Hirdetés

2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) pilóta


pilóta
nagyúr

Nem tudom, mennyire jó ötlet 6 laikust egyedül felküldeni. Mi van, ha az egyik bekattan és elkezd cirkuszolni? A másik öt majd megfékezi? Vagy mi a terv?

Aki él és nem boldog, az téved!

(#2) opr válasza pilóta (#1) üzenetére


opr
veterán

Mind a negy percben, ugy, hogy semmi eszkoz nincs nala, es eleteben eloszor van sulytalansagban? Cirkuszoljon... :DDD

Egyebkent meg valszeg gondolnak erre Ok is, nem hulyekkel van feltoltve a ceg, szamomra egyertelmu, hogy a sorozatgyilkos hajlamu pszichopatakat egyutt kuldik majd fel. ;]

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#3) Cifu


Cifu
nagyúr

Akkor nézzük a csúnyaságokat, amiről nem volt szó:

1.: Nem volt szó arról, mikor indul a BO űrugró-járata. Ez valahol érthető, a konkurens Virgin Galactic 2006-tól kezdve árulja a jegyeket, 2009-ben az első 300 jegyelőfizető jelenlétében mutatták be a VSS Enterprise-t, akkor úgy volt, hogy 2011-ben indul az első kereskedelmi űrugrás. Azóta ugye 6 év telt el, egy katasztrofális kimenetelű balesetben a VSS Enterprise elpusztult, és a Virgin Galactic még nem jutott el 100km magasba egyszer sem. E szempontból ugye a BO jelentős előnyben van, mert ha személyzet nélkül is, de az ő járművük már többször is elérte ezt a magasságot.

2.: Nincs szó a jegyárról. A New Shepard kifejlesztésére alsó hangon is vagy fél milliárd dollár elment, de inkább több. A jegyár nagyon meghatározza, hogy kik engedhetik majd meg maguknak. Bezos jó üzletember, tudja, hogy ha túl magas árat dob be, akkor élből leírja a potenciális ügyfelei egy részét. A másik oldalról ha csúnyán aláalkudik a Virgin Galacticnak, akkor Sir Richard Branson cége alól simán kihúzhatja a talajt...

@pilóta: Nem tudom, mennyire jó ötlet 6 laikust egyedül felküldeni. Mi van, ha az egyik bekattan és elkezd cirkuszolni? A másik öt majd megfékezi? Vagy mi a terv?

Egy automata metrón mi történik ilyenkor? Vagy egy felvonóban? Némileg más szitu, de az alaptézis ugyan ez.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#4) pilóta válasza Cifu (#3) üzenetére


pilóta
nagyúr

Némileg más a szitu. Pont ezért kérdeztem. Ha egy metrón cirkuszol valaki, nem történik semmi. A következő állomáson a személyzet lefogja vagy rendőrt hívnak. De egy űrhajó szerintem még pár évtizedig igencsak a veszélyes üzem kategória marad. Most csak példának ha ketten fogják magukat és nem ülnek vissza a helyükre a súlytalanság végeztével, hanem az egyik oldalra lepottyannak, teljesen felborítva a kabin egyensúlyát?

Aki él és nem boldog, az téved!

(#5) Cifu válasza pilóta (#4) üzenetére


Cifu
nagyúr

Most csak példának ha ketten fogják magukat és nem ülnek vissza a helyükre a súlytalanság végeztével, hanem az egyik oldalra lepottyannak, teljesen felborítva a kabin egyensúlyát?

Aligha fog annyira kimozdulni a kabin, hogy a fékezőrakéta begyújtásánál ez problémát okozzon, ne feledd el, hogy eleve számítani kell erre, hiszen három ernyő van, ha abból egy nem nyílik ki, akkor is biztonságosan földet kell érjen.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#6) pilóta válasza Cifu (#5) üzenetére


pilóta
nagyúr

Hát akkor hajrá, biztos jó lesz. Én azért utasként is nagyobb biztonságban érezném magam, ha lenne egy hajjakend a fedélzeten... :D

Aki él és nem boldog, az téved!

(#7) Slack


Slack
tag

Nekem nagyon nem tetszik, hogy nem lesz személyzet. Nem a fent említett pánikolás/balhézás miatt, hanem műszaki okokból. Egyelőre repülőgépek se repülnek pilóta nélkül. Ott is az esetek többségében a robotpilóta elvezeti a gépet, de szükség esetén ott a pilóta, hogy be tudjon avatkozni.
Szóval még nem jutottunk el az autonóm utasszállító repülőgépekig, sőt még az autókig sem, de az "űrhajó" már az lesz?
A fentebb említett vezető nélküli metró nem jó hasonlat. Ha műszaki hiba és azt az automatika nem tudja kezelni akkor max megáll. Ugyanez itt aligha működőképes.

(#8) #82729984 válasza pilóta (#4) üzenetére


#82729984
törölt tag

Ha valakinek van 100 millió forintja egy 10 perces repülésre, elég kicsi az esélye hogy az illető épp egy pszichopata őrült (plusz ezt azért pikk-pakk lehet ellenörizni előtte, azért ide nem az utcáról esnek be az emberek mint a metróba és nem 5 percenként indul)

Amúgy a te esetedben, ha szerinted a 6 utas közül az egyik egy "biztonsági" ember lenne, az mit tudna csinálni az ominózus két utassal aki nem akar a helyére ülni? Megveri? :D

De a valóság inkább az lesz, hogy utasaink szorítják a karfát ezerrel és imádkoznak nehogy valami baj legyen mintsem hogy valaki kockáztassa az életét.

(#9) #82729984 válasza Slack (#7) üzenetére


#82729984
törölt tag

Magam részéről azt gondolom, hogy ez a cucc annyira egyszerü, hogy a személyzet amúgy sem tudna semmit sem csinálni. Gondolom a rakéta felviszi 100 km magasba, onnan meg kb. visszazuhan a földre valamilyen íven magától, kinyilnak a fékezőernyők és az egész alig 10 percig tart.

Szóval ez nem az armageddon cimü film ahol majd az orosz csóka űrruhában kiugrik egy kalapáccsal a kezében helyrepofozni az űrhajót.

(#10) Syl


Syl
nagyúr

Ööö.... A súlytalanság határa nem 100 km :U

Never let your sense of morals prevent you from doing what's right.

(#11) derive válasza #82729984 (#9) üzenetére


derive
senior tag

Na ja, ez a kapszula funkcionalitasban kb Gagarin urhajoja szintjen van. Talan ezert is tunik jobban megvalosithatonak, mint a Musk fele grandiozus probalkozasok.

@Syl: Sujtalansagnak nincs magassaghatara. Akar repuloben is lehet csinalni kb fel percre, lenyeg h szabadesesben zuhanjon a kabin, aztan majd a legkor lefekezi.

[ Szerkesztve ]

(#12) Slack válasza #82729984 (#9) üzenetére


Slack
tag

Lehet akkor keverem valamivel. Nem ez volt a világra szóló újdonság, hogy újrahasznosítható a rakéta? Vagy az egy másik projekt volt? Kérlek szólj ha tévedek.
De ha nem tévedek, akkor ha olyan egyszerű miért nem sikerült eddig másnak?

Egyébként értem én, hogy csak 11 perc. Meg azt is, hogy csak egy adott íven fellövik aztán meg irányítottan zuhan. De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek. Nemsokára majd fognak, de még nem tartunk ott, hogy bevált dolog lenne.
A másik meg, hogy azért az kicsit durva hozzáállás, hogy ha baj van akkor alap, hogy az utas meghal. Mert még egy hozzáértő ember sincs ott aki legalább újra tudná indítani a vezérlést.

(#13) Syl válasza derive (#11) üzenetére


Syl
nagyúr

Pontosan erre gondoltam én is. Ott van példának a NASA oktatórepülője, amin az Apollo 13 és a mostani Múmia filmet is forgatták.

Never let your sense of morals prevent you from doing what's right.

(#14) t72killer


t72killer
titán
LOGOUT blog

Valami hasonlóval lehetne esetleg értelmes idő alatt D-Amerikába, Ausztráliba repülni?

[ Szerkesztve ]

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#15) #82729984 válasza Slack (#12) üzenetére


#82729984
törölt tag

"Nem ez volt a világra szóló újdonság, hogy újrahasznosítható a rakéta? "
Kevered a space x-szel.

"De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek"
A visszatérő űrhajók (kapszulák) eddig is ilyenek voltak. Kb. a legbiztonságosabb űrutazási forma.

"A másik meg, hogy azért az kicsit durva hozzáállás, hogy ha baj van akkor alap, hogy az utas meghal. Mert még egy hozzáértő ember sincs ott aki legalább újra tudná indítani a vezérlést."

Itt nincs idő ilyesmire. Lásd a Columbia és Challanger katasztrófája (és ott képzett személyzet volt). Amikor századmásodpercek alatt történik valami ott nem fog az ember közbeavatkozni, gyakorlatilag észre sem veszi hogy meghalt.

"De ha nem tévedek, akkor ha olyan egyszerű miért nem sikerült eddig másnak?"
Ez szimpla pénzügyi kérdés. Mert túl drága. Pont azon megy a harc hogy hogyan lehetne olcsóbban.

Ami modellt itt felvázoltak, az kb. egy ék egyszerüségü dolog (már ha űrhajózásban lehet ilyet mondani), olyan mint a bungee jumping. Az is ék egyszerüségü dolog, de ha mégis gikszer van (elszakad a kötél) akkor kampec.

(#16) waithEard


waithEard
őstag

Nem nagyon értek hozzá, de ezek a rakéták már 100% -ig megbízhatóak? Vagy legalább 90%-ig?
Mert csak egyszer durranjon el 6 milliárdos csemetével a rakéta, és vége lesz a boltnak.
(A visszatérés kockázatairól már nem is beszélve.)

"The cold feel of my skin. I try to lose but always win." - M.D.B. - The Fever Sea (RégiHApró: 68 piros \ 0 fekete)

(#17) t72killer válasza waithEard (#16) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

90%-os megbízhatóság elég necces, azt jelentené, hogy 10 útból 1 alkalommal tüzijáték-alapanyag lesz a pénzes csemetékből. Végülis adrenalin-túra a köbön ;]

Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.

(#18) zseko válasza Syl (#13) üzenetére


zseko
veterán

Amíg tolóerő felfelé hat a kabinra, addig nehezen lesz szabadesés 6-8km magasan, szerintem :)

HR24.hu

(#19) ZCoyote


ZCoyote
őstag

50-70 millió?

Ennél jóval többet kellene fizetnie Bezosnak nekem, hogy felmenjek! :N

Mellesleg tényleg nem kellene wc sem, mert úgysem érnék el odáig.

[ Szerkesztve ]

Romani ite domum.

(#20) Cifu


Cifu
nagyúr

@Slack: Egyelőre repülőgépek se repülnek pilóta nélkül. Ott is az esetek többségében a robotpilóta elvezeti a gépet, de szükség esetén ott a pilóta, hogy be tudjon avatkozni.

Mesélj kérlek, hogy melyik űrhajóban avatkozhat be a személyzet indításkor és/vagy érkezéskor?*

Eleve már az első űrhajós, Jurij Gagarin is csak utas volt a kapszulájában. Ha probléma van, akkor az emberi reakcióidő ide kevés. A indításkor / emelkedés fázisban a mentőtorony / mentőhajtómű lép működésbe, ez (ahol eddig volt, vagy tervben van) mindig teljesen automatikus rendszer. Itt tavaly októberben tesztelték, teljes sikerrel.

*A költői kérdésre, ha esetleg érdekel, a válasz az Űrsikló lenne. Papíron volt terv, és a műszerfalon volt kapcsoló, arra, hogy az emelkedés végső fázisában, miután a szilárd gyorsító rakéták leválnak, visszatérő manőverekbe kezdhetnek. Apró probléma, hogy addig a pillanatig, amíg a két gyorsítórakéta le nem válik, addig konkrétan nem volt megoldás a megmentésükre, leszámítva az első 4 utat, amikor katapultülésben ült a 2 fős személyzet.

Szóval még nem jutottunk el az autonóm utasszállító repülőgépekig, sőt még az autókig sem, de az "űrhajó" már az lesz?

Ez nem repülőgép, ez egy rakéta. Ballisztikus pályán repül, nem kell kifutó neki, nincs szüksége semmiféle speciális manőverre. Bármi gond alapvetően az indításkor léphet fel, erre a már linkelt mentőhajtóműves megoldás áll rendelkezésre. Ott emberi beavatkozásra várni ostobaság lenne.

Csendben megjegyzem, hogy egy repülőgép esetén NINCS biztos mentési eljárás, ha odafent széthullik a gép, vagy bármi komolyabb baj történik, nincs mentőernyő. Senkinek. Itt nagyobb biztonságban vannak az utasok, mint egy utasszállító gépen...

@t72killer: Valami hasonlóval lehetne esetleg értelmes idő alatt D-Amerikába, Ausztráliba repülni?

Elvi lehetőség adott, de most nézd meg mennyibe kerül(het) egy jegy. Szerinted hány utas lenne, aki ennyit fizetne csak azért, hogy ne 12 óra, hanem mondjuk fél óra alatt jutna el komolyabb távolságra?

@waithEard: Nem nagyon értek hozzá, de ezek a rakéták már 100% -ig megbízhatóak? Vagy legalább 90%-ig?

Nincs 100%-os megbízhatóság. Mentőrendszer van, arra az esetre, ha valami beüt. Lásd linket fent.

Mert csak egyszer durranjon el 6 milliárdos csemetével a rakéta, és vége lesz a boltnak.

Azok a csemeték aláírnak egy nyilatkozatot, hogy önszántukból mennek, és tisztába vannak kockázattal. Hidd el, ügyelnek az ilyenre....

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#21) ledgeri


ledgeri
nagyúr

Azért az első kép, meg a videó alatti bekezdés nem ugyanazokat az arányokat vázolja.
Ha nyernék 500 milliót akkor már elgondolkodnék, 1000 felett meg alapból is mentem volna egy kört...-mármint a cégeknél árajánlatok után..

// #ublockO-HardMode // anti-blockadblock-er // PH! új arculat: 1/ 500 // szeksziboj -nálam van egy pirospontod! // Találtam sárga fényű lézert! (kézit, ceruzaelemest) https://youtu.be/XQnmMjYHgcM //

(#22) -Skylake- válasza t72killer (#14) üzenetére


-Skylake-
addikt

Airbus A380.

"Those who would shave the beard for pussy deserve neither the beard or the pussy." - Ben Franklin, probably

(#23) Goblin12 válasza Cifu (#20) üzenetére


Goblin12
őstag

Sok ember fizetne érte, nekem néha már a 3 óra is rohadt sok bécs budapest közt. :U

(#24) Cathulhu


Cathulhu
addikt

Vicces marketing kep az elso, gondolom ha azt a 136 km-t aranyosan abrazoltak volna, a kutya nem venne jegyet erre. Apropo Anettka nem urogrott veletlenul evekkel ezelott? Megha o eppen nem is, akkor is nevetsegesnek tartom ezt a felhajtast szazegynehany kilometer miatt, ez nagyon messze van meg a kereskedelmi urutazastol.
"itt az utasok már érzékelni fogják a súlytalanságot, rálátnak a Föld görbületére, illetve megpillanthatják a világűr feketeségét." ez kb mindent elmond arrol, hogy valojaban mi varhato, de hogy kinek er ez meg ennyi penzt.... Bar a par leghangosabb laposfold hivot tuti fellonem, de azok akar maradhatnanak ott is :D

[ Szerkesztve ]

Ashy Slashy, hatchet and saw, Takes your head and skins you raw, Ashy Slashy, heaven and hell, Cuts out your tongue so you can't yell

(#25) bambano


bambano
titán
LOGOUT blog

tehát nincs budi, nincs kísérő, nincs semmi, amit megszoktunk.
én qrvára megnézném, hogy a jegy, amit vettem, az retúrjegy-e...

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#26) pigster válasza pilóta (#6) üzenetére


pigster
senior tag

Csak emiatt nem veszel jegyet?

[ Szerkesztve ]

FIGYELEM! A többszázezres Samsung okostévék kéretlen reklámokat tolnak az arcodba.

(#27) Cifu


Cifu
nagyúr

@Goblin12: Sok ember fizetne érte, nekem néha már a 3 óra is rohadt sok bécs budapest közt. :U

Azért nincs szuperszonikus utasszállítógép se rendszerben 14 éve, mert egyszerűen ráfizetés volt az egyetlen valóban működő típus is. A mai napig nem jött le a tervezőasztalról egyetlen új szuperszonikus elképzelés se, de gondolod, hogy majd ballisztikus pályán közlekedő megoldásra lesz kereslet? :F

@a_n_d_r_e_w: Vicces marketing kep az elso, gondolom ha azt a 136 km-t aranyosan abrazoltak volna, a kutya nem venne jegyet erre.

Azt a képet én se tudom hova rakni. :)
Az a Kerbal Space Programmal készült, és noha egy szuborbitális repülésről szól, de ezer szempontból nem releváns, kezdve ott, hogy a KSP-ben a Kerbin bolygó (ahol a Kerbalok élnek) mindössze tized akkora, mint a Föld...

Apropo Anettka nem urogrott veletlenul evekkel ezelott?

Nem, az masszív mellébeszélés volt, egy MiG-31 hátsó ülésén csináltak egy szimpla emelkedést, ami elég ködös, mert azt állították, hogy több, mint 50km magasságot ért el, ami figyelembe véve, hogy milyen gépen ült, kb. lehetetlen, reálisan max. 30km-es magasságban járhatott. Ezt adták el úgy, mintha űrugrásról lenne szó...

Megha o eppen nem is, akkor is nevetsegesnek tartom ezt a felhajtast szazegynehany kilometer miatt, ez nagyon messze van meg a kereskedelmi urutazastol.

Pár percig 100km-es magasságból nézni a Földet, és élvezni a súlytalanságot, hát, azért elég komoly tényező. Per pillanat aki űr-mániás, és nem piszkos gazdag (meg szerencsés, hiszen a következő űrturista, Sarah Brightman cirka három éve vár, hogy legyen egy üres Szojuz ülés), "csak" elég gazdag, hogy legyen cirka negyed millió dollárja erre, annak ez az opció marad.

A Virgin Galacticnál 2009-ben, a VSS Enterprise bemutatásakor az első 300 embert is meghívták, aki befizette a 200 000 dollárt... Szóval fizetőképes kereslet az éppen akad(t) rá...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#28) dabadab válasza bambano (#25) üzenetére


dabadab
titán

"tehát nincs budi, nincs kísérő, nincs semmi, amit megszoktunk."

Nem tudom, hogy te mit szoktál meg rakéták fedélzetén, de én még semmit sem :(

DRM is theft

(#29) hemaka


hemaka
nagyúr

Aztán ha rájön a cifra valamelyikre, tele rottyantja az űrruháját? :DDD

(#30) Syl válasza hemaka (#29) üzenetére


Syl
nagyúr

Aki nem bírja ki azt a 20 percet, az IJ.
De egyébként igen. Az űrhajósok ma is pelenkát hordanak ;)

Never let your sense of morals prevent you from doing what's right.

(#31) Cifu válasza hemaka (#29) üzenetére


Cifu
nagyúr

Amennyiben egy kezeslábast te űrruhának titulálsz, akkor igen.

Itt van az utazás CGI vizualizációja

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#32) pusszycat


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Az első ami beugrott róla, az egy repülő vibrátor. Persze lehet máshoz is hasonlítani... ;]

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat

(#33) Keem1 válasza Cifu (#31) üzenetére


Keem1
addikt

Jó kis animáció.
Szívesen elmennék egy ilyen űrugrásra. Természetesen csak a megfelelő anyagi forrás megléte esetén.

(#34) hemaka válasza Cifu (#31) üzenetére


hemaka
nagyúr

Ja, hogy ilyen. Valamiért én szkafanderre gondoltam.

(#35) schawo válasza Slack (#12) üzenetére


schawo
titán

De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek. Nemsokára majd fognak, de még nem tartunk ott, hogy bevált dolog lenne.

Bele ne nyúljon valaki kézzel, mert letöröm a karját. Ez olyan, mintha kitalálnád, hogy a segway miért nem kézzel egyensúlyozzák ki. Hajrá, sok sikert.

Az oroszok egyszer kipróbálták, hogy kézzel dokkolnának az ISS-re automata helyett. Majdnem oda lett az egész űrállomás :DDD

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#36) noPublicFG


noPublicFG
senior tag

Nekem tetszik az egész, a kapszula földetéréséig. Azért így beleállni a földbe nem a legjobb. Ejtőernyőzés után a földetérés olyan, mintha az összes csontom ledarálnák. (Nem ,mintha olyan sokat csinálnám! :D ) Akkor milyen lehet ez?

[ Szerkesztve ]

plus ça change, plus c'est la même chose

(#37) schawo válasza schawo (#35) üzenetére


schawo
titán

Legutóbbi SpaceX fellövésnél is az automata korrekciós rendszer óriásit mentett. Amint elhagyták a maxQ-t rögtön ütközésig tolta a gimbalt (maxQ előtt tilos kormányozni), és egészen a második fokozat szeparáció előtti pillanatokig folymatosan konkáv vektorral ment a tolóerő. Az is külön csoda, hogy ezt kibírta a járgány, főleg, hogy az egy újrafelhasznált gyorsító fokozat volt. A videón látszik olyan pillanat, hogy az áramvonalazó kúp komolyan deformálódik (szinte le akar fordulni a rakétáról), mert a rakéta teste a légkörben nem vektorirányban áll. De az automata akkor is megmentette a helyzetet. Ember erre nem lett volna képes. Vagy nem fordított volna eleget, és akkor előrebukfenc vetett volna véget a booster (és a műhold) pályafutásának (mint oly sok esetben már), vagy ha túlhúzta volna, akkor a légkör szedte volna darabokra a rakétát.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#38) Cifu


Cifu
nagyúr

@noPublicFG: Azért így beleállni a földbe nem a legjobb. Ejtőernyőzés után a földetérés olyan, mintha az összes csontom ledarálnák. (Nem ,mintha olyan sokat csinálnám! :D ) Akkor milyen lehet ez?

Láttad az általam berakott képet a #5-ös hozzászólásban? A kapszula alatti porfelleg a fékezőrakéták miatt keletkezett. Ahogy a Szojuznál, úgy a New Shepard kapszulánál is ejtőernyő+fékezőrakéta megoldást használnak. A talaj felett cirka 1 méterrel indulnak be, és szinte vajpuhasággal teszi le a kapszulát (pont akkor csökkenti le közel 0m/s-re a függőleges sebességet, amint eléri a talajt).

Ez volt az, ami a Szojuz-36-nál nem működött, és a személyzetnek ~30G-s becsapódást kellett elviselnie (sérülésekről nem esik szó, de esélyesen bevérzett szem és hasonló nem maradandó sérülések történtek).

@schawo: Azért tegyük hozzá, hogy például az amerikaiak végig kézzel dokkoltak. Valahol nevetséges volt, hogy a "fejlett" nyugat kézzel dokkol, míg az "elmaradott" keleti technológiánál a személyzetnek max. végszükség esetén kellett volna belenyúlnia az irányításba. :)

Azért azt is tegyük hozzá, hogy a találkozási pont kiszámítása masszív számítógépes számítás volt mindig. :)

A SES-10 indítás előtt is volt egyébként példa arra, amikor az automatika mentett, a CRS-1 útnál az első fokozat 9 hajtóművéből egy leállt, és ezért menet közben a fedélzeti elektronika játszott a tolóerő-szabályzással a többi nyolc hajtóműnél, hogy a pálya stimmeljen, illetve értelemszerűen később következett be a hajtóműleállítás és a szétválás.

Maradjunk annyiban, hogy legalábbis az űrrepülésben jobb az automatikára bízni az irányítást, mint az emberi kézre.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#39) Eugene Roe válasza Slack (#7) üzenetére


Eugene Roe
őstag

Ez annyira űrhajó, mint egy ballisztikus rakéta, ami útja végeztével nem a földbe csapódik, hanem ernyővel ereszkedik le! :)

It'll hurt... a lot, but you'll be better - you say?!

(#40) pusszycat


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Lehetne velük 2 szakképzet űrhajós is, még egy vacak pánikgomb sincs amit megnyomhatnának. Ahogy esik úgy puffan.

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat

(#41) vzozo válasza schawo (#37) üzenetére


vzozo
senior tag

Legutóbbi SpaceX fellövésnél is az automata korrekciós rendszer óriásit mentett. Amint elhagyták a maxQ-t rögtön ütközésig tolta a gimbalt (maxQ előtt tilos kormányozni), és egészen a második fokozat szeparáció előtti pillanatokig folymatosan konkáv vektorral ment a tolóerő.

Forrás? Ezt hol olvastad / láttad?

Vagy hasonló anekdota, mint a Progress vs. ISS esete (a baleset a MIR-rel volt)?

(#42) schawo válasza vzozo (#41) üzenetére


schawo
titán

Valóban nem az ISS, hanem a MIR volt, de a lényegen semmit sem változtat.






Itt pedig lehet látni, hogy a második fookozat leválása előtt pár másodpeccel hogyan teszi egyenesbe:
[link]

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#43) Vesporigo válasza pusszycat (#32) üzenetére


Vesporigo
aktív tag

(#44) Lalikiraly


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Pont én is azt akartam írni,hogy ha nincs budi van pelus ennyi.

Nekem ezzel inkább a környezetszennyezési hatások érdekelnének. A rengeteg fellövés iszonyat mennyiségű üzemanyagot jelent... Vagy majd termelnek hozzá bioetanolt? Na persze nem gondoltam komolyan.

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#45) opr válasza Lalikiraly (#44) üzenetére


opr
veterán

Ha jól tévedek, benne van a videóban, hogy hidrogén+oxigén az üzemanyag, szóval emaitt nagyon nem kell aggódni. :K

[ Szerkesztve ]

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#46) vzozo válasza schawo (#42) üzenetére


vzozo
senior tag

Mivel kb. az összes GTO launch így néz ki (hirtelen a SES9-et és a Thaicomot néztem vissza), még Atlas V-tel is, ezért hajlamos vagyok arra gondolni, hogy az egyre nagyobb downrange miatti perspektíva és optikai csalódás, esetleg magaslégköri tevékenység lehet a háttérben, vagy szimplán pályakorrekció a ritkább légkörben.

De persze az is lehet, hogy minden esetben "az automata korrekciós rendszer óriásit mentett". Én maradnék az előbbi magyarázatnál, ha nem gond.:)

(#47) ]Phobos[


]Phobos[
senior tag

Most érdemes gyűjtögetni, mire kiforrja magát elég lehet pár misi is ;]

[ Szerkesztve ]

Semmi sem lehetetlen, csak nem túl valószínű!

(#48) Mister_X válasza Cifu (#38) üzenetére


Mister_X
nagyúr

Te vagy a szaki, így téged kérdezlek, hány G-t képes elviselni az emberi szervezet hosszabb távon (napok, hetek), károsodás nélkül?

"Most kell szerénynek lenni, mert most van mire." --- "All dreams eventually disappear when the dreamers wake."

(#49) pusszycat válasza Mister_X (#48) üzenetére


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Úgy tudtam ez rövid ideg tart amíg eléred az utazó sebességet. :U

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat

(#50) pilóta válasza Mister_X (#48) üzenetére


pilóta
nagyúr

Szerintem ezt még senki se próbálta ki :D

Tippem szerint max 2G, de még ez is túlzás lehet. Rövid ideig viszont meglepően sokat: [link]

[ Szerkesztve ]

Aki él és nem boldog, az téved!

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.