Hirdetés

2019. szeptember 15., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) Lalikiraly


Lalikiraly
(őstag)
LOGOUT blog (1)

Szerintem fotó ügyileg az englishrussia.com is számbavehető. Elképesztő ott is mi minden van.

Lalikirály nem szép ember, de gavallér! Uram, ön emberként van nyilvántartva? Ö Nem husos fagyi vagyok.

(#52) hobizoli válasza Cifu (#48) üzenetére


hobizoli
(veterán)

azert ha jobban belegondolsz, igazabol ha torpenik vmi gixer, akkor mar kb qrva mind1 mi van rajtuk

ha szethullik az gopzi 20+ mach-s sebesseggel a legkorben, azt a lassulást nincs, ami kibirja, foleg nagy magassagban, ha meg serul a szkafander olyan mintha rajta sem lenne, de amúgy csak akadalyozza a mozgasban
ha nem abba hal bele, akkor szeteg a legkori súrlódástól lasd Columbia
ha urben hullik szet vmi, akkor meddig is van oxigenje?
meg amúgy is, ha fold kouli palyan nincs rajtuk csak fel-le szallaskor akkor mennyivel vannak elorebb?
eltalalja egy 2cm-s meterorit a gepet, atviszi keresztbe
mennyi ido alatt vesztik el a teljes oxigen mennyiseget?
eccer volt is, hogy az egyik ursiklo szelvedojebe allt bele egy par mm-s kis bigyo
vmi nagyobb siman at is utotte volna

amikor visszatereskor szetesett a Columbia 2003 feb 01-n, mi is tortent?

a Columbia esetnel kikerult anno egy belso video a youtube-ra, de par ora mulva letakaritottak
az ablaknal latszottak vmi langnyelv szeru izek, gondolom ami a hopajzsrol valik le, meg amikor visszafordult a kameras, akkor mellette a masik ulesben ulo elott egy tablet szeru vmi volt, es lathatoan nem volt rajta a sisak sem
ezen ment utana kongresszusi vizsgalo bizottságban a nyekeges, hogy eleve vki videozott, pedig az tilos, meg nem volt rajtuk a sisak se, es ezfudeszabalytalan

nem mintha ez nem lenne qrvara mind1, amikor 25000km/h-s sebesseggel esik szet a technika a legkorben es 4-5 allamnyi teruleten szóródik szet....

powered by MegaSquirt2 v3.0 standalone EFI system, www.diyautotune.com

(#53) Cifu válasza hobizoli (#52) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Több alkalommal került űrhajó légkörébe mérgező gáz, a Szojuz-oknál a Szojuz-11-ig még oxigénmaszk sem volt, tehát még ekkor sem lett volna semmi esélyük, nem csak teljes dekompressziónál.

A Szojuz-11 esetén viszont csak szkafander mentette volna meg őket (vagy az, hogy tudják honnan szökik a légkör). Mivel viszont semmiféle létfenntartás nincs a kapszulában (ehhez a műszaki modulban és az Orbitális modulban vannak a részelemek), így nem volt esélyük sem.

Nem lehet az űrrepülést 100%-osan biztonságosság tenni, de törekedni kell arra, hogy a személyzet túlélési esélyei a felmerülő problémák esetén a lehető legnagyobb legyen. A szkafander kérdésköre olyan, hogy viszonylag kicsi a plusz tömeg, amit jelent, tehát bevállalható. A Boeing Starliner űrhajókon mindössze 9kg-os űrruhát használnak majd, és ebben minden benne van (a külső oxigénforrást leszámítva). Azért személyenként 9kg nem nagy ár azért, hogy dekompresszió vagy mérgező gázoktól védve legyenek.

A Columbia, Challenger vagy Szojuz-1 esetét kár itt felhozni, azok más esetek voltak. Ahogy az autóban sem véd meg semmi, ha 200km/h sebességgel nekirohansz egy acél villanyoszlopnak, attól még nem lesz a biztonsági öv és a légzsák felesleges, mivel sok esetben viszont életet menthet...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#54) edk- válasza hobizoli (#52) üzenetére


edk-
(senior tag)

a Columbia esetnel kikerult anno egy belso video a youtube-ra, de par ora mulva letakaritottak

Most is ott van a tecsőn.

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://is.gd/edkelado

(#55) cybermanus


cybermanus
(őstag)

A BBC Earth műsorán megy Az űrhajózás úttörői, a szovjetek című műsor. Remek képekkel elbeszélésekkel interjúkkal. Persze ez a cikk sorozat nagyon jó és tárgyilagos, gondolom rengeteg munka fekszik benne. Le a kalappal a szerkesztő előtt.

[ Szerkesztve ]

A térerő legyen veled ! HTC U 11 és Xiaomi MI Max 3

(#56) ph0nak


ph0nak
(csendes tag)

Én azt sem értem, miért erőltették ezt az űrsétával való átszállást a szovjetek, elég primitív módszernek tűnik... Pedig a Szaljutoknál már elég simán megoldották az oroszok is a két űrjármű összedokkolását átjárható módon.
Az pedig utólag valószínűleg inkább szerencséjük volt, hogy az N1 annyira rossz lett, ha csak kicsit sikerül jobban, akkor jó eséllyel megöl pár kozmonautát, vagy épp a Holdon maradnak örökre valami műszaki gebasz miatt, elnézve az orosz technika hibaarányát. Elég sok végzetes hibalehetőség adódhatott volna, miközben a Föld körüli pályán is halmozták a technikai malőröket, de onnan még egyszerűbb volt visszajönni.

(#57) szazbolha válasza edk- (#54) üzenetére


szazbolha
(senior tag)

Tudnál adni egy linket? Szívesen megnézném.

(#58) Cifu válasza ph0nak (#56) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

A válasz az időrendi sorrend.

A dokkolás - űrsétával átszállás az 1967-68-69 időszakban futott, és alapvetően azért kísérleteztek vele, mert egyszerűbb volt, mint a zsilipajtós dokkolás. Mivel a Holdraszállás volt a cél, ezért ha visszanézel az azt taglaló részre, láthatod, hogy az egész e köré lett felhúzva. Épp elég megoldásra váró probléma volt, az űrsétát már tesztelték (egyszer...), és könnyebb, egyszerűbben kivitelezhető (hiszen eleve űrruhában volt az űrhajós a Holdraszálláshoz) megoldásnak tűnt, mint kifejleszteni és legyártani a dokkolózsilipet.

A cél ugye az volt, hogy legkésőbb még 1969-ben megtörténhessen a Holdraszállás, és megelőzhessék az amerikaiakat.

Aztán jött az űrállomásprogram, ahol viszont az űrsétával való átszállás nem volt logikus - eleve űrruhát se akartak felvinni, csak ha űrsétára kerül sor (márpedig hosszú ideig nem került sor ilyesmire űrállomás esetén). Ki is fejlesztették az ehhez szükséges dokkolózsilipet (a konkurenseknél), de ekkor már 1970-et írunk.

A Holdraszállás későbbi terveiben (L3M program) már "egyből" a Holdra szállt volna a leszállóegység, és csak a gyorsító fokozattal való dokkolásra került volna sor, átszállásra már nem volt szükség. Ez viszont nem valósult meg (1976-ban lőtték le amúgy végleg a holdraszállás terveit).

Különféle leszállóegység-tervek a szovjet holdraszálláshoz (évszámokkal), ezek közül csak az LK 1964 valósult meg:

Térjünk vissza a cikkben is említett űrsétás átszállásra. Ezeket még eredetileg 1966-ban, majd a nem elkészült Szojuz miatt 1967-ben tervezték végrehajtani. Ugye 1967-ben a Szojuz-1 ezért indult a világűrbe. Csakhogy történt egy tragédia, és a program megcsúszott. Legyártották, elkészítették a Szojuz 7K-OK űrhajókat, amelyeknek csak ez volt a feladatuk - nem voltak másra alkalmasak. Misinnek óriási fejfájást okozott, hogy is tudná ezt a Szojuzt "használhatóvá" tenni, hiszen ekkoriban a következő szojuz programok futottak:

Szojuz 7K-OK -> Űrbéli dokkolás tesztelése
Szojuz 7K-L1 -> Holdmegkerülés, 1968 decembere után (Apollo-8) már nem volt célja, emberrel nem repült
Szojuz 7K-LOK -> Holdraszállás, a személyzet Holdhoz juttatása, ez futott, ám nem volt kész semmi a Holdraszálláshoz
Szojuz 7K-VI -> Katonai kéműrhajó, nem dokkolt volna semmihez, és félig-meddig kivették Misin kezéből, Kozlov irodájában ügyködtek rajta, a Katonaság felügyelte
Szojuz 7K-PPK -> Katonai harci űrhajó, nem kapott ekkor már sok támogatást, Kozlov irodájában ügyködtek rajta, a Katonaság felügyelte

E mellett volt két konkurens program, a katonaság a Spiral mini-űrrepülőgép programot futtatta (erről majd lesz szó később), amely a Szojuz 7K-VI és a 7K-PPK feladatára jelentett veszélyt. A nagyobbik probléma Cselomej irodája volt, aki az Almaz katonai kéműrállomáson dolgozott és a hozzá való TKSz űrhajón.

Misin dilemmája az volt, hogy a ha a Holdraszállást elbukják, akkor hirtelen nem lesz mit csinálnia a CKBEM-nek, a saját tervezőirodájának. A 7K-L1 programot lelövik, a 7K-LOK programot lelövik (nélküle nem lesz mit vinnie az N1-nek, ha nem rendelik meg a hatalmas TKMSz űrállomást, márpedig nem rendelték meg), a katonai programok nem az ő kezében vannak... marad a 7K-OK program, ami eredetileg csak az űrrandevú és a dokkolás - űrsétával átszállás tesztelésére készült. Innen jött egy vargabetű, a szovjet űrállomás-program. Erről is lesz szó, jó nagy vargabetű minden szinten.

A lényeg, hogy Misin elérte, hogy az űrállomásokat a Szojuz (egy 7K-OK alváltozat) szolgálja ki. Az űrállomáshoz viszont dokkoló-zsilip rendszer kell, amit Cselomej Almaz programjához fejlesztettek ki. Hirtelen nem sok értelme lett a Szojuz 7K-OK dokkolás - űrséta terveihez, viszont ha ez nincs, akkor nincs miért menni a világűrbe. Nincs kész emberes űrprogram-elem, az űrállomás ugye csak 1971-re lesz realitás... Évekig ne menjenek a világűrbe? Az nem volt opció, fogták hát a 7K-OK űrhajókat, és az eredetileg tervezett dokkolás - átsétálást hajtották végre többször. Gyakorlati haszna is volt, mert sok tapasztalatot szereztek a dokkolás és az űrrandevú terén. De ennyi...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#59) edk- válasza szazbolha (#57) üzenetére


edk-
(senior tag)

Bevezetővel

Bekapcsolható feliratokkal

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://is.gd/edkelado

(#60) MaCS_70 válasza edk- (#59) üzenetére


MaCS_70
(veterán)

Borzasztó nézni... Halálra ítélt emberek, akik még nem tudnak róla... :(

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#61) vilmose33


vilmose33
(senior tag)

Ma sikerült elolvasnom-idő hiány miatt-. Köszönöm :R

A jövő most van

(#62) Baskiria


Baskiria
(senior tag)

Őrült jó cikk, köszönet!!

(#63) Fryskitt


Fryskitt
(addikt)

Én vagyok nagyon felületes vagy hol vannak a Komarov baleset részletei?

I swore never to be silent, whenever and wherever human beings endure suffering and humilitation. We must always take sides. Neutrality helps the opressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented.

(#64) MaCS_70 válasza Fryskitt (#63) üzenetére


MaCS_70
(veterán)

Az előző rész teljes utolsó fejezete erről (a Komarov-tragédiáról) szólt.

MaCS

[ Szerkesztve ]

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#65) Fryskitt válasza MaCS_70 (#64) üzenetére


Fryskitt
(addikt)

Köszi, akkor újra olvasom. Régen volt már..kell a Cavinton. :O

I swore never to be silent, whenever and wherever human beings endure suffering and humilitation. We must always take sides. Neutrality helps the opressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented.

(#66) Cifu


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

A szovjet űrprogram meghatározó alakjai, egy kis sorvezető, ha a nevek esetleg nem csengenek elsőre ismerősen.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.