Kedves (#18) arty!
Írod:
''Érdekes, az Intelt senki sem szidja, pedig ők partnerek voltak ebben! Ugy kell nekik! Halááááál! ''
Valóban, tulajdonképpen ők karolták fel a Rambus-t, és kimondottan azért, hogy egy olyan technológiai utcába kényszerítsék be az iparágat, amit a konkurensek nem tudnak követni, részint technológiai, részint licensz nélküliség okából.
Szerencsére az AMD, a VIA és az nVIDIA rendületlenül kitartottak az SDRAM mellett. (Ha nem lett volna az Intel számára balul elsült Rambus kaland, akkor a VIA ma ugyanolyan kis ''porbafingó'' lenne, mint volt előtte.)
3Dfx vs. nVIDIA:
Igen, tanulságos volna a topik most is. Csak így emlékezetből néhány momentum:
- Az fps-ek mára tényleg akkorára nőttek (több százra is), hogy a 3D kártyák erejét csak FSAA-val együtt lehet érdemben kihasználni.
- Azóta eldőlt, hogy a multisampling FSAA tényleg hatékonyabb a supersampling-nél.
- A RAM sávszélesség növelését most is a bit-szélesség növelésével lehetett hatékonyan megoldani.
- A sokadik generációs T'n'L egységek mellett még mindig az van, hogy kellően gyors alaplapi CPU nélkül nincs gyors 3D, továbbá a valóban nagy geometriai részletességű igényes játékok még csak most kezdenek megjelenni.
Anno a 3Dfx ott hibázta el, hogy túl sokat késett a VSA-100-ak fejlesztésével, és 0,25 mikronon akart versenyezni az nVIDIA 0,18 mikronos technológiájával. Ha az akkor már jól menő 0,18 mikronon egybe integrálnak 2 db VSA-100-at (VSA-200), és DDR SDRAM támogatással látják el, akkor a 256 bit-es RAM szélességű grafika még ma is ütős lenne, és nem fogyasztott volna többet, mint 1 db VSA-100-as (így nem kellett volna rá külön ventilátor és kiegészítő táplálás).
Sajnos, ha terveztek is ilyet a 3dfx-esek, idejük már nem maradt a megvalósításra, ugyanis előbb tönkrementek anyagilag. Érdekes momentum, hogy technológiai perben is álltak az nVIDIA-val, amelyben nyerésre álltak, ezért az nVIDIA inkább megvette a 3dfx-et ''kilóra'', mintsem hogy később nagyobb büntetést fizessen a 3dfx jogutódjának.
Az nVIDIA eleddig mindössze a multisampling FSAA-t hasznosította a 3dfx örökségéből, meg talán a kiegészítő tápfesz csatlakozást a kártyáin, és a komolyabb ventilátorokhoz való vonzódást (:-). Ugyanakkor az ATi-val szemben ráfaragott arra, hogy ismét egy újabb félvezető technológián és újabb fajta RAM-mal akarta agyagba döngölni a konkurenciát (0,15 helyett 0,13 mikronon, és DDR helyett DDR-II-vel). Az ő szerencsétlenségükre és a többiek szerencséjére pillanatnyilag sem a 0,13 mikron, sem pedig a DDR-II nem eléggé érett, ezért az ATi levegőhöz jutott.
Hogy melyik 3D rendszer a jobb, annak kiderítéséhez azonos, vagy közel azonos technológián kellene megmérközniük egymással. Erre egyébként hamarosan lesz mód, ugyanis az ATi és az nVIDIA is 0,13 mikron + 256 bit-es DDR SDRAM formációban fog összecsapni.