Hirdetés

2019. szeptember 20., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) frescho


frescho
(addikt)
LOGOUT blog (1)

Ez a rész is érdekes volt. Jövőhéten várható a következő?

https://frescho.hu

(#2) Tewe013 válasza frescho (#1) üzenetére


Tewe013
(senior tag)

Folytatása következik (2018. február 24 reggel 5 órakor)

(#3) Dinomano


Dinomano
(tag)

Nagyon jó! Várjuk a folytatást! :-)

(#5) Hg3X


Hg3X
(tag)

Újabb remekmű! Várom a folytatást én is! :R

"A galaxis békéjének, és biztonságának megszilárdítása érdekében úniónkat új alapokra helyezzük! Neve mától Első Galaktikus Birodalom! A rend, és a biztonság birodalma!"

(#6) hege8888


hege8888
(tag)
LOGOUT blog

Ismét köszönjük a kiváló írást! :R

Hallkan jegyzem ,meg, hogy van benne pár gépelési hiba. (Pl a helyett az, néhány férleütés)

Régi Dell monitort (fehéret) keresnék.

(#7) Fred23


Fred23
(veterán)

Köszi, ez is szuper volt! Már most várom a folytatást. :D

(#8) sh4d0w válasza hege8888 (#6) üzenetére


sh4d0w
(nagyúr)
LOGOUT blog

Gondolom a szerző majd javítja a "férleütés"-eket...

https://coreinfinity88.blogspot.com

(#9) MaCS_70


MaCS_70
(veterán)

A megszokott, nagyszerű, érdekes, izgalmas írás!

Egy apró megjegyzés, ami alacsonyabb színvonalú mű esetén talán ingerküszöb alatti lenne, itt, ezen a szinten viszont érdemes lehet javítani:

1. oldal:
"a 70 kg-os modulok egyenként 1,5 kW energiát tudtak termelni 27 V feszültség mellett, mintegy 500 órán át"

A watt teljesítményt jelöl, az energia pedig magyarul a munka. A modulok tehát nem 1,5 kW energiát tudtak termelni, hanem 1,5 kW teljesítményt tudtak leadni, ami szerintem kb. 2,7 GJ energiát jelent az 500 óra alatt.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#10) doberman


doberman
(senior tag)

a manóba.... de soká lesz febr 24.....

köszönjük az írást!
:C :C :C

(#11) titusz248


titusz248
(újonc)

Nagyon jó írás volt ez is, köszönöm, alig várom a folytatást én is. Van ott az a kép a végén Komarov maradványaival. Amikor megláttam, egyből beugrott, hogy láttam/olvastam már valahol, hogy ezt a maradványt utána szándékosan mutogatták mint egy "bizonyítékot" a rendszer ellen. Erről lesz szó?

(#12) DjFlanker


DjFlanker
(tag)

A szokásos ultrakiváló minőség, és jó ötlet hogy ki van írva a folytatás dátuma :)

Jó pilóta alagútban nem katapultál

(#13) frescho válasza Tewe013 (#2) üzenetére


frescho
(addikt)
LOGOUT blog (1)

Ezt félrenéztem, türelmetlenül várom a folytatást.

https://frescho.hu

(#14) T_chris


T_chris
(addikt)

Köszönjük szépen. Megint élmény volt olvasni. :)
Külön köszönet, hogy a javaslatomra kiírjátok a következő rész időpontját, mert a napokban is volt komment a II. rész alatt a folytatást várva. :) (Kapott privit, oldja meg. :) )

Aki érti a humort az mindent tud. Aki nem, az pedig mindenre képes. (LinuxOnDex alól nem fog menni minden ékezet. Bocs.)

(#15) Cifu


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

A visszajelzéseket köszönöm szépen továbbra is :) :R :DDD

@hege8888: Mindjárt átolvasom, és próbálom megtalálni a félreütéseket. :DDD
Ilyenkor ha esetleg valaki talál ilyet, légy szíves privátban vagy akár itt hsz.-ben lehet jelezni, hol találhatóak (nem vagyok lusta, csak higgyétek el, hogy a kikerülés előtt 3-4x elolvasom, és ilyenkor sem szúrja ki a szemem, szóval semmi garancia nincs arra, hogy ötödikre megtalálom...).

@MaCS_70: Teljesen jogos, ezt is mindjárt javítom.

@titusz248: Így hirtelen nem tudom mire gondolsz. Igazából az adott kép szinte minden Szojuz-1-el foglalkozó forrásban megtalálható, noha én is először kételkedtem az eredetiségében (ha tényleg ennyi maradt szegény Komarovból, akkor valóban nekiálltak volna így lefotózni?). Végül beraktam, aztán ha valaki többet tud róla, ne habozzon felhomályosítani...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#16) Ed_007


Ed_007
(aktív tag)

A történetek alapján egyértelmű, mi a titka a Space-X-nek: Musk egyszemélyben meghozza a szükséges döntéseket, halogatás nélkül. Nincs fúrás-faragás, nyírás, alávágás, a mérnökök a célra tudnak összpontosítani.
Sem a szovjet, sem az amerikai űrprogram nem tud hatékony lenni, mert mindkét országban lobbizni kell, politikusok megfelelő részeit polírozni, meg a hadsereg/magáncégek zsebeit tömködni.

(#17) titusz248 válasza Cifu (#15) üzenetére


titusz248
(újonc)

Na megtaláltam. Nem pontosan emlékeztem már a miértre, de pont Komarov írta meg, hogy ha meghalna akkor nyitott koporsóba vigyék, hogy a vezetés lássa mibe hajszolták bele.
"But why they gave him an open casket service? Komarov demanded it personally because he wanted to send a message to the government officials who had caused his death. He knew the capsule was unsafe and that he would very likely die, he knew he would not be returning alive so he made the demand before launching. His final “revenge” was forcing his superiors to look at what they had done."

Illetve sok helyen említik, hogy Komarov jó barátja volt Gagarinnak és őt akarta megmenteni, azért vállalta a küldetést mert tudta, hogy ha nem ő megy akkor Jurát küldik. Erre a szálra szándékosan nem tértél ki vagy ez csak mese habbal?

(#18) kraftxld


kraftxld
(nagyúr)

Nagyon jó sorozat, köszönöm!!!

MCSE+M/S, MCITP, VCP6.5-DCV - ''Soha ne becsüld le az autópályán száguldó DAT kazettákkal megrakott teherautó sávszélességét''

(#19) Cifu válasza titusz248 (#17) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Erős urban legend szerintem.

Jurij Gagarin semmiképpen nem repülhetett volna. Ezt a cikkben is leírtam.

A nyitott koporsós dolognál pedig hogyan láthatta volna előre a sorsát Komarov? Elég sok problémalehetőség és halálnem fordulhatott volna elő, erre számított volna?

Egyébként az én forrásainak nem szerepelt ez a dolog, ezért nem említettem.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#20) MaCS_70 válasza Cifu (#19) üzenetére


MaCS_70
(veterán)

Nem tudom, hogy az ernyőkkel volt-e sejthető probléma.

De nekem valahogy az tűnik valószínűbbnek, hogy ő valami más hibára gondolhatott, ami jellemzőbb egy űrhajó nem megfelelő működésére.
Számomra ez olyan, mintha egy fék nélküli autóval átvergődnénk egész Európán, aztán az utolsó sarkon egy defekt miatt belecsapódnánk egy falba...

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#21) Cifu válasza MaCS_70 (#20) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Az ernyőkkel pont nem volt probléma előtte, de hát Szojuz-1 előtt csak egyszer tesztelték élesben: a Kozmosz-140 esetében.

A leginkább az indítástól féltek az űrhajósok, hiszen a rakéta orrán ülve nem sok mindent tehetnek - a SzASz mentőtorony új volt, de ekkoriban még nem volt kellően kipróbáltnak véve (a sikertelen Szojuz tesztindításkor, mikor a SzASz működésbe lépett ugye, a mentőtornyot tervező mérnökök pezsgőt bontottak annak örömére, hogy bebizonyosodott a rendszer működőképessége - ami a többi mérnökben és az űrhajósokban visszatetszést keltett, mert közben három ember életét vesztette...).

Komarov inkább a sikertelen fékezőmanővertől félhetett, vagyis hogy keringési pályán ragad. Ilyen szempontból igen, hogy végül is pont az ejtőernyő(k) hibája miatt vesztette életét, az elég faramuci helyzet volt...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#22) titusz248 válasza Cifu (#19) üzenetére


titusz248
(újonc)

Szerintem nem azzal számolt, hogy aszalt szilvaként végzi szegény, de el tudom képzelni, hogy volt rálátása a dologra és tudta, hogy ez még nem egy kész ûrhajó, de ugye elég nagy volt a nyomás a párttól. Azt nem tudom pontosan, hogy az oroszoknál hogy volt, de ha jól emlékszem az államokban az ûrhajósok is aktív részesei voltak a tervezésnek és jóformán tudniuk kellett milyen színû kábelek vannak az ûrhajóba. Ha ez így volt az oroszoknál is akkor az megmagyarázná miért írta még így a végrendeletet.

[ Szerkesztve ]

(#23) Cifu válasza titusz248 (#22) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Újra átolvastam Kamanyin naplójának ide vonatkozó részét ( oroszul erre, google ferdítővel angolra fordítva erre olvasható (1967 április 25-énél)).

Ez alapján: semmi ilyesmi nem volt. A temetésnél hamvasztás volt, nem nyílt koporsó. A cikkben is szereplő kép a hamvasztás előtt készülhetett, erről Kamanyin is ír, idézem / ferdítem az ide vonatkozó részt:

"A halottasházban a szomorú feladatunk közben találkoztunk (Konsztyantin) Versininnel (ő volt a frontlégierő főparancsnoka ekkor - Cifu). Azt akarta, hogy a kozmonauta maradványait még egyszer és személyesen lefotózhassa, és személyesen fogja az állami vezetőknek jelenteni, hogy lehetetlen a testet (koporsós temetésre) előkészíteni, és a hamvasztás szükséges. A koporsót kinyitották, és fehér szaténon feküdt az, ami nem rég még Komarov kozmonauta volt, és most csak egy alaktalan fekete göcsört. Gagarin, Leonov, Bikovszkij, Popovics és a többi kozmonauta odament a koporsóhoz és szomorúan nézték barátjuk maradványait. A hamvasztáson jelen voltak Kuznyecov tábornok és a kozmonauták."

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#24) titusz248 válasza Cifu (#23) üzenetére


titusz248
(újonc)

Huhh az igen. Köszönöm, hogy ilyen részletesen utánajártál. Mínusz egy urban legend.

(#25) UnA válasza titusz248 (#22) üzenetére


UnA
(Korrektor)

"Szerintem nem azzal számolt, hogy aszalt szilvaként végzi szegény"

Szerintem igen, ez egy ilyen szakma - talán gonoszságnak hangzik, de ettől még igaz.

(#26) nullpoint válasza Cifu (#23) üzenetére


nullpoint
(senior tag)

"Google ferdítő" ez egy nagyon találó megnevezés a googlefordító mai állapotára :D :D

A cikk megint zseniális. Jó olyan írást olvasni ami korrektül és objektíven mutatja be a történéseket a fellelhető információk alapján.

(#27) Cifu válasza UnA (#25) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Gagarin, Leonov, Komarov, Bikovszkij és a "korai" űrhajósok többsége magától értetődőnek tartotta, hogy veszélyes a munkakörük, ezt már akkor tudták, amikor jelentkeztek. Leonov azért is jó példa, mert ő majdnem belehalt az űrsétájába, mégse lépett vissza, sőt... Ő volt az első Holdmegkerülésre, majd az első Holdraszállásra kijelölve, majd a Szojuz-11-el is ő repült volna, és összeveszett Kamanyinnal, amikor az egész személyzetet lecserélték amiatt, hogy a személyzethez tartozó Valerij Kubaszov mellkasröntgenén TBC jeleit találták (a Szojuz-11 tartalék személyzettel repült, és a visszatérésnél egy műszaki hiba miatt mindhárman megfulladtak).

Persze ehhez a magas kockázathoz extra jutalmak is jártak. A Vosztok űrhajósai cirka másfél évnyi fizetésnek megfelelő rubelt, lakást, saját gépkocsit és egy csomó egyéb ajándékot kaptak (ruháktól kezdve étkészletig mindenfélét). A Voszhod űrhajósai hasonló nagyságrendben voltak jutalmazva (Leonov többek között egy Volga gépkocsit kapott, de olyan pocsékul vezetett, hogy Kamanyin eltiltotta négy hónapra a vezetéstől, miután fél év alatt háromszor okozott balesetet). A későbbi Szojuz utaknál már kevésbé voltak kiemelve, de kevésbé is volt veszélyes a feladat. Az "első" Szojuz-18 személyzete nem állt pályára a rakéta meghibásodása miatt, emiatt viszont nem akarták kifizetni nekik a 3000 rubeles "űrhajós-járulékot" (Gagarin még 15 000 rubelt kapott, 14 évvel korábban)...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#28) edk- válasza Cifu (#27) üzenetére


edk-
(senior tag)

A kozmonauták Volgát, az asztronauták Corvette-et kaptak, de mindannyian saját kezűleg tisztogatták :)

[ Szerkesztve ]

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://is.gd/edkelado

(#29) Millerchris


Millerchris
(tag)

Nagyon jól osszeszedett cikk. :R

Telefonon mindig hamarabb elérsz: 0620-544-6192

(#30) mazsi70


mazsi70
(senior tag)

Rendszeres olvasód vagyok . :K

Nyilván akinek a szenzorméret a fontos, az fullframet vesz. (igazából az apsc létét nem tudom értelmezni)

(#31) Ed_007


Ed_007
(aktív tag)

Ennyi kavarás, belső furkálódás és bénázás, bürokratikus hülyeségek közepette csoda, hogy egyáltalán voltak sikeres repüléseik.

(#32) Ashitaka


Ashitaka
(tag)

Gratula! Újfent remekművet írtál. Már várom a jövő hét szombati következő részt

(#33) vilmose33


vilmose33
(senior tag)

Köszönöm megint.

A jövő most van

(#34) BatchMan válasza Cifu (#27) üzenetére


BatchMan
(senior tag)

Fórum-hozzászólásaid sokszor egy csomó plusz infót rejtenek.
Az egészet megérné összefésülni.
Sajnos itt a lábjegyzet nem működik...

Úgy várom a következő részt, mint kölyökkoromban az Onedin-t keddenként :)

(#35) Cifu válasza BatchMan (#34) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Ami az adott hsz-ben volt, annak a nagy része a későbbi részekben megtalálható lesz. ;)
Ami extra, az pedig vagy megbízhatatlan, vagy ellentmondásos, így a cikkbe nem mertem beleírni.

A fizetés ilyen dolog például, a Russianspaceweb.com oldalon azt írták, hogy az 1940-es évek végén egy orosz mérnök 1000 rubel körül keresett havonta. Mikor Gagarin 15 000 rubeles jutalmát beleszőttem, akkor ehhez viszonyítottam. Azonban tegnap megint olvasgattam kicsit Kamanyin naplóját, és konkrétan le van írva, hogy a Vosztok/Voszhod űrhajósai mennyi éves jövedelmet bírtak 1962-ben:

Gagarin: 639 rubel
Tityov: 579 rubel
Komarov: 528 rubel (ő őrnagyi rendfokozata és hosszú szolgálati ideje miatt bírt ennyivel)
A többiek (akik századosi rendfokozattal bírtak): 483 rubel

Gagarin Kamanyinnál is többet keresett. Viszont ezek alapján a Vosztok űrhajósai nem másfél évi, hanem vagy 28 évnyi fizetést kaptak jutalmul...

Most nem tudom, hogy Anatolij Zak téved (Russianspaceweb), vagy az Astronautix.com oldalon van rosszul idézve Kamanyin naplója (az orosz eredetiben nézegetem mindjárt)...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#36) Graphics


Graphics
(félisten)

Hátborzongató a hanyagság az oroszok részéről... Katasztrófa.

Azt sem igazán értem, hogy volt ember, aki erre adta a fejét...

(#37) Cifu válasza Graphics (#36) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

A Mercury / Gemini / Apollo űrrepüléseknél is előfordultak hasonló hanyagságok (igaz ott végül űrrepülésnél nem veszítettek embert), sőt, ha végignézed az amerikai űrrepülőgép-programot, akkor az még hanyag volt sok szempontból. Ilyen téren én nem mondanám azt, hogy az egyik fél alaposabb / gondosabb volt, mint a másik. Sőt, ha úgy nézzük, akkor a szovjetek / oroszok a Szojuz-11 óta (1971) nem veszítettek embert az űrhajósaik közül űrmisszió közben (igaz többször is közel volt a katasztrófa).

Ezzel szemben az amerikaiak 1986-ban és 2003-ban is 7-7 embert vesztettek...

Hogy volt, aki erre adta a fejét? Simán. A mai napig sokszoros túljelentkezés van az űrhajós-toborzáskor. Én ilyenkor a hobbi hegymászókat szoktam felhozni példának. Ők is jelentős rizikót vállalnak, és ott nincs szó arról, hogy valami új eredményt jelent az, amit végigvisznek, hiszen több százan, ezres, tízezren megtették előttük már mások, ők csak a saját maguk elé letűzött célnak tekintik ezt - amibe bele is hallhatnak...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#38) nullpoint válasza Cifu (#37) üzenetére


nullpoint
(senior tag)

El tudom képzelni azt is hogy az oroszok sokkal több embert vesztettek mint az amerikaiak, csak nincs még nyilvánosságra hozva / soha nem is lesz.

(#39) DeathAdder válasza Graphics (#36) üzenetére


DeathAdder
(veterán)

Márai írt erről az egyik elbeszélésében, a 2. vh kapcsán, hogy mennyire hátborzongató volt az orosz katonákat látni ahogy elsüllyednek a fagyos Dunában. Mindenki aki látta tudta hogy meg fognak halni, ahogy ők maguk is tudták, de az arcukon semmilyen érzelem, félelem, segítségkérés nem látszott, csak a végtelen közöny.
Valamint általában a súlyos igénytelenség és nélkülözés az oroszokon, amit semmilyen másik "nép" nem tudna elviselni.
Sokuk egyszerűen nem olyan emberként funkcionál, mint amit mi normálisnak hiszünk.

Engem meg sem lepett a sztori, ahogy az sem ha hirtelen kiderülne, hogy a sztereotípiák fele igaz.

Bár az amerikaikat is legalább ekkora kockázatokat vállalhattak az űrprogram hajnalán, amit megint csak nehéz hideg fejjel felfogni :N

Nagyon várom már a következő részt, régen olvastam ilyen jókat :R

You'll Never Walk Alone

(#40) serrin


serrin
(tag)

Köszönjük, ismét kiváló írás lett.

iPhone SE 64GB & Lumia 735 & Nokia 8110 4G

(#41) Cifu válasza nullpoint (#38) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Erre azt tudom mondani, amit korábban: ha egy Nyegyeljin-katasztrófa és hasonló, amúgy mély titokban tartott / elkendőzött eseményekről viszonylag jól kutatható információk látnak napvilágot (olyan szinten, hogy a legyártott Vosztok, Voszhod, Szojuz, LK, TKSz űrhajók, DOSz és OPSz űrállomások, stb. gyártási szám alapján (!) lekövethetőek), akkor eléggé valószínűtlen, hogy van olyan, amiről nem tudunk...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#42) edk- válasza Cifu (#35) üzenetére


edk-
(senior tag)

Murray Yanowitch Revival: Social and Economic Inequality in the Soviet Union c. könyvében szerepel egy táblázat, ahol a mérnöki/műszaki pozíciókban 1969-ben adott havi fizetéseket sorolja fel ágazatonként. A gépgyártásnál 165 rubel szerepel, a villamosenergia-termelésnél 195. Ezek alapján az idézett párszáz rubeles űrhajósfizetések havi bérként képzelhetők el.

Ami a vezetőket illeti, Asif A. Siddiqi Germans in Russia: Cold War, Technology Transfer, and National Identity c. cikkében [pdf] ez a táblázat szerepel, amelyben összehasonlítják az elhurcolt német tudósok havi fizetését az orosz vezető tervezőkével: https://i.imgur.com/Lit6fWS.png

[ Szerkesztve ]

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://is.gd/edkelado

(#43) Cifu válasza edk- (#42) üzenetére


Cifu
(nagyúr)
LOGOUT blog

Köszi! :)

Igen, az Astronautix.com-on volt rosszul. :(
Egyre több hibába futok azon oldalon, pedig irgalmatlan részletes amúgy...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#44) nalaca000


nalaca000
(tag)

Köszönöm....

A világ egyik legnagyobb problémája, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosok meg mindenben kételkednek!

(#45) Lalikiraly


Lalikiraly
(őstag)
LOGOUT blog (1)

Tisztelettel várom a folytatást és megannyi történetet. Esetleg több fotóval.

Lalikirály nem szép ember, de gavallér! Uram, ön emberként van nyilvántartva? Ö Nem husos fagyi vagyok.

(#46) Lalikiraly válasza Cifu (#41) üzenetére


Lalikiraly
(őstag)
LOGOUT blog (1)

Szerintem meg bőven van olyan legyártott vagy megtervezett dolog, aminek a létezését is elfeledték. Egyszerűen csak azért, mert nem volt aki elmesélje. Pláne, hogy minden agyon volt titkosítva a kémkedés miatt.

Lalikirály nem szép ember, de gavallér! Uram, ön emberként van nyilvántartva? Ö Nem husos fagyi vagyok.

(#47) Rive válasza Lalikiraly (#46) üzenetére


Rive
(addikt)

Szerintem meg épp elég totálisan ciki dolog került már onnan napfényre ahhoz, hogy ilyen (az oroszok számára) nehéz időkben ne legyen érdemes olyan további nagy titkokat feltételezni, amikben a hősiességnek vagy bármi erénynek akár csak egy szikrája is bújkálhat...

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#48) doberman válasza Lalikiraly (#46) üzenetére


doberman
(senior tag)

jaja... 1988-ban a Kaszpi tenger keleti partján dolgoztam. Nyáron többször láttunk "érdekes" dolgokat a tenger irányában. Ma már tudom, hogy az ekranoplánjukat próbálgatták... de bizony sok évnek kellett eltelnie, hogy megtudjam mi is volt az...

mondjuk az ilyen elhallgatott technikákról is szívesen olvasnék...

[ Szerkesztve ]

(#49) nullpoint válasza doberman (#48) üzenetére


nullpoint
(senior tag)

Ez a járgány megmutatja hogy az oroszok mennyire jó arcok :D :D :D

(#50) MaCS_70 válasza edk- (#42) üzenetére


MaCS_70
(veterán)

A szovjet fizetések értelmezéséhez (ha ez egyáltalán lehetséges) tudni kell az alábbiakat:

Számunkra teljesen értelmezhetetlen arányok álltak fenn, a szellemi munka rovására. A 80-as évek közepén apám barátja mesélte, hogy ő mint rangidős főorvos sebész kevesebb mint feleannyit keres, mint a kezdő trolibuszvezető veje.
Ez tehát a nominális rész.

A helyzet átlátásához azonban tudni kell, hogy a Szovjetúnióban a rubelnek alig volt vásárlóereje, mivel a normál boltokban a létfenntartási termékeken felül gyakorlatilag semmit sem lehetett kapni. Magyarán nem volt mire költeni a pénzt. Ezért is virágzott a feketepiac -- és értékelődtek fel a többletjogok.
Sebészünk pl. vásárolhatott kijelölt boltokban, ahol már volt áru. Egy szinttel feljebb már akár valutakereted is lehetett és bemehettél az Inturisztba a dollároddal.
Fontosak voltak továbbá a természetbeni juttatások: kocsi, műszaki cikkek, utazási lehetőség (még belföldre is sokat ért!), kultúra, várakozási listákon előre helyezés. Feltételezem, az úrhajósokat ezekkel is ellátták.

Amúgy úgy tudom, az amerikai asztronauták sem voltak éppen túlfizetve, voltaképpen nevetséges fizetést kaptak.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.