Diktatura! Hatraltatjak az innovaciot!
[ Szerkesztve ]
Az über az egyik legmocsokabb cég a szilíciumvölgyből, tisztázatlan zaklatási botrányok, hatóságok megtévesztése, stb. Egyébként meg amerikai, ha az amcsik extrán szivatják-vámoltatják-megfigyelik az EU cégeket, akkor maradjanak otthon. Vannak EU telekocsis megfelelők ill. hazai, rendesen adózó és szabálykövető taxivállalatok, azokat kell támogatni.
Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.
Tegyük azt is hozzá, hogy a taxizás az egyik legmocskosabb iparág. Sokszor a hatóságokkal együttműködve, irreális szabályzásokkal, irreális viteldíjakkal.
A XXI. század elvárásai és lehetőségei kikezdik a hagyományos kapitalista mammutokat, akik befolyásukkal visszaélve próbálják akadályozni a folyamatot. Ugyanez történik a szállodaiparban (pl. AirB&B), bankszektorban (fintech), közlekedésben (fapadosok), stb.
"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."
Fellebbeztek... Milyen meglepő...
London has fallen...
[ Szerkesztve ]
"egy kéthónapos ellenőrzési időszakban a cég 14 ezer esetben végzett utasszállítást olyan sofőrökkel, akik csalárd módon szerzett engedéllyel – rendszerint más gépkocsivezetők nyilvántartásába feltöltött fotókkal – vezettek."
Amúgy ez tényleg durva. És ki tudja mi minden volt (és van) még ott...
Mindettől függetlenül 45000 munkahely azért nem semmi.
Nem vagyok sem taxis és a családban sincs, de a viteldíjakat megértem:
1. nem támogatják agyon, mint a 60-70%-ban(!) dotált tömegközlekedést, sőt, durva lenyúlások vannak minden hozzávalón (autó, képzések, üzemanyag...)
2. a kormány mögött ülő szerencsétlennek nem a benzinkutasok szórakoztatására kell a pénz, hanem arra, hogy enni adjon a családjának. +a két utas közötti út idő, üzemanyag és kocsikopás-ktg-eit sem fogja fedezni a Máltai szeretetszolgálat. Mennyibe is fáj székesfővárosunkban egy 2gyerekes család emberhez méltó megélhetése manapság, lakbérrel együtt?
3. a kormány mögött ülő szerencsétlen alkalmanként hajnali 5kor viszi haza a diszkópatkányt aki borravalóként összehányja a kocsit, aminek a takarítása többe fáj, mint a viteldíj és eltart fél napig.
[ Szerkesztve ]
Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.
Ez nem rendes munkahely, hanem gig economy
Nem jártam utána, és az is igaz, hogy sokaknak más állása is van mellette, de ha bezárna a bazár, az azért biztosan rengeteg ember anyagi helyzetét befolyásolná negatívan.
Kérdés valóban negatívan befolyásolná-e, vagy csak kiderülnének-e a turpisságok? Pl mi a helyzet az adó és járulékfizetéssel? Ha az über tevékenységére kirójuk ugyanazokat az adókat, elvárjuk a sofőröktől azt a képzettséget mint egy normál cégtől, akkor az áraik/jövedelmezőségük is pöccre ugyanott lesz, mint egy taxisé.
A nyáron UK-ben egy kisebb reptérről taxival vitettem be magam, cuccokkal. A taxis csaj a városból jött értem, címre vitt, ami igaz csak kb 15percre volt. Mennyit fizettem? Borravalóval, amit nem akart elfogadni, kemény 10 fontot... Fel nem tudom fogni, emellett miért is kell vmi amcsi baromnak külön tejelni?
Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.
Mondjuk amivel mentel az valoszinuleg nem taxi volt. Ez a kocsit rendelek a repterre/pubba egy kulon kategoria. Pl ezeket a kocsikat nem intheted le az utcan. Egy rendes taxi pl Heathrow - Weybridge az £90 ugyanez elorendelos tarsasagnal £40-50
[ Szerkesztve ]
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
Én ugyanúgy távol tartom magam tőlük mint az Apple termékektől, de azért a minap amikor a MÁV késése miatt párom lekéste az utolsó metrót, és a Kelenföldi pályaudvar - Rákóczi tér 10 perces viszonylat 3600 Ft-ba került, azért azt én sokalltam.
1, A tömegközlekedést dotálni kell rendesen, de cserébe hoz is rendesen. Több milliós városok közlekedése autókra alapozva megoldhatatlan - ezt Los Angeles bebizonyította.
2, Ahogy írtam is, ez egy mocskos ipar. Van benne a drogszállítástól a drosztmaffiáig és kurvázásig minden. Nem irigylem azokat akik erre adják a fejüket, de biztosan megvan rá az okuk. A valóban önvezető autók megjelenése drasztikus hatással lesz rá.
Addig viszont nem lepne meg ha kiderülne hogy az Uber lehet hogy még tisztító hatással is volt a folyamatos GPS megfigyelés által.
3, Nem tudom mi a módi, de feltételezem hogy ilyenkor a delikvens kártérítési kötelezettséggel tartozik. Ha én bemegyek egy étterembe és szabadon engedek egy doboznyi csótányt azért tutira megbüntetnek. Kb. ugyanaz az eset.
"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."
Ezért egy kicsit járj utána és akkor leesik, hogyan is működik az Uber.
Uber számára az emberi sofőrök jelenleg a szükséges rosszat képviselik, hosszútávon az a cél, hogy robotra cseréljék őket, ez esetben lenne nyereséges 1x valamikor.
Uber utolsó negyedéve épp 1.2milliárd veszteség volt.
(#14) Aprósólyom válasza tha_answer (#1) üzenetére
Túlzás, ha hátráltatásnak mondanánk. A megfelelő mederbe terelik... Mindig is fontosak voltak a szabályozások. Ahogy a magánéletünkben is szabályozzuk magunkat, úgy egy ország rendjét is szabályozzuk bizonyos keretek között. Nem tudom miért kell mindig "magyarázkodni" a szabályozások jelentőségére, ha feljön az Uber téma...
Ahhoz, hogy autót vezethess is szabályok és felelősség kötődnek. Üzletszerű tevékenységeket pedig kifejezetten szabályozni szokott egy jogkörnyezet, bizonyos keretek között. Az üzletszerű személyszállítás is ez a környezet, de bármilyen üzletszerű fuvarozást is.... De ha tudsz mondani kivételt, írd....
Az Uber egyedül innovációjaként a szoftveres környezetet lehet említeni, de erre vannak alternatívák.
Jevons paradox
(#15) tha_answer válasza Aprósólyom (#14) üzenetére
sztem felreertesz, ironia lett volna. ha itthon akarjak ravenni ezeket a cegeket a szabalykovetesre - igy vagy ugy - akkor innovacioellenes, autokracia, stb szoveg megy.
Az pusztán politika, legalább is Londonban. Csak hogy tisztán lássátok a londoni helyzetett, egy olyantól, aki ezt csinálta is, mert merőben szabályozottabb a rendszer, mint Budapesten volt.
Lodonban, illetve a UK-ben, két fajta taxi rendszer létezett, illetve létezik.
Az egyik a klasszikus leintős, drosztolós Black Cab vagy más néven Hackney Carriage. Ez annyiban tér el a magyar rendszertől, hogy ők nincsenek társasagokba tömörűlve és nem tudod telefonon rendelni őket. Bár most már van applikáció nekik is amin lehet rendelni. Egy ilyen driver átlagosan 1.5 évig tanul, mert minden utcát és helyet fejből kell ismernie, ami valljuk be Londonban nem kevés. Ennek az a neve, hogy Knowledge. Mindig ezzel példálóznak a helyi Black Cab driverek, mert más ütő kártyájuk nincs. Az már más tészta, hogy elég korrupt a rendszer és bizonyos összegért, ez a vizsga könnyebben is teljesíthető, illetve sok kocsiban ott a navigáció. Az autó parkjuk gerincét, bár folyamatosan modernizálják, még mindig sokszor Euro 3-4-es kormoló dízelek adják. Az egyik legnagyobb előnyük, a viteldíjon felül, hogy használhatják a buszsávot is. 15-20 éve, illetve azelőtt ez olyan szakma volt, hogy kemény munkával 2 év alatt össze lehetett kalapálni egy londoni lakás árát.
Akkor most jöjjön a másik rendszer.
Ez a hivatalos nevén Private Hire rendszer. Ez is nagyon régen létezik. Itt csak előre foglalt utazásokra megy az autó felvenni az utast. A fuvarokat license-elt operator cégek végzik, régebben klasszikusan telefonon keresztül. Az Uber is gyakorlatilag az egyike lett az operátor cégeknek, bár technológiájukból adódóan hamar egymaguk jóval nagyobbak lettek, mint az összes többi együtt. Drosztjuk nincs, leinteni őket nem lehet. Illetve nem is legális felvenni olyan utast, aki nem egy operátor által szervezett fuvar részeként jön. És most jön ami a legfontosabb. Minden driver, azon TfL által license-elt driver, aki az Uberrel, mint operátorral baszakszik. A Private Hire licence-hez is teljesíteni kell a felteteleket, mint ahogy az Uber előtt is kellett, sőt most még annál is szigorúbban. Szóval ezeket a license-eket a TfL adja ki. A Private Hire autók se mezei autók, mert az autóra szintén a TfL ad ki licence-et, amire fél évenként új műszaki kell, illetve évente kell átvizsgálásra vinni a TfL-hez. A szolgáltatáshoz speciális biztosítás kell borsos összegért. Nekem pl. olyan volt, amiben az utasok £2m-ig biztosítva voltak fejenként. Egy átlagos Private Hire biztosítás ára, ha nincs kártörténet, akkor £60-70 font hetente. A jelenlegi londoni Private Hire flotta kb. 80% hibrid.
Szóval itt nem arról van szó, mint Budapesten, hogy mezei emberek, mezei használták a rendszert.
Amiért olcsóbb is az Uber, hogy a sofőrök az ücsörgés helyett gyakorlatilag folyamatosan foglalkoztatva vannak. A fuvar befejezése után sokszor pár perc múlva jön a következő munka, de sokszor már közben is, a közelben pár perces kiszállással. Egy 10 órás 'műszakban' ez 15-25 fuvart jelent. Gyakorlatilag, mint bárhol a gazdaságban, maximalizálva van az eszközök és a humán erőforrás kihasználtsága.
Ami szerintem lényegi különbség, az az, hogy az Uber driverek értékelhetők, amiben egy bizonyos szinten hozzni is kell egy minimumot amíg a Black Cab driverek nem, akik köztudottan, tisztelet a kivételnek, sokszor bunkók. Pontosan tudják, hogy kitől várhatnak borravalót és csak leginkább azokkal kedvesek.
Én az Uber karrierem, 4.93-as átlag értékeléssel zártam. Mondjuk erre büszke vagyok.
Érdekes a világ nem minden fekete és fehér. A NER sem biztos, hogy mindig hülyeséget csinál....
Ha már így felhoztad... A NER maga a hülyeség.
Csinálni kell. Kész. Pont.
Több esetben igaz amit írsz, mint ahány esetben nem. Ezzel befejeztem részemről a témát.
Szép volt és elegáns...!
Csak, hogy árnyaljam némileg, nem csak London létezik.
"ők nincsenek társasagokba tömörűlve és nem tudod telefonon rendelni őket"
Londonban nem járok taxival, de olyan taxissal még nem találkoztam(főleg közép Anglia), aki ne lenne valamilyen "társaság" tagja és ne lehetne telefonon rendelni. Elég macerás, hogy millió egy szám van és társaság, sajnos egységes app sincs.
Az azért kihagyod, hogy pl. a Black Cab-esek kötelezően rokkantakat is kell tudjanak szállítani. Mivel sokszor állja az NHS, így többnyire velük történik a betegszállítás. Nem csak használhatják a buszsávot, ami azért pont Londonban előny, de ugye várakozhat is a taxi megállóban, vonat állomáson, reptéren.
Hát 15-20 éve nem millió volt a Londoni lakásár.
Viszont csak Londonban van a TfL-hez kiszervezve, máshol az önkormányzatok adják a licencet és elég változatos a PHC feltétel, a semmitől, a londoni szintig. A rendes taxi licence pedig kb. egységes amennyire tudom.
"még mindig sokszor Euro 3-4-es kormoló dízelek adják"
Október óta:
"Only two vehicle types – both zero-emissions capable – can be issued with new Transport for London (TfL) taxi licences."
Hú a hibrid lízingre nem is mondok semmit, esküszöm az autószalonosnak kb. fájt, hogy én kp-ban akarok kocsit venni és nem adhatja el 2x ezért...
Tapasztalatól is mondhatom, hogy többször volt "f*sz"(többnyire jó fejek és segítőkészek) a "black cabes" mint a PHC, abszolút igaz a sztereotípia, de többször jött pontosan és sose tévedt el, "ja nem tudtam, hogy itt le van zárva az út" és egyebek. A maps sokszor bevisz a sűrűbe.
Én ha tehetem black cab-et választok, annak ellenére, hogy konkrétan gyűlölök kpval fizetni, és mégis. De legalább odavisz időre. Egyes városokban jól használható az Uber máshol, kb. nem létezik, taxis viszont biztos akad.
Nem az érdemed akarom kicsinyíteni, de szerintem 4,8 alatti uberessel még nem találkoztam. Még ha valamit rosszul is csinált akkor inkább nem értékelem, minthogy ilyennel szívassam.
Milyen költsége van Ubernek jelenleg a soförők felé? Vesz nekik autót? Fentartja azt? Tankol bele? Fizet járulékot/biztosítást/nyugdíjat/stb utánuk, mint "alkalmazottak" után?
Mert legjobb tudomásom szerint csak a százalékot szedik.
De meg is fordíthatjuk: Melyik tétel az amivel egy robot kevesebbe kerülne a cégnek?
--- ---
Thx.
Nincs itt semmi látnivaló, a dél-ázsiai maffia (India-Pakisztán-Banglades-Sri-Lanka tömb) megtette a hatását. Hamis ID-kkal, megvásárolt licensek, tudnék mesélni...
Pihenő idő? Egy sofőrnek van 2 Uber Accountja (igen, 2 személyazonossággal egy saját, egy az unokatesóé) aztán keresztben használják, 24/7 úton van a kocsi. Engedélyek? 800-1000£, egy hét alatt kezemben lehetne ami kell. Ugye minden driver magánvállalkozó. Adózás? Van könyvelős unokatesó az tudja hova mit kell írni. 3-4 év alatt felépítenek olyan credit scoret, hogy a bankok rohannak lakáshitelt adni nekik. Itt kezdődik a lakásvárlási/bérlési klikk, de az másik sztori.
Megteheteik, megteszik.
Még nincs kész, de már majdnem elkezdtük!
Kb. azt kérdezed, hogy mi a különbség, hogy a viteldíj teljes összegét ők kapják vs. csak X százalékát kapják meg. Nem is tudom mi lehet a különbség...
De megsúgom, hogy a járulékos és fenntartási költségek egy milliárdos több milliós eszközparkkal rendelkező cégnek jóval alacsonyabb lesz, egy trükköző magánvállalkozónál is.
"Ha már így felhoztad... A NER maga a hülyeség."
Viktor! Ezt most nem mondod komolyan?
Tudom ám, hogy a 77 a niknevedben az általános iskola teljesítésének a dátuma.
Az Uber onnantól van a bögyömben, mióta végiggondoltam, hogy miként és merre megy a pénz a közvetítétésvel és hol megy ez szemben a megszokott, a helyi közösségnek fontos és életének megfelelő mostani szabályokkal.
Az Uber egy hack! Azzal érvel és azt hozza fel előnyként a felhasználóknak, hogy csökkenti a költségeiket.
A háttérben persze erodálja a munkamorált kívülről gerjesztett versennyel, szipkázza ki a résztvevők pénzét és adatait, rongálja a társadalomban megszokott fizető rendszereket.
Igyekszik átvenni a közlekedés sokrétű elemeit, kizárólagosságra törekedve a jelenlegi állami és közösségi hálózatok ellenében teljes mértékben elvetve annak szociális lényegét.
Nem fejleszti a közlekedés egy formáját sem, nem oldja meg a parkolást, nem érdekli, hogy a város hogy és merre fejlődik, semmi érdeke sem fűződik hozzá, hogy egy város élhetőbb legyen.
Egy kártékony élősködő a rendszeren.
Minő véletlen, ezt hozta fel félelmei között Vitézi Dávid (Nem, ő nem sneci!) a tegnapi napi.hu cikkében. [link]
Surface Book és egy Csúz a körtefán!. Pentax-szal fényképezve!
"Mert legjobb tudomásom szerint csak a százalékot szedik."
Azért fuvarszervezö. Pont.