Én most tanárként magamtól fogok berohanni a faszerdőbe, de muszáj reagálnom, mert emeletes hülyeségek hangzottak itt el.
Iskola vs. gyár
Aki szerint ezt a kettőt össze lehet hasonlítani, az gondolkozzon már el azon, hogy hány változó van ebben az egyenletben! Az egy dolog, hogy mindkettő lehet kimerítő és megerőltető. Sőt, magamból kiindulva, én biztosan felkötném magam, ha évtizedekig egy szalag mellett kéne csinálnom a majom munkát. De teljesen más kvalitások kellenek a két munkához, teljesen más a felelősség, a gyárban a termék nem rendetlenkedik, nem kell magad folyamatosan képezni, és nem utolsó sorban, a gyári munkához nem ért mindenki, mint a tanításhoz, hogy megmondja, hogy kéne csinálnod azt, amiről neked van diplomád. Ég és föld a különbség.
Fizetés
Ma Magyarországon nem a tanárok keresnek a legrosszabban. Ez tény. Viszont az is tény, hogy még mindig alatta vagyunk a diplomás átlagbérnek. Aki szerint meg a magasabb bér nem járna magasabb színvonallal, az agyaljon egy kicsit azon, hogy ő mondta-e már, hogy ennyi pénzért szarik bele. Vagy volt-e már úgy, hogy más napra készülnie kéne, de nincs ideje, mert másodállásban esti gimiben vagy akármilyen szakképzésen tanít délután, vagy esetleg magán tanítványokat fogad, mert az alap fizetése nem elég.
Meg hogy a tanárnak mindegy a fizetés, mert elvihatottságból csinálja. Majd a piacon is azt mondom, hogy csak fele annyit fizetek a krumpliért, mert a termelő úgyis elhivatott. A villanyszerelőnek meg egyenesen ez a hobbija, úgyhogy akár ingyen is csinálhatná, nem? BTW, a gyárba hányszor kell magadnak vinni a munkaeszközt?
Alkalmasság
Ki merem jelenteni, hogy a tanári pályán pontosan ugyanolyan arányban vannak alkalmatlanok, mint bármilyen más szakmában. Vannak, ez tény. Nekem is volt olyan tanárom is, kollégám is. Csak éppen a tanítás egy többszereplős folyamat. Ha szerinted a tanár rossz, akkor azon is el kéne gondolkozni, hogy te vagy a gyereked vajon tényleg olyan makulátlan szereplő a történetben?
Aki nevelt már gyerekeket, főleg kamaszokat, az pontosan jól tudja, hogy milyen az, amikor a gyerek motiválatlan, hisztizik, lázad, megy a saját feje után. Ha ezeket a saját szüleik nem tudják kezelni, akkor egy tanár mit csináljon? Nincs semmilyen eszköz a kezünkben. Adhatok érdemjegyet meg dicséretet/fegyelmit. Ennyi. Ha otthon nem használ a szép szó, akkor az iskolában miért működne?
Erre a problémára egyébként pont jó lenne a minősítési rendszer, ha az alaposan, szakmailag ki lenne dolgozva. A jelenlegi formájában ugyanis nem azt méri, hogy a tanár mennyire tud tanítani, hanem azt, hogy mit tud leírni a papírra. Ez a kettő baromira nem ugyanaz. Én tanárként azt mondom, hogy szükség lenne egy jó minősítési rendszerre.
A tanár szakra meg azért vesznek fel mindenkit, mert már most nagyon durva hiány van, és a következő 10 évben ez csak rosszabb lesz. Jelenleg nincs annyi hallgató a tanárképzésben, amennyi a nyugdíjba vonulókat és a pályaelhagyókat pótolni tudja majd a következő években. Igen, felvesznek alkalmatlanokat, sőt ami rosszabb, ezek egy része diplomát is kap, de az ilyen emberekből csak elenyésző fog évek múlva is a pályán maradni.
Munkaidő
Nagyon változó a szakmán belül, hogy kinek mennyi a tényleges heti munkaideje. Egy magyar vagy töri tanár, aki heti 3-4 órában tanít egy osztályban többet készül az óráira, mint mondjuk én, aki három különböző feladattal végighaknizik egy egész hetet. Ráadásul én tudok olyan dolgozatot íratni, amit minimális erőforrás felhasználással ki tudok javítani. Az esszéknél meg egyéb nyílt végű kérdéseknél ez nem működik. Arról nem is beszélve, hogy ha valaki osztályfőnök, munkaközösség vezető, ilyen-olyan felelős, az minimum heti 8-10 óra plusz munka. Ezeknek a kollégáknak bőven megvan a heti 40 órás munkaidő, még a leglazább héten is. Aki szerint ez nem így van, az egyszerűen ostoba.
Én azt látom, hogy az informatika, testnevelés és esetleg a művészeti tanárokra lehet azt mondani, hogy kevesebbet dolgoznak, mint "mások". Csak éppen én meg megtehetném, hogy elmegyek valami multihoz billentyűzetet nyomkodni ugyanennyi pénzért, vagy programozni, rendszert üzemeltetni ennél sokkal többért. Ugyanezt megteheti a fizikus, a vegyész, a nyelvtanár, a mérnöktanár, és akkor ott tartunk, hogy nincs oktatás az iskolában.
Én személy szerint élvezem a tanítást, a körülmények ellenére is. Még. De baromi nagy probléma lesz itt, ha összeomlik az oktatási rendszer, mert rövid időn belül sokan mennek el a "gyárba".
---
Hogy az OP-nak is válaszoljak, én ennyiért nem vállalnám el.