Hirdetés

2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) Sandrew válasza koshmar (#50) üzenetére


Sandrew
őstag

Na igen... Ha meg nincs akkor is inkább füstölő kerekekkel álljon meg mint, hogy a rendőr majd kijelentse, hogy itt biza nincs féknyom csak 20méterrel odébb ahol kitapasztalta a féket :U

(#52) sz4blya válasza koshmar (#50) üzenetére


sz4blya
csendes tag

Szerintem nincs olyan ember a világon, aki egy tényleges vészhelyzet során pont arra ügyelne, hogy csúszáshatáron fékezzen.
Akarsz fogadni? :P Egyébként meg tényleg tanítani kellene, hiszen életeket menthet. Persze már a mi egyre több kocsiban van ABS, de amelyikben nincs, akkor attól óvjon az ég vagy mi? Azt mondom, hogyha valaki beül egy autó volánja mögé, az tudjon vezetni :(((

Cum Deo Pro Patria Et Libertate. Verje meg a mi Istenünk, aki ezt engedte! | Free life, free people, free internet! *See you, space cowboy!

(#53) Mr X válasza sz4blya (#52) üzenetére


Mr X
veterán

Ha jól rémlik, neked se jogsid, se autód... :U

(#54) koshmar válasza sz4blya (#52) üzenetére


koshmar
őstag

Valódi (nem mesterséges, csak egy teszt kedvéért kreált) veszélyhelyzetben a legprofibb vezetők is ész nélkül taposnak a fékre, hidd el. :)

A motorosoknál ez már veszélyesebb, mert ha ott blokkolod az első kerekét, az szinte azonnali elférgelést jelent.
Aki egy vészhelyzet során képes azonnali fékelengedéssel reagálni az első kerék blokkolásáram, annak elképesztő reflexei vannak.
Az már más kérdés, hogy ilyenkor eszedben sincs felengedni a féket, még akkor se, ha tényleg áll az eleje.
Pl. 1000-es sportgéppel 200-ról tolsz egy satut (nincs ABS!), és blokkol az eleje.
Szinte biztos, hogy tanyálsz.

[ Szerkesztve ]

Egy medvével nehéz beszélgetni, mert gyakran félbeszakit..

(#55) Sandrew válasza sz4blya (#52) üzenetére


Sandrew
őstag

Összes új autóban van ABS ha jól tudom.

Mr X:
+1

Tibii91:
Ezt ma tapasztaltam is. És marha veszélyes tudd lenni amikor az első kerekem elindul kifelé és dőlök el... Szerencsére megfogtam.

[ Szerkesztve ]

(#56) sz4blya válasza Mr X (#53) üzenetére


sz4blya
csendes tag

Egy éve szimulátorozom, pár száz órát beletettem, és tanultam olyanokat amiket egy átlagos sofőr soha nem fog tudni vagy értékelni.

Forgalomban nem vezettem, de igazi autóval is van 60-70 km-nyi tapasztalatom.

A jogsi persze ez után jön, a nyáron már csinálhattam volna, csak hát ez most nem így jött össze :(((

Cum Deo Pro Patria Et Libertate. Verje meg a mi Istenünk, aki ezt engedte! | Free life, free people, free internet! *See you, space cowboy!

(#57) Sandrew válasza sz4blya (#56) üzenetére


Sandrew
őstag

Forgalomban nem vezettem, de igazi autóval is van 60-70 km-nyi tapasztalatom.

Tehát mondhatjuk azt, hogy semmi. Szimulátor semmit sem ér ilyen célból.

(#58) Mr X válasza sz4blya (#56) üzenetére


Mr X
veterán

Szimulátorban nem kerülsz balesetveszélyes helyzetbe, ahol leblokkolnál. Hidd el, élőben nem arra fogsz figyelni, hogy csúszáshatáron fékezz.

A szimulátor nem igazi autóvezetés, hacsak nem milliós felszerelésed van hozzá.

60-70km az nem tapasztalat.

(#59) sz4blya válasza Sandrew (#55) üzenetére


sz4blya
csendes tag

nem olyan sok az az új autó, 10 éves autóknál még nem mindben van, és ez csak az átlag.

Mr X: Ezen vitatkozhatnánk. A fizika egy dolog, az, hogy nem érzed a G-ket, egy másik (de attól még ott vannak).

[ Szerkesztve ]

Cum Deo Pro Patria Et Libertate. Verje meg a mi Istenünk, aki ezt engedte! | Free life, free people, free internet! *See you, space cowboy!

(#60) Motion_Blur válasza sz4blya (#56) üzenetére


Motion_Blur
félisten

10 éve szimulátorozom és azóta is van jogsim. És?

Akkor lehetne a két dolog között párhuzamot vonni ha forgalom helyett versenypályán mennél, versenyautóval.

Stavelot 2, easily full throttle into another twenty second top gear flatout section

(#61) Mr X válasza sz4blya (#59) üzenetére


Mr X
veterán

Vitatkozhatunk nyugodtan. GTR-ből nem fogsz megtanulni vezetni. Nem érzed, hol csúszik meg, nem érzed, hol sok a gáz, csak látod.

Ráadásul a fizika is erősen butított egy szimulátorban, amit nagyközönségnek szánnak.

Csak azok gondolják, hogy egyenértékű egy szimulátor az igazi vezetéssel, akik nem vezetnek élőben.

[ Szerkesztve ]

(#62) koshmar válasza Sandrew (#55) üzenetére


koshmar
őstag

És van olyan pilóta, aki egy 1000-es sportgéppel 200-ról is megfogná, ha blokkol az eleje. :)
Pl. a Motorrad-nál (a világ legjobb motoros lapja) vannak ilyen vérprofik, akik korábban motorversenyzők voltak.
Náluk jobban csak a mai is aktívan versenyzők motoroznak.

[ Szerkesztve ]

Egy medvével nehéz beszélgetni, mert gyakran félbeszakit..

(#63) sz4blya válasza Motion_Blur (#60) üzenetére


sz4blya
csendes tag

Mivel nem látom a pontot, miért is köttetek belém, ezért itt leállok. Egy szóval sem mondtam, hogy dobjatok a seggem alá egy kocsit és eresszetek ki az útra 160-al repeszteni. Én azt mondtam, hogy egy sofőrnek illene tudnia meddig fog a fékje. Én megtanultam igazi kocsival, és a monitor előtt is, nem elsőre ment nekem se, ahogy ezt sehol nem is mondtam.

Cum Deo Pro Patria Et Libertate. Verje meg a mi Istenünk, aki ezt engedte! | Free life, free people, free internet! *See you, space cowboy!

(#64) Mr X válasza sz4blya (#63) üzenetére


Mr X
veterán

Azért "kötöttünk beléd", mert tapasztalat nélkül próbálsz megmagyarázni valamit. Igazi autóval sem tanultad te azt meg, majd esetleg, ha levezettél párezer kilométert és volt pár igazán húzós helyzeted, akkor tudni fogod, hol vannak a kocsi és a te határaid. 60-70 km alatt talán megtanulod rendesen kezelni a kuplungot, bár láttam olyat, akinek ez évek alatt sem ment.

Az, hogy kimész fékezgetni a parkolóba, jó dolog, csak épp veszélyhelyzet esetén semmit nem fog érni a rutinod hiánya miatt. Arról nem is beszélek, hogy minden kocsi más.

[ Szerkesztve ]

(#65) koshmar


koshmar
őstag

Meg aztán van egy olyan szabály is, hogy elvileg fokozatosan kéne felépíteni a nyomást a fékrendszerben.
Aki egyből beletapos, annak azonnal blokkol a két első kerék, mivel azoknak nem volt ideje szétlapulni az aszfalton.
Ha szétlapulnak, akkor nagyobb felületen érintkeznek az aszfalttal, ergo nagyobb fékezőerőt képesek átvinni.
Ehhez az kéne, hogy kb, 0,5 mp-ig csak közepes erővel nyomjuk le a pedált, így a kocsi már előrébb dől, ettől az első kerekek a rájuk nehezedő többletsúly miatt szétlapulnak. Ezután lehet teljes erőből fékezni.

Persze vészhelyzetben erre ügyelni...

Egyébként ez elsősorban a motorok esetében igaz, de szvsz a kocsiknál is.

[ Szerkesztve ]

Egy medvével nehéz beszélgetni, mert gyakran félbeszakit..

(#66) proof88 válasza Mr X (#61) üzenetére


proof88
addikt

Senki nem mondja h egyenértékű, viszont verseny szituációk, stressz alá helyezés, figyelés a többi autóra, autó menettulajdonságainak megtapasztalása, ezek mind jók (egyébként nem nagyközönségnek készülnek... legalábbis szerintem... meg azé egy grid több embert fog meg, mint mondjuk egy lfs/rfactor/netkar stb).
Amúgy ezekről nem is volt szó most... sorry, igazad van, csak ne becsüld le magát az értékét a cuccnak. :D

Sz4blya: 2 éve szimezek. Fogalmam sincs mennyit vezettem élőben, nincs saját kocsim, 2 évig más autóját vezettem, nem számoltam a km-eket, nem is vezettem én sem olyan sokat mint amit más vezetett volna 2 év alatt, sztem pár ezer km összvissz. Az a helyzet h mondjuk szimulátorban hozzá lehet szokni hogy fékezz h ne blokkoljon... mentem ligában F1 autóval, Ford Mustang GT-vel, Pözsó 308-cal. Igen mindnél megtanultam hogy fékezzek, és verseny közben már fékezés előtt számítani lehetett arra mi lesz ha elcseszem, mert látom magam előtt a gumi hőmérsékleteket, az aszfalt meg fix tapadású. :U Idegessé válik-e ha túlerőltetem vagy az eleje blokkol-e... Na most, ezt nem lehet előre beleszámolni a valóságban, nem ismered az utat... és most ne nyárra gondolj, 30°C-ra, tiszta útra, hanem pl változó időjárásra, vagy pl jegesedés az úton ilyesmi. Az a helyzet h be fog blokkolni a kerék ha ilyenen fékezel hirtelen, kérdés h az elsők vagy a hátsók, egyik jobb mint a másik... én is gyakoroltam üres helyen 1-2 dolgot kocsival, de az is inkább hozzászokás meg szórakozás volt, tudom hogy annyira sok paramétertől függnek a dolgok hogy örülök az abs-nek...

Én azt mondtam, hogy egy sofőrnek illene tudnia meddig fog a fékje. - random útfelületen? Hagyjuk már... :U

[ Szerkesztve ]

(#67) Mr X válasza proof88 (#66) üzenetére


Mr X
veterán

Dehogy becsülöm le. :) Csak azt írtam, hogy agy pc-s szimulátorozásból nem fog tapasztalatot szerezni IRL vészhelyzetekhez.

(#68) Jhonny06 válasza sz4blya (#46) üzenetére


Jhonny06
veterán

"én eddig valahogy megoldottam hogy fülemben a zene gyalog, biciklin, falun, városban, és mégsem okoztam még balesetet."

Itt konkrétan inkább arra gondoltam, hogy téged csapnak el. Gondolj bele.. egyáltalán nem érzékelsz semmit a külvilágból, szirénázhat mögötted egy rendőrautó, azt se veszed észre, bármelyik gagyi in-ear zár ennyire, ezt tudom. Kocsival meg meg sem említeném, hogy mennyire veszélyes..

[ Szerkesztve ]

(#69) proof88 válasza Mr X (#67) üzenetére


proof88
addikt

akkor ok :D

(#70) sz4blya válasza proof88 (#66) üzenetére


sz4blya
csendes tag

random útfelületen?
átlag aszfalton városban 50-el nyári napsütésben. ez azért elvárható lenne egy sofőrtől aki 1300 kilót vezet. na de szerencsére van ABS :)

Jhony: elég körültekintő szoktam lenni szerintem, meg ha többet fogok bringázni, okvetlenül teszek rá egy tükröt is. a hangoskönyvekről és nem túl hangos zenéről azért nem fogok lemondani. mondjuk a hangoskönyv az megoldható fél füllel is.

[ Szerkesztve ]

Cum Deo Pro Patria Et Libertate. Verje meg a mi Istenünk, aki ezt engedte! | Free life, free people, free internet! *See you, space cowboy!

(#71) Sandrew válasza koshmar (#62) üzenetére


Sandrew
őstag

Én meg egy szerencsétlen vagyok egy robogón :DDD nem pedig vérprofi :U

(#72) Mr X válasza sz4blya (#70) üzenetére


Mr X
veterán

Gondoltál ilyenekre, hogy por, víz, úthibák? Ezek mind befolyásolják a féktávot. Ami az egyik helyen épp csúszáshatár, az a másikon már rég blokkoló kerék.

(#73) sz4blya válasza Mr X (#72) üzenetére


sz4blya
csendes tag

Ha egy kicsivel lágyabban kezded és keményíted amíg érzed, lehet, hogy 3 méterrel arrébb állsz meg, mint az optimális. ha egyből padlózol, akkor lehet 10 méterrel. :F

Cum Deo Pro Patria Et Libertate. Verje meg a mi Istenünk, aki ezt engedte! | Free life, free people, free internet! *See you, space cowboy!

(#74) Sandrew válasza sz4blya (#70) üzenetére


Sandrew
őstag

Majd ha lesz jogsid vezettél 30-40k km-t visszatérünk rá és más véleményen leszel azt garantálom :)

(#75) proof88 válasza sz4blya (#70) üzenetére


proof88
addikt

olvasd el még1x... változó időjárás, jegesedés, por, bármi...

ja és még annyit hozzátennék h van egy lámpa, ami ha piros és megállok, óvatosan kell elindulnom, mert egyébként folyton kiforognak a kerekek... ez csak 1 példa és mikor megérkezel nem tűnik fel semmi... akkor majd pont vészfékezés közben korrigálod itt a blokkolást...

(#76) Sandrew válasza sz4blya (#73) üzenetére


Sandrew
őstag

És amikor a rendőr helyszínel és közli veled, hogy miért nincs a hulla előtt féknyom csak utána 20méterrel majd elmagyarázod neki, hogy mert így volt az optimális meg a GTR-ben is így szoktad? Haggyukmár :U

(#77) Mr X válasza sz4blya (#73) üzenetére


Mr X
veterán

Ha előtted leugrik az útra egy gyalogos, vajon te elkezded számolgatni, hogy mennyire erősen nyomd a féket, mennyi idő alatt fejtsd ki a teljes fékezőerőt? Vagy taposod a féket, mint az állat, lefehéredve, rángatva a kormányt, hogy el ne csapd? Elárulom, te sem az első kategória leszel. :)

Sőt, egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy annyira leblokkolsz a rutin hiánya miatt, hogy még csak nem is fékezel, csak mész előre, mert a stressz miatt fogalmad sem lesz hirtelen, mit csinálj.

[ Szerkesztve ]

(#78) Sandrew válasza Mr X (#77) üzenetére


Sandrew
őstag

Szerintem végre sikerült meggyőznünk :)

(#79) sz4blya válasza Sandrew (#78) üzenetére


sz4blya
csendes tag

szerintem meg csak kiforgatjátok a szavaimat.

Cum Deo Pro Patria Et Libertate. Verje meg a mi Istenünk, aki ezt engedte! | Free life, free people, free internet! *See you, space cowboy!

(#80) Sandrew válasza sz4blya (#79) üzenetére


Sandrew
őstag

nem. próbálunk rávezetni, hogy éles helyzetben nem úgy cselekednél mint mondjuk szimulátorban. de akár egy profi autóversenyzőt is megkérdezhetsz.

és amíg nincs rutinod csak az elméd szerint beszélsz.

[ Szerkesztve ]

(#81) Mr X válasza sz4blya (#79) üzenetére


Mr X
veterán

Azon nincs mit kiforgatni, hogy jogsi és rutin nélkül meg akarod magyarázni, hogy kell fékezni vészhelyzetben.

(#82) proof88 válasza sz4blya (#79) üzenetére


proof88
addikt

nem forgatunk ki semmit. Ezt írtad:
Én azt mondtam, hogy egy sofőrnek illene tudnia meddig fog a fékje. Kérdezem én mi az hogy meddig fog? Szerinted a féktáv csak attól függ mennyire nyomod a féket?? Nyilván te is tudod hogy nem. Lehet hogy ha 50 méteren keresztül fékezel, 20 méterig jó vagy aztán blokkol, mert a melegek vazelint fostak éjjel az útra, van ilyen... vagy csak porosabb az a rész...

(#83) gamek!ller


gamek!ller
senior tag

Én csak annyit akarok mondani, hogy le sem sz@rtam milyen erővel nyomom a féket. Egyszerűen beletapostam úgy ahogy a lábam bírta, majdnem le is fulladtam mert a kuplungot is elfelejtettem nyomni. Aztán 0,1mp később az ABS majd eltörte a lábamat és szabályozta helyettem a fékerőt.

Senki, még egyszer mondom senki nem számolgatja hol az optimális fékerő ABS nélküli kocsiban. Ha vészhelyzet van, satufék és sűrű imádkozás, hogy megálljon alattad a szekér.

(#84) Sandrew válasza gamek!ller (#83) üzenetére


Sandrew
őstag

Le merem fogadni a csaj észre sem vette? :W

(#85) gamek!ller válasza Sandrew (#84) üzenetére


gamek!ller
senior tag

De, rám nézett és ment tovább.

(#86) dízelracer válasza sz4blya (#56) üzenetére


dízelracer
senior tag

Hát ez nekem elég hülyén jött át.

(#87) koshmar


koshmar
őstag

Gamek!ller esete is azt bizonyítja, hogy egy vészfékező ember k*vára nem azzal fog törődni, hogy blokkoláshatáron fékezzen...
Ha van ABS, a kerekek nem fognak blokkolni, és jó esetben idejében megáll.
Ha nincs, akkor úgy fognak füstölni, mint egy gyárkémény, és csak kis valószínűséggel fog megállni a kellő helyen.

[ Szerkesztve ]

Egy medvével nehéz beszélgetni, mert gyakran félbeszakit..

(#88) Sandrew válasza koshmar (#87) üzenetére


Sandrew
őstag

ABS-el sem valószínű hogy meg fog állni ott csak legalább irányítható marad a verda ;)

[ Szerkesztve ]

(#89) föccer válasza Sandrew (#88) üzenetére


föccer
nagyúr

Gondolom arrol még nem hallottál, hogy a tapadási surlódás minden esetben nagyobb, mint a csúszási súrlódás. Igen, az ABS-el nem csak hogy irányíthatóbb marad az autó, hanem rövidebb a féktáv is.

Tibi: A pánikhelyzetben való viselkedés leginkább ember, és a megszerzett rutin függvénye. Lehet, hogy van olyan, akkor tudna rá figyelni, de az biztos, hogy ez a vezetők csak kis százaléka :(

üdv, föccer

[ Szerkesztve ]

Építésztechnikus. Építőmérnök.

(#90) Sandrew válasza föccer (#89) üzenetére


Sandrew
őstag

Höhő.

Totalcaron volt egy műsor régebben.

Havas úton 2ugyan olyan autóval satuztak. Egyikben volt ABS másikban nem. Amelyikben nem volt hamarabb megállt.

(#91) proof88 válasza Sandrew (#90) üzenetére


proof88
addikt

persze, havas úton, sóderágyban, macskaköves úton abs nélkül előbb állsz meg. De minden más helyzetben jó az abs. Szárazon is esőben is.

Meg amúgy fontos az is h irányítható maradjon a kocsi, legyen esély kikerülni is fékezés közben.

[ Szerkesztve ]

(#92) Sandrew válasza proof88 (#91) üzenetére


Sandrew
őstag

Ezt nem tudom/próbáltam. De bizonyára így van :R

(#93) proof88 válasza Sandrew (#92) üzenetére


proof88
addikt

de tükörjégen a legjobb. Ott semmivel sem lehet megállni. :D :C

(#94) föccer válasza Sandrew (#90) üzenetére


föccer
nagyúr

Gondolom az extrém körülmények között egészen máshogy viselkednek az autok, mint hétköznapi körülmények között. Nekem már volt (bal) szerencsém, hogy havas, jeges úton kellett "satuznom". Gyakorlatilag az abs annyira vissza szabályozta a fékerőt, hogy alig léptem rá a pedálra, már be is kapcsolt. Gyakorlatilag mintha alig fékeztem volna. A különbség abból lehetett, hogy az ABS-sel nincs 100%-ra kihasználva a tapadási súrlódás, így ha nagyon kicsi a kettő között a különbség, akkor lehet, hogy az abs-sel állsz meg később. De ez szerintem nagyon különleges esete. A fékezések 99,9999%-ban előny az abs.

üdv, föccer

Építésztechnikus. Építőmérnök.

(#95) Sandrew válasza föccer (#94) üzenetére


Sandrew
őstag

Ez igy van ahogy mondod.Nem is elleneztem az ABS-t :-)

(#96) föccer válasza Sandrew (#95) üzenetére


föccer
nagyúr

Még jó, hogy kötelező minden újonnan eladott gépjárműben. :)

Az előbb olvastam, hogy azért is jó, hogy megtartja a kormányozhatóságot, miközben fékezel. Nos, ebben a formában ez így nem pontos. A hirtelen kormánymozdulatoknál így is úgyis megpördülsz, mert az egyik kormányzott kerék hirtelen elveszti a tapadását, és a tehetetlenség miatt fellépő forgató nyomaték miatt elkezd pörögni az autó. Ennek az elkerülésére találták ki a fékerő elosztó rendszert (esp), ami úgy működik, hogy a jobb és a baloldali kerekeken emeli, vagy csökkenti a fékerőt, így "húzva vissza" az autót az egyenesbe. Simán, ABS-el sem sabad satufék mellett félrekapni a kormányt, mert könnyedén az autó kipördüléséhez vezethet.

üdv, föccer

Építésztechnikus. Építőmérnök.

(#97) Mr X válasza föccer (#96) üzenetére


Mr X
veterán

Akkora kormánymozdulathoz viszont pont jó, amekkora kell mondjuk egy gyalogos kikerüléséhez. :)

(#98) föccer válasza Mr X (#97) üzenetére


föccer
nagyúr

Szerencsére még ilyen helyzetbe nem kerültem, hogy ennyire feszegetnem kellett a technika határait. Bár már volt pár hajmeresztő dolog :)

üdv, föccer

Építésztechnikus. Építőmérnök.

(#99) proof88 válasza föccer (#96) üzenetére


proof88
addikt

A hirtelen kormánymozdulatoknál így is úgyis megpördülsz, mert az egyik kormányzott kerék hirtelen elveszti a tapadását - ha kormányzott kerék akkor elöl van... ha ott megy el a tapadás akkor alulkormányzottá válik az autó és nem fog pörögni. Pörögni akkor fogsz ha előbb a hátsó kerekek vesztik el a tapadást. Ami ugye fékezés+kanyarodás közben megtörténhet, jól mondod, csak hátul megy el a tapadás nem elöl. Nem tudom egyre gondolunk-e... az esp-hez nem kell fékezni. Az beavatkozik anélkül is, egy éles manővernél ha érzi h baj van, beavatkozik, ahogy mondtad, fékkel. Itt egy videó.

(#100) föccer válasza proof88 (#99) üzenetére


föccer
nagyúr

Abban teljesen igazad van, hogy nem veszíti el a tapadást. Akkor inkább úgy fogalmazok, hogy a két kormányzott kerék tapadása nagymértékben eltér egymástól. Ehhez jön még hozzá az, hogy a hátsó kerekek nem fogják az autó hátulját. De a forgató nyomaték alapvetően a két első kerék alatt fellépő, különböző mértékű súrlódási erő miatt jelenik meg.

üdv, föccer

mod: kb pont ugyan arról beszélünk, csak én a hátsó kerekeket kihagytam a számításból, hiszen az a tehetetlenség miatt nem sok szerephez jut az adott szituban.

üdv, föccer

[ Szerkesztve ]

Építésztechnikus. Építőmérnök.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.