Hirdetés

2021. április 23., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) bambano


bambano
titán

ez csak annyit jelent, hogy nem a sofőr hibázik, hanem a programozó.
tehát az emberi hibát nem küszöbölik ki.

bennem felmerült egy másik kérdés: ha jól emlékszem, az l4-es önvezetés azt jelenti, hogy általában a gép vezet, csak vészhelyzetben adja át a vezetést az embernek. ez mekkora remek ötlet, az emberi sofőr, aki mindig géppel ment, lenullázódott a rutinja, kapja meg hirtelen vészhelyzetben a vezérlést?

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#2) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Ha atfestik, leragasztjak a jeleket, kicserelik a tablakat, az szinte ugyanugy hat az emberi soforokre is. Egyebkent mar most ki lehetne dolgozni egy olyan rendszert, hogy az aktualis fizikai hivatalos jeleknek es tablaknak legyen egy digitalis tukorkepe, folyamatos szinkronizalassal. Tehat ha valahol akar csak ideiglenesen is kitesznek egy tablat, akar csak utfelujitast, baleset miatti eltereles miatt, akkor az azonnal jelenlen meg a digitalis terben is, amihez hozzafernek a navigacios rendszerek ingyen.

Klasszikus informatikai tamadas ellen meg vedve van minden ertelmes onvezeto, reszben onvezeto auto, mert nem frissitheto csak ugy random OTA. Ha normalisan van meg csinalva az OTA frissitest is csak valamilyen szervizuzemmodban fogadja el, de el tudom kepzeni, hogy az OTA frissites is csak opcionalis es a tulaj beallithatja az hogy csak hivatalos szervizben, manualis modon lehessen frissiteni...sot talan ennek kellene az alapbeallitasnak lennie.

Ha az igaz, amit filmekben lehet latni, hogy menet kozben at lehet venni az uralmat egy ilyen auto felett, az a gyarto jobb ha le is huzza a rolot, mert alkalmatlan meg minimalis szinten is arra amit csinal.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#3) atike


atike
nagyúr

Erre (is) újra és újra rájönnek... :)

(#4) Tigerclaw válasza bambano (#1) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Ezen mar en is gondolkoztam. Mar akkor is ha meg I4 szint sincs meg, tul sok olyan kenyelmi biztonsagi funkcio lehet aktiv, ami egyszeruen kikapcsolja a vezeto eberseget es reflexeit, foleg ha az nagy hatekonysaggal is mukodik. Mar egy jol mukodo savtarto, adaptiv tempomat, veszfek rendszer is eloidezi ezt az allapotot, es ezek egy ressze lassan szeriafelszereltseg lesz Europaban, vagy legalabbis kotelezo elem egy 5 csillagos toresteszhez. Meg ha felelosen is vezetsz, akkor is hamar utaskent kezdhetsz viselkedni, sofor helyett mert nem kell reagalnod szinte semmire. Hozzaszoksz hogy az auto vezet, foleg orszaguton es autopalyan.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#5) bambano válasza Tigerclaw (#2) üzenetére


bambano
titán

két típusú problémát látok:
1. amikor elképzelnek valamit, de a megvalósítás ettől messze jár.
2. amikor a megvalósítás közel van az elképzeléshez, de a valóságtól messze jár.

példák:
- minap mentem a sztrádán. havazáskor egységesen fehér, sávkövetőnek lőttek, havazás után, vastagon felszórva sóval, egységesen fehér. sávtartónak lőttek.
- az intelilux "intelligens" ledes fényszóró mindenkinél leveszi a fényt, kivéve a sztrádán a kamionok. a jelenlegi állapotában olyan, mintha sztrádán nem tesztelték volna és elvakítja a kamionosokat. az elvakult sofőr meg vagy megáll az előtte menőnél, vagy nem...
- egy támadónak mennyibe kerül csinálni egy radar adót, ami úgy sugároz be egy önvezető autót, hogy azt higgye, megállt előtte valami nagy és satuzzon? gondolom akár 20-30 dollárba is kerülhet egy ilyen.
- abban reménykedni, hogy a frissítés hogy kerül az autóra, jelenleg eléggé naiv dolog, mivel pikkpakk kinyitják az autódat (pl. amíg plázázol, rádiós reléállomással), fizikailag hozzáférnek mindenhez, és azt csinálnak az autóddal, amit akarnak.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#6) nemlehet válasza Tigerclaw (#4) üzenetére


nemlehet
őstag

Szerintem ez a vészhelyzetben visszaadjuk a sofőrnek dolog csak jogi gimnasztika, hogy le lehessen tolni a felelősséget és kis részben a mindent is jobban tudok megnyugtatására van.
A legtöbb ember jelentősen túlbecsüli a képességeit és őszinte megnyugvást kelt bennük, hogy azért vészhelyzetben ők lesznek az úr, pedig pont akkor számít akár század másodpercnyi késés is amiben az ember pont nem igazán jó..

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#7) FireFox1996 válasza bambano (#5) üzenetére


FireFox1996
őstag
LOGOUT blog

Ez jutott eszembe: :DD
[link]

<< Nem szabad félni a kudarctól, játszd végig a játékot ! >>

(#8) gabor7th


gabor7th
addikt

Nem mondják... pl. lehet, hogy meghal az egész család egy hackertámadástól?

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#9) gabor7th


gabor7th
addikt

" egy rossz szándékú támadás során számtalan olyan kritikus pont található a rendszerekben, melyeken keresztül súlyos zavarokat lehet okozni "

"éppen úgy ki lesznek téve támadásoknak, mint az élet más területein használt informatikai rendszerek"

Éppen ezért lesz az egész zsákutca. A PC-d nem ölhet meg ha megfertőződött az autód igen. Az önvezető autónak akkor lenne esélye, ha nem akarnák, hogy állandóan neten, felhőn, valami távoli AI-n lógjon, tehát ne lehessen távolról megtámadni.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#10) nevemfel válasza nemlehet (#6) üzenetére


nevemfel
tag

Egyértelműen van benne jogi megfontolás is, de végül is az objektív felelősség a sofőrt terheli, szóval van abban ráció, hogy felelősséget csak arra lehet vállalni, amire van ráhatása a sofőrnek. Lehet itt örülni az önvezető autónak, de ha baj történik, muszáj felelőst találni, és a jog könyörtelen találni fog, mert ez a dolga. És ez nagyon sokakban fog kényelmetlen érzetet okozni, ha egyre több döntést az autó hoz meg helyettük, miközben abba az illúzióba ringat, hogy leveszi a válladról a vezetés terhét.

[ Szerkesztve ]

You're gonna die for some chickens? | Someone is.

(#11) tomazin válasza Tigerclaw (#2) üzenetére


tomazin
veterán
LOGOUT blog

az szinte ugyanugy hat az emberi soforokre is
ha te elolvasol egy drop table-t attól még ugyanúgy fogsz szépen tovább menni. de ha kiraknak egy 120-as táblát a belvárosban is meg fogod kérdőjelezni.

hogy az aktualis fizikai hivatalos jeleknek es tablaknak legyen egy digitalis tukorkepe
teljesen irreális elvárás. enélkül sem tudják rendbentartani a tálbákat.

Klasszikus informatikai tamadas ellen meg vedve van minden ertelmes onvezeto,
Sok-sok adatot kap, sok-sok szenzorból. Azokat mind szépen át lehet verni, manipulálni, stb.
De ha jól tudom az új autókba már sim kártya is van, hogy legyen net rajta (de ha ilyen nincs, akkor AndroidAuto és társai)

[ Szerkesztve ]

(#12) Tigerclaw válasza gabor7th (#9) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Ha okosan van megcsinalva loghat a neten is, es egy implementacios bug soha nem fogja lehetove tenni, hogy barki tavolrol beavatkozzon a vezetesbe.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#13) Tigerclaw válasza tomazin (#11) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Talan pont azert nem tudjak rendbentartani a tablakat, mert nincs ilyen rendszer. Tablakat egyedi esemenyek kivetelevel nagyon riktan cserelnek masik fajtara. Ugy kell megalkotni a protokolt hogy ha cserelsz fizikailag is cserelni kell es a rendszerbe is fel kell vinni azonnal. Rengeteg rendszer igy mukodik, pl. az osszes kozmu vagy epp egy vezetekes kabeltv internetszolgaltatas is. Lecsereled az eszkozt es kozben mar fel is viszed a rendszerbe a valtozast, akar online azonnal.

Ha meg tervezett a csere, eleve igy kapod meg a feladatot es ha kesz, csak aktivalni kell. Erre meg egy utjavitas eseten is van ido, de akar egy baleset eseten is.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#14) Orionhilles


Orionhilles
senior tag

Jelentés link nem működik:
C:/Users/DP/AppData/Local/Temp/ENISA-JRC Report - Cybersecurity Challenges in the Uptake of Artificial Intelligence in Autonomous Driving.pdf -ra mutat :(

– Yet, thou serves with thine eyes clouded in chaos. Thou, bound in the cage of madness. I am he who commands those chains – Fate/Zero Berserker Mad Enchantment

(#15) gabor7th válasza Tigerclaw (#12) üzenetére


gabor7th
addikt

Ha okosan van megcsinálva... mennyire okosan? Nemrég feltörték a full amerikai digitális államot, a Microsofttól ellopták a felhőjének is a forráskódját. A "legjobb" állami és privát szereplők is állandóan elbuknak és azt igérik ugyanilyen sebezhető lesz ez a rendszer is. Vagyis, hogy ne legyen baj csak úgy lehetne elérni, ha egyáltalán nem tudnák a vezetést befolyásolni távolról. De azt igérik, hogy de, fogják és súlyos bajokat okozhatnak.

Vagyis innentől vagy tűrik az emberek, hogy hackertámadásoktól rendszeresen hullanak majd mint a legyek, vagy elfordulnak az egésztől, vagy végre rájönnek az önvezető autó gyártók, hogy olyan verzió kell ami nem támadható távolról.

Arról már nem is beszélve, hogy hackertámadás nélkül is mennyi esély van a hibákra.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#16) bambano válasza Tigerclaw (#12) üzenetére


bambano
titán

soha nem fogják tudni okosan megcsinálni.
biztos vagyok benne, hogy van elektronikus tábla-leltár, és azt ellenőrzik is.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#17) dajkopali válasza Orionhilles (#14) üzenetére


dajkopali
HÁZIGAZDA

:R
köszi, cseréltem

[ Szerkesztve ]

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#18) Tigerclaw válasza gabor7th (#15) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Egy ilyen auto rendszere azert teljesen mas mint egy webkiszolgalo vagy felhoben levo virtualis gep. Alapbol meghatarozhatnak feltetelnek, hogy mondjuk az auto firmware-jet mikor lehessen felulirni. Pl. mondjuk szervizmodba kell tenni, majd komoly authentikacio es ellenorzes utan lehet frissiteni az auto szoftveret. Attol hogy az infotainment rendszer eleri a netet, meg nincs osszekotesben a vezerloelektronikaval. Gondolom egy e-autoban ezek fuggetlen rendszerek, sot sok esetben nincs is engedelyezve, kiepitve az OTA firmware frissites. Meg az infotainment/navigacios rendszer eseten is vannak tuzfalak, amivel nem lehet csak ugy tavolrol kapcsolatot kezdemenyezni ha nincs a kliens oldalon valami, ami meghivja.

A legtobb hackeles, social engineering, gyenge, rossz jelszovalasztas vagy rossz biztonsagi beallitasok eredmenye.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#19) gabor7th válasza Tigerclaw (#18) üzenetére


gabor7th
addikt

Eleve azt akarják, hogy a kocsik állandóan kommunikáljanak egymással is és így hozzanak döntést. Tehát, ha még valóban úgy is lenne, hogy a közvetlen vezérléshez nem férnek hozzá, hamis adatokkal is átverhetik a kocsit.

" komoly authentikacio es ellenorzes" -- Az a baj, hogy már rengeteg ilyen cucc megbukott és így lesz ezzel is, ha lesz.

". Attol hogy az infotainment rendszer eleri a netet, meg nincs osszekotesben a vezerloelektronikaval." -- Nem tudom, hogy a Tesla vajon csak szervízbe frissül-e, de neki pl. jött olyan frissítés ami a vezérlőelektronikát módosította.

Klassz lenne az önvezető autó, de csak ha tényleg nem érhetik el távolról hackerek és valóban megbízható és kiforrott lenne. Viszont már rég azt mondják, hogy ez nem lehet, hisz a lényeg éppen az, hogy össze lesz kötve az összes kocsi egymással is és ezeket az adatokat tudva hoznak döntéseket. És attól tartok nem fogják kibírni, hogy a vezérlést ne lehessen távolról irányítani. Ez pedig zsákutcába vezet.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#20) &rew válasza Tigerclaw (#18) üzenetére


&rew
addikt
LOGOUT blog

par eve pont a teslaknak a feket is tudtak mukodtetni es ajtot/csomagtartot nyitni kivulrol, a browseren keresztul. azota szetvalaszthattak teljesen a ket rendszert, de nyilvan lesznek ujabb fura resek.

az egy xmm sir, a masik is regiszter

(#21) gabor7th válasza &rew (#20) üzenetére


gabor7th
addikt

Az egyik fő felhasználási területe 5G-nek pont az lenne, hogy azonnal tudnának döntéseket hozni a kocsiknak a felhőből; az 5G már elég gyors lenne, hogy oda-vissza menjen az infó és a döntés a felhőben szülessen meg. Ha ezt a felhőt hackertámadás éri, akkor sok kocsi nagy bajba kerülhet.

Legalábbis ez az elmélet. Egy itcafe-s cikk így fogalmazta meg:

"A teljes körű megoldás része lesz a jármű fedélzeti szoftver integrálása egyéb gépjárműfunkciókkal, fedélzeti érzékelőkkel és felhőalapú támogató szolgáltatásokkal, melyek a felhő infrastruktúrából és a többi járműből érkező külső adatokat szolgáltatják. Ennek köszönhetően lehetővé válik, hogy a járműveket az ideiglenesen megjelenő információk és események valós időben történő láthatóságának megteremtésével irányítsák."

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#22) Egon válasza gabor7th (#21) üzenetére


Egon
nagyúr

Olyan gyors nem lesz az 5G sem, hogy a felhőben szülessen meg egy olyan döntés, hogy most fékezzen vagy gyorsítson az autó, avagy merre térjen ki.
Max. a forgalomirányításban lehet szerepe a felhőnek: biztosabban lehet kiválasztani a leggyorsabb útvonalat. Ha azt meghekkelik, max. beirányítanak egy szűk kis utcába mindenkit egy adott városban/városrészben.

"Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

(#23) dangerzone válasza bambano (#1) üzenetére


dangerzone
addikt

A "vészhelyzet" itt nem azt jelenti, hogy épp félúton vagy a kamion alá, hanem hogy a rendszer valamilyen okból (értelmezhetetlen bemeneti jelek (pl nem detektálható útfelfestés), saját meghibásodás) nem tud megbízható döntést hozni, így jelez neked, hogy át kell venned hamarosan az irányítást.

Az viszont tény, hogy ha az ember elszokik a vezetéstől, egy sima, ma még rutin művelet is sokkal stresszesebb lesz.

(#24) dajkopali válasza dangerzone (#23) üzenetére


dajkopali
HÁZIGAZDA

ez valószínű: erre a nagy repülők pilótái már rég panaszkodnak, mert a számítógépes vezérlés miatt megkopik a rutinjuk, így nem elég "élesek" vészhelyzetben

[ Szerkesztve ]

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#25) k-adi válasza dangerzone (#23) üzenetére


k-adi
veterán

pontosan

szép is lenne ha borulás közben jelezne a kocsi hogy hopika, nem jött össze, nesze itt a kormány, alkoss valamit, de gyorsan :D

(#26) Tigerclaw válasza gabor7th (#19) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Az egy masik korszak lesz, amikor annyi onvezeto auto lesz az utcakon, hogy erdemes legyen halozatba kotni oket. Akkor tenyleg sokkal tobb mulik majd a halozati biztonsagon, de az szerintem eles hasznalatban csak tobb evtized utan varhato. Eleve az lenne az idalis ahhoz, hogy alig maradjon hagyomanyos, nem onvezeto auto az utakon. Szoval az meg arrebb van.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#27) Rodi 4.80


Rodi 4.80
senior tag

De szar lesz az új GTA! Vagy nagyon jó! :DDD

(#28) &rew válasza Tigerclaw (#26) üzenetére


&rew
addikt
LOGOUT blog

mar most is vannak olyan tervek/prototipusok, hogy pl veszfekezesrol ertesitsek egymast a kozelben levo autok. kerdes h melyik a gyorsabb :) amig halozaton megjon az info vagy az erzekelok feldolgozzak. pl egymas mogott gurulo 4 auto eseten, foleg a kitakaras miatt lehet gyorsabban megjon az info. akkor johet jol, ha barmiert is a legelso pl nem tudja kifutni a teljes fektavot, hanem beleall a falba, ebben az esetben a tobbieknek lehet eselye.
illetve akkoris ertelmes lehet, ha pl uzemanyag-sporolas miatt pl tobb kamion kozel egymashoz 'vonatozik'.

az egy xmm sir, a masik is regiszter

(#29) gabor7th válasza &rew (#28) üzenetére


gabor7th
addikt

Vagy ha két ellenkező infó jön, melyiket fogja elfogadni.

A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

(#30) DjFlanker válasza bambano (#5) üzenetére


DjFlanker
aktív tag

2- egy támadónak mennyibe kerül csinálni egy radar adót, ami úgy sugároz be egy önvezető autót, hogy azt higgye, megállt előtte valami nagy és satuzzon? gondolom akár 20-30 dollárba is kerülhet egy ilyen."

Egyrészt ehhez a támadónak elég közel kell kerülnie hozzád, tartósan, jellemzően eléd. Fix helyről nem működne. Másrészt minden autóban (de amiben minimum a level 3 önvezetés engedélyezve lesz) lesz/van másféle érzekelő is, jellemzően kamera és/vagy lidar, a különböző gyártók különböző kombinációkat használnak. Szóval a konkrét fals jel elég melós dolog lenne, és nagyon nem 20-30 dollár.

Igen, vagy 2019 vagy 2020-tól minden új EU-s autóban az automata segélyhívó miatt van "sim kártya."

Jó pilóta alagútban nem katapultál

(#31) k-adi válasza gabor7th (#29) üzenetére


k-adi
veterán

amelyik gyorsabb

(#32) emvy válasza bambano (#5) üzenetére


emvy
nagyúr

> - egy támadónak mennyibe kerül csinálni egy radar adót, ami úgy sugároz be egy önvezető autót, hogy azt higgye, megállt előtte valami nagy és satuzzon? gondolom akár 20-30 dollárba is kerülhet egy ilyen.

Ezt egyebkent inkabb jogi eszkozokkel fogjak majd megoldani -- egy 'tamadonak' most se kerul sokba pl. egy kovel megdobni egy autopalyan szaguldo autot, vagy ledobni par teglat vagy szoget az utfeluletre, megsem gyakori.

while (!sleep) sheep++;

(#33) bambano válasza emvy (#32) üzenetére


bambano
titán

úgy előttem van, ahogy az ilyen hitman meg statham kategóriás bérgyilkosok lapozgatják a jogtárat...

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

Hirdetés

Copyright © 2000-2021 PROHARDVER Informatikai Kft.