Hirdetés

2019. szeptember 22., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) UnA


UnA
(Korrektor)

Porfelhő... az volt rendesen :)

(#2) twollah1976


twollah1976
(őstag)
LOGOUT blog (1)

Jo nagy port csinalt.

\m/ Minden lehetséges, kivéve forgóajtón átsíelni... \m/

(#3) Fred23


Fred23
(veterán)

Szép volt, csak kissé poros! Az egész terület lebetonozása vállalhatatlan költség lett volna? :F

[ Szerkesztve ]

(#4) Cifu válasza Fred23 (#3) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

A SpaceX mindent a lehető legolcsóbban akar megoldani. Hozzáteszem, hogy az Blue Origin féle New Shepard leszállások is hasonlóan néznek ki. Ott sem aszfaltozzák / betonozzák le több száz méteres körben a leszállóhelyet. Hozzátéve, hogy hiába betonozod le, por esélyesen azon is lesz...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#5) llax válasza Fred23 (#3) üzenetére


llax
(senior tag)

Ha ez ekkora port kavar, mekkorát fog a booster??? :) (máshol a lángterelő alagutak és a rengeteg víz miatt nem látod külön a port)

Kérdéses még az is, hogy azon a helyszínen érdemes-e komolyabb erőfeszítéseket tenni egy teljes értékű indítóhely felé. Túl közel van lakott terület, részben ez, részben a minősített FTS hiánya miatt még 200m-re sem emelkedhetett. Még így is a házak elhagyását (de legalább ablakoktól eltávolodást) javasolták...

Továbbá gyakorolják a "minimál infrastruktúrás" repülést, a cél, hogy ne kelljen "teljes értékű" indítóállás ennek a rendszernek.

Szép repülés volt, de a leszállás lehetett volna finomabb is, a lábak alatti energiaelnyelők teljesen kilapultak. (óvatosabb volt, mint egy F9 booster, de egy személyszállítónak is tervezett jármű leszállítását kell még gyakorolni)

Ez volt a víztorony utolsó repülése, ezután hajtómű tesztállás lesz belőle.

[ Szerkesztve ]

(#6) joghurt


joghurt
(őstag)

Mókás volt, ahogy a lilás szúrólángból a leszálláshoz közeledve hirtelen sárga fáklya lett.

A tej élet, erő, egészség.

(#7) John_Doe válasza llax (#5) üzenetére


John_Doe
(senior tag)

A "minimál infrastruktúrás" repülésről az jutott eszembe hogy épp elég lesz a Marson az üzemanyaggal bajlódni érthető hogy ami feltételtől csak tudnak meg akarnak szabadulni.

Shal'kek nem'ron!

(#8) llax válasza John_Doe (#7) üzenetére


llax
(senior tag)

Ez is egy cél.

A végső cél, hogy CH4+LOX-on kívül semmi mást ne kelljen tankolni. A StarHopper pont nem tudja ezt, héliummal helyezi nyomás alá a tartályokat, az RCS nitrogént használ, de legalább a gyújtáshoz nem kell külön "üzemanyag". (hétfő este pont ez a gyújtórendszer rendetlenkedett, ezért volt 1 nap halasztás)

Ha kiáll az indítóállásra egy F9 Dragonnal a tetején, a teljes rendszer üzemanyag rendszeréhez kell: RP1, LOX, MMH, NTO, sűrített He, sűrített N2, TEA, TEB.

(#9) llax válasza joghurt (#6) üzenetére


llax
(senior tag)

Vélhetően a szabályozási tartomány legaljára mentek, ekkor már nem tudták tartani az ideálishoz közeli keverési arányt. Ha valami dúsul, akkor viszont a CH4 legyen az, a LOX dúsulása minden körülmények között kerülendő.

Egy ilyen "full flow" hajtómű szabályozása a legnagyobb kihívás az összes közül, a SpaceX-en kívül másnak nem is igazán van ezzel "éles" tapasztalata (plusz a metán hajtás sem szokásos dolog - egyelőre). A Raptor a világ 3. valameddig megépült full flow hajtóműve és az egyetlen, amit bármilyen jármű alá szereltek. (ezért is volt fontos a "víztorony" reptetése)
A Merlinek ennek az ellentettjei, nyílt ciklus és pintle injektor: nagyon széles sávban szabályozható tolóerő, minden körülmények között.

(#10) Cifu válasza llax (#9) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

A Raptor nem pintle injector-t használ?

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#11) llax válasza Cifu (#10) üzenetére


llax
(senior tag)

Nem, sokkal "hagyományosabb" az égéstere, több ezer koaxiális injektor dolgozik (coaxial swirl injector). Mindkét összetevő gázként érkezik az égéstérbe (a full flow működés velejárója), a pintle injektort itt talán nem is lehetne használni.

(#12) John_Doe válasza Cifu (#10) üzenetére


John_Doe
(senior tag)

Nem ezt akartam...

[ Szerkesztve ]

Shal'kek nem'ron!

(#13) llax


llax
(senior tag)

Leszállás után az egyik COPV elszállt a 4-ből (2 He, 2 N2, az utóbbiból az egyik repült).

Vártam, hogy valaki YT-ra felteszi ezt külön, önálló videóként (ennek a végén), de eddig nem találtam: a Twitter-en van videó.

Csak hangosan gondolkodva... Ha ez (szokásosabb módon) a szerkezet valamelyik tartályán belül lett volna, mekkora tűzijáték lehetett volna belőle???

[ Szerkesztve ]

(#14) John_Doe válasza llax (#13) üzenetére


John_Doe
(senior tag)

Volt ott más baj is. A linkelt youtube videón ha nézed 5:40 körül látni hogy kicsit elkezd égni valami a harang tövében. Először van egy sárgás villanása a lángoszlopnak majd a harang tövében elkezd égni valami azután az egész láng sárga színűre vált. Látni lehet hogy kicsit kemény volt a leérkezés az összenyomott lábakon és aztán repül a tartály.

Shal'kek nem'ron!

(#15) llax válasza John_Doe (#14) üzenetére


llax
(senior tag)

Még senki nem próbált szabályozni repülés közben egy full flow hajtóművet és nem is várható a közelebbi jövőben, hogy más ilyet tegyen. Ezt is el kell kezdeni valakinek.

Gondolom az erősen limitált üzemanyag mennyiség (FAA engedély) és a hosszú ideje tervezettől eltérő repülés új problémákat is okozhatott.

A sárgára váltó láng az erősen metándús üzem. Ott már a szabályozhatóság alsó határára érhettek. Közben a mozgását is érdemes figyelni: nagyon belassul, majd amikor ereszkedne kicsit gyorsabban, akkor vált sárgára a láng - eközben még a tömege is gyorsan csökken (picit "New Shepard jellegű" mozgás). Ha egyéb probléma lett volna, akkor nem egy darabban / kicsit laposabban érkezik le...
A leérkezés lényegesen "puhább" volt, mit egy F9 booster leszállása, de itt nincsenek rugalmas lábak, csak egyszer használatos energiaelnyelő talpak, azok lapultak ki, a feladatukat láthatóan ellátták. (a StarShip esetén már nem ilyen talpak lesznek)

Ami számított volt ezen a teszten, az látszólag jól működött. Ugyanakkor fontos is volt ez a teszt, mert vannak dolgok, amiket egyszerűen nem tudnak átemelni az eddigi megoldásaikból.

A StarHopper elvileg többet nem is repül. Átépítik hajtómű tesztállássá.
(a ráépített tartályok nem "repminősítettek" voltak, ez jelölve is volt rajtuk)

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.