Hirdetés

2019. május 19., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) lezso6


lezso6
(VARÁZSLÓ)
LOGOUT blog

Pedig a lexikális tudás ma nagyon túl van értékelve, sőt sokan összekeverik az intelligenciával. :(

Pont emiatt rossz a magyar oktatás, ugyanis rengeteg adatot magoltat be, miközben meg gondolkodni és következtetni alig tanít. Sok helyen a tanárok még mondják is, hogy "nem érteni kell, hanem tudni". Én egyetemen hallottam, ami különösen szomorú.

S akkor TV műsorok még rátesznek egy lapáttal, és azt mondják hogy ha tudsz minden megyeszékhelyt vagy tudod melyik űrszonda hol szállt le, akkor vagy okos. Hazugság. Hiába tudsz sok mindent, ha semmire nem jó, vagy fogalmad sincs hogy kell használni.

Nem attól lesz okos valaki, hogy ha valaki beseggelte Révai lexikont, hanem attól, hogy érti az összefüggéseket, s a tudásából tud következtetni. S amit nem tud, arról tudja hogy hol kell keresni, képes a megfelelő forrásanalízisre.

[ Szerkesztve ]

Primitív kérdésre nincs helyes válasz.

(#3) sonar


sonar
(PH! addikt)

Emlékszem, hogy a földrajz sosem volt a kedvencem. Aztán fősulin lettek barátok, szobatársak az ország minden részéről. Meg jött a honfoglaló és megvolt minden megye + megyeszékhely.
Jött a munka és lett autó meg csajozás, fejből nyomtam a végén a balcsi összes települését.
Aztán meg egy két külföldi utazás és a világ atlasz is elég jól rögzült.
A suli a száraz előadás módjával nem igazán ad tartós és használható tudást és ismereteket.

[ Szerkesztve ]

A tudást mástól kapjuk, a siker a mi tehetségünk - Remember: Your life – Your choices!

(#4) dabadab


dabadab
(Jómunkásember)

Én se tudnám felsorolni a magyar megyéket + megyeszékhelyeket, de ennek eddig nem nagyon láttam hátrányát (nyilván, ha szükségem lett volna erre a tudásra, akkor mostanra már megtanultam volna - de nem volt).

DRM is theft

(#5) Ghoosty


Ghoosty
(őstag)

Ettől az alapműveltség dologtól mindig a falra mászok. Ki mondja meg, hogy mit tartozik bele? Miért ciki, ha valaki nem tudja a megyéket megyeszékhelyekkel és miért nem ciki, ha valaki nem tudja, hogy mi a különbség a feszültség és az áramerősség között?

(#6) Fred23


Fred23
(PH! kedvence)

"Aztán, gyors gondolatkísérlettel: 11 azonnal megye+székhely kombóban beugrott"

Nekem csak 9 -és akkor mi van?! Megfeszülve se emlékeztem például, hogy Kecskemét milyen megyének a székhelye, de őszintén szólva annyira nem is érdekel. Hol fog engem bármi hátrány érni emiatt? Ha annyira kell majd valamiért, kigúglizom. Szerintem is túlértékelik a lexikális tudást. Gondolkodni kell megtanulni, összefüggéseket, következményeket meglátni és megérteni, amúgy sem versenyezhetünk a Gúglival és az internettel lexikális tudás tekintetében.

(#7) sanzi89


sanzi89
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Vélemény az aláírásomban.

[ Szerkesztve ]

"Mindent azért kell tudni mert kérdezik, nem azért mert hasznos."

(#8) doeeg


doeeg
(senior tag)
LOGOUT blog

OK, bár megígérte(tte)m hogy nem bántjuk kommentekben a videóban szereplő lányokat, csak 1-2 mondatban akkor, hogy mi az én fő problémám: nekem a legszomorúbb az, hogy egyetemi tanulók, ráadásul az egyik magyar turisztikát tanul. Tehát nem (csak) az a morgásom oka, hogy nem s*ggelték be negyedik osztályban hogy FejérmegyeszékhelyeSzékesfehérvár (mint én... emlékszem, én is kb. bőgtem, hogy én ezeket nem tudom megtanulni... valóban semmi értelme nem volt, sokáig ha megkérdezték, hogy mi Tolna megye székhelye, fel kellett mondanom magamban az egészet, mint egy verset, aztán ha eljutottam Tolnáig, akkor mondtam).

Ahogy írtam, felsorolni most se tudnám mindet, nyilván nem mondom azt, hogy gáz nem tudni. Én sem tudom. De pont erről beszélünk, hogy annyinak a tizen-huszon évek alatt ragadnia kell egy emberre, hogy ne maradjanak ilyen szégyenben, hogy - nem is hogy nem tudták a helyes választ, de - egyik megyéhez sem tudtak még kb.-ra betippelni sem egy városnevet sem...

"Pedig a lexikális tudás ma nagyon túl van értékelve, sőt sokan összekeverik az intelligenciával" OK - és működik az egyik a másik nélkül?

"Ettől az alapműveltség dologtól mindig a falra mászok."

Persze, mert ha megkérdezel egy IT-st, egy földrajztanárt, egy közmunkást, egy szobrászt, hogy mi tartozik szerintük az "alapműveltségbe", ugyanazt fogják mondani? Viszont nézzük fordítva: ha majd sokakat nem érdekel a szorzótábla (igen, itt jön az, hogy adják el úgy a gyereknek, hogy érdekelje), akkor már azt sem kell majd tudni, mert úgyis van számológép a telefonon? Ha nem érdekel az ABC, akkor olvasni sem kell megtanulni, úgyis elmondanak mindent youtube-on? Hiszen úgysem ér majd semmilyen hátrány. :U

Én amúgy kicsit kilógok a sorból ilyen szempontból, már 14-15 éves korom körül azzal szekált az egyik rokonom, hogy annyi mindent tudok, hogy mehetnék a Legyen ön is milliomosba (nem arcoskodás (de ;] ), rengeteget olvastam, és sokat néztem a TV-ben (ÚRISTEN!) mindenféle ismeretterjesztő műsorokat, dokumentumfilmeket, a Deltát pl. 8-9 éves koromtól kezdve, kb. minden adását faltam, a Zoom Video Klub-tól is (erre emlékszik valaki?) egy csomó NatGeo-s filmet rendeltünk). Imádtam rejtvényt fejteni, Honfoglalózni, és amúgy tényleg minden este ott ültem a LÖIM előtt, és mondtam a válaszokat. Sokan utáltak is suliban :D)

A s*ggeléshez: emlékszem, általánosban a János vitéznek és a Toldinak is egy elég jelentős részét meg kellett fejből tanulni. Ami a legdurvább volt, hogy 11-12 évesen, az osztály 80%-ának ez egy stabil négyes/ötös szinten ment, úgy, hogy konkrétan hármasával kiállítottak minket felelni, és random megállított a tanár, hogy a következő folytassa. Nem tudom hogy ez mindenhol követelmény-e, és csak nálunk tudott valamit az irodalomtanár, vagy ekkor még lelkesek a gyerekek :D

"Pulled away before your time - I can't deal, it's so unfair" || "nemhoror áron" ©

(#9) D1Rect


D1Rect
(PH! félisten)

Pár környező megyét tudok, de a többit akkor se mondanám meg, ha az életem múlna rajta.

Aki ennyire jó a lexikális tudásban: Mi Florida fővárosa?
Csak, hogy egy mindenki által ismert államot mondjak...

"Sok hűhó semmiért, lehetne mondani, de egy tetszett pecséttel azért értékelem a mérnökök igyekezetét. Még akkor is, ha a Galaxy Note-tal nem sikerült kategóriát teremteniük. " - 2011

(#10) Ghoosty válasza doeeg (#8) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

"Viszont nézzük fordítva: ha majd sokakat nem érdekel a szorzótábla (igen, itt jön az, hogy adják el úgy a gyereknek, hogy érdekelje), akkor már azt sem kell majd tudni, mert úgyis van számológép a telefonon? Ha nem érdekel az ABC, akkor olvasni sem kell megtanulni, úgyis elmondanak mindent youtube-on? Hiszen úgysem ér majd semmilyen hátrány."

Ez egy érvelési hiba, mert egyik sem hasonlítható még részben sem egy nyers felsorolás szintű tudáshoz. Olvasni azért kell megtanulni, mert ez az elsődleges közvetítő módja a további tanulásnak. Sokkal hatékonyabb, könnyebben kereshető, mint egy videó. Ha a távoli jövőben létezni fog olyan technika, ami lehetővé teszi ugyanazt a hatékonyságot, mint az írás/olvasással történő információ csere, akkor lehet, hogy tényleg feleslegessé fog válni, de jelenleg ennek az alapjai is hiányoznak.
A számolás szintén. Azért kell a szorzótábla, mert sokkal gyorsabb, mint bepötyögni a számológépbe, ezáltal időt nyersz a valódi tanuláshoz. Azonban, ahogy haladsz előre és már nagyon bonyolulttá válik egy számolás, úgy veszít az értékéből és úgy veszi át a helyét egy számoló eszköz. Ezért nincs jellemzően engedélyezve általános iskolába és van engedélyezve közép és felső oktatásban a számológép használata. De itt is áll a dolog, ha van olyan technika, ami hatékonyabbá teszi a számolást és a maradék agyi kapacitást valami más hasznosabbra használjuk, akkor tőlem ezt is kidobhatjuk. Felnőtt korra gyakorlatilag elveszik/megbízhatatlanná válik. (Legalábbis a környezetemben ezt tapasztalom.)
Ezzel szemben viszont az említett példa semmit nem ad hozzá más tantárgyakhoz, nem segíti semminek sem a könnyebb megértését, csak önmagában van. (Persze, mint minden magolás ez is fejleszti a memóriát.)

(#9) D1Rect

Ezen megbuktam. Miamit mondtam volna. De a megyeszékhelyeket tudtam. :P

[ Szerkesztve ]

(#11) Fred23 válasza doeeg (#8) üzenetére


Fred23
(PH! kedvence)

"A s*ggeléshez: emlékszem, általánosban a János vitéznek és a Toldinak is egy elég jelentős részét meg kellett fejből tanulni. Ami a legdurvább volt, hogy 11-12 évesen, az osztály 80%-ának ez egy stabil négyes/ötös szinten ment,"

Nálunk is. Gimiben meg mi tanultunk latinul is, és magoltunk is ezen a halott nyelven... -így utólag ennek se látom semmi értelmét, mivel nem hasznosítottam azt a tudást, érdekelni se nagyon érdekelt, mára pedig jól meg is kopott; szóval kábé totál fölöslegesen töltöttem vele az időm. Ha helyette mondjuk előbb tanultam volna meg kondit cserélni alaplapon, tápban, többet ért volna, hasznosabb lett volna! Vagy bármi olyan tudás, ami pénzt takarít meg, pénzt termel a későbbiekben.
Nem csak munkakörtől függ, hogy ki mit tart alapműveltségnek, nagyrészt szerintem az adott vagy választott közösségedtől, érdeklődésedtől, illetve az is kijelenthető szerintem elfogultság nélkül, hogy nagyobb jelentősége van a reál műveltségnek, mint a humánnak, és nem csak azért, mert általában használhatóbb, gyakorlati értékű tudás, de mert előbbi általánosabb és objektívebb, utóbbi pedig mindig elfogult, mindig szubjektív, és általában nagyrészt regionális, "nemzeti büszkeségtől" függő, vagyis tartalmának jelentős részében erősen túlértékelt vackokkal van tele. :D

Ha tesóm gyerekeire gondolok, akik a Tunézia-Auszria-Magyarország hármasban élnek eltérő nemzetiségű szülőkkel, és jelenleg mindegyik szülő nemzetiségétől eltérő országban -mi nekik az, ami alapműveltségnek tekinthető? Szerintem ilyen helyzetben -illetve bárhol, ahol gyorsan kell alkalmazkodni- az az alapműveltség, ami a leszűkebb családunk -lehetőleg kényelmes- megélhetéséhez szükséges. Megszűnik a nemzeti szintű alapműveltség, illetve összegyűjthet egy hatalmas tudáshalmazt úgy a gyerek, hogy az mégse fed le egy nemzeti szintű alapműveltséget sem, ellenben sokkal könnyebben válik ezzel a tudással mégis majd gazdag emberré, mint átlagjózsi. Személyes értékként pedig sokkal tágabb perspektívák nyílhatnak meg előtte.

[ Szerkesztve ]

(#12) blackrulz válasza doeeg (#8) üzenetére


blackrulz
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

"De pont erről beszélünk, hogy annyinak a tizen-huszon évek alatt ragadnia kell egy emberre, hogy ne maradjanak ilyen szégyenben, hogy - nem is hogy nem tudták a helyes választ, de - egyik megyéhez sem tudtak még kb.-ra betippelni sem egy városnevet sem..."

Az, hogy kire mi ragad, az alapvetően az érdeklődési köréhez szorosan kapcsolódik. Engem a világból ki lehetett kergetni a vaktérképekkel meg a többi hasonló dologgal, nevek, évszámok, helyek a mai napig kb esélytelen kategóriák nálam. Pedig próbáltam nagyon, de ez speciel nekem a mai napig halál.

Cimborát ezzel szemben nem tudtuk úgy leitatni, hogy négykézláb, hörögve ne tudja felsorolni tetszőlegesen választott apa-anya párosból indulva az Anjou ház ágait lefele vagy felfele, évszámokkal helyszínekkel, meg micsináltakkal. Bármelyik vers tetszőleges sora után köpi a ki hol mikort, korszakkal, és az egész verssel. Mellette viszont a felesége sem érti hogy maradt életben amíg nem találkoztak, mert egy bankszámla nyitás olyan kihívások elé állítja, hogy inkább ott dolgozott ahol kpban fizettek, ha a mikró nyomógombos és nem csavarós, akkor time out-ra fut. De így 15 percig nézte nálam teljesen józanul hogy ez hogy működik akkor és nem tudta feltörni... De ezt a mai napig stabilan hozza ugyanazzal a mikróval, pedig vagy 200x biztos megmutattam. Nem nevezném intelligensnek semmilyen szinten, mégis iszonyat lexikális tudása van.

"működik az egyik a másik nélkül"

A lexikális tudás működhet intelligencia nélkül is mint írtam. Attól hogy pl valakinek eidetikus memóriája van, az még nem azt jelenti hogy intelligens, azt jelenti, hogy iszonyatos mennyiségű információt tud elraktározni, majd visszaadni. Az intelligencia mérésére jelenleg általánosan az iq teszteket használják. Az gondolom triviális miért nem kérdés egyikben sem hogy melyik rendelkezést nem Mária Terézia alatt hozták... Az intelligencia sok irányból közelíthető és definiálható, de jellemzően inkább a problémamegoldás, a kreatív gondolkodás, és hasonló folyamatok mentén történik. Persze ez némi alap szintű tudást is feltételez, de nem túl magas szinten...

" majd sokakat nem érdekel a szorzótábla "

Igen. Nos a sarkítás mindenre megoldás. Egy alap szintet természetesen mindig el kell sajátítani, és az se lesz garancia semmire -két kőműves reggel 7:30 kor beszélget mellettünk: Te Józsi bzmg a 17 meg a 35 az hogy lenne már 52... Majd nézik bambán tovább a két sor téglát amit leraktak. - De egy elképzelt világban, ahol mondjuk nem az Árpád házzal fárasztják a gyereket, hanem alapvető pénzügyi ismeretekkel, hogy a szerencsétlen tudja mi a thm, mi másra figyeljen hiteleknél, hogy működik a hitelkártya, etc, vagy még meredekebb, a hidroxilcsoport helyett mondjuk közigazgatási kérdéskörben világosítanák fel őket. Azt már leírni is alig merem, hogy mondjuk faág rajzolgatás vagy mendegél a mandarin helyett megtanulnák hogy kell adóbevallást csinálni, és ha külföldön dolgoznának hogy és hol jelentsék be mielőtt a nav oep tartozás miatt pl elviszi mindenüket adócsalás jeligével. Meg ilyenek.

Rohadtok egész nap a levegőn és labdáztok, vagy leültök a gép elé és csináltok valami értelmeset?

(#13) doeeg válasza Ghoosty (#10) üzenetére


doeeg
(senior tag)
LOGOUT blog

OK, rossz volt a példám, túltoltam :)

Egy kicsit idegből írtam mind a bejegyzést, mind a hsz-eket, de ez meg már az a téma, hogy ilyen embereket mutogatnak tv-ben, én meg pont annyira tartom magam értelmes embernek, hogy ez már baromira idegesítsen, de annyira nem vagyok értelmes, hogy ne nézzem :DDD ;] Mindenesetre próbálok lehiggadni.

Az oktatási rendszerek hibáiról / hiányosságairól már ezer topicot teleírtunk, alapvetően a legtöbb most ideírt dologgal én is egyetértek, még ha a nézeteim kicsit konzervatívabbak is.

Valóban, engem is üthettek volna, akkor se tudtam soha megmondani, hogy hány tonna bauxitot bányásztak Miskolcon.

[ Szerkesztve ]

"Pulled away before your time - I can't deal, it's so unfair" || "nemhoror áron" ©

(#14) dabadab válasza doeeg (#8) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

"ha majd sokakat nem érdekel a szorzótábla (igen, itt jön az, hogy adják el úgy a gyereknek, hogy érdekelje), akkor már azt sem kell majd tudni, mert úgyis van számológép a telefonon?"

Oké, még egy vallomás: a szorzótáblát sem tudom. Soha nem is tudtam.
Teljes hülyeség, hogy a szorzótáblát tudni kellene - mondom ezt úgy, hogy annak idején matektagozatos voltam, folyamatosan matekversenyekre jártam meg műszaki diplomám van (és még mindig elég jó fejszámoló vagyok és kisebb számokat simán váltok hexa meg decimális között :) )

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#15) lezso6 válasza doeeg (#8) üzenetére


lezso6
(VARÁZSLÓ)
LOGOUT blog

Lexikális tudás létezik intelligencia nélkül illetve fordítva is. Nyilván mindkettőre szükség van, de a lexikális attól még túl van értékelve. A LÖIM, honfoglaló és társai csakis a lexikális tudásra alapoznak, nincs szükség kognitív képességekre, miközben azt az illúziót keltik, hogy aki jól játszik az okos.

Én úgy vettem észre, hogy az "alapműveltség" szó általában akkor hangzik el, amikor nagyon le kell sajnálni valakit, annak érdekében, hogy saját egónkat erősítsük. Kb így: "Jaj, hát nem tudtad? Alapműveltség... :U" S ez utóbbi természetesen sosem valami hasznos tudás kapcsán történik, hanem valami random adattal kapcsolatban, pl hogy mikor volt a kiegyezés. Amikor a lényeg nem az évszám lenne, hanem hogy mi volt az.

[ Szerkesztve ]

Primitív kérdésre nincs helyes válasz.

(#16) szipipeti válasza Fred23 (#11) üzenetére


szipipeti
(újonc)

Mondjuk a "latin"-hoz egy lábjegyzet...
Régen a XIX. században és a XX. elején a fő tannyelv a latin volt...
Ami alapban nem volt hülyeség... Ugyanis:
Ha ment a latin, akkor megvolt a nyelvtani szabályok és szavak alapozása szinte az összes európai nyelvhez, és csak "rá kellett tanulni"... És ez pont a magyar anyanyelvieknek lenne nagyon jó alapozás...
Ez ami miatt mai is mellette szól érv...
Azt, hogy a botanikusok, zoológusok, gyógyszerészek, orvosok, ügyvédek még kell hogy ismerjék; mondhatni - "mellékzönge".

(#17) kemotox válasza szipipeti (#16) üzenetére


kemotox
(PH! addikt)

Hogyha annyira hasonlit mas nyelvek nyelvtana, akkor nem ertelmesebb egybol s kivant nyelvet tanulni, aztan arra "ratanulni" a tobbit?

Isten útjai kifürkészhetetlenek, de a tieid nem kellenek, hogy azok legyenek. Használd az indexet nyugodtan.

(#18) szipipeti válasza kemotox (#17) üzenetére


szipipeti
(újonc)

Akkor csak 1 + 1 nyelvet tanulsz meg...
De pl.: angol, német francia, spanyol nyelvek és ágaik kb.: 50%-ban a latin nyelvtannal és szókinccsel operál...((igeidők, ragozások, toldások, szórendek))
Így, ha megvan a latin, akkor mindhez van egy jó alapod... Látod a nyelvek közötti összefüggést,
Míg, ha tanulod az angolt, ahhoz messze a német...

[ Szerkesztve ]

(#19) nemlehet válasza lezso6 (#15) üzenetére


nemlehet
(őstag)

Egyetértek, szerintem ez az alapműveltség kifejezetten az arrogáns emberek eszköze arra, hogy még verbálisan is jól odamondjanak amikor egy adott szituban ők az okosabbak (vagy legalábbis annak tűnnek).

Amúgy nekem van egy nagyon jó példám a lexikális tudás vs intelligencia/gondolkodás képessége közötti különbségre.
Jelenleg Service Desken vagyok quality analyst és trainer. Mindenki akit felvesznek a céghez kap egy általános céges képzést majd elrakják őket projectecre ahol a project specifikus rendszerekben és processekről kapnak további kézpést.

Rengeteg olyan kolléga van akiknél már a képzés során látom, hogy felsorolás szintjén el tudja mondani pl a password reset lépéseit AD-ben, de az, hogy pl kikövetkeztesse az ügyfél hibaleírása alapján, hogy erre lenne szükség már egyáltalán nem megy. Pl nagyon jellemző, hogy "Cant login to windows" hibajelentésre egyből küldik a local IT-t mert hogy hardwer hibás lett a gép. Olyanokról nem is beszélve amikor egy SSO internal site nem engedi be a usert mert mondjuk lejárt a jelszava. Az agentek jelentős része erre a büdös életben nem jön rá mert egyáltalán nem képesek gondolkodni és rendszerben látni az IT környezet részegységeit. De amúgy ha megkérdezed konkrétan, hogy akkor ezt hogyan kell csinálni akkor igen bonyolult processeket is hibátlanul el tudnak mondani.
És teljesen mindegy hányszor mondom el nekik, van "cheat sheat" hogy miket kell végig kérdezni, nem egyszerűen nem megy hogy összekössék fejben a dolgokat.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#20) Ghoosty válasza dabadab (#14) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

Itt szerintem valami definíciós félreértés van.
Szerintem te is tudod a szorzótáblát, ha fejben számolsz. Kizártnak tartom, hogy úgy számolod a 8*8-at, hogy 8+8+8+8+8+8+8+8, ha nem tudod, hogy az 64.
De ha mégis konkrétan számold, akkor le tudnád írni vázlatosan, hogy ez hogyan történik?
Mert a legközelebbi dolog, ami eszembe jut az az, hogy csak vázlatosan tudod, mondjuk hogy 8*10 és akkor kivonsz 2*8-at és akkor az ugyanannyi.

(#21) blackrulz válasza szipipeti (#18) üzenetére


blackrulz
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

"Míg, ha tanulod az angolt, ahhoz messze a német..."

Meglepő hogy egy indogermán nyelvcsaládba tartozó nyelvtől egy indoeurópai nyelvcsaládba tartozó messze van :D

Maradjunk az újlatin ágon, mert az említett latin ott van, és ott meg is áll. Viszont egy masszív -anyanyelvi szintű- románnal az olasz-spanyol francia tengely minimális erőbefektetéssel valóban hozható, családban erre ezer példa van nálunk, mivel onnan származnak sokan. Ott valóban hasonló a szerkezet, az igeidők sőt a szókincs túlnyomó többsége is, de latint egyikük se látott még :D

Rohadtok egész nap a levegőn és labdáztok, vagy leültök a gép elé és csináltok valami értelmeset?

(#22) Kisgépkezelő válasza szipipeti (#16) üzenetére


Kisgépkezelő
(fanatikus tag)

A csökevényes latintudásom segített egy keveset mikor németül tanultam. Bár jobban belegondolva azért aránytalan volt 1 évnyit szívni a latinnal azért, hogy az első kb. 10 németóra anyagát könnyebben megértsem, de legalább egy egész kicsi haszna azért volt. Nagyjából a derdiedas összes esetének a megtanulásában, meg pár jövevényszó megértésében azért ki is merült a latin haszna, az meg valljuk be nem olyan sok. Gondolom olasz, francia, spanyol, vagy portugál nyelvnél is hasonló segítséget nyújtana. Viszont a Familia Romana szerintem a valaha volt legjobb nyelvkönyv ami a kezemben volt. Kár, hogy élő nyelvekhez sosem találtam olyan jót.

(#23) sutszi válasza lezso6 (#1) üzenetére


sutszi
(PH! kedvence)

Jó téma. Én arra lennék kíváncsi (és nem feltétlenül lezsotól), hogy az alábbi rész hogyan és mitől függ a hétköznapokban:

"S amit nem tud, arról tudja hogy hol kell keresni, képes a megfelelő forrásanalízisre."

Én legtöbbször azt látom, hogy akik nem jeleskedtek a tanulásban azok komolyan küszködnek azzal, hogy összefüggéseiben vizsgáljanak dolgokat. Nem tudnak alapvető következtetéseket levonni. Ezt már én gondolom hozzá. Nekem úgy tűnik nincs háttértudás...nincs minta, sem tényadat amiket a háttérben meg lehetne forgatni a tekervényekben.

Az igaz, hogy nem kell és nem is lehet mindent tudni... De azért nem hátrány ha valakinek van egy komoly alap a fejében.

"Mondja, Mr. Babbage, ha rossz adatokat ad meg a gépnek, akkor is jó válasz fog kijönni belőle?" Képtelen vagyok felfogni azt az értelmi zavart, ami valakit egy ilyen kérdés feltevésére késztethet. - by Charles Babbage

(#24) doeeg válasza lezso6 (#15) üzenetére


doeeg
(senior tag)
LOGOUT blog

"pl hogy mikor volt a kiegyezés."

Szerintem a gond velem lesz, mert rögtön rávágtam az évszámot, és bár fel sem merült a kérdés, már soroltam magamban, hogy kik ültek a tárgyalóasztalnál :DDD

Alsóban falusi iskolába jártam, ahol ráadásul összevont osztályok voltak, 1-3 és 2-4 együtt, egy teremben, az egyiknek "csendes" órája volt, amíg a másikat tanították. Pl. így tanultam meg másodikban angolul, hogy a negyedikesek angolórájára figyeltem a saját leckém helyett (nagycsoportos koromra megtanultam már olvasni meg a számolás alapjait, így az első két évet az iskolában kb. végigunatkoztam).

Plusz ott tényleg az életre is neveltek, kapáltunk pl. az iskolakertben is, ahol azt termelték, amit a menzán megettünk (nem, nem az volt az életre nevelés, hogy 8 éves vagy kisfiam, és apád is kapálni járt 8 évesen (nem is volt kötelező, csak plusz ötöst kaptunk), hanem hogy láttuk, hogy nem varázsütésre lesz kaja az asztalon. Mesélhetném anyósomék tapasztalatait, hogy most a 90%-ban ingyen kapott ebédet, gyümölcsöt, ivólevet, péksüteményt, iskolatejet (ezt mind minden nap megkapják...) mennyire "tisztelik" a mai diákok).

Mindenesetre szerintem ez jó alap volt nekem, hogy a városi suliban töltött felső tagozatban könnyen és hatékonyan gyűrjem le azt a rengeteg bullshitet, komolyan, szerintem annak a nagy részét még élveztem is :D És sajnos szeretek magamból kiindulni. Egészen egyetemista koromig kitűnő tanuló voltam, aztán ott
letörték a szarvaimat, 3 körüli összesített átlaggal végeztem, volt 1.6-is félévem is :)

De ahogy látszik, néha még mindig előjön a "hogy nem lehet ezt tudni" reflexem. Próbálom elkerülni ezt az alapműveltséges majomkodást, amit többen is felhoztok, ezek szerint nem vagyok túl hatékony ;]

"Pulled away before your time - I can't deal, it's so unfair" || "nemhoror áron" ©

(#25) Narxis


Narxis
(PH! nagyúr)

A lexikális tudásra építés a tökéletes zsákutca, helyette olyan feladatokat kellene már általános iskolában végezni ami a logikai, analitikus gondolkodást erősíti. Örültem volna ha már általános iskolában foglalkoztunk volna programozással és nem Toldit magolunk, meg énekelgetünk. Heti 3 informatika órának alapvetőnek kellene lenni, az ilyen kamu órákat mint ének meg erkölcstan, hittan ki kellene szórni. A rajzban se vagyok biztos, hogy hasznos, legalábbis nem úgy ahogy mi csináltuk, hogy rajzoljatok amit akartok csak csendben addig én újságot olvasok tanárral.

Magolni bárki bármit tud de egy problémát megoldani már nagyon kevesen.

(#26) dabadab válasza blackrulz (#21) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

"Meglepő hogy egy indogermán nyelvcsaládba tartozó nyelvtől egy indoeurópai nyelvcsaládba tartozó messze van :D"

Az indoeurópai meg az indogermán az ugyanaz, csak az utóbbi a régies elnevezése :) Egyébként az angol az alapvetően germán nyelv (azon belül is nyugat-germán, pont, mint a német) és az old english az még annak is néz ki, csak aztán a franciál beszélő normann hódítok (akik egyébként eredetileg vikingek voltak és észak-germán nyelvet beszéltek, csak a mostani Franciaország területén azt lecserélték az ott élő frankok nyelvére, akik eredetileg nyugat-germán nyelvet beszéltek, csak azt a római hóditások során lecserélték a latinra) hatására erős latin beütéseket kapott, ami nem csak a szókincsére, hanem a nyelvi szerkezetekre is hatással volt (arra persze nem nagyon, mert az változik a legnehezebben).

De egyébként mondjuk németül beszélve a norvég írás jelentése nagyjából megsaccolható (pl: Mineralwasser mit Kohlensäure - mineralvann med kullsyre (az y ü-nek olvasandó)) és mindkettő baromi messze van a latintól.

Szóval a latin a Magyarországon legnépszerűbb idegennyelvek (angol és német) tekintetében elég gyatra alapozásnak.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#27) dabadab válasza Ghoosty (#20) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

Mostanra elég nagy részét tudom az egyjegyű számok szorzatának, de általános iskolában ez úgy működött, hogy tippelted: tudtam pár szorzatot (a négyzetek ilyen szempontból hálásak voltak) és a konkrét szorzást a legközelebbiből számoltam vissza, pl 6*7 = 6*6 + 6 = 36 + 6 = 42.

DRM is theft

(#28) cuebler


cuebler
(senior tag)

párom nagyapjával beszélgettünk a minap. az öreg 89 éves, de szellemileg friss és a koránál fogva roppant tapasztalt. már régen kiegyeztünk, hogy a mindenkori hatalomnak nem érdeke a gondolkodó polgár "kitermelése", mert ő csak megkérdőjelezi a dolgokat. nekik biodroidok kellenek, akik készen kapják a gondolatokat, eszméket és azok mentén élik kicsinyke életüket :DDD a lexikális tudáshoz való ragaszkodás pont ezt a sormintát követi, nem kell elemezni információkat, következtetni belőlük, ne adj'isten újakat létrehozni... három iskolás (na jó, a legnagyobb lassan egyetemista...) gyermek apjaként megerősíthetem. a minap azon húztam fel magam, hogy a gyerekeknek "becslést" kell csinálniuk, ami azt jelenti, hogy a matekban és fejszámolásban nagyon erős fiamnak nem azt kell leírnia, hogy mi az osztás eredménye, hanem azt, hogy körülbelül mi lesz az eredmény. kis túlzással ne tudja azt, amit tud, hanem csak kb... révén sikerorientált a gyermek, természetesen ezzel nem egyezett ki, így újabb súrlódások vannak a matektanárnénivel...

"Vannak, akik csak a csúfságot látják a világban... a zűrzavart. Én a szépséget látom..."

(#29) nemlehet válasza cuebler (#28) üzenetére


nemlehet
(őstag)

Ez amúgy nem haszontalan dolog. Az unokatesóm most gimis, nyári munkában építkezésen dolgozik. A legtöbb kollégája olyan egyszerű, hogy még nagyjából sem tudja, hogy egy 6*8*2,5 m-es szoba nagyjából hány négyzetméter falfelütettel rendelkezik, vagy ha a 11,2 nm2 a terület amit le kell burkolni akkor arra mennyi a 10% anyagráhagyás. Egy csomó ilyen példát mondott amit nem bírok elhinni, hogy igaz, de ő nem az a túlzós fajta.

Szóval ha úgy nézed ilyen szintű problémák vannak a matektudással nem hülyeség a becslés. Csak mondjuk megint olyan magyarosan a tanár nem képes megkülönböztetni azt akinek ez hasznos és azt akinek ez teljesen értelmetlen.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#30) t72killer


t72killer
(Jómunkásember)
LOGOUT blog

Lehet, hogy valaki fejből fújja a megyéket és székhelyeket - közben meg egy csillárt nem tudna bekötni/fázisceruzát használni.

A magyar gyerekbe még mindíg azt verik bele, hogy az agya egy winyó - így aztán nem is tudja másra használni. Sok sz.rral elviszik az ember energiáit, kreativitásra meg már nem marad semmi.

#28: így van, a "jó poroszos" (hány vh.-t is buktak be ezek a zsenik?) hagyományokra még jönnek az "új" politikai trendek:(

[ Szerkesztve ]

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#31) dabadab válasza cuebler (#28) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

Amikor pár éve én láttam általános iskolában ilyen becsléses dolgot, az teljesen normálisnak tűnt: arról szólt, hogy ha egy 6*8 szorzás eredményeképpen 342 jön ki, akkor gyanakodjon a gyerek, hogy ott valami nem stimmel.

Az persze a tömegoktatás problémája, hogy a fiadnak olyan számítás eredményét kellett megbecsülnie, aminek az eredményét simán bemondta volna - persze ha azt kérdezik tőle, hogy mondjuk 3213*1873 mennyi, akkor el kellett volna gondolkodnia a pontos eredményen, de azt pillanatok alatt meg tudta volna becsülni, hogy annak valahol hatmillió táján kell lennie (vagy legalább annyit, hogy egymillió és tízmillió között).

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#32) snecy20 válasza t72killer (#30) üzenetére


snecy20
(PH! kedvence)

Manapság még van ilyen, hogy kötelező verstanulás? Bődületes köcsögségnek tartottam mindigis. Pláne, hogy szerették figyelmen kívül hagyni, hogy van olyan gyerek, akinek ez alkatából, képességeiből fakadóan egyszerűen nem megy.

(#33) Ghoosty válasza dabadab (#27) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

Így értem. Akkor a második tippem nyert. Részben azért tudtad/tudod. ;)

(#34) bambano válasza lezso6 (#1) üzenetére


bambano
(Jómunkásember)

egy dolgot mondj meg nekem: minek futnak edzésen a futók?

lezso6 szerint a user: rossz számtech karmája van | @netik: There is no Internet of Things. There are only many unpatched, vulnerable small computers on the Internet.

(#35) flymi válasza blackrulz (#12) üzenetére


flymi
(őstag)
LOGOUT blog

Oké, tanítsák a gyereket pénzügyi ismeretekre és közgázra de ne alsó tagozatban. Csak ennyi.
Egy gyerek legyen gyerek, ne neveljünk már kis felnőtteket.
Én anno tizenévesen a pöcsömmel játszottam és rúgtam a bőrt, amíg a mai ugyanilyen idős gyerekek a tabletet nyomkodják és a jútyúkot nézik (sokszor az utcán sétálva is, aztán csodálkoznak rajta ha elcsapja őket egy kocsi, vagy rosszabb esetben a pesti gyors).

Vadiúj 120L villanybojler eladó! /// "A félelmet lazán arcul csapom és fricskát nyomok az orrára" (T.B.A)

(#36) Narxis


Narxis
(PH! nagyúr)

Lényeg, hogy a guglizás joga mindenkit megillet. :))

(#37) hcl


hcl
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Egyik oldalnak sincs igaza, és mind a kettőnek igaza van.

Lexikális tudásra is szükség van ugyanis, és intelligenciára is.

Az arányokon lehet vitatkozni, de egyik a másik nélkül nem ér semmit, ahogyan erre többen hoztak példát. Az sem kérdés, hogy a magyar iskolarendszer teljesen rosszul tölti ezeket a fejekbe, de ettől még nem lesz hülyeség az, hogy ismereteid legyenek, akár olyasmiről is, amit nem tartasz hasznosnak. Ha te döntenéd el, hogy mi a hasznos, az viszonylag egysíkú dolgot eredményezne. A tudás sosem haszontalan :)

Az olvasáshoz ismerned kell a nyelvet, és a betűket is. Meg mondjuk azt is, hogy merről merre olvasol.
A lakhelyeden tájékozódni megint csak lexikális tudás. Ezeket ugye senki nem gondolja, mert annyira magától értetődő... De a szakmád alapjai sem csak logikából állnak, akármit is csinálsz

Az alapműveltség meg azért kell, hogy ne egy szakbarbár tahó legyél. Legalábbis tudj valamit a körülötted levő világról, a néped történetéről, stb. És értsd is, mi miért történt úgy.
Illetve abba is érdemes belegondolni, hogy üresfejű arcok mikor tettek olyat, ami előrébb vitte a világot? Mert viszonylag ritkán. Newton, Rousseau, Neumann János, Nikola Tesla, Széchenyi, Deák Ferenc, Kossuth, Déry Miksa, ezek amúgy mind nagyon művelt emberek voltak, akik sokat tudtak és értettek. (Ahogy azok is, akik a 70-es években olyan TCP/IP hálót találtak ki, ami 50 év múlva még mindig megfelel :D )
Ha nem is fogsz soha olyat csinálni, ami miatt örökre emlékezetes marad a neved, minél műveltebb az átlag, annál versenyképesebb a társadalom.
Az ellenkezőjét, meg hogy milyen az, amikor tuskó gazemberek irányítanak egy országot, pedig megtapasztalhatjuk itthon (pláne a rendszerváltás óta egyre inkább), az USA-ban, Brazíliában...

Meg ha már gúgli : Ha nem ment volna el a pénzszerzés és manipuláció irányába, a világ legjobb dolga lenne. Az a meredek, hogy sokan addig sem jutnak el, hogy keressenek, ha valamit nem tudnak.

@Ghoosty : Nyilván nincs definiálva, de alapvetően minél több dologról vannak ismereteid, annál jobb. A legjobb ötletek abból születnek, ha valakinek széleskörű ismeretei vannak a világról, és ezeket össze tudja kapcsolni olyan módokon, amire más még nem gondolt.

[ Szerkesztve ]

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#38) Ghoosty válasza hcl (#37) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

"Nyilván nincs definiálva, de alapvetően minél több dologról vannak ismereteid, annál jobb."

Ez nem volt kérdés, de sajnos csak 8+4 év a kötelező tanulási idő, ebbe nem lehet mindent belerakni. Amit felhoztam példát, azt az általános iskolában tanítják, tehát valaki egyszer úgy gondolta, hogy általános műveltséghez tartozik. A társadalom meg úgy alakult, hogy szerintük nem az. Nekem semmi bajom ilyen ismeretek megtanulásával, ha közben más nem szenved hátrányt. De a példa azt mutatja, hogy igen.

(#39) erer1000 válasza lezso6 (#1) üzenetére


erer1000
(őstag)
LOGOUT blog (1)

egyetem, gépészmérnök szak:

irányítás technikán oktató az IP címet így nézte meg

start-gépház-hálózatok-ethetnet-adapterbeállítások módosítása-kiválasztja az adott hálózati kapcsolatot, jobb klikk-állapot-részletek

és ott az IP cím

kérdeztem hogy miért nem start, beírjuk hogy cmd, ipconfig és ott van.

jött a válasz hogy "mert azt nem ismerem"

másik eset ugyan ennél, hogy minden alkalommal amikor a PLC-re rá akar csatlakozni akkor ezt az utat végigjárja és az IP-t MANUÁLISAN írja át, és rengetegszer IP cím ütközés van a hálózaton és addig próbálkozik míg nem lesz jó.

megkérdeztem hogy miért nem hagyjuk autómatikusan?

válasz:

Mert csak!!!

6. félévben
és nem öreg , 38-39 éves....

az ilyenek miatt megy el az ember kedve az élettől

Sony Ericsson W200i->Tmobile Vairy Touch->Alcatel OT 806->Huawei ascend Y200->Nokia Asha 302->HTC ChaCha->Blackberry Q10->Blackberry Priv

(#40) Chaser válasza lezso6 (#1) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

"az okos ember az, aki tudja, hol lehet megtalálni a szükséges információt"
vágó pista bácsi
:)

sztem is úgy van ahogy mondod - pontosabban én is ezt gondolom -, a lexikális tudás is fontos egy bizonyos szintig, ugyanakkor hatalmas lexikális tudással is lehet valaki s_gghülye'
egyik topikban nemrég egyetemistáknak feltett kérdésről volt video, egyik kérdés 2. vh időintervalluma, másik kérdés, mi történik egy tollal ha leejtjük a holdon?
a megkérdezettek 90%-a helytelen választ adott, illetve nem tudta egyik kérdésre sem a választ, azért ilyen szintű dolognál pl sztem fontos, h menjen kugli' nélkül is, és ezek a jóemberek' leérettségiztek és egyetemen koptatják a székeket, ahelyett, h szép zöld mellényben az utcát takarítanák valahol

szerk:
t72killer
és ez nagyon jól van így, a villany nem játék, nem sokkal ezelőttig még én sem nyúltam volna 230v-hoz ( : rákényszerültem megtanulni, de ennyi - egyébként igen egyszerű, ha utánanézünk, de könnyen halált is okozhat a művelet, nálam villanyászbácsi pörén kézzel műtötte a szálakat, miközben feszültség alatt volt az adott rész, és még leodított mikor le akartam kapcsolni ( : , mondjuk ő 40 éve ezt tolja, de akkor is marhaság így "szerelni" -

[ Szerkesztve ]

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#41) Csapoati


Csapoati
(PH! nagyúr)

Nekem elég jó a lexikális tudásom (különösen földrajzból és történelemből, utóbbinál pl fejből tudom gyakorlatilag az összes magyar királyt uralkodási évszámmal együtt), de igazából ez szinte semmi előnyt nem jelent a hétköznapokban.

Haladni kell a korall (vagy Core-ral)!

(#42) hcl válasza Ghoosty (#38) üzenetére


hcl
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Az is lehet ám, hogy a társadalmat foglalták el az idióták - nem véletlenül, hiszen a média is ebbe az irányba terel, hogy nulla tudással lehet nagy pénzt csinálni, és nem az az érték, ha alkotsz, hanem hogy milyen durván sok pénzed van a semmire...

Nem szenved hátrányt - és ugyanúgy, ki dönti el, hogy mi ne szenvedjen? Értelmes társadalmi konszenzus kéne. Abban hiba nincs, hogy a mai iskolarendszerben nagyon rossz a módszertan, de valahogy mindenki csak azt dobálná ki, amihez ő hülye volt valamikor, vagy nem tetszett neki. Az iskolarendszer szidása mögé bújva könnyű palástolni a butaságot...

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#43) snecy20 válasza Csapoati (#41) üzenetére


snecy20
(PH! kedvence)

Nem túl releváns tudás a mai jelenünket nézve, az biztos.

(#44) Polllen válasza Ghoosty (#5) üzenetére


Polllen
(PH! nagyúr)

Az alapműveltség szerintem fontos ahhoz, hogy a hétköznapokban értelmes beszélgetést lehessen folytatni.

Pl. ha azt mondom a hétvégén elugrom a Bakonyba, akkor az ciki, ha azt gondolod Romániába megyek.

sutszi

Szerintem ez egy nagyon fontos gondolat. Én is azt látom, hogy egy biztos alap nélkül nem lehet építkezni. Ahhoz, hogy jól tudjunk keresni, kell egy rendszer, egy keret. Ehhez meg kell valamennyi tudás

[ Szerkesztve ]

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#45) D1Rect


D1Rect
(PH! félisten)

Innen csókoltatom az általános iskolai matektanárom, aki azt állította, hogy nem lesz az embernél mindig számológép. :DDD

"Sok hűhó semmiért, lehetne mondani, de egy tetszett pecséttel azért értékelem a mérnökök igyekezetét. Még akkor is, ha a Galaxy Note-tal nem sikerült kategóriát teremteniük. " - 2011

(#46) t72killer válasza snecy20 (#32) üzenetére


t72killer
(Jómunkásember)
LOGOUT blog

Nem tudom, mostanában nem volt 6-18éves gyerkőc a közelebbi családban. Mindenesetre egyetemi szintig visszatérő motívum a baromságok magoltatása.

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

(#47) bambano válasza t72killer (#46) üzenetére


bambano
(Jómunkásember)

megint megkérdezném: minek fut a futó az edzésen? másik példa: minek jár(t) Görbe edzésre?

lezso6 szerint a user: rossz számtech karmája van | @netik: There is no Internet of Things. There are only many unpatched, vulnerable small computers on the Internet.

(#48) Csapoati válasza snecy20 (#43) üzenetére


Csapoati
(PH! nagyúr)

A fejszámolás viszont egy marha jó készség, azt simán kötelezővé tenném minden matekóra elején (nekem az volt alsóban, Zsolnai-módszerrel tanultam). Tök jó, hogy fejben össze tudom számolni nagyjából, mennyiért vásároltam, nem kell számológép akár kétjegyű kétjegyűvel való szorzásához sem. Ennek tényleg van gyakorlati előnye. Az egyetemen volt egy olyan csaj, aki nem tudta a memória használatát a számológépen, mindent újra beszorzott mindennel (egy kb 6 tényezős szorzatnál, ahol 4 tényező fix volt). :D

D1rect: Látom ez még az okostelefonok előtt volt. ;]

[ Szerkesztve ]

Haladni kell a korall (vagy Core-ral)!

(#49) hcl válasza Csapoati (#48) üzenetére


hcl
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Valaki erre is mondhatja, hogy neki nem szokott rá szüksége lenni. ;]
Szubjektivitás... eh

Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

(#50) t72killer válasza bambano (#47) üzenetére


t72killer
(Jómunkásember)
LOGOUT blog

Pontosabban: miért jár a futó kung-fu edzésre:F? Ja, nem jár...

[ Szerkesztve ]

"A win98 biztonságos, ui már vírust sem írnak rá 10 éve."

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.