrol is van egy rovid leiras, es akkor megerted mirol beszeltem.

Erdekes ez a wikipedias cikk, mert ebbol a megkozelitesbol meg nem hallottam a neumann fele szuk keresztmetszetrol. Es mint irtad is, eleg nehezen lehetne megvalositani.

MOD: en a linkben emlitett megkozelitesrol beszeltem, mivel az mar a ''kezdeti'' idokben is megvalosithato lett volna.

[Szerkesztve]

''Gee, Brain, what do you want to do tonight?'' ''The same thing we do every night, Pinky: Try to take over the world!''

(#41) L3zl13 válasza shev7 (#40) üzenetére


L3zl13
nagyúr

De a P4-ek L1 cache-ében külön van a data és az instruction cache... :F

Aki hülye, haljon meg!

(#42) P.H. válasza L3zl13 (#41) üzenetére


P.H.
senior tag

De az L2 cache közös adat/kód-gyorsítótár. Ha valami nincs a kért L1-ben, akkor a request továbbítódik az L2-kezelőnek. Ha az sem találja, akkor megy ki a memória felé a kérés.

Viszont az következőt nem értem: az Intel és az AMD is csoport-asszociatív cache-t használ L1és L2 szinten, bővebben[link]. Ha ezt jól értelmezem, akkor ez a direkt mapping továbbfejlesztése, és pl. ha van 512 MB főmemória, és a 64 KB-os L1 cache 2-way set associative (mint pl. a Bartonban), akkor minden egyes 1 MB-ből egyszerre 128 byte lehet az L1-ben? Vagy a mapping dinamikus? :F

[MOD] Vagy lehet, hogy az L1 az L2-t képezi le?


[Szerkesztve]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you are still ... ˙˙˙ Real Eyes Realize Real Lies ˙˙˙

(#43) shev7 válasza L3zl13 (#41) üzenetére


shev7
veterán

Ezt nem tudtam...

''Gee, Brain, what do you want to do tonight?'' ''The same thing we do every night, Pinky: Try to take over the world!''

(#44) Nati válasza Grafiqs (#29) üzenetére


Nati
csendes tag

Quake volt az első full 3d-s játék.

(#45) faster válasza Grafiqs (#29) üzenetére


faster
nagyúr

Attól függ, mit hívunk full 3d-nek, mert ha nincs erre definíció, mondhatunk bármit. A Duke3d-ben az alakok 2d-s sprite-ok voltak, nem emlékszem arra, hogy bármilyen komolyabb módon fejlettebb lett volna a doom2 engine-nél.

(#46) Grafiqs válasza faster (#45) üzenetére


Grafiqs
őstag

A Dukekal kapcsolatban, arra gondoltam mikor a 3d-T emlegettem, hogy a terptárgyakra fel lehetett jutni többek közt. :)

És még mindig nem fogja, vagy nem akarja felfogni. Hihetetlen. A Föld tényleg a Naprendszer elmegyógyintézete lenne?! by Bon3ss

(#47) macilaci78 válasza Grafiqs (#46) üzenetére


macilaci78
nagyúr

És akkor még nem emlegettük a JetPacke-et, meg a háztetőről való lövöldözést! :))

Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.