Az alapértelmezett törvény az alábbi:
49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet
a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről
3. § (4) Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót.
4. § (1) A forgalmazó köteles a fogyasztót tájékoztatni arról, hogy a kijavítást vagy kicserélést a Ptk. 306. §-ának (2) bekezdése értelmében - a termék tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
Ez a paragrafus gyakorlatilag arról szól, hogy miként kell kezelni egy Jótállásról szóló igényt, akár 3 napon belül, akár 3 napon kivül jelzi a vásárló az igényét!
*** KÖVETKEZMÉNYE *** --->
306. § (1) Hibás teljesítés esetén a jogosult
a) elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a
szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;
*** KÖVETKEZMÉNYE *** --->
Jótállás esetén az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely a jótállás időtartamán belül merül fel. Mentesül azonban a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett. Nem nekünk kell tehát bizonyítanunk a hibás teljesítést, a jótállás alapján ugyanis az eladót terheli – amennyiben vitatja a fogyasztói kifogást – a bizonyítási kötelezettség. Az eladónak kell azt bizonyítania, hogy a hiba oka már a termék átadását követően lépett fel.
Minderre a 49/2003 GKM alapján 3 napja van! Ennek bizonyitásához minden további nélkül joga van szakszervizt vagy szakhatóság segitségét kérni! De 3 napja van, ketyeg az óra neki!
*** DE HA 3 NAPON BELÜL VOLT AZ IGÉNY BENYÚJTÁSA
ÉS A KÉSZÜLÉK TÉNYLEG ROSSZ BIZONYITOTTAN *** --->
151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet
az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
7. § Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat a Ptk. 306. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Tehát a kötelezett fél a 3 napon belül jelzett és bizonyitottan jogos hiba esetén KIZÁRÓLAG CSERÉT eszközölhet, ellentétben a PTK. 306.§ (1) a) lehetőségeivel, úgy mint javítás!
Összegezve ha egy készüléket vissza viszek vásárlástól számitott 3 napon belül, akkor a boltnak a 49/2003. GKM rendelet alapján 3 napja van arra, hogy cselekedjen hivatalosan is vagy így, vagy úgy felém.
Tehát ilyen rövid ideje van arra, hogy a BIZONYITÁSI kötelezettségének eleget téve elismerje, hogy rossz a cucc ( AZONNALI CSERE ) vagy nem rossz a cucc.
Nem javittathat olyan készüléket a bolt, amit 3 napon belül vittek vissza és tényleg bizonyitottan szar.
Tehát NINCS olyan, hogy azonnal csak úgy zsippzsupp kicseréljük a notit mert letöröltük a vindózt és nem megy azaszar.
[ Szerkesztve ]
Ryzen 9 5900X / 64GB@3.2XMP / Asus TUF 3080Ti / 2x1TB RAID0 NVMe SSD / AW2721D / HyperX Alloy Elite 2 / Razer Basilisk V3