DrF.E.R.I. leírta a lényeget, de azért leírom én is a véleményem...
Én az árat abból a szempontból kifogásoltam, hogy ha már a többi körülmény nem klappol, akkor azért lehetnének olcsóbbak is (lásd fél éves játékok esete a zavviról).
Fura eme indoklás, miután leírtam az okokat, miért tud egy Amazon vagy Zavvi olcsóbb lenni. A Zavvi például a The Hut Group része, amely 2012-ben a Wiki szerint 145.3 millió font sterlinges forgalmat bonyolított. Ez 56 millárd forint. Az alkalmazottak száma pedig nagyobb, mint 500 fő. Itthon nincs egyetlen ehhez fogható forgalmú online bolt sem, a hagyományos üzleti modellben kb. az Aldi mozog ilyen szinten, de kétszer ekkora alkalmazotti bázissal. A The Hut Group pedig dedikáltan az online kereskedelemmel foglalkozik...
Mármint bemegyek valahova, ahol a honlappal ellentétben nincs is raktáron a termék, vagy ki van bontva, vagy esetleg az eladó nem túl szimpatikus, és fizessek ki majd 2-szer annyit, mintha megrendelném egy másik országból?
A döntés a tied. Mindenestre ez nem csak a játékoknál, de szinte mindennél így működik. Én például most szintén angliából, a Sportsdirect-en keresztül rendeltem cipőt és ruhaneműt, miután itthon 50-es méretű stabil (vagyis bokasüllyedéseseknek való) normális futócipőt beszerezni csak utánrendeléssel lehetséges, horror összegekért.
Viszont én nem kezdem el szapulni a hazai futócipő és cipő boltokat, mert belátom, hogy ilyen méretű ilyen cipőre nagyon kicsi a kereslet, vagyis raktáron tartani nagy kockázat, választékot tartani pedig egyenesen őrültség... Ha nekem kellene cipőboltot üzemeltetnem, bármennyire is tisztában vagyok a körülményekkel, én is csak utánrendelésre vállalnék ilyen igény kielégítését...
Illetve amit nem értek, tényleg akkora erőfeszítés lenne egy pontos készletet kijelezni (főleg, hogy sok helyen webshop is van)? Ennyivel többe kerülne egy normális üzleti logika elkészítése és implementálása?
Elviekben nem, bár egy rendes, webshoppal együttműködő számlázó és leltárkezelő program nem két fillér. Most kiváncsiságból rákerestem, hogy én milyen programot választanék, ha egy közepes vagy komolyabb forgalmú konzol és PC játék boltot akarnék csinálni. Például eme számlázó és leltárprogram 150 000 Ft plusz Áfa, ehhez a webshop modul 75 000 plusz Áfa. Szóval csak a szoftverháttér 285 750 forint, igaz az Áfát majd visszakapom, de attól még ekkora összeg kell pusztán a szoftverre. Lehet persze bérelni is a szoftvert, ez 9 800 forint plusz Áfa per hó adott esetben. Természetesen lehet olcsóbb megoldásokat is keresni, de én nem ok nélkül egy komolyabb terméket kerestem a piacon, mert volt dolgom "olcsósított" megoldásokkal. Szopóroller volt...
Ezen felül szükséges a hardware háttér biztosítása is természetesen. 9800 forint (most számoljunk az áfa nélküli árral) persze nem tűnik soknak, de ezt is ki kell termelni. Ehhez jön az eladó bére, ha csak ~100 000 forintos bérrel is számolunk, akkor is ez havi ~200 000 forint kiadás a munkáltatónak (és lássuk be, ez nem olyan összeg, amiért tolongani fognak a jobb képességű alkalmazott-jelöltek), már ha történetesen nem feketén (bejelentés nélkül) vagy szürkén (minimálbére bejelenti, a többit zsebre adja, esetleg csak részmunkaidőre jelent be) alkalmazza az eladót. Plusz jön a bolt bérleti költsége, rezsi költsége, könyvelő költsége, munkavédelmi díj, és a többi.
Adott tehát havi szinten alsó hangon még egy kis, egy fős boltnál is jó 250 000 - 300 000 forintos kiadás havonta (finom becslés). Ezt kellenne minimálisan visszatermelni...
Természetesen téged, mint vevőt, ezek mind nem érdekelnek. Te csak azt látod, hogy drága a cumó, és így mész máshova.
Ez egy ördögi kör. Egy sima bolt soha nem fog tudni egy Amazonnal vagy Zavvi-val versenyezni árban. Nem is fog ez felmerülni benne.
Vagy ha ez nem megy (mert mondjuk több különböző rendszerük van, ami nincs összekötve, vagy az üzleti logika gyatra), akkor egy folyamat kidolgozása, hogy eladás során az eladó manuálisan frissítse a készletet?
Manuális készletkezelés? Roppant mókás lehet. Épp a boltban van mondjuk pár érdeklődő, velük foglalkozik az eladó. Csak mondjuk 5 percig beszélgetnek valamiről, de eddig nem tudja frissiteni az adatbázist, hogy az ezt megelőző eladást felvezesse. Ha te pont akkor nézel fel, akkor hopp, még az eredeti raktárkészletet látod, amiben benne van az eladott termék is...
Ezen kívül én soha nem alkalmaznék ilyen célra manuális leltárkövetést, óhatatlan, hogy valami egyszer kimarad véletlenül (ha az eladóban nem bízol meg, akkor pedig felmerülhet, hogy szándékosan), és már ott is baj.
...de sokszor azt érzem, hogy szerintem az itthoni árak nem arányosak a szolgáltatások színvonalával, ha már ár szempontjából közelítjük meg a kérdést.
Még egyszer: üllj le, fogj egy üres papírt, és vezess fel egy üzleti tervet egy konzoljáték bolthoz. Nézd meg a kiadási oldalt, amiben jó helyen lévő bolt bérleti díjától ott van az igényesen bebútorozott vevőtér, az elvárások miatt jó képességű, kedves, de emiatt célszerűen megfizetett eladó bére, a szükséges hardware és software háttér, és így tovább, és így tovább. Majd nézd meg, hogy mekkora bevételre lenne szükséged ahhoz, hogy ezt ki is tudd termelni...
Hogy pozitív példát is írjak: a Playmania-nak pl. nem túl naprakész a honlapja (de állítólag készül az új), ennek ellenére mindig szívesen megyek be oda, mert itthon nekik van a legnagyobb retro választékuk, és az eladók is jó fejek. Ezen kívül ott van pl. a Gamepark is, ami ha a központot nézem, akkor eléggé messze van, viszont volt nekik elég ritka termékük raktáron, és az eladó úr is nagyon segítőkész volt.
Akkor ha bemész legközelebb, kérdezz kicsit rá a háttérre, a fentiek alapján...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.