Szép teóriák születnek, hogy azért kerül game passba, mert szar és hasonlók. Tényeket kéne megnézni: minden MS által kiadott cím bekerül 0. perctől a game passba.
Bugok vannak, a lista nem is rövid, ezek valóban bosszantók, de ahogy olvasom, itt inkább a koncepcióval van bajod.
De ha már ilyen szép tételesen felsoroltad, akkor nézzük így.
Borítókép:
Hát ez ilyen, senki sehol nem akad fenn ezen, meg nem lát bele olyan dolgokat a képbe, ami nincs ott (egyenes út? hol látszik bármi, hogy ez kanyar, egyenes vagy épp csak 3 méternyi murva?). Ráadásul megmutatja a játék egyik legjobb tulajdonságát: a szabadságot. Azt és azzal csinálsz, amit és amivel akarsz. A 4x4 aszfalton ezt nem adja át, a hypercar a földúton igen.
Connection:
Teljesen jogos és katasztrófa a helyzet. Kiküszöbölhető solo móddal, de úgy meg nagyon unalmas az egész.
Menü zene:
Számomra pont az egyetlen értékelhető zene a játékban, a rádiók nekem nagyon nem jönnek be. Minimális hangerőn marad, hogy skill song esetén menjen a szorzó, de inkább a motorhangot hallgatom, kézi váltóval kell is rá figyelni. De ez nagyon szubjektív.
Szuper autókkal földúton:
A sztori és egyéb fix autós dolgokon kívül sehol semmi nem kötelező. Ezek a játék egy viszonylag kis szeletét adják, a free roam és a versenyek során 100% szabad döntés, hogy mivel mész. Még a versenyekre is csak ajánlást tesz a játék, de ez semmit nem jelent, a teljes garázsodból azt viszed az adott versenyre, amelyikhez kedved van. Járnak jutalmak, ha egy bizonyos versenytípust bizonyos kategóriával, típussal teljesítesz, de ezek teljesítése nélkül is teljes az élmény. Ha teljes értékű fizika érdekel, akkor nem egy deklaráltan casual arcade játékban kell keresni, megvannak erre is a megfelelő címek. Csak ugye a jó fizika lekódolása sok pénzbe kerül, ezért jóval többet fogsz kiadni, ha téged érdekel például a pályaversenyzés a rally és a rallycross is.
Tereptárgyak:
Ugyanaz, mint az előző pont. Arcade játék, ráadásul egy sim kedvéért sem fog senki villanyoszlopnak, kerítésnek és repülő szárnyának nekihajtást szimulálni. Egyébként még a kisebb tárgyak is lassítanak, ráadásul autónként változó mértékben. Egy buggyt kifejezetten szépen lassít a kerítés, míg egy több tonnás SUV-nak meg sem kottyan. Nem részletes, nem élethű, de van jelentősége, legtöbbször jobban jársz, ha kikerülöd.
XP és fast travel:
Ezt nem is igazán értem. Mi lenne a jó megoldás? Letenni az út közepére minden táblát, esetleg még díszkivilágítást is rakni fölé? Fast travel táblák nélkül is lehet teleportálni. Pénzbe kerül, de valamit valamiért. Sokan viszont nagyon szeretik az ilyen kihívásokat, főleg azokat, amik nehezebbek, mert végre valami, ami nincs tálcán kínálva. Nem vagyunk egyformák. Tőled nem vesz el olyat a játék, amit máshogy ne tudnál megoldani, nekünk viszont ad olyan kihívást, amit nem lehetne másképp.
Kapott CR:
Bődületes mennyiségű creditet lehet összeszedni, autóra gyakorlatilag nem is kell költeni hozzá. Ha megcsinálod a story és egyéb, "adott" autós feladatokat, akkor úszol a pénzben. Persze nem annyira, hogy mindent megvegyél, de ez baj is lenne egy ekkora járműparkkal rendelkező címben, gyakorlatilag napok alatt véget érne a játékosok legnagyobb részének. Ha pedig mégis versenyekkel és nem a kötöttebb feladatokkal akarsz pénzt szerezni, akkor is elég egy autót megvenni versenytípusonként (már ha ragaszkodsz ahhoz, hogy nem mész pályaautóval rallyzni). Minden versenyen a te autódhoz igazítja az ellenfelek autóinak szintjét és fajtáját, úgyhogy nem kell sokmilliós hypercar a játék teljesítéséhez. Pedig odaadja az egyiket ingyen, csak 3 csillagosra kell teljesíteni az egyik story szálat.
Nehézségi szintek:
A csillagos (tehát story és társai) feladatoknál kreatívan kell vezetni. A beépített GPS normál esetben (tehát nem cross country verseny és néhány dedikáltan útról letérő feladat esetén) csak az utakat veszi figyelembe. Az egyik példa a VW fotózása a sivatagban. Ha követed az utat, esélyed sincs a 3 csillagra. Ott amíg lehet, az autópályán kell menni, majd át tökön-paszulyon és simán odaérsz 3 csillagos időre. Szerintem 2 story verseny kivételével mindegyik viszonylag könnyen teljesíthető. Ráadásul szerintem 3 csillagra sem vészes. Az a 2 sem az igazából, nekem mindkettőnél pár próba után sikerül a 3 csillag, pedig nagyon nem tartom magam csúcs forza versenyzőnek, az 1 csillag pedig tényleg könnyű. Tudom, a nehézség relatív, így ez is egy nagyon szubjektív vélemény részemről és részedről is.
Gyér autófelhozatal:
Ezzel inkább nem is foglalkoznék mélyebben, csak annyit tennék hozzá, hogy minden autó használható a játékban offline, mert mindig a kategóriához és szinthez igazítja az ellenfelek autóit. Ha gyári BMW Isettával mész versenyre, akkor nem lesz ellened AMG One. Rühellheted a driftet, attól még sokan mások élvezik. Nem csak a gázt kell nyomni ész nélkül, gyorsan és finom mozdulatokkal kell reagálni, ki kell választani a megfelelő autót és tuningot, meg kell találni a legjobb útvonalat. Te választhatod azt, hogy nem használod vagy eladod a drift autókat, örömmel meg fogják venni azok, akik élvezik a játéknak azt a részét is. Mellesleg a drifttel lehet nagyon jól gyűjteni a pontokat, főleg egy skill song esetén, könnyen összeszedhető millió feletti is, amivel a car masteryben sok pontot kapsz, azt pedig beválthatod hasznos perkekre, pörgetésre, pénzre vagy bizonyos autóknál másik autókra. Erre is van egy lista. [link]
Fennakadás:
Leírták már többen is, működik a car reset.
Bárhova teleportálás:
Egyáltalán nem létszükség a játékban, a fesztivál pontok elég szépen lefedik a térképet, ahonnan már 1-2 perc autókázásra van bármi. Ez egy lehetőség, amivel vagy élsz vagy nem. 2M kredit pedig minden, csak nem sok. Főleg, ha eladod azokat az autókat, amik nem tetszenek vagy tudod, hogy soha nem fogod használni őket. Ja és a kincsestérképnek is csak annyi köze van hozzá, hogy ingyen akarsz teleportálni. Neten pedig megtalálható jópár térkép az összes tábla helyével, ingyen. A kincses térkép arra van, hogy ha támogatni akarod a fejlesztőket. Én sem vettem meg se a 4-ben, se itt.
Tuning:
Nekem kimaradt, hogy mit harangoztak be, meg nagyjából hidegen is hagy a body kit, úgyhogy számomra ez érdektelen, értem, ha neked nem tetszik.
Pörgetés:
Na ez egy elég visszás dolog. Ha mindig garantált lenne az autó, akkor ugyanaz lenne, mint a kapott CR-nél. A forza alapvetően egy évekre tervezett játék, ha mindent odaadna 11 órányi vezetés (tudom, ez több játékidő) után, akkor unalomba fulladna. Nekem is van nagyon sok felesleges ruhám és dudám, de ilyen a szerencsejáték. Ha fix autó kell, akkor azt nem sült galambként kell várni, hanem vagy teljesíteni a hozzá tartozó feladatot (így lehet Jesko-d és még sok más autód ingyen, tele a net az ingyen megszerezhető autók listájával) vagy költeni kell. [link] Egyébként minden autó "hasznos", ha nem csak offline versenyeket játszol. A heti feladatok elég változatosak: meghatározott kategória vagy márka meghatározott tuningszintjéhez kötöttek, így minél változatosabb a garázsod, annál nagyobb az esély rá, hogy maximum performance tuningra kell kicsengetned a creditet, ha teljesíteni akarod őket és nem az AH-ban vagy az autoshowban.
Tereptárgyak:
Ennek technikai korlátai vannak. Egy MMO-ban nagyon nehéz megoldani, hogy az adott szerveren mindenkinek ugyanaz látszódjon a rombolható környezetnél. Versenyen viszont sosem találkoztam azzal, hogy amit leromboltam, az ne maradt volna úgy, ezt ki is lehet használni körversenyen, ahol elég egyszer lebontani valamit, hogy utána következő körben már ne lassítson. Lehet, hogy kevesebb RAM mellett ilyen előfordulhat, de azt sem zárnám ki, hogy bug. Sokkal zavaróbb szerintem az, hogy 2 ugyanúgy kinéző fa közül az egyik lerombolható, a másik pedig megfog. Azt azért megkérdezném halkan, hogy a GTR szériában mennyi tereptárgy van a FH5-höz képest? Emlékeim szerint az egész játékban van annyi polisztirol tábla, mint itt 100m-en a rombolható dolgok.
Pályák:
Ennél a pontnál merült fel bennem a legnagyobb kérdés. Ugyanazzal a játékkal játszunk? Tele van olyan részekkel egy csomó "gyári" pálya, ahol 300 feletti tempót lehet folyamatosan menni a megfelelő autókkal. Ráadásul készíthetsz magadnak bármennyi saját pályát, csak ki kell jelölgetni a checkpointokat. Az előre elkészített pályákról pedig elég jól el lehet dönteni, hogy melyik autó fog passzolni hozzájuk, azért mutat róla térképet a játék. Mellé ismerni kell a saját autóidat is, főleg, ha tuningoltad őket. Nyomd végig a Goliathot egy jól tuningolt X999 autóval, alig van olyan rész, ahol 250 alatt mész és bőven van olyan, ahol 400 felett. Egyenesben gyorsan menni pedig bárki tud, így nem a játékoson múlna a győzelem, hanem azon, hogy milyen autóval és milyen tuninggal indult. A versenyek a féktávokon, a kanyarokban és a kigyorsításokon dőlnek el.
Fényképezés:
Sosem érdekelt, úgyhogy ezt is elfogadom. Egyébként 200 autóért jár a Porsche 911 GT2 RS.
Történet:
Szerintem ennyi bőven belefér. Akit nem érdekel a történet, az általában nem ilyen játékkal játszik vagy csak versenyez, ott nincs semmi ilyesmi. Skip dialogue lehetőség valóban elférne, de engem nem zavart a hiánya. Itt viszont értetlenkedek. A feliratok kikapcsolhatók. Azt pedig ugye tudod, hogy vannak emberek, akik nem vagy nem jól hallanak? Sőt, játszanak olyanok is a játékkal, akik nem beszélik/értik egyik szinkronos nyelvet sem, de a nyelvükön elérhető a felirat. Megint csak ott tartunk, hogy van valakinek egy lehetőség, ami téged nem érdekel, ezért szar. A színtévesztők is gondolom szerencsebogarak mert "csak lássatok jól". Legközelebb kicsit gondolkozz el, mielőtt dühből ilyet írsz.
Pajta leletek:
Annyiból lehetne változatosabb, hogy kicsit nehezebb lenne megtalálni, ha különbözőek lennének az épületek. Első ránézésre lehet tudni, hogy ha megtaláltad a helyet, mert mind ugyanolyan, mint a többi. Egyébként meg 1x kell megtalálni őket, onnantól senkit nem érdekelnek, szerintem is lehetne jobb, de nem vészes.
Küldetés vége:
Furcsa megoldás, főleg, hogy ha kiválasztod az egyik lehetőséget, akkor odaérve választhatod, hogy mégis a másikat akarod megcsinálni. Így egyes helyeken a történet sem stimmel. Jobb lett volna, ha a másik opció csak a történetszál végén lett volna újra elérhető. Azt is megértem, hogy túlbonyolított a fast travel ebben a helyzetben, de engem ez sem érintett, nem használtam a fast travelt a storynál.
Remélem érted, hogy miért visszás a véleményed. A hibák valóban hibák és bosszantók, nincs bocsánat rájuk, főleg egy ekkora kiadónál. A copy-paste néhány helyzetben nem meglepő, inkább a mennyiségük zavaró. De alapvetően kaptunk egy sokkal változatosabb és nagyobb térképet, mint a 4, változatosabb történeteket, de mégis bárki számára elérhető irányítással, autókkal, heti változó feladatokkal. Talán 1 vagy 2 előzetest néztem meg belőle, az pedig azokból is látszott, hogy ez egy erős folytatása a 4-nek, annak minden a kategória miatti pozitívumával és negatívumával együtt. Látszott, hogy nem most fogják kiforgatni a négy sarkából a világot, nem lesz itt hirtelen mindent szimuláló fizika, sőt, várható volt, hogy alig nyúlnak hozzá, mert a 4 is már szerintem a legjobb arcade autós irányítást hozta a piacon. Talán éppen ezért dühítő, hogy ennyi és ilyen bagatell hibával jelent meg. Ez a sorozat pedig (sajnos vagy nem sajnos) nem a havi 1-2 órát játszóknak készült, ha sok dolgot meg akarsz szerezni, akkor sok időt kell vele tölteni, de ilyen az MMO-k világa.
Ja és ami nekem bosszantó: nincs érdemi verseny a piacon. Az egyetlen említésre méltó ellenfele a kategóriában (open world, valós autók, arcade versenyzés) a Need for Speed Heat, amit EA Playben próbáltam, de számomra borzasztó volt. Az irányítással nem tudtam megbarátkozni, a hangok kifejezetten zavartak és valahogy a sebességérzet sem stimmelt nekem. Az új NFS részről annyit tudunk, hogy elcsúsztatták jövőre, a TDU Solar Crown is 2022 szeptemberi megjelenés (ha addig el nem csúsztatják azt is), opció még talán konzolon a NFS Hot Pursuit Remastered, de nekem abból sem jött már be az előző (bezzeg a régi) és PC-n játszom csak.