Hirdetés

2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#19) lezso6 válasza #90088192 (#16) üzenetére


lezso6
HÁZIGAZDA
LOGOUT blog

Az elektronikus zenét szerintem sokan nagyon-nagyon félreértik. Itt már rég nemcsak a dallamok és ritmus van, legalábbis ezek valamilyen szinten háttérbe szorultak. A hangzás a lényeg, már rég túlléptünk a hangszereken és dallamokon. Ez alapján kb három fő ágra lehet osztani a zenét, történelmi sorrendben:

1. Akusztikus, élő zene, nulla elektronikával. A hangszer hangja változtatható az alapján, hogy az ember milyen stílusban játszik rajta, ezt hívják játékstílusnak, melyet a kottára olaszul írnak fel. Ez nagyon sokféle lehet, pl dinamika (piano, forte, crescenco, stb) vagy a hangszer megszólaltatási módja (pl vonósoknál pizzicato, azaz pengetve), stb.

2. Elektromos zene. A hangszerekben megjelent az elektronika, ezzel változtatva a hangjukat. Legnépszerűbb ilyen hangszer az elektromos gitár, de a ma használt legtöbb orgona is ilyen, stb. A lényege az, hogy az adott hangszer még mindig hasonlít az eredetire, de a hangja kicsit vagy épp radikálisan más.

3. Elektronikus zene. A hangszer eltűnt, pontosabban két részre vált: hangkeltő elektronika, és hozzá valamilyen ergonómikus fizikai felület, bár utóbbi opcionális. Pl egy szintetizátor egyértelműen az orgona billentyűit másolja, de nem sok köze van a hangjának hozzá. Manapság persze nem igazán szokott lenni fizikai felület, ott a DAW (zeneszerkesztő szoftver), aztán egérrel és billentyűzettel össze lehet dobni sok mindent.

Az utóbbi kategória persze nagyon sokfelé szétszedhető lenne még. Pl analóg vs digitális, manapság elég retro hangulat van, és sokak (már akik megengedhetik maguknak) analógot is használnak. De nézhetjük úgy is, hogy szintetizáló vs "legózene". Előbbinél a szerző egy teljesen saját valamit dob össze, ő tervezi a hangszereket is. A "legózenész" viszont csak hangmintákat vág össze, minimális effektezéssel, amit én nem tartok valódi zeneszerzésnek, hisz az elektronikus zene lényege a kreativitás és a hangzásbéli autonómia.

Az egy szinttel feljebb lévő (tehát hangminták helyett teljes számokat legózó) didzsés keverést pl inkább interaktív, kreatív zenehallgatástnak tartom, bár persze az elektronikus "koncerteken" az előadó a keverésen kívül mást nem igen tud csinálni, igaz, manapság olyan fejlettek már a DAW-ok, hogy live műsort is lehet velük tartani, ami már több, mint DJ-kedés.

[ Szerkesztve ]

A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.