Hirdetés

2022. október 1., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) embe


embe
nagyúr

Jó kis összefoglaló.
Ez jó téma...külföldi fórumokon is vitát lehet vele generálni, nekem is sikerült 2 Indexes fórumon is. :F
Már korábban is utánaolvastam, hogy van ez a fránya smart töltés, illetve hogy mi is a lényege. Csak eddig ezzel a 80%-kal nem találkoztam sehol sem. De most már rátaláltam 1-2 magyarázatra, köztük azzal a FORD-os pdf -el, ami említi ezt a 80%-ot.
Úgy voltam vele, smart töltés ok., okosan tölti fel az akksit. Csak meglepődtem, hogy miért nem akar 80%-tól tovább tölteni.
Bár volt olyan mint írtam most a két ünnep között, amikor lemerült az akksi rajtahagyott gyújtás, és 1-2 fogyasztó miatt 66%-ra. Utána amikor elindultam vele, visszatöltött 90% fölé, majd később beállt megint 80-ra.

[ Szerkesztve ]

".... a Kádár-rendszerben születtem, de nem akarok annak primitív paródiájába beleöregedni.."

(#2) DigitXT


DigitXT
félisten

Ez érdekes olvasmány volt, köszi!:R

(#3) Inhouse


Inhouse
senior tag

Köszi az infókat!
Annyit írhatok, hogy a kép alatt szerepel egyedül az IBS rövidítés, az összes többi helyen a szövegben ISB sikerült? :)
Esetleg meg lehetne még említeni, hogy maga a szenzor fő eleme egy sönt ellenállás, ami megfelelő értékű (kicsi, 100μohm), és kellően nagy teljesítményű ahhoz, hogy az üzem közbeni kisebb áramokat és az indításkor fellépő akár több száz A-es tüskéket is mérni tudja. Úgy néz ki, hogy a feldolgozás rögtön itt megtörténik egy AS8515-ös chip-el és egy μC-el. Méri a söntön átfolyó áram hatására eső feszültséget (gyaníthatóan egy DC erősítés is van az elején, mivel igen kicsi értékek adódnának, úgy néz ki nem bíztak a Hall elemes mérésben a nehézkes nullázás miatt), a hőmérsékletet és persze az akkumulátor feszültségét is, jön ide egy vezeték az akku pozitív kivezetésétől. Figyeli az akkuból elfolyó és az akkuba befolyó energia egyenlegét, és ezekből az infókból kalkulál az autó számítógépe és vezérli a generátort. Az IBS szenzor a negatív akkusaron van elhelyezve, nem összetévesztendő a BMW biztonsági BST szenzorával a pozitív sarkon, ami vészhelyzet esetén egy pirotechnikai patronnal kioldja a generátor és az önindító felé menő vonalat és csak az utastér ág marad a világítás, zárak energiájának biztosítására.

Üdv Inhouse

(#4) embe


embe
nagyúr

Egy kis adalék:
Szombat reggel végeztem melóban. Hazafelé menet a kocsi, az OBD és a Forscan szerint, töltött végig 14,9V-al, de az akksi töltöttsége 73% volt amikor hazaértem. Ez kb. egy 10 km.-es út volt. Egész hétvégén az autó egy félig nyitott garázsban állt, nem indítottam be.
Szombat reggel amikor leállítottam, akkor az OBD szerint az akku töltöttsége 73% volt, és az akku sarkokon 12,71 V-ot mértem.
Kocsit lezártam, motorház tetőt felnyitottam. Hétvégén többször mértem az akkun feszültséget.
Szép lassan csökkent.
Ma reggel indítottam, majd 48 óra állás után, ugye ez idő alatt mínuszokban volt az autó.
Indítás előtt 12,59 V-ot mértem. Ekkor -7C° volt a garázsban.
Tehát a 48 óra alatt esett 0,12V-ot.
Kb. 10 perc melegítés után néztem csak OBD-t, elfelejtettem indításkor, de ekkor 82%-os töltöttséget mutatott. És ennyi volt a kb. 10 km.-es út végén is. Igaz közben regenerált az autó, ilyenkor meg tudtommal bekapcsol pár fogyasztót (szélvédő, tükörfűtés...stb. ) Végig 14,9-15,1V feszültséget mútatott az OBDF.

Korábban ehhez a 80% -os töltöttséghez 12,4V alatti feszültség tartozott. Most legalább magasabb. Lehet lassan bekalibrálja magát a rendszer? Pont egy hete, a múlt hétvégén volt resetelve a szenzor.
Nem nyúlok hozzá egy darabig.

Már csak az merült fel bennem, utalva az akksi töltős topicodra, hogy vajon ha rákötöm a töltőt, akkor az hogyan befolyásolja ezt a kalibrációt?
Mert mint írtam korábban, az így feltöltött akksit ( Lidl-s töltőt használok) az első úton "lemerítette" 12,4V. alá. És utána ezt következetesen tartotta is.

".... a Kádár-rendszerben születtem, de nem akarok annak primitív paródiájába beleöregedni.."

(#5) Brogyi válasza Inhouse (#3) üzenetére


Brogyi
senior tag
LOGOUT blog

Köszi az észrevételt. Csak maradt benne egy kis elgépelés. Javítom.
Nem akartam túl mélyre menni, mert akkor nem értik, vagy elvesztitk a türelmüket. A lényeg szerintem átjött, és csak ennyit akartam. Tipikus rész amikor azt írtam RX/TX szerű. Nem egészen, csak azt akartam kihangsúlyozni, hogy a központi egység óhaja megjelenik a buszon, és a másik vonalon pedig a generátor jelzi az éppen aktuális értéket. Ez nem változtat a szabályzási hurok lényegén. Mindegy milyen formába csak a szabályozás működjön. :D
Egy átfogó képet akartam adni amibe beleillik a Ford rendszere.

(#6) Brogyi válasza embe (#4) üzenetére


Brogyi
senior tag
LOGOUT blog

embe

Neked van Fordod, így te tudsz róla infókat ide berakni. Sőt még kód olvasód is van.
Köszi mindenki nevébe. :R
Egyszer majd valaki nagyon fog örülni neki.

(#7) Inhouse válasza Brogyi (#5) üzenetére


Inhouse
senior tag

Csak azért említettem, hogy ki legyen emelve, nem csak a feszültségszintet (ill. aktuális igényeket) figyeli, hanem számolja a bevitt töltést és a kivett energiát és ebből kalkulált egyenleg alapján dolgozik. (meg persze a hozzánk hasonló elektronikával is foglalkozó emberkéknek a többi nyalánkság)
Én is tervezek egy fedélzeti monitorozást az autó elektromos rendszerére. Ilyen söntöt nem tudnék csinálni, ill. nem merném beletenni egy autóba, ezért arra jutottam, hogy az akku negatív sarkától a kaszniig, ill. a motorra menő vezetéket használnám erre a célra. Egy Arduino dolgozná fel a mért értékeket és írná uSD kártyára.
Van egy Ford-os kollégám és küzd az akkuval. Anno, évekkel ezeleőtt az akkucseréjénél mit sem tudtunk az IBS-ről és áthidalva lett cserélve, az autó nem is vette észre az új akkut...lehet, hogy akkor toltunk ki vele. :)

Üdv Inhouse

(#8) Brogyi válasza Inhouse (#7) üzenetére


Brogyi
senior tag
LOGOUT blog

Ha már gondolkodsz egy IBS-n akkor neked jó egy használt, kész. Azok olcsóbbak az újhoz képest, és a Ford leírása alapján nagyon pontosak.
Másik érv amiért nem mentem bele a részletekbe az az, hogy aki érti nem olvassa el, mert máshonnan több/pontosabb infót tud szerezni. Javaslom szkópozz meg egy működő Ford-t. Nézd meg milyen jelet küld a központi egységnek. Legrosszabb esetben csak a shunt-t használod fel. Azok biztos bírják az áramot.

[ Szerkesztve ]

(#9) Inhouse válasza Brogyi (#8) üzenetére


Inhouse
senior tag

Köszi! Igen, nekem is eszembe jutott egy ilyen bontott gyári IBS, az sem lenne baj, ha döglött az elektronikája.

Üdv Inhouse

Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.