Hirdetés

2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) bandiras2


bandiras2
senior tag

Ez gyönyörű volt.
Látva ezeket az eredményeket úgy érzi az ember hogy keveset fejlődött az űrtechnika. Van fejlődés, de külső szemlélő számára úgy tűnik, mintha tyúklépésben toporognánk az elhibázott fejlesztési irányok és kudarcok miatt; egy lépés előre, fél lépés hátra.

A Salyut 6 egy gyönyörű sikerszéria, az apróbb problémákkal együtt is.

A társadalom amely az egyenlőséget a személyes szabadság elé helyezi, egyiket se fogja elérni. A társadalom amely a személyes szabadságot az egyenlőség elé helyezi, mindegyikből bőségesen részesedik. Milton Freedmann

(#2) Cifu


Cifu
nagyúr

A szovjet űrprogram meghatározó alakjai, egy kis sorvezető, noha inkább a korábbi részekhez illik.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#3) ronson


ronson
őstag

Már alig várom a Buran-os részt. :) Hány hét még?

(#4) Cifu válasza ronson (#3) üzenetére


Cifu
nagyúr

Még csak most írom, kb. 3 hét.

A következő a Szaljut-6 történetének második fele (Farkas Bertalan űrrepülésével együtt)
Aztán a Szaljut-7 történetének érdekesebbik fele.
Utána jön az Enyergia, VKK űrrepülőgép, Poljus történet.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#5) bandiras2 válasza ronson (#3) üzenetére


bandiras2
senior tag

Én a Salyut 7cikket várom.
Van egy ilyen című orosz űrhajósfilm: [link]
Kíváncsi vagyok az eredeti eseményekre is!
szerk: a mester már meg is válaszolta a fel sem tett kérdésem egyel feljebb.

[ Szerkesztve ]

A társadalom amely az egyenlőséget a személyes szabadság elé helyezi, egyiket se fogja elérni. A társadalom amely a személyes szabadságot az egyenlőség elé helyezi, mindegyikből bőségesen részesedik. Milton Freedmann

(#6) Cifu válasza bandiras2 (#5) üzenetére


Cifu
nagyúr

Már egy hsz is meg van előre írva a fontosabb különbségekről, már ami a valóság és a film kapcsolás illeti... :D

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#7) doberman


doberman
senior tag

:C :R

8lnu

(#8) Fred23


Fred23
nagyúr

Köszi ezt is, a vége különösen izgalmas volt!

(#9) DjFlanker


DjFlanker
aktív tag

A szokásos kiváló minőség, köszönöm :)

Az USA ekkor már gondolom 100% a Space Shuttle-re koncentrált, és nem foglalkozott űrállomásokkal.

Jó pilóta alagútban nem katapultál

(#10) MaCS_70


MaCS_70
félisten

Szuper, szokás szerint!

Arról egyébként lehet tudni, hogy a kísérletek alapján milyen lehetett az élelmiszerek íve a súlytalanságban? :)

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#11) szazbolha


szazbolha
addikt

Köszi, érdekes volt!

(#12) llax válasza DjFlanker (#9) üzenetére


llax
senior tag

Abban az időszakban (főleg az elején), amit a mostani írás feldolgoz, még foglalkozott az USA is űrállomással. Ugyanis még pályán volt a Skylab és űrrepülővel akarták újra használatba venni. Ezen túl a Freedom űrállomás tervezésének kezdete bőven a szovjet Szaljut program idejére esett. (a Freedom többször újragondolt, majd csonkolt változatából, a MIR-2 egy részének hozzáadása és fél világ bevonása után lett az ISS)

Az STS egyik tervezett fő képessége az űrállomás építése és kiszolgálása volt (tehát min. gondolatok szintjén volt folyamatosan űrállomás). Amit először a szovjet (majd orosz) MIR-nél tudtak élesben kipróbálni...

[ Szerkesztve ]

(#13) Lacza_26


Lacza_26
aktív tag

A Saljut-7 mellett ajánlom figyelmetekbe Vremya pervykh című filmet is. Leonov űrsétája.

(#14) Cifu válasza llax (#12) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ehhez már csak annyit tudok hozzátenni, hogy a NASA lobbizott az űrállomás-programért, de 1984-ig erre nem kaptak pénzt (elvitte az Űrsikló). 1984-ben a Szaljut-6 és -7 sikere miatt Reagen viszont utasította a NASA-t, hogy tíz éven belül építsen fel egy űrállomást a világűrben...

Ami egy közepes kaliberű rémálom lett a NASA-nak... :DDD

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#15) Cifu válasza MaCS_70 (#10) üzenetére


Cifu
nagyúr

Amennyire én tudom, nincs befolyása rá.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#16) llax válasza Cifu (#14) üzenetére


llax
senior tag

Talán még egy kicsit lehetne DjFlanker 100%-ban STS-re koncentrálós felvetéséhez hozzáfűzni:
A Szaljut-6 első időszakába (kb. '70-es évek utolsó negyede) az Enterprise légköri tesztjei estek, ezt leszámítva az STS szempontjából némileg várakozással és célkereséssel töltött "holtidő" volt ez a NASA számára. A tervezéseken rég túl voltak, már javában épültek a hardverek és az infrastruktúra, de ezt beszállítók-alvállalkozók végezték. Pont ekkor volt némi kapacitás mással foglalkozni, máson is gondolkodni.

[ Szerkesztve ]

(#17) pilóta


pilóta
nagyúr

Nagyon jó a cikk, mint mindíg... :R

Viszont mennyire tipikus arcok! Nevek nélkül is azonnal meg lehet mondani a csehszlovákról, vagy a lengyelről meg az oroszról, hogy melyik-melyik :D

Aki él és nem boldog, az téved!

(#18) MaCS_70 válasza Cifu (#15) üzenetére


MaCS_70
félisten

A cikk szerint mégis kísérleteztek a kiderítésére...

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#19) llax válasza pilóta (#17) üzenetére


llax
senior tag

"Viszont mennyire tipikus arcok!"

Mivel ezek a küldetések legalább annyira (vagy jobban) propaganda célokat szolgáltak, mint tudományosat, még azt sem tartom lehetetlennek, hogy az utolsó válogatásokon egy nagyon picit ez is számított :) (Mint ahogyan Gagarin esetén a származás)

(#20) pilóta válasza MaCS_70 (#18) üzenetére


pilóta
nagyúr

És kiderítették, hogy nincs rá hatása...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#21) llax válasza pilóta (#20) üzenetére


llax
senior tag

Szóval nem változott a sugara :)

(#22) Male


Male
nagyúr

Ez jókis rész volt ismét :)

"a csillagok fényének változása légkör felső részén való átszűrődésekor, amit amerikai és szovjet űrhajósok is megfigyeltek, de magyarázat ekkor még nem volt rá"
Ez mit takar? Vagy későbbi részben írsz róla?

(#23) Auratech


Auratech
őstag

Köszönöm! Ismét le lettem nyűgözve! Szépen összeáll a töredezett kép a fejemben, amit a témáról eddig hallottam, tudtam.

Auratech Field Recording

(#24) llax válasza Auratech (#23) üzenetére


llax
senior tag

"Szépen összeáll a töredezett kép"

A szovjet vonallal én is így vagyok :) Mondjuk USA vonalon is vannak témák, amiről még bőven lenne mit olvasnom (Mercury progamról több részletet, MOL, nem emberes programok), de ott a Gemini-Apollo-STS programok részleteit próbáltam a legtöbb forrásból megismerni (már a net korszak előtt is, az STS utolsó évtizedét már szinte "élőben" követtem).

Szovjet-orosz vonalon Gagarin - Voszhod-1 - balesetek - N1 - ASTP - Farkas Bertalan (szülőházától légvonalban ~3,65km-re lakom) - Enyergija-Buran - Shuttle-Mir megvannak (nagyjából a részletei is), de ezek között-körül sok olyan "fehér folt" van, amiről ugyan olvastam már, de sok időt és energiát nem szántam a részletek keresgélésére. Vannak dolgok, amit olyan korszakban született irományokból ismertem meg, amikor sok részlet nem volt nyilvános. Így, hogy egy helyre, programokon belül időrendbe lettek összerendezve a lényegesebb-érdekesebb részletek, mindez magyar nyelven, szerintem vastagon illik rá a "hiánypótló" jelző. Számomra egyértelműen az :)

Szombat délután műhelyembe befűtve (ott nem zavar senki), PC elindítva, idő rászánva: Hol a X. rész??? :)

(#25) Cifu válasza pilóta (#17) üzenetére


Cifu
nagyúr

A 'Tipikus arcokra' azért itt egy kis szemezet:

Interkozmosz repülések:

Cseh: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Lengyel: Fő személyzet, Tartalék Személyzet
Kelet-Német: Fő személyzet, Tartalék Személyzet
Bolgár: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Magyar: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Vietnám: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Kuba: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Mongol: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Román: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Francia: Fő személyzet, Tartalék személyzet
India: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Szír: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Bolgár 2.: Fő személyzet (az első repülés tartalékja), Tartalék személyzet
Afgán: Fő személyzet, Tartalék személyzet
Francia 2.: Fő személyzet (ugyan az, aki elsőre is repült),Tartalék személyzet

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#26) Cifu válasza Male (#22) üzenetére


Cifu
nagyúr

A Föld légköre még 100km felett (Mezoszféra) is befolyásolja a fénytörést, sőt, fényeket lehet látni bizonyos feltételek mellett, ezt vizsgálták, vagyis próbálták megfigyelni.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#27) kpityu2


kpityu2
őstag

"a dokkolórendszerrel foglalkozó mérnökök szerint Kovaljonok hibázott a kézi irányításnál"

Mindig is szimpatikus volt a problémamegoldásnak ez a módja. :P

Okos mérnök a hülyeséggel is kalkulál. Avagy, a "Figyelj oda jobban" tábla nem munkavédelmi eszköz....

(#28) BatchMan


BatchMan
senior tag

Köszönöm, már kezdtem félni, hogy elmarad a húsvét miatt.
Érdekes, hogy anno az űrhajósok elhasználódásáról két verzió volt. A pletyka, hogy járni se tudnak, és a hivatalos, hogy csak egy kicsit viseli meg őket, és azért ülnek a visszatéréskor, mert az űrruha rajtuk 150 kg.

(#29) pilóta válasza Cifu (#25) üzenetére


pilóta
nagyúr

Még tipikusabb arcok :D

Mondjuk főleg a fő személyzet, a tartalék már kevésbé, lehet mégis volt benne valami szándékosság...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#30) Male válasza Cifu (#26) üzenetére


Male
nagyúr

Köszi! :R

(#31) Twinsen2


Twinsen2
tag

jó cikk lett !
viszont a 2. oldalon át kéne nézni az évszámokat.
Először azt irod : "1977. december 11-én Romenyenko és Grecsko elindult a Szojuz-26-tal az űrállomáshoz", majd kicsit késöbb: "1977. január 3-án már a személyzet kérte, hogy kapjanak több feladatot,"
ez igy nemigen lehetséges :)

(#32) MaCS_70 válasza Twinsen2 (#31) üzenetére


MaCS_70
félisten

Idődilatáció a nagy SZSZSZR-ben... (vö: szicsasz) :)

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#33) Ed_007


Ed_007
aktív tag

Köszönet! :R
Olyan a szovjet / orosz űrhajózásról szóló cikksorozat itt, mint a Netflix saját gyártású sorozatai. :DD

(#34) Kisgépkezelő válasza pilóta (#29) üzenetére


Kisgépkezelő
senior tag

Mondjuk a mieink közül engem inkább Magyari Béla emlékeztet a "tipikus" szocializmus korabeli, műszak előtt a presszóban alapozó vasgyári jómunkás / megkeseredett értelmiségi arcokra. Viszont azon egészen meglepődtem, hogy az afgánok még 88-ban amikor már nyakig sűlyedtek az országot azóta is uraló káoszban, még küldhettek egy (egyébként elég "tipikus" nevű) embert az űrbe.

[ Szerkesztve ]

(#35) Cifu válasza BatchMan (#28) üzenetére


Cifu
nagyúr

A Szokol űrruha, amit a Szojuz űrhajósok viselnek induláskor és leszálláskor, kb. 10kg-ot nyom. ;)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#36) Cifu válasza Twinsen2 (#31) üzenetére


Cifu
nagyúr

Upsz, akkor ott elírás van bizony, javítom! :R

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#37) Cifu válasza Kisgépkezelő (#34) üzenetére


Cifu
nagyúr

A politika az politika... kellett a példa, hogy a márpedig a Szocialista világbirodalom gondoskodik kis barátairól, és például a történelemkönyvekbe berakja őket. Gondolj bele azért, hogy Afganisztán elmondhatja magáról, hogy már járt űrhajósa a világűrben, és előbb, mint mondjuk Kína, Japán, Dél-Korea, Belgium, Svédország vagy Ausztrália űrhajósa...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#38) energy4ever válasza Cifu (#6) üzenetére


energy4ever
addikt

Na en azt a film vs valosag leirast varom mar nagyon! :)) :R

(#39) MaCS_70 válasza Cifu (#36) üzenetére


MaCS_70
félisten

Szerintem az "élelmiszerek ívét" fordulatot is érdemes lenne javítani a 3. oldalon. A jelek szerint túl ironikus voltam... :)

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#41) llax válasza #00784640 (#40) üzenetére


llax
senior tag

Az írásban benne van a válasz.
A dokkolószerkezetek alapvetően egyformák voltak, de üzemanyag áttöltésre csak az egyiknél volt mód. Az űrállomás számára üzemanyagot a Progressz vitt fel.

(#42) Cifu válasza MaCS_70 (#39) üzenetére


Cifu
nagyúr

Javítva! :R

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#43) Fryskitt


Fryskitt
addikt

Na, ez megint jól sikerült... persze nem meglepő, az eddigiek is jók voltak. :C

Ne vegyél élő nyulat Húsvétra! Az ilyenkor vett kisnyuszik 90%-a nem éri meg az egyéves kort!

(#44) Atomixx


Atomixx
tag

jó sorozat :R

kicsit darabos az út felfelé: [link]
középső űrhajóst figyeljétek :D

vannak itt agyak.. mennyivel kell menni minimum pl egy repülővel Budapest 47.498333,19.040833 magasságában, K-NY irányba, hogy ne érjen utol minket az éjszaka? elég földfelszin adat, magasság nem lényeg. thx

<~>

(#45) Fryskitt válasza Atomixx (#44) üzenetére


Fryskitt
addikt

Jesszus, csak nehogy a laposföld hívők lássák ezt a golyószerű valamit az űrben.... :W

Ne vegyél élő nyulat Húsvétra! Az ilyenkor vett kisnyuszik 90%-a nem éri meg az egyéves kort!

(#46) Cifu válasza Atomixx (#44) üzenetére


Cifu
nagyúr

47,5° északi szélességi körön számolva 27123,84km a kerület (kb. tengerszinten), ezt elosztod 24 órával, ami hozzávetőleg 1130,16km/h.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#47) Atomixx


Atomixx
tag

Fryskitt > nem mind síküveg a kabinablak, halszem van közte + go pro sincs korrigálva - ilyen egyszerü :D

Cifu > thx :R

<~>

(#48) llax válasza Fryskitt (#45) üzenetére


llax
senior tag

Aztán a végén nehogy kikapjanak az USA szervezeteitől, mert merészelnek az űrben kamerázni és a Földet mutogatni.

[ Szerkesztve ]

(#49) lazac_


lazac_
tag

Szuper írás ismét! Csak nekem tűnik megbízhatóbbnak a személyzet nélküli űrhajók dokkolása?

(#50) Ashitaka


Ashitaka
tag

Köszi ismét ezt a fantasztikus cikket Cifu ! És kiderült,hogy akkor is tudsz olvasmányosan érdekfeszítő cikket írni ha nincs tele technikai adatokkal. Számomra ugyanakkor meglepő volt,hogy mily kevés probléma adódott ebben a korszakban. Ez persze jó dolog,úgy tűnik mintha eddigre azaz a 70-es évek végére fort volna ki technikailag a szovjet űrutazás.

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.