Hirdetés

2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#101) tupuk válasza Cifu (#95) üzenetére


tupuk
aktív tag

Én mélyen elismerem a tárgyi tudásod, kifejezetten hálás vagyok a magyar nyelven hiánypótló és rendkívül alapos cikkeidért, de közben nem tudsz kontextusában értelmezni egy cikket. Az a cikk a Weekly Standard közéleti magazinban jelent meg, nem hozzád hasonló szakértőknek íródott hanem laikusoknak akik két Trumpos botrány között elolvasnak erről max. pár bekezdést. Őket naná hogy nem lehet bombázni részletekkel, az ilyen cikkek ilyen újságokban ilyen célközönségnek mindig leegyszerűsítőek az adott kontextushoz idomulva.

Ki ne találjuk már hogy "szegény" Zubrin nincs tisztában a FH műszaki paramétereivel, mert leesek a földre a röhögéstől. "Szegény" Zubrin egy agyonképzett szenior mérnök, innovátor, több száz könyv írója, egész élete a Mars és az űr körül forgott és forog ma is, az amerikai Mars Társaság alapítója és elnöke, és bármennyire is elismerem a tárgyi tudásod, abban is biztos vagyok hogy az övé még nagyobb.

Amit ír a cikkben az azon az elvi szinten ami egy ilyen magazinban elvárható: igaz. Semmi jelentősége annak hogy a most kilőtt FH-nak milyenek a paraméterei, a lényeg hogy maga a konstrukció bizonyított, és feltételezhető hogy Block 5-tel is működni fog (meg akár még fejleszthető is), ő pedig nyilván ebből indult ki. Igen, el lehetne merülni a részletekben ahogy egy ilyen fórumban tesszük, de akkor a WS nem hozná le a cikkét.
Azt sem értem miért számít hogy nem akarják az FH-t emberes repülésre engedélyeztetni. Ő arról írt mire lenne képes ez a most bizonyított technológia (illetve hogy szerinte mire lenne érdemes használni), és ebben igaza van. Zubrin vérprofi, egy cikket meg a közlő szándéka, logikája és minimális jóindulattal érdemes olvasni szerintem.

(#102) tupuk válasza schawo (#96) üzenetére


tupuk
aktív tag

"Állítólag a BFR-rel olyan jól állnak, hogy nem érti meg ezzel bohóckodni."

Zene füleimnek. :) Hol írják ezt?

(#103) tupuk válasza Cifu (#97) üzenetére


tupuk
aktív tag

"Van egy rakéta, amely egy-két éven belül valóban használható lenne emberes Mars-repülésekre Dragon v2-vel"
Nocsak, de hát ezt írta Zubrin is, akkor mégis egyetértesz vele? ;)

Azt meg kisebb tragédiának tarom hogy a világ pénzét elbasszák az SLS-re politikai okokból, miközben Musk rakétáin egészen rövid időn belül indulni lehetne a Marsa. De hát ez van :(

Ráadásul az amerikai költségvetéshez képes piti összeg lenne az egész.... de persze ez nem számít mert minden fillérért élethalál-harcot vívnak a politikusok.

(#104) schawo válasza apatyas (#99) üzenetére


schawo
titán

A lötyi szinte ingyen van.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#105) apatyas válasza Cifu (#100) üzenetére


apatyas
Korrektor

Szóval, akkor a BFR visszatérő része úgy funkcionál, mint a F vagy FH a 2. fokozattal bezárólag.
Pont ezért nem érzem jónak, mert a második fokozat gyorsításakor már jóval kevesebb tömeget kell gyorsítani mert az első fokozat(ok - FH) rég leváltak. A BFR-nél meg az egész kib.tt tömeget fel kell gyorsítani végsebességre, hogy a cumót pályára / útnak indítsa.
Visszanéztem a FH felvételt, a side boosterek leváltak 6848km/h -nál 60 km magasan, a core booster levált 9500km/h -nál 90.5 km magasan. De a második fokozat vége 26603 km/h és 179 km magasan volt (legalábbis első körben a kocsival), egy műholdfellövést megnézve pedig (Govsat1 2018 jan 31) 2. fokozat 26250km/h 164km (kb, mert nem mutatták a telemetriát a kikapcsolásig) egy alacsony tartózkodó pálya amíg eléri az egyenlítőt, ahonnan további egy perces gyorsítással értek el 35980km/h 264km állapotot, amiből repült fel a Geo pozícióhoz.
Vagyis, amit ki akarok hozni, hogy a komplett BFR-t kellene 3-5-ször akkora sebességre gyorsítani, mint a FH első fokozatokat, ennek költségvonzata 1/2mv^2 alapon 4*4 vagy 5*5 = 16 .. 25 szörös durván (és akkor a helyzeti energiával még nem számoltam, és a saját megnövekedett üzemanyagának feljuttatásáról). De úgy látszik, a gazdasági oldala felülírja a fizikai racionalitását, és a 2. fokozat 20 milla dodója olcsóbb, mint a BFR teljes üzemanyagköltsége. Jópár liter kerozint lehet venni 20 milláért, ok, felfogtam.
Asszem, feldolgoztam és megértettem amit mondtál.

[ Szerkesztve ]

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#106) Cifu válasza tupuk (#101) üzenetére


Cifu
nagyúr

...de közben nem tudsz kontextusában értelmezni egy cikket.

Először is ha visszanézed az írásaimat, én messzemenően elismerem Zubrin munkásságát, és ezt ki is fejtettem sok, amúgy Elon Musk neve mellé felvésett "vívmánnyal" (lásd még metángyártás a Marson). De ettől még nem fogok vakon elmenni amellett, ha (hogy diplomatikusan fogalmazzak) költői túlzásokba esik azért, hogy a saját nézetei vagy véleményei vonzóbbak legyenek a hétköznapi ember számára. Egy kicsivel kevesebb túlzás, egy kicsivel több tárgyilagosság nem tette volna értéktelenné a cikket, ellenben tényszerűbb és korrektebb lett volna az olvasóval.

Nem véletlenül említettem a teherbírás és az újrafelhasználhatóság kontexusát, ugyanis nem szakértő újságíróktól / médiamunkásoktól meg simán jön vissza az egész úgy, hogy a Falcon Heavy 64 tonnát tud pályára állítani, miközben csak 90 millió dollárba kerül és mindhárom Core modult visszahozza.

Ha most elolvasod laikus szemüveggel Zubrin írását, szerintem ezeket a problémákat te magad is meglátod...

Az a cikk a Weekly Standard közéleti magazinban jelent meg, nem hozzád hasonló szakértőknek íródott hanem laikusoknak akik két Trumpos botrány között elolvasnak erről max. pár bekezdést.

Ettől még tárgyi tévedéseket tartalmaz. Mibe került volna azt írni, hogy demonstrálták a Falcon Heavy koncepcióját, a helyett, hogy azt írja, hogy demonstrálták a 60 tonnás teherbírást?

:F

Ki ne találjuk már hogy "szegény" Zubrin nincs tisztában a FH műszaki paramétereivel, mert leesek a földre a röhögéstől.

Hol állítottam ilyet?

"Szegény" Zubrin egy agyonképzett szenior mérnök, innovátor, több száz könyv írója, egész élete a Mars és az űr körül forgott és forog ma is, az amerikai Mars Társaság alapítója és elnöke, és bármennyire is elismerem a tárgyi tudásod, abban is biztos vagyok hogy az övé még nagyobb.

Akkor még egyszer olvasd el, hogy mit írtam, és mire.
Majd dőlj hátra, és olvasd el még egyszer ezt a mondatodat, és helyezd te magad is kontexusba az egészet.

Ő arról írt mire lenne képes ez a most bizonyított technológia (illetve hogy szerinte mire lenne érdemes használni), és ebben igaza van.

Miután 19 éve olvastam először Zubrin Mars-terveiről, azt hiszem elég jól le tudom követni azért azt, hogy mi az, amiben Zubrin realista, és mi az, amiben nem.

Zubrin az 1980-as évek végétől olyan terveket tesz le, ami mindig 10 év múlva elérhetővé teszi a Marsot. Elon Musk Mars terveit is mindig kritizálja, hol élesebben, hogy diplomatikusabban. Ha engem amiatt szapulsz, mert én sehol sem vagyok Zubrin eredményeihez képest, akkor ezzel az erővel azt is mondhatjuk, hogy Zubrint lehetne szapulni amiatt, mert Musk rövidebb idő alatt többett tett a Marsraszállásért, mint Zubrin (lásd az IAC 2016 és IAC 2017-el foglalkozó cikkem). De ez kb. ugyanúgy fals lenne. ;)

Zubrin cikkével kapcsolatban a tárgyi csúsztatások piszkálják a csőrőm, mert én más értékrendet képviselek ilyen téren. Nekem nem fér bele ez a fajta csúsztatás. Már elnézést.

Nocsak, de hát ezt írta Zubrin is, akkor mégis egyetértesz vele?

Abban igen, hogy az FH-ra ezerszer jobban megérné költeni, mint az SLS-re. ;)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#107) schawo válasza apatyas (#105) üzenetére


schawo
titán

Ne ezt a pályát nézd, ez most nagyon hibbant indulás volt. Ilyen pályát sosem mennek. Tulajdonképpen tesztelték az elképzelhető legnagyobb aerodinamikai csúcsterhelést a szerkezeten. Ha nem bírja, akkor most derüljön ki, ne fizetővendéggel.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#108) Cifu válasza schawo (#107) üzenetére


Cifu
nagyúr

Pont az a poén, hogy gyakorlatilag a GTO pályára induló F9 pályán ment az FH:

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#109) tupuk válasza Cifu (#106) üzenetére


tupuk
aktív tag

Nehéz erre mit mondani... úgy látszik más algoritmusok futnak a fejünkben, más értünk a tények alatt, mi több, úgy látszik több magyar nyelv van, mert láthatóan nem ugyanazt értjük magyar szavak és kifejezése alatt :(

Amiket írtam az utolsó szóig fenntartom. Abszolút jogosnak, tényszerűnek, hitelesnek és jónak tarom Zubrin cikkét, és nem győzök hová lenni a csodálkozástól a válaszodtól. De nem akarom egy láthatóan reménytelen vitába fullasztani a fórumot, szóval hagyjuk.

(#110) Rive válasza Cifu (#106) üzenetére


Rive
veterán

Mibe került volna azt írni, hogy demonstrálták a Falcon Heavy koncepcióját, a helyett, hogy azt írja, hogy demonstrálták a 60 tonnás teherbírást?

Nehéz tényszerűnek lenni. Anno, mikor az első booster szétcsapta magát a landolózónában, azt merészeltem írni (nem itt, valahol), hogy ez így is nagyon jó demonstráció, innentől egészben visszahozni már csak mérnökórák kérdése.

A haterektől azért kaptam, mert szerintük ez a teljes kudarc bizonyítéka, a fanoktól meg azért, mert azután nekik az összes Falcon9-valahány már mind teljesen újrafelhasználhatónak volt emlegetve...

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#111) tupuk


tupuk
aktív tag

Azért ez jól néz ki :)

https://www.teslarati.com/spacex-fairing-grabber-claw-recovery-boat/

(#112) Cifu válasza tupuk (#111) üzenetére


Cifu
nagyúr

Tegyük hozzá, hogy mit látunk. ;)

Ez a Mr. Steven, a pletykák szerint ezzel próbálják elkapni a visszatérő áramvonalazó kúpot.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#113) apatyas válasza Cifu (#112) üzenetére


apatyas
Korrektor

Aha. szóval annak is kontrollált visszatérési pályája lesz, legalább annyira, hogy alá lehet állni egy lassú hajóval.
Most jutott eszembe egy megoldás, amiben az orrkúp még az első fokozathoz tartozna és arról nyílna fel, kijön a második fokozat, visszacsukódik és visszatér az 1. De hülyeség, mert a jelenlegi felépítés marhára nem ilyen struktúrájú, az orrkúp a második fokozat tetején van. És valószínűleg a műholdakat is tovább kell védeni mint ahol az első leválik.

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.